![]() |
GE-WEL-DIG!!!
Ook erg leuk dat Nollie even komt buurten!! |
Quote:
Jazeker, je kunt je diafragma dan meenemen in de belichtingsberekening van je camera. Ook gebruik ik de Av stand veel. Maar als je nog lenzen hebt die handmatig scherp te stellen zijn kun je daar hele goede adapterringen voor krijgen voor Nikon en Canon. Kipon is daar erg sterk in. De 50mm f/1.8 is een waaaaanzinnig mooie lens en vooral voor dat geld. Zeker een aanrader! |
Quote:
Dankje René! |
Bedankt voor he reactie Herm dan ga ik idd toch maar voor de de AF-S want mijn andere 2 lenzen zijn ook zo.
|
Die hoeken, dan heb je waarschijnlijk ook n zonneklep erop zitten? En bij sommigen als je volledig uitzoomt krijg je dat..
|
Hehehe daar kan je wel eens gelijk in hebben komt dit dan om dat ik eerst een UV filter heb en dan de polarisatie.
Dit te samen aan dikte krijg je dus dit.... |
Gebruik je een uv en cir pol folter samen?
Uv zou ik er meteen vanaf halen en laten. Die "hoeken" worden vignetting genoemd en zijn wel extreem aanwezig op jou foto. Dit zul je alleen in de groothoek, de minst gezoomde stand zien en komt niet door je zonnekap als die origineel is voor die lens maar door de filters die je erop gezet hebt omdat je plaatje in de hoeken dan de frane van de filters raakt. Voor extra groothoek lenzen zijn speciale slim filters met een extra dunne rand hiervoor. |
Klopt dat het niet door de zonnekap komt vandaag nog een foto gemaakt tijdens het uitlaten van de hond en het zit er nog steeds.
Zonnekap is idd origineel die bij de camera zat ,mijn lens waar ik de foto's mee maakte was een 18/130. Ik zou het idd eens proberen zonder de UV want die liet ik idd zitten en dan schroefde ik de cir pol filter er zo bij op. |
:thumbup:
De UV filter heeft als enig voordeel dat als je lens met de voorzijde ergens tegenaan komt dat dan eerst het "beschermglas" geraakt wordt. Het komt de beeldkwaliteit zeker niet ten goede, dat het er direct slechter op wordt zeg ik ook niet maar ik gebruik ze niet. |
Heb sinds een paar dagen ook een polarisatiefilter gekocht. Eentje die verstelbaar is door middel van draaien.
Werkt erg fijn vind ik en ben ook heel erg blij met het resultaat van de foto's :D |
Quote:
Daar gebruikte ik ook altijd mijn UV filter voor. Het schijnt dat die filters alleen nog maar werken als je met rolletjes schiet. Tegenwoordig is de zonnenkap de bescherming. Elk stuk extra glas beïnvloed de kwaliteit van de foto, maar als ik einde dit jaar naar Maleisië ga draai ik de UV filter wel op mijn 17-40 om hem stof en "waterdicht" te maken als het vochtig is. @Sven-GTI: volgens mij is elke CPL filter draaibaar. Bij ND filters heb je wel 2 varianten |
Quote:
Klopt, dat is de manier om een 17-40 waterdicht te krijgen :thumbup: |
Bedankt voor de tips jongens UV er af als we met de pol filter op pad gaan.
Wat een fijn topic he ;) |
nog n tip voor mensen die naar exotische gebieden op vakantie gaan, ga op zoek naar zakjes met silica gel, zoals ook in schoenendozen zitten.. deze nemen t vocht op.. zijn per x aantal te koop, had ik ook in de cameratas zitten opweg naar indonesië.. werd toen in de fotozaak aangeraden.. zag net maleisie voorbij komen, dus dacht dan is dat wellicht een goede tip :)
vraagje van mijzelf: heeft toevallig een van jullie ervaring met Aperture? is n foto bewerkings programma van Apple :) |
Quote:
Noorwegen is verschrikkelijk fotogeniek! ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hey Lennart, die laaste foto heb ik ook :D Alleen dan maar met 3 mensen erop. Scheelt echt of je daar om 5 uur naar boven loopt of midden op de middag.
Ik zie op flickr dat je op veel plekken bent geweest waar ik ook foto's van heb, maar bij dat bruggetje had ik graag ook willen zijn ![]() |
Quote:
Bedankt voor de tip Jalke! Ik heb een tijdje terug al lensdoppen gezien waar dan die zakjes ook in zaten, ik weet alleen niet wat die kosten. edit: gevonden |
Quote:
maar dat is alleen voor je lenzen.. je camera zelf en de gemonteerde lens kunnen dan alsnog vocht vangen toch? ik heb toen gewoon van die zakjes gekocht, en n stuk of 20 in mn cameratas gedaan haha! :) :D edit: verkeerd gelezen.. ik heb toen alleen die zakjes gedaan, en zat in indonesie gedurende t regenseizoen.. gemiddelde luchtvochtigheid van 90-97% :thumbup: nog altijd nergens last van, en dat was in januari :) |
Je hebt ze ook voor de body. Maar losse zakjes zijn nooit verkeerd. Het scheelt dat ik een wat duurdere body heb en L-objectieven, die zijn wat beter bestand tegen vocht
|
Tering mannen wat een gave foto's zeg! :thumbup:
|
Heb voor het eerst sinds (ik denk) ±2008/09 mijn fotografeershit uitgebreid :D
Heb een Nikon AF-D 50mm F/1.8 gekocht, vanavond even snel wat geprobeerd: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
keurige foto's van een nog dikkere car,
zo'n vaste 50mm lijkt me voor de canon ook nog steeds is leuk :thumbup: |
Gave foto's Misha! :thumbup: :thumbup:
|
Mooie foto's hoor zou vandaag ook een Nikon AF-S Nikkor 50mm 1:1.8G op halen.
Sta ik daar voor de deur niemand geen idee op het opgegeven adres telefoon ook leeg ben erg goed ziek van. Is een 35mm 1:18G te !!!!! |
Mooie foto's Misha! Gaaf he die 50mm vast :thumbup:
|
Quote:
Wat bedoel je Peter? Een 35mm op een cropsensor body is hetzelfde beeld dan een 50mm op een fullframe sensor body. Een 35mm vast is ook een hele mooie lens hoor! |
Ik zag nu ook een 35mm vaste lens maar of ik een cropsensor body heb ?!?! Ik heb al weer een oud beestje he Nikkon D80
|
Ik ga mijn oude 50 1.8 weer van mijn collega terugkopen. De Canon 50mm 1.4 USM had te vaak last van misfocus op grotere afstanden dus die heb ik verkocht.
Daarna wil ik nog een 35L of de Sigma 35 ART voor de aankomende vakantie. Oude objectieven zijn ook vet, bijvoorbeeld de Helios 44-2, die heeft een mooie torderende bokeh. Bokehlicious ! |
Quote:
Ik heb ook een hele tijd een 50mm f1.8 mk1 gegad van Canon. Dat is de pre-nifty fifty met metalen bevestigingsring. De mk2 is helemaal plastic maar wel ook erg goed voor die 100e daarom ook de plastic fantastic genaamd. |
Dat klopt Herm. Wat heb je nu dan?
|
Quote:
De 50mm f1.4 en erg tevreden ermee hoor |
Dan heb ik er gewoon pech mee gehad. Portretten gingen wel goed, totdat je iemand compleet op de foto wilde hebben. Dan waren 8 van de 10 foto's onscherp.
Vervolgens naar Canon gestuurd, daarna laten kalibreren en nog net zo slecht als daarvoor. |
Niet op de man bedoelt hoor..
Tegenwoordig zijn er veel die een camera kopen, een bal flitsers en noem het maar op, maar dat je een hoop spul hebt wil dat niet zeggen dat je (goed) kunt fotograferen :) Zelfde als dat je 'n complete gereedschapskar koopt, als je niet kunt sleutelen heb je er geen zak aan. |
Quote:
ja dat klopt, maar goed gereedschap is (soms) wel het halve werk (ik heb zelf alleen in kitlens hoor ) op een zonnige dag is t allemaal wel prima vind ik, maar zodra het licht wat minder wordt is het over en hele mooie foto's trouwens! |
Quote:
Dat klopt, ik heb een lange tijd gedacht dat het aan mij lag. Maar op een statief, een diafragma van f2.8, een sluitertijd van heb ik jou daar en de camera op "silent shutter" waardoor de spiegel minder hard klapt en dan nog onscherpe foto's krijgen.... Een onderwerp op 20m afstand fotograferen en de focus ligt dan op 15m dan is die lens gewoon niet waus En daarbij had ik dus bij de 200 euro goedkopere variant jarenlang geen problemen. Dus hoe het moet weet ik wel |
Vandaag toch maar de knoop door gehakt en me duurste niet VAG gerelateerde aankoop in 2 jaar.
En nee ik ben ook geen top fotograaf maar dit is dan nog wel een betaalbare lens. Zit er ook sterk aan te denken om toch een cursus te gaan doen (basis) bv want ik zou toch graag de basis dingetjes willen leren. Diafragma ,sluitertijd ,Iso enz En van daar uit gewoon veel doen en ervaring op doen !!! De lens zelf is wel wennen ik ben nu zelf de zoom :D Nikkor AF-S 50mm 1.8G ![]() |
Quote:
:D :thumbup: |
|
Nice Peter!
Die is wel heel mooi om te zetten in zw wit met hoog contrast of creamtone bw in Lightroom. Goed bezig! |
All times are GMT +1. The time now is 04:13. |