Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Fotografie en foto bewerking (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   The Photography-thread (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=116218)

geezer 29-07-2014 07:18

Al doende leert men, dat is zo. Probeer eens op Aperture Priority mode te schieten. Volgens mij de A mode op de Nikon en zet de diafragma maar wat lager (kleiner getal) Dan zal die flitser al niet meer opklappen. En aangezien je een statief hebt kan die sluitertijd dan ook wel wat langer zijn ;)

En zo'n polarisatie filter is leuk alleen voor landschappen met een wolkenlucht, en wanneer de zon van opzij komt. Anders werkt hij niet heb ik geleerd

Herm Schreurs 29-07-2014 08:06

Quote:
Originally Posted by geezer
Al doende leert men, dat is zo. Probeer eens op Aperture Priority mode te schieten. Volgens mij de A mode op de Nikon en zet de diafragma maar wat lager (kleiner getal) Dan zal die flitser al niet meer opklappen. En aangezien je een statief hebt kan die sluitertijd dan ook wel wat langer zijn ;)

En zo'n polarisatie filter is leuk alleen voor landschappen met een wolkenlucht, en wanneer de zon van opzij komt. Anders werkt hij niet heb ik geleerd

Nou ik gebruik, als het even kan, altijd het cir pol filter. Zelfs binnen ;)

geezer 29-07-2014 08:30

Na een filmpje van 1,5 uur van B&H zelf over landschapfotografie heb ik er aardig wat van opgestoken. Zelf op vakantie er inderdaad achter gekomen dat met de zon in de rug of voor je er niet veel gebeurt met een CPL. Dat kleine verschil doet mijn Lightroom preset wel voor me ;) Maar als hij toch op je lens zit kan het nooit echt kwaad, behalve voor de scherpte van de foto

Maar je bent voor mij de eerste waarvan ik hoor die hem ook binnen er op laat zitten.

Style 29-07-2014 12:00

Deze foto's waren ook met een polarisatie filter gedaan vind het ook een leuk effect geven op de ramen van auto's.
En ik heb hier voor het eerst me foto's gemaakt met een statief.

En om even aan te geven diafraga geen idee welke instelling dit is :rolleyes: maar ik heb dadelijk 2 weken de tijd......

geezer 31-07-2014 08:32

Een paar vakantiekiekjes van Facebook. Niet allemaal supergoed maar het landschap helpt wel ;)
1.

2.

3.

4.

selfie

Style 31-07-2014 16:50

Zo dan ! de eerste en laatste vind ik toch echt mooi mooi :thumbup:

VW-Golf-Power 31-07-2014 18:41

Wat is de meer waarde van Foto's genomen in raw?
Alleen dat de resolutie nog hoger is?

Rick 31-07-2014 19:01

Quote:
Originally Posted by VW-Golf-Power
Wat is de meer waarde van Foto's genomen in raw?
Alleen dat de resolutie nog hoger is?

Deze meneer legt het je haarfijn uit:

Ik schiet altijd in RAW. Je kan zoveel meer uit een RAW bestand halen dan uit een JPG bestand. :thumbup:

geezer 31-07-2014 19:01

Dat dus je aangekochte 32Gb kaart sneller vol is :tongue:

In een jpeg bestand zijn alleen de settings opgeslagen zoals jij ze op de camera hebt ingesteld, en is daarna in photoshop of lightroom haast niet meer te veranderen mochten die instelling niet goed zijn.

In RAW kun je dus daarna nog oa witbalans makkelijker instellen, hij onthoud eigenlijk alle info wat jij ook daadwerkelijk met het ook ziet.

jpeg pakt dus maar een gedeelte van de info en gooit de rest weg

Style 31-07-2014 20:45

Quote:
gebruik jij een flitser? :)

Niet meer was gewoon een kwestie van dicht duwen :D
Vandaag de camera in de P-stand gezet instelling op Adobe RGB.
Cir pol filter er op en maar weer spellen met de belichtings knop ipv de flitser weet nie of dit de manier is ?
Alles in NEF die overigens nie zo groot zijn qua bestand als die van jullie gemiddeld 11MB.

Vervelende alleen ben je een tijdje bezig denk dat het goed gaat.
Maar eenmaal achter de computer ziet het er toch nie uit.
Das toch wel lastig als beginner stel je voor leuke meeting 80 foto's geschoten allemaal net zo als deze......

Was overigens de beste van de 65 foto's :screwy: shit wat is dit moeilijk...

Horizontaal en verticale resolutie 72 dpi
Bitdiepte 48
Compressie :niet gecomprimeerd
eenheid van resolutie 2

Kleurvoorstelling : staat nu niks terwijl de kleur stand op Adobe RGB staat ?
F-Stop : f/5.3
Belichtingstijd : 1/13sec
ISO snelheid :
Belichtings programma : Normaal
Belichtings afwijking : 0-stap
Brandafstand : 58mm
Max. Lensopening : 4.7
Meetmodus : Patroon
Flitsmodus : Zonder flits
35mm brandafstand 87

Erik Baas 31-07-2014 21:40

Quote:
Originally Posted by Style
Brandafstand : 58mm
Hoe kom jij toch aan "brandafstand" ? Brandpuntsafstand zou ik begrijpen, maar dit...

Style 01-08-2014 05:38

Dat gaf de foto zelf aan als je met je rechter muisknop op details drukt ;)

geezer 01-08-2014 10:25

Weet je ook wat het allemaal betekend wat daar staat?

Wel eens gehoord van de exposure triangle? Want dat is toch
een basis ding wat je onder de knie moet hebben denk ik.

Style 01-08-2014 13:55

Nee ben ik eerlijk in ;) daarom had ik het er ook bij gezet.
Geen idee wat de exposure triangle is zoek nog steeds een goed beginners boek ;)

Erik Baas 01-08-2014 14:34

Quote:
exposure triangle
Het gaat, simpel gezegd, over de combinatie van filmgevoeligheid, diafragma en sluitertijd. Ze hebben directe invloed op de belichting van de foto, maar indirect ook op dieptescherpte, bewegingsonscherpte en beeldruis. Op wikipedia staat een (helaas erg beknopte) verdere uitleg; Google helpt je wel verder.

Herm Schreurs 01-08-2014 18:21

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Het gaat, simpel gezegd, over de combinatie van filmgevoeligheid, diafragma en sluitertijd. Ze hebben directe invloed op de belichting van de foto, maar indirect ook op dieptescherpte, bewegingsonscherpte en beeldruis. Op wikipedia staat een (helaas erg beknopte) verdere uitleg; Google helpt je wel verder.

:thumbup:

Koop maa eens een paar magazines als ZOOM of digitaal photo of zo.
Peter Dhaze heeft ook een aantal erg makkelijke boeken geschreven. Daar ben ik mee begonnen ;)

Herm Schreurs 01-08-2014 20:06

@Geezer, dat zijn idd wel erg gave foto's! WAUW.
Pol filter binnen moet je gewoon eens proberen, vergelijk je foto's maar eens. En full frame helpt daar natuurlijk wel echt heel veel bij qua licht wat je overhoud.

@Style:
Hier met de klep dicht ;)

140621HS_VolksDub_2014_073_kap_dicht by just Herm, on Flickr

Style 01-08-2014 20:24

Mooi gedaan Herm :thumbup: ik zal eens zoeken op Peter Dhaze

Spellen met foto's blijft ook leuk hé :D

geezer 01-08-2014 21:23

Dankje Herm.
Ik ben niet echt een binnenfotograaf en krijg daar de gelegenheid niet voor.
Op mijn 50mm 1.4 na (die te koop staat) heb ik geen lichtsterke lensen dus dan wil je geen extra licht tegenhouden.

Herm Schreurs 02-08-2014 08:39

@Peter, Mooie foto's zo met die muur erachter, gave locatie zeg!
Quote:
Dankje Herm.
Ik ben niet echt een binnenfotograaf en krijg daar de gelegenheid niet voor.
Op mijn 50mm 1.4 na (die te koop staat) heb ik geen lichtsterke lensen dus dan wil je geen extra licht tegenhouden.

Ieder zijn ding uiteraard :thumbup:
Bevalt je de 50mm f/1.4 niet dan?

geezer 02-08-2014 12:00

Heb liever een 35mm. En ik heb al een 17-40 en een 24-105, en als je die gewend bent wil je alleen nog maar L- lensen :D

Herm Schreurs 02-08-2014 17:29

Quote:
Heb liever een 35mm. En ik heb al een 17-40 en een 24-105, en als je die gewend bent wil je alleen nog maar L- lensen :D

Dat ben ik met je eens :D

VW-Golf-Power 03-08-2014 20:00

L-lensen?

geezer 03-08-2014 20:09

De zwarte en witte lenzen van Canon met de rode ring op de voorkant. De serie waar je cameratas zwaarder van wordt maar de portemonnee lichter

Rick 03-08-2014 20:11

Mooi verwoord! :D

Herm Schreurs 03-08-2014 21:09

:D
Quote:
De zwarte en witte lenzen van Canon met de rode ring op de voorkant. De serie waar je cameratas zwaarder van wordt maar de portemonnee lichter

geezer 05-08-2014 20:24

Herm Schreurs 08-08-2014 07:44

:eek:
Waan foto's kerel!

Rick 08-08-2014 07:57

Met name die tweede.

geezer 08-08-2014 12:08

Dankje. Die 2e is inderdaad het mooiste.
Ik heb eigenlijk alleen de belichting en witbalans ingesteld en de saturation +10, that's it.

Herm Schreurs 08-08-2014 14:06

Ja de tweede inderdaad, zou alleen de lucht daar iets minder grijs maken.
Ook in ijsland gemaakt?

Damn, moet daar toch echt naar toe hoor :)

Herm Schreurs 08-08-2014 14:14

Ben zelf nog hard aan het werk aan de Time-Lapse die ik gemaakt heb tijdens het uitbouwen en uit elkaar halen van mijn motor.
Heb er 5 uur over gedaan en dat heeft 4800 foto's opgeleverd.
Per 5 seconden heb ik een foto gemaakt van met 1 sec sluitertijd.

Gebruikte apparatuur:
Camera: Canon 5D mark2 Met grip en 2 volle accu's
Lens: Canon 28-135mm USM met Circulair Polarisatie filter
Trigger: Instelbare afstandsbediening
Statief: Benro Carbon statief C3770T
Statiefkop: Benro BallHead B5

Ik heb de camera ingesteld op jpg hoge resolutie die achteraf veel te groot bleek omdat ik er toch maar 1920x1080 HD video van maak met 25fps

Uiteindelijk zal dit een film van 2,5 a 3 minuten worden.

Opstelling:

Untitled by just Herm, on Flickr

Stay tuned voor het resultaat!

geezer 08-08-2014 14:42

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Ja de tweede inderdaad, zou alleen de lucht daar iets minder grijs maken.
Ook in ijsland gemaakt?

Damn, moet daar toch echt naar toe hoor :)

Noorwegen ;)

Het kan zijn dat ik de lucht juist iets donkerder heb gemaakt, maar na zoveel foto's weet ik dat niet meer

DUB 08-08-2014 15:45

@geezer: prachtige foto's!!
@Herm: stel nou dat het mislukt is, heb ik hier nog een golf 1 staan waar de versnellingsbak onderuit moet en nog wat andere dingen.. dus als je nog wilt oefenen

Herm Schreurs 08-08-2014 20:48

Hier issie dan, mijn eerste Time Lapse project gemaakt tijdens het uitbouwen en demonteren van de R32 motor uit mijn Corrado.
Facts:
4800 foto's
5 uur opnametijd
om de 5 sec een foto
sluitertijd 1 sec

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Herm Schreurs 08-08-2014 20:52

Quote:
Originally Posted by DUB
@geezer: prachtige foto's!!
@Herm: stel nou dat het mislukt is, heb ik hier nog een golf 1 staan waar de versnellingsbak onderuit moet en nog wat andere dingen.. dus als je nog wilt oefenen

Dan kom ik wel foto's maken als jij aan het werk bent hahahahaha

Sven-GTI 08-08-2014 21:45

Supervet zo'n time lapse!

Maar stel je je camera zo in dat hij 5 uur lang foto's maakt? Kan zeker alleen bij de echte professionele (fullframe) camera's :D

Herm Schreurs 08-08-2014 22:12

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Supervet zo'n time lapse!

Maar stel je je camera zo in dat hij 5 uur lang foto's maakt? Kan zeker alleen bij de echte professionele (fullframe) camera's :D

Hoi Sven,
Heb er een trigger/timer apparaatje aangesloten waar je de tijden in kunt stellen.
Wel heb je uiteraard een dikke accu en geheugenkaart nodig :D Ik heb hem met twee accu's in de grip ingesteld op .jpg en met het display uit. Zo heb ik 4800 foto's bij elkaar verzameld en 32 Gb bijna volgeschoten ;)

geezer 09-08-2014 20:04

Leuk gedaan, maar het gaat me iets te snel allemaal.

Het 2e stuk had ik de camera anders neergezet zodat het iets meer beeldvullend was, want met de auto gebeurd dan niks meer.

Style 28-08-2014 20:23

Echt mooi gedaan Herm !!!!

Ik ga denk deze maand ook maar eens voor een 50mm f/1.8 Nikkon lens kijken de 1.4 is me net wat te duur voor in deze tijd.
Zit er nog een groot voordeel aan als je het diafragma op de camera kan regelen ipv hand matig op de lens ????

All times are GMT +1. The time now is 14:06.