![]() |
Nee hoor is geen extreme compressieverhouding voor benzine. Diesel is wel 20:1 oid...voor een bewerkte motor is dit een nette compressieverhouding om de boel ook nog enigszins te sparen.
|
Bij een compressiemeting weet je anders aardig hoeveel compressie je hebt hoor, en ja je kunt het ook berekenen natuurlijk. Persoonlijk vind ik 16 aardig dicht bij 18 liggen, dus nadert dit aardig de diesel-waardes!
12 is niet gek. 16 wel, kan me voorstellen dat je dan toch wel sneller zelfontbranding kunt krijgen... Maar het zal best kunnen als ik de andere reacties zo lees! |
Ik ben bezig met een soortgelijke setup alleen dan de 9a krukas, omdat ik niet kapot ben van de langeere slag van de diesel. Bovendien heb je redelijk veel van je zuigers afgedraait wat de warmtegeleiding niet ten goede komt en de sterkte. Het zal op de weg wel goed gaan dat wel..
|
Quote:
Jij haalt statisch en dynamisch door elkaar |
precies... 16 bar meten betekent niet 16:1 compressie...
|
Quote:
Inderdaad, een diesel moet meen ik een compressiedruk van 25-31 bar hebben. Is toch heel wat meer ;) |
Ik vind dit wel een redelijk staaltje achteraf bekijken van zaken die vooraf op papier hadden moeten staan...maar goed.
Zou hem eens op de dyno kieperen en dynamisch laten afstellen, toch altijd beter als zelf klieren op straat? |
Quote:
Mee eens, zie je ook wat er gebeurd. |
Quote:
dat is ook de bedoeling dat hij op de dyno wordt afgesteld ;) maar dan zou ik graag een kleine 500 km gereden hebben voor ik op dyno staat , ik weet er al genoeg die op de dyno zijn gebroken in hun eerste km ;) ik heb alles op papier staan ;) , ik begon gewoon te panikeren met die 16bar druk op de compressiemeter . maar nu ben ik ook weer gerust gesteld . ik ben gewoon bang dat de motor stuk zal lopen daarom ben ik misschien wat overbezorgd :) |
Zoals ik het gelezen heb stond alles van te voren wel vast anders had hij de boel ook niet uitgelitert. Dit is gewoon een kwestie van op de bank afstellen en dat kan gerust met een nieuwe motor. Beter zelfs nog! op de bank wordt alles gemeten en in de gaten gehouden en zit je niet met een te snel kapotgelopen blok omdat hij verkeerd is afgesteld. Zoals hij nu rijd zou ik er niet mee rijden (pingelen) Enige remedie is goed afstellen en dan het liefst op de bank. Zal waarschijnlijk goed zijn voor een kleine 200pk, gezien je setup. Ben benieuwd!
|
Opzich inderdaad geen waarde om je zorgen over te maken.
Je compressie verhouding is best hoog, maar moet nog prima te doen zijn. Heb geen VAG meer maar een jap tegenwoordig, daarbij worden regelmatig motoren gebouwd met een nog hogere verhouding. Motortje wat is momenteel in me auto zit is 11.1:1, en dit een standaard compressie verhouding. (maar deze motor is bij de vorige eigenaar al is kapot gepingeld nadat een tuner hem had afgesteld :(, maar inmiddels loopt alweer 41k prima) Maar houdt wel in de gaten dat de motor erg gevoelig wordt op ontsteking afstelling/mengel verhoudingen. Ik wil je inderdaad ook aanraden de auto iig een goede basis afstelling te laten geven. Want als de boel gaat pingelen ben je verder van huis. Denk dat het wijs is om euro "98 te tanken met deze verhoudingen!! Daarnaast wil ik nogmaals benadrukken om te zorgen voor een goede basis afstelling. Veel plezier ermee!!!! :thumbup: |
sowiezo tank ik altijd euro 98" .
ik zal eerst zorgen voor een goeie basis afstelling , en dan eens fine tunen op de bank . een vriend van mij had hier in de buurt een plaats gevonden waar ze regelmatig rallywagens afstellen op de bank , als hij gaat met z'n auto zal ik eens mee gaan om te kijken hoe het verloopt :) als die van hem goed is dan kan ik ook naar daar gaan :) . |
ik heb vandaag de ontsteking afgesteld op de vernoemde 6° ... wat is met dat joch , de motor loopt nog slechter dan daarvoor , nu happert hij al aan 2000 rpm waar het anders aan 3500 rpm was .
ik zit er toch aan te denken de originele 90pk motor er terug in te doen , de wagen staat nu al meer dan 7maand stil enkel door die gebrekkige motor . |
Quote:
enige goede remedie idd.een beetje tuner zal [een goed gebouwd blok] niet snel op de bank laten ploffen. |
Quote:
als ik er een 90pk 1.8 inhang mag ik dan dit blok hebben? :D rustig blijven,een motor tunen is niet iets wat je zomaar even doet.ga naar een goede tuner met bank[ik heb op carb-gebied zeer goede ervaringen met speedcentre geldermalsen,is echt een vakman,en zeer schappelijk] en laat daar deze setup goed afstellen.dan komt je smile wel weer terug. |
Haha idd wil er ook nog wel een reserveblok bij leveren dan :D Nee gewoon af laten stellen door mensen met verstand van zaken, die dus ervaring met carburateurs hebben. Zoals die Gerben aangeeft, Postma in Balk heeft er genoeg ervaring mee, Emming, Freddy Cane, genoeg mensen die dit voor je kunnen realiseren. Waarschijnlijk nog goedkoper ook want het zou zonde zijn als je blok door het pingelen kapotloopt, dan heb je niets meer en voor niets geinvesteerd. Blok heeft met deze specificaties echt wel potentie dus af laten stellen en knallen!
|
wel ik heb daarstraks een contact op genomen met een vriend van mij , die al 15jaar autocross rijdt met vw , die vriend z'n pa sleutelt al z'n hele leven aan vw ,ik heb gevraagd of hij eens langs wil komen , hopelijk heeft hij daar zin in , en als ik een basis afstelling heb , dan ga ik eens een bank opzoeken .
ik sprak met een kerel die dezelfde setup heeft als mijn maar dan zonder dieselkrukas en hij kwam op 182pk en 249nm koppel ... als ik dit hoor heb ik toch wel nog wat kracht om door te zetten . ik ben al 3 jaar bezig met de bouw van dit blok ( was in eerste geval bedoeld voor de autocross , maar toen ik gespot ben met de autocross had ik dit blokje over :) ) |
Uit ervaring weet ik dat 200+pk en +-220nm mogelijk is. Koppel van 249 is ook lekker dan maar iets minder pk`s. Ga alsjeblieft gewoon gelijk naar de bank ipv zelf of laten kloten met een pingelende motor.
|
Quote:
Inderdaad, al sleutelt iemand heel zijn leven aan vw's dat betekend niet dat hij verstand heeft van afstellen van getunde motoren. Motoren/webers afstellen is een vak apart wat je niet in je eigen schuur kan doen. |
Maar het is toch niet aangeraden om met een slecht lopende motor naar de bank te gaan ?
Stel dat er nu iets mis is me bv. De ontsteking waardoor hij inhoud dan mag ik terug naar huis komen , als ik zeker weet dat alles ok is , en dat het enkel door de Weber afstelling komt dat de motor zo dom doet kan ik een afspraak maken bij een bank . Die kerel heeft ook zoveel ervaring met Webers , ik heb ze altijd weten rijden met Webers . Het is nu het eerste jaar dat zij op KMS injectie rijden op hun 1.6 20v en ze hebben op de bank geweest en ze hebben 240pk ') |
All times are GMT +1. The time now is 17:01. |