Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Jetta MK1 1983 1.3GL (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=71229)

breadfan83 01-11-2010 16:17

Quote:
Originally Posted by De Limburger
Wat is het voor/nadeel dat deze kelkjes niet gelijk zijn? Aangeziewn de zo ook op de Motorfiets zitten gemonteerd dacht ik dat het wel goed was?
Maakt dit dan ergens een verschil in? Want gelijk maken is namelijk nog al erg moeilijk of ik moet nog zo'n setje ergens uit kunnen halen.

Heeft te maken met de pulsdrukvulling.

Zodra de klep sluit klapt de aangezogen lucht hier tegenaan. Deze draait zich weer om, en gaat weer richting het begin van je inlaattraject. Eenmaal daar aangekomen botst de lucht weer en draait zich weer om.

Ideaal is het als de lucht die zich aan het begin van het inlaattraject heeft omgedraaid precies bij het openen van de inlaatklep(pen) aankomt bij de klep(pen). Op die manier krijg je (heel beperkte) drukvulling.

Ik weet wat bij sommige motoren met een goed berekend inlaattraject en een goed stel itb's de druk tot bijna 1psi kan oplopen, dus zonder turbo of kompressor.

Waarschijnlijk heeft die motorfiets waar je de kelken vandaan hebt een inlaattraject tussen kop en carb wat ongelijk is.

FunkyF 01-11-2010 16:24

Ook heb ik net van een collega te horen gekregen dat hij zijn onstekings afstel lamp van Sun weg doet. Dus die neem ik wel mooi van hem over, hoef ik tenminste geen meer te lenen.
Gr Ronnie[/QUOTE]

chef,
dan wil ik morgen misschien ook nog wel even komen kijken.

Wat die lamp betreft, ik heb nu ook een Sun liggen en die doet het niet. (geleend) Maar weet niet of het het peertje is, want die zijn nergens uit te halen. Dus dan moet ik die bij jou maar eens komen bekijken/lenen ;)

De Limburger 01-11-2010 17:58

Ja weet niet wanneer ik dike kan overkopen, morgen kan ik er eentje lenen van een andere collega, maarf je bent zeker welkom hoor, Edwin komt me ook even helpen. Dus, ik zie je wel komen.
Gr Ronnie

De Limburger 02-11-2010 10:36

Zo net de nieuwe benzinepomp mogen ontvangen, dat is me een aardige pomp ja, ben eens benieuwd, of het nu straks goed komt, vanavond even samen met Edwin hobby'n.
Zal straks ook even een paar foto's maken en misschien een filmpje.
Gr Ronnie

geezer 02-11-2010 11:25

Heb jij geen retourleiding? Ik had het namelijk gewoon op de originele pomp aangesloten en kon meteen gaan met die banaan.

De Limburger 02-11-2010 14:39

Ja de retour zit gewoon aangesloten dus, even kijken waar het aan ligt. Het zal wel goed komen.
Gr Ronnie

sebastiaanmk1 02-11-2010 16:45

Broer

:thumbup:

Mooie bak Ronnie, bijna net zo mooi als de mijne ;)

De Limburger 02-11-2010 21:02

Vandaag dus die nieuwe pomp gemonteerd, tikte netjes maar nog steeds lekt de benzine aan de voorkant uit de messing bussen. Ik heb er foto's van gemaakt.

Ook heb ik die andere set carb's aangesloten en gekeken wat die deden maar die doen exact het zelfde.

Die pennetjes onder de vlotters zien er ook nog goed uit.
Ik neem aan dat de bovenste leidingen van de carb's de aanvoer is dus de kleine zwarte aansluitingen, en de bruine dikkere aansluitingen de retour.

Hier bij de foto's

Deze messing bussen daar spuit het uit. Tegen het schutbord aan.

Hier de foto van de benzine die eruit spuit.

En nog eentje.

Wie kan me verder helpen.
Gr Ronnie

Vains 02-11-2010 21:21

Ja zo verbruik je wel benzine :D

De Limburger 02-11-2010 21:23

Het is Kl*te met een hoofdletter K!

Snap er geen snars meer van.
Gr Ronnie

Gino89 02-11-2010 21:30

Heb je de vlotters goed afgesteld?

Heb hetzelfde al eens gehad op de motor dat hij de benzine gewoon de luchtfilter in spoot. Toen was de oplossing, nieuwe vlotter naalden, En de vlotters nieuw afstellen.

Heb je ook een carburateur ontluchting aangesloten? ( weet niet of deze dat hebben van jou?)

De Limburger 02-11-2010 21:33

Vlotters kun je vrij weinig aan afstellen, is gewoon een pinnetje, dan naar onder en boven schuift, maar ze lijken allemaal netjes.
Ik wil gewoon weten hoe het kan dat het uit de messing busjes spuit, zal toch wel al eens iemand gehad hebben.
Gr Ronnie

Gino89 02-11-2010 21:38

Ja die ijzere lipjes waar die vlotter aan zit. Die kun je buigen. En zo er voor zorgen dat ze gelijktijdig sluiten en ook openen. Weet niet van welke motor de carburateurs af komen. Misschien eens zoeken in het werkplaats boek van die motor? Naar de mogelijke oorzaak er van.

Maar het afstellen er van heeft toen ook bij mij geholpen. misschien dat die vlotter de naald niet goed omhoog duwt. En deze een klein beetje open blijft.

Edit; Je praat de hele tijd over de retour? Maar zon carburateur heeft toch helemaal geen retour? Wel een ontluchting. Verwissel je de aanvoer niet met de ontluchting?

De Limburger 02-11-2010 21:55

Bij mij zit die vlotter aan een ijzeren staafje, als ik dat zou krom buigen, dan krijg ik die vlotter volgens mij niet meer in de houder i.v.m. de lijngeboorde gaatjes voor dat staafje.
Hoop dat je me snapt, ik weet wel wat jij bedoelt.
Als je die zou kunnen buigen kun je inderdaad bepalen of de pen dieper naar onder gaat.
En zo weer de vlotterkamer beter zou afdichten.
Gr Ronnie

Gino89 02-11-2010 21:58

Ja, sorry dat wist ik niet. Je hebt namelijk zo veel verschillende carburateurs.

En hoe zit het met die retour? Want normaal hebben carburateurs dat niet.
alleen een ontluchting. Deze niet toevallig met de aanvoer verwisseld?

De Limburger 02-11-2010 22:05

Ja ik heb met Edwin geprobeerd om te wisselen dus om de dikkere aansluitingen te gebruiken voor aanvoer, maar toen stopte de pomp met pompen ivm vacuum trekken, ik denk\hoop de juiste aansluitingen te gebruiken.
Daar om mijn vraag waar moet ik me aanvoer op aansluiten en waar op me retour.
Gr Ronnie

Gertjan 02-11-2010 22:18

Retour moet je niet gebruiken, je moet gewoon slangetjes aan de onluchting aansluiten en deze naar beneden oid laten hangen, zo heb ik het ook.
Zodra ik deze aansloot op m'n retour ging het fout ;)

ErikvanBilsen 02-11-2010 22:22

Zo had ik het aangesloten:

Rechts komt het de pomp in en links verlaat het de pomp,
Dan kom hij een Y-stukje tegen.
1 dikkere gaat naat de carbs en 1 dunnere gaat naar de retour.
Zo werkte het bij mij perfect.

Gino89 02-11-2010 22:26

Maar zo blijft de pomp dan ook constant draaien? Normaal bij de motor als deze weerstand voelen, dus als de vlotters gaan sluiten. Dan stopt deze ook met pompen. Denk ook dat de fout dan zit in dat jij de ontluchting als retour bent aan het gebruiken. Zoals gertjan al zegt.

ErikvanBilsen 02-11-2010 22:28

Mijn pomp ging wel minder pompen wanneer de vlotters vol zaten maar stopte niet,
Als ik de retour niet aansloot zoals ik hierboven liet zien dan liep hij voor geen meter.

De Limburger 02-11-2010 23:15

Hij loopt!!!!

Net al even gereden, alleen is de tank ver leeg (goh hoe zou dat nu komen??) kwam de motor toch nog steeds traag op toeren, maar na een beetje aan de ontsteking gedraaid te hebben loopt die al wat beter, nu wordt het een kwestie van afstellen, de bougie is nu zwart en stoffig, dus neem aan dat hij nu te min benzine krijgt en ik dus een grotere sproeier moet nemen.

Ik heb nu 130 erin zitten en heb nog een setje 135 liggen, maar als dat niet werkt ga ik boren tot 150 dan zal die wel genoeg krijgen.

Maar goed dat is iets voor donderdag of vrijdag.
Hij loopt dat is het belangrijkste.
Bedankt allemaal voor de hulp!!

Gr Ronnie

Vains 02-11-2010 23:30

Eindelijk!! Fijn dat hij loopt kerel, ben benieuwd naar het geluid en hoe die loopt :thumbup:

De Limburger 02-11-2010 23:43

Ja nu komt het afstel verhaaltje om de hoek, ook dit gaat wel weer even een zoektocht worden, maar ook daar komen we wel achter hij start dus daar ben ik echt blij mee.
Gr Ronnie

AdvilBob 03-11-2010 08:24

:jacks: :jacks: :jacks: :jacks: :lock: :lock: :icon_spin :icon_spin :dance: :dance: :cheers:

De Limburger 03-11-2010 08:32

Hahaha ja daar moet op gedronken worden ja!
En Bob denk je aan die koplampen??

Gr Ronnie

FunkyF 03-11-2010 08:48

Top Ronnie,
al zag het er gisteren rond 20u nog uit als een hoop gepuzzel zonder eind.
Wat heb je veranderd zodat hij wel loopt?

het ziet wel top uit zo onder de kap, ook met die nieuwe pomp.

Dub-Detail 03-11-2010 09:18

Als het 36mm carbs zijn is 150 te groot denk ik, ik hanteer meestal 135 a 140 voor 36mm op een 1.3.

Gr, Pim.

De Limburger 03-11-2010 09:46

@FunkyF:

Na flink gepuzzel, inderdaad dat ding nog aan het lopen gekregen dankzij hulp van mensen hier van op het forum, er dus achter gekomen dat de carb's maar 1 aansluiting nodig hebben voor de benzine toevoer.
Na dat aangepast te hebben, starte de wagen eigenlijk direct.

@SjefG40:

Oke dan probeer ik dat eens ik heb namelijk nog een 135er sproeier liggen. En anders kan ik altijd nog een ander setje kopen bij een motorzaak.
Bedankt, voor de info.

Gr Ronnie

Gino89 03-11-2010 20:11

Fijn om te horen dat die loopt :thumbup:

De Limburger 03-11-2010 20:58

Vandaag nog even een betje gehobby't, maar wat ik raar vind is dat de 3de en 4de uitgang van de uitlaat niet zo warm worden als de 1ste en 2de.
Of is dit normaal, als de afstelling niet klopt of is er iets anders kapot.
Morgen ga ik even kijken om dee sproeiers te veranderen, en hoe doen anderen dat met die CO schroeven afstellen, daar kom je toch bijna niet bij?
Laat maar eens wat weten, als er tips and tricks zijn.

Gr Ronnie
Gr

Gino89 03-11-2010 21:05

Daar kom je ook niet bij omdat je daar eigenlijk vanaf moet blijven. Die staan vanuit de fabriek goed afgesteld. Daar moet je een aparte meter voor hebben. Je moet die carburateurs nu gewoon gaan synchroniseren. Daar moet je 4 meters voor hebben voor elke eentje. Zodat ze alle 4 dezelfde waarde hebben. Dan zul je ook merken dat je motor rustiger stationair gaat lopen. En ook beter aan het gas hangt. :thumbup:

ErikvanBilsen 03-11-2010 21:14

Goed bezig.
Het is even werk maar dan heb je ook wat.

MartinGT 03-11-2010 21:33

Kan je niet verder helpen maar heb wel een hoop leesvoer voor je:

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,963.0.html

Op het polo86c register is echt heel veel informatie te vinden, succes! :thumbup:

Vains 03-11-2010 22:06

Ga anders eens langs bij die zaak op de koolweg in Elsloo, die heeft de webers van Frits ook afgesteld. Hij zal motorcarbs ook wel afgesteld krijgen denk ik :thumbup:

De Limburger 04-11-2010 22:26

Zo na weer wat gehobbyd te hebben, met Eddyvone en AdvilBob, (en Opa kwam ook even wat lucht vervuilen) bij mij in de garage. Hebben we de choke ook aan het werken gekregen.

Ook loopt de motor nu echt een HEEL stuk beter, aangezien ik dus (echt dom van mezelf) de bougiekabels verkeert had zitten, de laatste twee dus de derde en vierde had ik verdraaid daardoor werden dus ook die pijpen van de uitlaat niet warm.

Nadat we die dus verdraait hadden liep de motor echt een stuk beter, nu nog even synchroon stellen en klaar is kees, ik heb nu de 135ger sproeiers erin gezet en die doen hun werk goed.

Morgen maak ik even een filmpje.
Gr Ronnie

FunkyF 04-11-2010 22:59

pannekoek!

maar toch netjes gedaan! al doende leert men...:)

ben benieuwd naar het filmpje en zal je vast in het weekend wel tegen komen in Nieuwstadt voor je testritjes ;)

De Limburger 04-11-2010 23:05

Ja het is gewoon iets wat ik echt wel vaker al verkeert heb gedaan, hoop het nu dus echt niet meer te vergeten, anders krijg ik het aan de stok met Edwin hahaha..
En we zullen ons wel treffen ja in NewTown.
Gr Ronnie

gti-er 04-11-2010 23:50

aah goed bezig, was het een beetje aan het volgen dus nu kun je gassen iig! :thumbup:
staat wel super bij de Jetta! :cool:

De Limburger 05-11-2010 00:08

Dank je, als ik morgen tijd heb maak ik een filmpje anders wordt het zaterdag, dan kan ik dat overdag even doen.
Foto's kan ik wel morgen even plaatsen.
Gr Ronnie

De Limburger 05-11-2010 13:11

Zo vandaag met de wagen naar het werk gegaan, hij loopt lekker, maar kan altijd beter.
Het zo dat de koppeling al een tijdje versleten is, dus ik bestel aankomende maand even een nieuwe via Ebay.de, dan kan die er nog in en kan de fun pas echt goed beginnen. En ook synchroniseren moet nog gebeuren. Maar je merkt wel echt dat die een stuk beter doortrekt, boven in wat minder maar dat kan ik oplossen door de naalden wat op te hogen. Dan is dat ook weer geregeld.
Vanavond eerst op stap en een goeie drinken. En dan morgen kijken voor een filmpje.

Gr Ronnie

All times are GMT +1. The time now is 01:04.