Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Jetta mk1 2-deurs 1300 10-1983 (Daily) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28242)

DÁ-BRT 26-01-2007 09:09

@Sander. Hij heeft weer apk tot 10-02-`08 ;)

@Tom80, dat was er ook al als ik het goed begrepen heb van Cavin (Skitzo)

DÁ-BRT 26-02-2007 09:32

Van het weekend de eerste problemen gehad.

De brandstofpomp van de 1300 motor was gescheurd. Nu zit er een op van een 1600 motor.

Vrijdag middag bij Evilnyntje een dakrek opgehaald. Sjesus wat een windgeruis krijg je door die dingen.

Afgelopen zaterdag nog een andere achterklep geplaatst zonder gaten. Hij is wel goudkleurig, maar het past best ;)

DÁ-BRT 02-03-2007 14:22

Kleine update:

Ik heb een gescheurde brandstofpomp gehad en vervolgens een van een 1600 carb motor pas gemaakt. Deze heeft het ook niet vol gehouden en gisteren is mijn nieuwe pomp bij de dealer binnen gekomen.

Ik heb van Erst (Evilnyntje) een dakrek over genomen.

Thuis had ik nog wat kofferkleppen liggen en nu zit er een licht bruine achterklep op (zonder gaten :D )

Dit weekend zal ik even wat foto's maken nadat ik hem gewassen heb.

DÁ-BRT 02-03-2007 14:24

@Sander: Wat is er de 10e dan?

Edit: Laat maar je bedoelde of hij op tijd klaar was voor de apk...

DÁ-BRT 19-03-2007 10:17

Een paar weken geleden bij Ernst (Evilnyntje) een dakrekje opgehaald en erop gezet.
Waarom mensen in vredesnaam met deze dingen op hun dak rijden snap ik niet. Het ziet er maf uit en het maakt een klere herrie... ;)

Komende week heb ik een paar dagen vrij. Dan wil ik de dieselmotor en automaatbak in gaan bouwen. Vervolgens de week erop naar de RDW voor het omkeuren.

Ik zal een paar foto's maken.

Stijn 19-03-2007 10:46

Ben benieuwd over RDW! Mag echter geen probleem zijn.
Dakrekjes ben je snel beu, ik heb die fase ook gehad...klonk als een Boeing met een lekkend raam :)

DÁ-BRT 19-03-2007 10:51

Dit wordt de 6e keer dat ik een benzine omkeur naar diesel. Ben er niet echt bang voor. Vervelend vind ik wel dat de wetgeving zo veel is veranderd het afgelopen jaar, je kan het haast niet meer bijhouden.

Jerome 19-03-2007 22:12

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Dit wordt de 6e keer dat ik een benzine omkeur naar diesel. Ben er niet echt bang voor. Vervelend vind ik wel dat de wetgeving zo veel is veranderd het afgelopen jaar, je kan het haast niet meer bijhouden.

Hoe ga je de diesel ombouw aanpakken? Heb je een dieselblok uit een mk1 (dus alleen naar RDW voor typegoedkeuring), of heb je een dieselblok waarvoor je nog de (dure) geluidstest moet ondergaan?
En wat foto's van de ombouw zou leuk zijn, ben namelijk wel benieuwd wat er allemaal bij komt kijken.
Succes in ieder geval.

Groeten Jerome

DÁ-BRT 20-03-2007 09:14

@Jerome: Ik zal wel even wat foto's schieten.

Toen mijn golf 1 (economisch) totalloss gereden is heb ik met de koper van de golf (een maat van me) afgesproken dat ik het kenteken mag gebruiken om te laten zien wat de donor auto is van mijn motor.

Toen en ahum... TD blok op de kop getikt en opgeboord naar 79.5mm en er zuigers ingestopt van een transporter t3 nieuwe lagers en overige onderdelen.
Toen was het een 1700TD. FF de nummertjes aangepast en opgebouwd als een 1600d.

Zo stond hij erbij in de schuur, nu ben ik klaar met bouwen en hij kan er komende week in. Zodra ik tijd/zin heb maak ik nog wel even wat foto's.

Ik moet wel nog de motorsteun aan de distributie zijde verzetten omdat er nu een 1300 smallblock in ligt. Alles vanaf 1500cc heeft de motorsteun aan distributie zijde iets verder naar achteren zitten.

Voor de rest ga ik niet zoveel aanpassen. Ik heb een nieuwe voorpijp gekocht en die maak ik pas op de uitlaat. Een brandstoffilter plaatsen in de motorruimte. tank leeg laten lopen, naja hij is al bijna leeg. Radiateur vervangen door een grote diesel radiateur. De aandrijfassen de container in en een paar van een bigblock erachter (dif van de 1100/1300 versnellingsbakken is smaller waardoor de aandrijfassen een andere lengte hebben)

Ff de motorkabelboom eruit trekken en die van een diesel er weer in. Of de huidige boom laten zitten en een gloei circuit aanleggen.

Mijn remmen en ophanging heb ik al helemaal geupgrade en/of vernieuwd.

Zoals ik al schreef, ik maak wel wat foto's en geef er uitleg bij.

DÁ-BRT 10-04-2007 12:13

Zoals beloofd de foto’s

Je kan er op klikken voor een vergroting.

Het motorblokje met de automaatbak vlak voor ik hem heb gemonteerd. Toen wist ik nog niet wat ik nu weet….. Zal niet snel weer een motorblok/bak combi ongetest in een koets hangen.

De TD carterpan direct maar gemonteerd. Eerst de retour aansluiting voor de turbo maar afgesloten.

Zo ziet hij aan de buitenkant er momenteel uit.

Het oude torretje eruit.

De motorsteun aanpassen. Het was een 1300 en de smallblocks hebben de motorsteun aan de bijrijderszijde verder naar voren zitten.
Zodra ik de auto ga spuiten deze zomer neem ik de motorruimte ook wel mee. ;)

Het nieuwe torretje op z’n plek. Hier nog met tomaat.

De schakelstangen hadden behoorlijk wat speling op de kunststof kogelkoppen. Deze heb ik vervangen door stalen gewrichtjes. Ik vond gisteravond na montage dat hij erg lekker (direct) schakeld.

Vrijdag de 13e naar de RDW voor het omkeuren naar diesel

DÁ-BRT 17-04-2007 14:13

Afgelopen vrijdag is hij omgekeurd naar diesel. Ik ben samen met een kameraad geweest.

Beide auto's (ook nog een golf mk1 cabrio) zijn zonder problemen omgekeurd naar diesel.

Wel balen was dat bij het wegen mijn Jetta 60kg zwaarder was als dat hij origineel op kenteken stond. Ik kan het grotendeels verklaren: Trekhaak, origineel dakraam (waarschijnlijk niet origineel op kenteken mee gewogen) gordels achterin en een zwaardere motor, 1900TD 5-bak en 100mm aandrijfassen. Daarnaast had ik met mijn stomme hoofd de tank helemaal vol gegooit de avond ervoor.
De keurmeester heeft wel vermeld op het weeg rapport dat hij gewogen is met halfvolle tank, maar volgens mij heeft hij niet gezien dat de tank vol zat.

Naja 1 categorie omhoog.

Erik 17-04-2007 14:34

ahhh jammer van dat gewicht, letten ze daar zo streng op dan ?
maar wel super dat hij omgekeurd is :thumbup:
nu maar lekker goedkoop rondrijden

DÁ-BRT 17-04-2007 15:06

Hij wordt gewoon gewogen en dan wordt het gewicht afgerond op tientalen.

Zelf ben ik vergeten om te vermelden dat ik mijn tank helemaal vol had gedaan, anders hadden ze de weging nog wel 20kg gecompenseerd.
Ik denk dat ze de gewichten van Pon hebben gekregen, maar dat daar niet alle opties in staan.
Wel 2 of 4 deurs, motor, versnellingsbak.

Maar geen schuifdak, trekhaak. Ik had zelf nog gordels achterin gebouwd en een zware aandrijflijn enz.

Ik vind het niet zo erg het gewicht, maar het is wel verklaarbaar.

Het ging me niet eens om goedkoop rijden, maar meer om weer een diesel te hebben voor het experimenteren en het testen van pompen voor klanten.

SlimMasterShady 17-04-2007 16:55

Doe je goed allemaal!
Welke kleur wil je de auto laten spuiten?

Siem 17-04-2007 21:50

Ziet er allemaal goed uit :thumbup: ..
Succes met de wedere opbouw ;)

ps. Beste olie verontreiniging in jullie straat nu ofniet :tongue: . Buren niet boos :confused: :D ..

DÁ-BRT 18-04-2007 08:15

@SlimMasterShady:
Ik heb speciale industrie lak waar ik 1kg mat pasta door heen heb gemengd. Dit is zeer donker grijs, maar ik weet nog niet of dit erop komt.

Het kan ook zijn dat ik het bruin (donker champagne) van de Toyota Avensis aan ga mengen met mat pasta.

Even wachten tot ik de spuitcabine leeg heb en de laatste dingen aan de koets heb gelast (tankklep, achterklep slot, antenne gat enz. (cleanen dus))

@vwpolo_siem:
Ik heb een hele grote kunststof bak die ik altijd onder motoren leg enz. Deze bak gebruiken ze normaal voor onder wasmachines en dat werkt perfect. Er is wel wat diesel gelekt, maar dat spoelt wel weer weg als het gaat regenen.

Siem 20-04-2007 15:05

Oke dan, was ook maar als grap bedoelt. Maar toch wel een slim idee zo'n wasmachine opvangbak ;)

Samurai 25-04-2007 14:08

Moi projectzeg, mag ik vragen hoe jij de nummertjes/cijfertjes hebt omgewisselt op het blok?

DÁ-BRT 25-04-2007 14:26

Dat heb ik niet gedaan. ;)

Maar ik zou me voor kunnen stellen dat je de originele letters oplast. Het vlak slijpt en er dan nieuwe in tikt.

Samurai 26-04-2007 10:43

Cool, wat voor een cijfertjes en nummertjes zou je dan erin moeten slaan?

Verder een super jetta, zal wel lekker rijden diesel met een automaat erachter.

All times are GMT +1. The time now is 20:13.