Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Mijn eerste aanwinst (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=60088)

ErikvanBilsen 13-11-2010 15:39

Quote:
Originally Posted by levis
Als je foto 1 ziet in het begin, zou je toch niet verwachten dat hij zoveel rottigheid had.

Zoek je nog een rechter achterdeur (bijrijderskant)? heb er nog 1 in perfecte staan zonder roest!

succes, ziet er al goed uit.

Ja inderdaad nu begint het toch wel wat meer laswerk te zijn dan verwacht, maarja houd me van de straat zullen we maar zeggen.

Heb geen rechterachterdeur meer nodig.

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Net werk man. Het gaat de goede kant op zo en knap dat je het allemaal zo aandurft. Die a-stijlen durfde ik zelf niet aan te beginnen dus daar heb ik iemand voor om hulp gevraagd. Bij mij waren ze echter nog rotter, ook aan de binnenkant, dus er is een heel stuk uitgegaan. Ben dus toch blij dat ik daar niet zelf alleen aan ben begonnen.

Naar welke spuiter ga je de auto brengen? Ik zoek ook nog een goede voor een mooie prijs in de buurt.

Ja had ook zoiets van eerst proberen en wanneet het niet lukt vraag ik wel hulp. Maar het is tot nu toe aardig goed verlopen, dus ik ben tevreden.

Ik ken toevallig een spuiter die hem voor mij spuit, kan hem wel eens vragen of hij interesse heeft om nog één Golf te spuiten.

ErikvanBilsen 14-11-2010 18:59

Zo vandaag weer wat plaatwerk kunnen vervangen,

Ben begonnen met een klein stukje plaatwerk aan het binnenscherm.

Van:

Naar:

Daarna aan de rechterachterhoek begonnen.
Het leek mij een vrij lastig stuk maar eenmaal begonnen wiel het wel mee,

Alle slechte delen weggeslepen:

Toen nog wat gestraald en daarna wat plaatwerk op maat gemaakt:

Daarna de binnenwielkastrand op maat gemaakt en erin gelast:

Nu even nog wat plaatwerk halen voor het achterpaneel en dan afmaken.
Ook de linkerkant vertoonde enige roest, dit moest natuurlijk ook weg,
Dus alles uitgeslepen en beetje gestraald:

Toen plaatwerk op maat gemaakt en erin gelast:

En als laatste nog even een stuk dorpel eruit gehaald i.v.m. met wat opkrikschade, en wat zat eronder, lichte roest.

Sjeesbeest 14-11-2010 19:10

leuk bezig zo !!

ErikvanBilsen 15-11-2010 10:12

Danke,

Iemand die weet of het makkelijk en slim is om het sleepoog en dat ding erachter los te halen? Dit omdat er roest onder zit en je daar niet bijkomt om hem te stralen.

knarfmk1 15-11-2010 11:22

je kan het plaatdeel waar het opligt er wel uitslijpen, kan je daar een nieuw stukkie inzetten en kan je je sleepoog en krikpunt stralen en er weer opzetten.

lekker bezig verder! hoop werk he :)

ErikvanBilsen 15-11-2010 11:34

Dat is inderdaad nog niet eens zoon slecht idee,
Nu kom je heel slecht bij de puntlassen waarmee het sleepoog en het krikpunt bevestigd is, en dan kun je er fijn via de onderkant bij.
En wil de roest niet laten zitten want dan word de vliegroest ook wel wat meer dan alleen vliegroest.

Het is inderdaad genoeg werk.

ErikvanBilsen 15-11-2010 19:17

Vandaag nog een aantal stukken plaat eruit geslepen,
Alleen vond ik helaas weer wat extra roest.
Dus er zit vooral bij de achteras ophanging waar heel wat extra werk in gaat zitten.

Plaatje bij praatje:

Hier een foto van de roest in de dorpel:

Deze gaat er dus compleet uit zodat alle roest bestreden kan worden.

De bevestiging van de gordel aan de tankzijde was rot, deze ook nog eruit geboord:

Yellowbug 15-11-2010 19:37

Hee Erik,

jij gaat echt als een sneltrein zeg :thumbup:
Pak het maar goed aan, je hebt er alleen maar baat bij en je leert steeds meer!

Ik ben nog aan het wachten op wat plaatwerkdelen voor de rode. Dan kan ik ook langzaam gaan beginnen.
Hij is iig al wel goedgekeurd voor een jaar.

sponzenbroekske 15-11-2010 19:39

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Van:

Naar:

Als het ijzer zo verkleurd naar blauw toe is het meestal omdat het erg dun begint te worden. Ik zou daar mee oppassen. Het is enkel om te helpen dat ik het zeg :). Je moet zelf weten wat je ermee doet, maar vermits je het zo goed aanpakt zou je het best (nogmaals) vervangen. :), maar nogmaals, jou auto, jou werk, jou keuze! :)

ErikvanBilsen 15-11-2010 21:39

Quote:
Originally Posted by Yellowbug
Hee Erik,

jij gaat echt als een sneltrein zeg :thumbup:
Pak het maar goed aan, je hebt er alleen maar baat bij en je leert steeds meer!

Ik ben nog aan het wachten op wat plaatwerkdelen voor de rode. Dan kan ik ook langzaam gaan beginnen.
Hij is iig al wel goedgekeurd voor een jaar.

Ja kan niet echt stil zitten,
Goed aanpakken doe ik het zeker, wanneer ik roest zie blijft daar niks van over.
Waar heb je de plaatdelen vandaan gehaald?
En proficiat met de APK van je rode.

Quote:
Originally Posted by sponzenbroekske
Als het ijzer zo verkleurd naar blauw toe is het meestal omdat het erg dun begint te worden. Ik zou daar mee oppassen. Het is enkel om te helpen dat ik het zeg :). Je moet zelf weten wat je ermee doet, maar vermits je het zo goed aanpakt zou je het best (nogmaals) vervangen. :), maar nogmaals, jou auto, jou werk, jou keuze! :)

Dit stuk plaatwerk is 1 mm dik, maar het is hier denk ik meer stukje veel warmte ingebracht, heb namelijk aan de achterkant een puntlas gelegd, en heb namelijk nog niks weggeslepen daar, dus nog niks van de 1 mm plaat eraf.

Yellowbug 15-11-2010 21:57

Ik heb het plaatwerk ook van Kneepkens, alleen ik heb de eerste serie teruggebracht, omdat het niet aan mijn maatstaven kon voldoen. Ik heb hun toen gevraagd of ze ook Klokkerholm konden leveren. Dat heb ik dus nu in bestelling via hun. Vandaag kreeg ik een telefoontje dat het waarschijnlijk morgen geleverd wordt. Ik had al een origineel NOS front weten te bemachtigen (alleen de buitenplaat) en een achterplaat onder de bumper (Klokkerholm).

ErikvanBilsen 15-11-2010 22:02

Ja bij mij vond ik de binnen wielkastrand ook aardig slechte pasvorm.
Toen Ralph hier was bevestigde hij dat de binnenwielkastranden van Kneepkes niet al te goede pasvorm hadden.

Yellowbug 15-11-2010 22:05

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Ja bij mij vond ik de binnen wielkastrand ook aardig slechte pasvorm.
Toen Ralph hier was bevestigde hij dat de binnenwielkastranden van Kneepkes niet al te goede pasvorm hadden.

Hij had toen die van mij ook al gezien ;)

ErikvanBilsen 15-11-2010 22:10

Ahzo, ging het bij jouw dan ook puur om de binnenwielkastranden of was er nog meer plaatwerk van slechte pasvorm?

Yellowbug 15-11-2010 22:17

Ik heb de rest niet gepast, maar heb het allemaal teruggegeven. Wilde toch liever Klokkerholm (was ook meteen behandeld tegen roest)

ErikvanBilsen 15-11-2010 22:25

Das dan wel mooi,
Weet ik dat ook weer voor een volgende keer.

knarfmk1 15-11-2010 22:32

kan je vermelden dat klokkerholm ook niet bepaald voorbeeld van goede pasvorm is..

maar er is ook niks beters te krijgen (behalve origineel als je t kan vinden) dus je zit er toch aan vast.

Yellowbug 15-11-2010 22:39

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
kan je vermelden dat klokkerholm ook niet bepaald voorbeeld van goede pasvorm is..

maar er is ook niks beters te krijgen (behalve origineel als je t kan vinden) dus je zit er toch aan vast.

Ben ik met je eens. Het blijft allemaal imitatie en als de mal slecht is, heb je gewoon ook een slechte pasvorm. Maar buiten origineel is Klokkerholm een goede tweede.

ErikvanBilsen 17-11-2010 22:00

Zo na lang twijfelen toch de achterasophaning geheel los gehaald,
Dit toch besloten ondanks dat Ralph het afraden omdat anders mss de achteras er niet meer netjes onder ging hangen. Maar er zat me te veel roest om te laten zitten.

Eerst de halve dorpel/wielkastrand eruit zodat ik er goed bij kon.
Toen 1 zijkant eruit gehaald om zo de achteras weer netjes op de orginele plaats weer vast te kunnen maken.

Daarna alle puntlassen losgeboord en daarna de beugel eruit gepakt:

Hieronder zie je hoe de beugel eruit ziet nu hij eruit is:

Daarna was de andere kant aan de beurt:

Nu ga ik de beugels stralen, en daarna in de epoxy.
Maar nu zit ik met de bouten van de beugel, als ik straal zit er nog roest tussen de bout en het plaatwerk, als ik daar roestomzetten op doe trekt het dan ook tussen de plaat en de bout? Anders begint het natuurlijk weer te roesten.

Ik heb met opzet maar 1 zijkant eruit gehaald zodat ik de beugel weer netjes daar kan vastlassen op exact dezelfde plek, zodat de as er niet scheef onder gaat hangen.

De Pul 17-11-2010 22:07

goed bezig!roestomzetter eerst even iets dunner maken dmv verwarmen dan loopt het er zo bij tussen.

Yellowbug 17-11-2010 22:11

Erik, je zou ook een mal kunnen maken voor de achterasophanging. dan had je hem op precies dezelfde plek teruggeplaatst zonder te hoeven uitmeten!

voor de rest wederom gedurft bezig ;)

ErikvanBilsen 17-11-2010 22:19

Quote:
Originally Posted by De Pul
goed bezig!roestomzetter eerst even iets dunner maken dmv verwarmen dan loopt het er zo bij tussen.

Bedankt,
Das mooi, dan kan ik fijn de orginele steun gebruiken.

Quote:
Originally Posted by Yellowbug
Erik, je zou ook een mal kunnen maken voor de achterasophanging. dan had je hem op precies dezelfde plek teruggeplaatst zonder te hoeven uitmeten!

voor de rest wederom gedurft bezig ;)

Ja denk niet dat het nodig is,
Heb extra een foto gemaakt van hoe hij precies in de gaten zat,
Omdat de boven en achterkant er nog inzet kan ik hem gewoon gelijk zetten op de gaten die je ziet op de foto:

Audilimburg 17-11-2010 22:29

Gaat goed hier Erik. Hoe meer je uit elkaar haalt hoe meer roest je tegenkomt, maar je pakt het in ieder geval grondig aan.
Alleen blijft er op deze manier geen plaatwerk van die donor over voor mijn project, hahaha ;)

Vraag jouw spuiter inderdaad maar eens of hij nog een Golfje wil spuiten. Kan hij op die van jou oefenen om het daarna op die van mij perfect te maken :D

ErikvanBilsen 17-11-2010 22:32

Haha ja zal het stukje dorpel voor jouw reserveren, al heb ik zelf niet de bovenkant van de dorpel nodig en heb ik hier nog inlasstukken van staan,
Verder ga ik zondagavond de donorcarrosserie ophalen, dus als jij de woensdag of vrijdag erop savonds tijd en zin hebt om je stukje dorpel eruit te komen slijpen mag je een PM sturen.

Ja de spuiter heeft al zowizo 1 Golf 1 Cabrio ervaring, dus dat zal wel goedkomen.

ErikvanBilsen 20-11-2010 20:26

Zo tussendoor nog even een kant de gehele dorpel uitgeslepen, hele rand zat onder de roest.
Ook nog even de beugels gestraald.

Morgen een donorcarrosserie ophalen en de beugels nog ff de laatste behandeling geven, dan moet daar de roest wel weg geven.

storm 21-11-2010 20:59

Hey hey Erik,

Nu heb jij weer een donor om de dorpels verder te doen en de stijlen, je pakt het echt grondig aan zeg. Mooi om te zien!

Ik zal je topic verder in de gaten houden.

Gr jim

ErikvanBilsen 24-11-2010 22:13

Zo een kleine update,

Heb afgelopen zondag een donor gehaald voor mijn A-Stijlen, helaas zijn deze toch niet geschikt:

De donor is op alle plaatsen waar hij rot kan zijn dus rot, dus helaas kan ik hier niks van gebruikten, alleen kunnen mijn ouders nog wat kleine dingen gebruiken voor hun cabrio, waardoor de rit gelukkig niet nutteloos is gebleken.

Verder nog een stukje plaatwerk nagemaakt voor aan de binnenzijde van de dorpel:

En ook nog de achterasophangbeugels in de roestomzetter gezet voor alle zekerheid, morgen nog 1 laag en dan even aflakken, maar helaas moet er nog aan gepuntlast worden dus zal er een gedeelde van de roestomzetter verbranden.

Audilimburg 25-11-2010 16:41

Vervelend om te lezen dat je de donor min of meer voor niets hebt gehaald. Maar er zit toch nog een bruikbaar voorraam in, volgens mij is het spatbord voor nog redelijk en misschien kun je het front er uit halen en doorverkopen of zo.

Maar goed, daarmee heb je nog steeds geen a-stijlen waar je naar op zoek was.

ErikvanBilsen 25-11-2010 19:28

Ja eigenlijk kan ik er zelf weinig mee, maar mijn ouders gelukkig wel nog, is het teminste niet voor niks geweest.

Ook vandaag nog wat gedaan,
Het krikpunt en het sleepoog zat nog wat roest aan, dus dit stuk eruit gehaald en opnieuw erin gezet, heb niet alle kronkeltjes erin gemaakt maar gewoon recht, dit stuk zal toch nooit zichtbaar zijn nadat het sleepoog en krikpunt erop zitten.

Daarna alle puntlassen doorgeboord van het krikpunt en sleepoog, en hieronder is de roest te zien die eronder zat.

ErikvanBilsen 26-11-2010 22:11

Zo vandaag weer bezig gegaan met de Golf,

Heb eerst het krikpunt en de sleepoog van roest ontdaan, daarna krikpunt vastgelast:

Daarna de sleepoog vastgelast en de buitenwielkastrand/zijkantonderhoek erin gelast:

En als laatste het achterpaneel erin gezet:

Het is inmiddels al afgelast en afgeslepen maar heb het niet goed op de foto gekregen.
Toen ben ik moeten stoppen omdat mijn gas op was.
Dus morgen hopenlijk hervullen zodat we weer snel aan de slag kunnen.

Edit:

Ralph 26-11-2010 22:49

Goed bezig !!

ErikvanBilsen 27-11-2010 23:32

Vanavond niks interresants te doen, dus maar aan de auto gewerkt.

Begonnen met de achterasophanging, eerst de beugel op het nog geroest gedeelte vastgehecht, daarna een rechte plaat recht omhoog gezet, daarna de beugel aan de rechte plaat gepuntlast.
Toen 1 stuk van de binnenwielkast omhoog gezet en beetje op maat geklopt:

Daarna aan de achterkant 2 platen om maat gemaakt en deze vastgelast,
Ook de puntlassen van de beugel weer netjes vastgemaakt:

Ook nog even een stukje plaat wat ik eerder op maat heb gemaakt weer aan de binnenkant van de dorpel vast gelast:

Nu zit als het goed is de achterasophanging voor 99% op de orginele plaats, als het iets afwijkt is het minder als 1 mm. Dus dat moet wel goedkomen zo.

De Pul 27-11-2010 23:35

begint hard op te schieten zo denk ik?
je doet het echt super,gaaf om te volgen....

knarfmk1 28-11-2010 03:58

lekker bezig hoor, t meeste werk is nog de lasjes afslijpen he

ErikvanBilsen 28-11-2010 10:12

Quote:
Originally Posted by De Pul
begint hard op te schieten zo denk ik?
je doet het echt super,gaaf om te volgen....

Ja begint op te schieten,
Moet nog de andere kant van wat ik gisteren gedaan heb,
Daarna de dorpels en dan nog bij de tankhals.
Ook moet ik nog de A-stijlen afmaken, maar daar heb ik nog geen plaatwerk voor.
Hopenlijk over een week of 3/4 dat het laswerk af is.

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
lekker bezig hoor, t meeste werk is nog de lasjes afslijpen he

Ja dat moet je zeker met beleid doen, heb helaas bij 1 wielkastrand iets te enthousiast geslepen, dus daar heb ik weer een aantal kleine gaatjes voorzichtig dicht kunnen lassen.

vwcrazy 28-11-2010 12:27

Ik heb net je hele topic door gelezen.
En moet zeggen ik vind het echt netjes hoe en wat je allemaal aanpakt.
Ik hoop dat het bij de mijne niet zo erg is wat er allemaal gelast hoeft te worden.
want zelf lassen kan ik niet.

ErikvanBilsen 28-11-2010 17:40

Weer een update:

Vandaag ook de andere kant van de achterasophanging gedaan,
Weer bijna dezelfde werkmethode als gisteren toegepast,
Dus eerste de beugel op de orginele plek gehecht, daarna rechte plaat en de beugel daar aan gelast, toen de bovenzijde eruit en deze aan de beugel en rechte plaat vasgelast, daarna de binnenzijde eruit en deze aan de beugel en de rest van het plaatwerk vastgelast, en nu hoop ik dat het ook heeft geholpen om op deze manier te werken zodat de as er niet scheef onder zal hangen. Maar dat zien we t.z.t. wel.

Foto's:

Quote:
Originally Posted by vwcrazy
Ik heb net je hele topic door gelezen.
En moet zeggen ik vind het echt netjes hoe en wat je allemaal aanpakt.
Ik hoop dat het bij de mijne niet zo erg is wat er allemaal gelast hoeft te worden.
want zelf lassen kan ik niet.

Bedankt,
Ja had zelf ook niet verwacht dat er zoveel laswerk aan zat.
Maar ook wat ik gisteren en vandaag heb gedaan, daar zag je zo niet aan dat het zo roestig was totdat ik de dorpel eruit sleep omdat die rot was. En wou de roest niet laten zitten want dan kom je het over een paar jaar weer tegen.
Maarja nu weet ik wel dat er straks niks van roest meer zit.
En hopen voor jouw dat hij in betere staat is als deze was.

vwcrazy 28-11-2010 19:02

ik ben tot nu toe 1 plek tegen gekomen waar gelast moet gaan worden.
de rest is tot nu toe nog vlieg roest.
Maar ja ik heb hem dan ook nog maar voor de helft uit elkaar gehaald dus wie weet wat ik straks nog tegen ga komen.
En wat er aan las werk bij de mijne zit dat wou mijn buurman eventueel wel doen.
dus dat scheelt ook weer zo veel.

keep up the good work ;)

Thijs. 28-11-2010 20:11

Erik, je bent echt weer super bezig ! Ben net nog langs je huis gereden, en was nog aan het twijfelen om even langs te komen, maar moest eten en had honger haha :P Als je nog eens een keer hulp nodig hebt bel je maar he :D

ErikvanBilsen 28-11-2010 20:29

Danke,
Als je de volgende keer langs rijd moet je nog maar eens aankomen.
Ik hoop dat je de beugel over een week of 4 kunt lenen, maar dat komt wel goed.

All times are GMT +1. The time now is 10:02.