Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Zelfgemaakte polijstmachine (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108230)

joossie 19-12-2012 10:52

Hallo vriendjes en vriendinnetjes.... ha ha rustig rustig het is bijna kerst...

Ik wou alleen maar vertellen wat voor machine ik heb gemaakt ooit verder niks... en dat deze nu op 24 volt loopt had niks te maken met dat verhaal van die vinger in dat ventielgat.

Enige wat ik probeerde te vertellen is dat er heel veel mensen na het lezen van een topic zoals deze.. nu zelf ook iets gaan proberen te maken omdat ze ergens een motor hebben liggen. En er daarbij niet bij stil staan dat er een paar gevaren aan vast zitten. Dat ze beter van te voren even goed moeten nadenken wat voor motor of aandrijving ze gaan gebruiken.

Of het nu gaat om 12-24 -220 -380 volt alles wat rond draaid staat niet direct stil.. als het eraf vliegt of als je er met je mouw vast in komt te zitten of met je hand.

Ik wou alleen maar even zeggen.... denk aan de veiligheid.

Sorry als dat verkeerd is begrepen.

En nu weer ontopic..

richard-polo 19-12-2012 11:13

Quote:
Originally Posted by WouterP
Lees reacties eens ipv blind voor een vriendje/kennis/'wat dan ook' op te nemen. Enige vorm van tegenspraak tegen een bepaalde 'elite' hier op het forum staat namelijk garant voor steigerende mensen.

:D

Romar 19-12-2012 12:27

Idd, gewoon goed na blijven denken en je hoofd erbij houden, heb zelf ook een polijstmotor die echt niet stopt als je er met je mouw inkomt,

Ben zelf draaier achter een open draaibank rond 1600x 12000mm met een 100kw motor, en nee, die stopt ook niet!!

Groet Romar

Frieser 20-12-2012 14:04

Tussen het geroezemoes door maar ff een plaatje om het topic leuk te houden :D

Harten gepolijst, moet nog wat detaileren her en der. Verder nu de machine aansluiten, kijken of het allemaal lukt en na het polijsten van de randen nog de binnenkant spuiten....

ksaandor 06-01-2013 18:45

Quote:
Originally Posted by joossie
Ik ben ook ooit begonnen met een ballanceer machine alleen is die van mij in der loop der jaren zo vaak aan gepast dat ik er nu zelfs mee kan afdraaien.. en bij weg kan lopen dat ie zelf polijst en schuurt..... en hij loopt op 2 accus ( 24 volt motor)

Maar denk er allemaal wel even goed om... een motor op 220 v of op 380v die stopt niet als je met je pink in het ventiel gat vast komt te zitten.

een kleine tip van de (expert) ervaren man.

O ja en een velg die niet goed vast zit of een as die afbreekt omdat die de kracht niet aan kan... die gaan eerst een paar x de ruimte rond voordat ze stil liggen.

Succes.

Ik zou graag een foto hiervan zien :) Ik ben ook bezig met iets te verzinnen voor het polijsten van velgen. Dus alle ideeen zijn welkom

Matheo 24-01-2013 09:33

Quote:
Originally Posted by Frieser
Tussen het geroezemoes door maar ff een plaatje om het topic leuk te houden :D

Harten gepolijst, moet nog wat detaileren her en der. Verder nu de machine aansluiten, kijken of het allemaal lukt en na het polijsten van de randen nog de binnenkant spuiten....

En?.. Werkt het een beetje?

sixpack 24-01-2013 10:07

Ik begreep dat het hiermee gelukt was:

:D

Matheo 24-01-2013 10:46

Ook maar eens op zoek naar een spinnewiel dan! :D

fcapri 24-01-2013 12:50

versie 1: veerpoot van een RWD auto in bankvijs links gestoken, electromotor van een droogkast in bankvijs rechts gestoken, fietsbinnenband zonder ventiel rond de velg en rond de motor gehangen. en dan schuurpapier vasthouden

ietske groter

versie2
plank genomen, 4kleine wieletjes op gevezen (2 vaste, 2 losse op een plankje zodat ik van 5.5-6-6.5-7 tot 7.5J kan selecteren.
motor onderaan gehangen, zelfde principe met die fietsband. alleen trekt die band nu de velg wel strak aan tegen de wieletjes. t gaat sneller met een wasmachienemotor :D

eventueel een steun maken waar u boormachiene in kan staan met een polierborsteltje op en die tegen uwe velgrand zetten in omgekeerde draairichting. een uurtje laten draaien :thumbup:

op lage toeren ook perfect om velgen schoon egaal te spuiten zonder lopers. (zoals bezig was op de foto hier)

Romar 24-01-2013 14:36

Dat daar wel een paar ongelukjes van gaan komen!!!

SpeedieD 24-01-2013 17:01

Echt veilig ziet het er inderdaad niet uit....

fcapri 24-01-2013 19:04

daarom zit er ook nog geen wasmachienmotor in die 1000rpm haalt maar een gewone droogkast motor die pakweg 50-80rpm doet

The_Maxx 24-01-2013 20:23

meer t feit dat schragen nou niet echt de meest stevige dingen zijn. 1 trap en alles ligt om, met alle gevolgen van dien.

fcapri 25-01-2013 12:34

da zijn prototypes hé. bedoeling is dat die plank met één of ander scharniermethode aan de muur wordt bevestigd zodat ik die kan neerklappen als ik het niet nodig heb.
daarom kan ook die motor volledig inklappen in de voetplaat.

wiel eraf, fietsband eraf, schragen er vanonder en alles klapt schoon in elkaar. kan je onder u bed leggen als je wil.
die electriciteit hangt daar ook met plankband en dergelijke aan de motor gevezen. zowieso als de boel valt, is de spanning van de fietsband weg (die wordt namelijk aangetrokken door het gewicht van de motor), de motor draait vrij, de velg valt op de grond en rolt misschien 5meter weg.

wat gebeurd er als een auto van de krik valt terwijl die in versnelling aan het spinnen is... en je moet niet afkomen dat het nie gebeurd. ik heb de mijne ooit geplet onder een 2.2ton zware cadillac (en de krik kon 2.5ton aan terwijl ik 1 wiel omhoog duwde vooraan)
http://fcapri.homelinux.com/camera/...%20krik%202.jpg
http://fcapri.homelinux.com/camera/...otte%20krik.jpg

polo86c 25-01-2013 23:51

Mijn machientje .

Zo zit de velg opgespannen .

Velgje op de foto is nog niet klaar trouwens :)

richard-polo 26-01-2013 16:41

@fcapri, prachtige manier/oplossingen vind ik... :thumbup:

Rallye 27-01-2013 13:00

Komisch om te zien allemaal :D

The_Maxx 27-01-2013 19:27

Quote:
Originally Posted by fcapri
da zijn prototypes hé. bedoeling is dat die plank met één of ander scharniermethode aan de muur wordt bevestigd zodat ik die kan neerklappen als ik het niet nodig heb.
daarom kan ook die motor volledig inklappen in de voetplaat.

wiel eraf, fietsband eraf, schragen er vanonder en alles klapt schoon in elkaar. kan je onder u bed leggen als je wil.
die electriciteit hangt daar ook met plankband en dergelijke aan de motor gevezen. zowieso als de boel valt, is de spanning van de fietsband weg (die wordt namelijk aangetrokken door het gewicht van de motor), de motor draait vrij, de velg valt op de grond en rolt misschien 5meter weg.

wat gebeurd er als een auto van de krik valt terwijl die in versnelling aan het spinnen is... en je moet niet afkomen dat het nie gebeurd. ik heb de mijne ooit geplet onder een 2.2ton zware cadillac (en de krik kon 2.5ton aan terwijl ik 1 wiel omhoog duwde vooraan)
http://fcapri.homelinux.com/camera/...%20krik%202.jpg
http://fcapri.homelinux.com/camera/...otte%20krik.jpg

Daarom is een krik ook geen assteun. Krik is om je auto op te krikken, niet om hem erop te laten staan ;) Meeste ongelukken tijdens het klussen komen doordat men ipv een assteun werkt met een krik, Zelfs als men zelf onder de auto ligt.

En als bij jou je fietsband breekt, schiet je velg om je oren, En met een beetje pech gebeurt dat ook met de manier die jij beschrijft als de boel omvalt. (en een velg kan ook nog eens stuiteren)
Feit is ook nog dat je velg los op een paar wieltjes staat. Dus niet goed gecentreerd. Lijkt me niet zo bevordelijk voor je resultaat (onbalans)

marceltheonly1 06-02-2013 18:50

Polijst machine

Mijn machine die bijna klaar is.

Motor is 220v komen nog meer poulie's op voor kracht of snelheid.

Met noodstop en rem :thumbup:

Voorbeeld:

BBS RS16 inch 1inch rand

Stoeprand schade eruit gehaald en buitenrand gepolijst.

:thumbup:

The_Maxx 07-02-2013 16:19

dat ziet er netjes uit! Oude balanceermachine of wat was het origineel?

Matheo 07-02-2013 16:33

Ook maar een machientje opgehaald ;) Nog een beetje gaan verbouwen maar werkt wel goed.

marceltheonly1 07-02-2013 22:18

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
dat ziet er netjes uit! Oude balanceermachine of wat was het origineel?

Is een oude balanceer machine werkt perfect :thumbup:

marceltheonly1 07-02-2013 22:23

Balanceer apparaat

Vandaag nog even bezig geweest.

1 rand had een raar putje in de rand (zie foto)

Op het werk even lassen (zie foto)

Nog na bewerken op mijn polijst machine.

Ontlakken en daarna helemaal polijsten en klaar :)

VW Tsunami 09-02-2013 18:12

Hebben jullie met het polijsten met behulp van dit soort bouwsels er ook last van dat je constant in dezelfde richting schuurt. En dus op die manier de groeven van het schuren er lastig uit krijgt. Normaliter is het verstandig om je werkstuk in verschillende richtingen te schuren voor een perfect polijst resultaat. Of hebben jullie hier geen last van?

Richard 09-02-2013 18:15

Ik kan 2 kanten opdraaien en toerental regelen

VW Tsunami 09-02-2013 18:31

Quote:
Originally Posted by Richard
Ik kan 2 kanten opdraaien en toerental regelen

Qua richting doel ik meer op dat je per schuurstap haaks op de vorige stap schuurt.

Richard 09-02-2013 18:39

Dat doe je dan

Tjaap 09-02-2013 19:48

Hoe dan? Linksom of rechtsom. Rond is rond.

Maar als je krassen hebt schuur je gewoon te grof

VW Tsunami 09-02-2013 20:23

Links en rechtsom is 180 graden, haaks is 90. Maar schuur tot korrel 1000. Zal de stappen wellicht langer moeten aanhouden om de schuurkrassen van de vorige stap er uit te krijgen.

polo86c 10-02-2013 11:29

Tot Korrel 1000 maar ? ik ga tot 5000 en het napolijsten is een makkie :)
Ik weet niet waar je mee begint met schuren en hoe groot je stappen zijn ?
Maar mijn advies is niet te grof beginnen en de stappen zo klein mogelijk houden .
Als ik met 80 begin ga ik daarna naar 120 daarna 180 enz enz .

Edit : ik begin eigenlijk alleen met 80 als er stoeprandschade aan de velgen zit .

Richard 10-02-2013 12:19

Korrel 5000. Dus.... Ga er dan met een a4 papiertje over wrijven heb je hetzelfde effect..

Zorg voor een paar fatsoenlijke polijstschijven.. Een knappe sisal schijf en je kan tot 400-600 en dan met sisal

Zoals al eerder uitgelegt en sticky
http://www.volksforum.com/forum/sho...highlight=Sisal

polo86c 10-02-2013 12:30

Heb een sisal schijf op een boormachine .
Maar omdat dat niet al te best werkt ben ik fijner gaan schuren ;)
5000 doet nog wel wat hoor , schuurde eerder tot 2000 .
Het polijsten zelf gaat nu veel beter en sneller .

Richard 10-02-2013 12:37

Daarom ook niet met boormachine..

polo86c 10-02-2013 13:18

Doe het hier een schuurtje van 1.5 x 2 mt dus heb ook niet alle ruimte om het te doen zoals jij het kunt ;)

Krijg het nog niet echt goed op de foto zo net gepolijste velg , maar dit is wat ik gisteravond even heb gedaan :)

Richard 10-02-2013 13:45

Mooi toch... Gaat er om dat je zelf tevreden bent...

polo86c 10-02-2013 13:54

Vanaf volgende maand heb ik een klusschuur van bijna 200m2 dus dan zal ik eens kijken of ik het een en ander anders aan kan pakken .
Voor nu zo met de hand schuren en een poetslap met unipol ben ik zeker tevreden over het resultaat .

Matheo 11-02-2013 11:24

Tot 5000 schuren is wel wat overdreven niet? Wij schuren doorgaans tot 2000 of 2500 nat, en dan merk je al dat de laatste stappen niet heel veel meer doen. Daarna gelijk met de polijstschijf er op, geen sisal. Er zijn natuurlijk meer wegen naar Rome, maar dit werkt voor ons goed.

sixpack 11-02-2013 12:03

Quote:
Originally Posted by VW Tsunami
Links en rechtsom is 180 graden, haaks is 90. Maar schuur tot korrel 1000. Zal de stappen wellicht langer moeten aanhouden om de schuurkrassen van de vorige stap er uit te krijgen.

Dit is precies waar het om gaat..

zie veel randen ed die ze niet "mooi"kijgen omdat de schuurkrassen van de vorige lagen er nog inzitten, met 120 schuren en dan als je bij bv 1000 bent nog de schuurkrassen van 120 ziet heb je iets niet goed gedaan :D

polo86c 11-02-2013 18:28

@ Matheo ik heb het voor handen , dus waarom zou ik het niet gebruiken :)
Mocht het straks op zijn zal ik het niet opnieuw halen hoor dan vind ik tot 3000 zat .

sixpack 26-05-2013 15:57

Paar pics van de mijne
hij is te koop trouwens ;)

All times are GMT +1. The time now is 02:53.