Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   2.0 16V icm. ITB's (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=43515)

breadfan83 01-07-2008 16:15

Quote:
Originally Posted by Vains
Hey Erik,

Bel deze mensen eens, zij hebben er wel ervaring mee heb ik zo het idee www.freddycane.com

Hier heeft mailen geen zin. Het enige dat ze je constant vragen is hoe dik je geldbuidel is. Je krijgt daar nauwelijks info en verdoet alleen je tijd. Dat blijkt eigenlijk ook al uit de teksten op de site, als je eens telt hoevaak ze terugvallen op "alles is afhankelijk van hoeveel geld je te besteden hebt". Volgens mij is dat wel redelijk logisch.
Beter is het om voor jezelf even alles op een rijtje te zetten en dan eens daar langs te gaan.

Ik heb de PB's van Dennis hierover nog, die kan ik je wel even doorsturen, en ik kan je wat info regelen over die Jenvey ITB's als je wil.

Kijk eens bij van Kronenburg voor de DTA's, zij hebben een eigen systeem (KMS). Voor de motortuning kun je eens op de site van SLS-tuning in Duitsland kijken. Daar zijn ze heel duidelijk over wat te bereiken is en wat voor bedragen je daarbij kunt verwachten. Natuurlijk kun je hier altijd van af wijken, maar zo krijg je een idee van wat je kwijt bent en wat je ervoor terug krijgt. Zij kunnen ook ITB's voor je regelen en inbouwen / afstellen als je wilt. Van Kronenburg kan dit trouwens ook.

Freddy kan dit ook allemaal, maar hij werkt alleen met eigen onderdelen en eigen setups, en stelt je niet in staat onderdelen van buitenaf aan te leveren. Zo loopt de prijs vaak al erg snel op stelt hij de grenzen op waarbinnen je moet werken. Hij weet wel ontzettend veel van tuning en ITB's, maar geeft maar heel weinig info vrij.

Quote:
Originally Posted by Erik
Net nog even gelezen over de Badger5 DTH kit. Dit lijkt me ook wel wat (heb hier nog geen prijzen van gekregen).
Heb inmiddels begrepen dat hoe korter het inlaattraject is hoe beter de prestaties worden. Met het oog op de DTH sets zouden deze dan beter moeten zijn dan een normale DCOE set. (???) Iemand die hier meer van weet?

Prima setje.
Wat de inlaat betreft ligt het een beetje aan welke toerentallen je wilt gaan draaien. Kort gezegd geldt dat hoe hoger de toerentallen, hoe korter de inlaat moet zijn, en andersom. Wanneer de inlaatklep sluit wordt de lucht in de inlaat terug gestuurd. Deze luchtstroom moet op het juiste moment weer omgekeerd worden richting inlaatklep zodat de vulling beter is (pulsdruk-vulling).

Hier vind je overigens de prijs van die 45mm Badger5 set.

Hier vind je overigens de prijs van die 45mm Badger5 set.

Alle info die je nodig hebt over inlaatlengte en meer vind je hier.

Voor gebruikte setjes kun je ook zo nu en dan eens hier kijken, daar komen ook wel eens Badgers voorbij. ;)

Als het goed is moet je hier verder mee kunnen. Zo niet, hoor ik het wel. ;)

jetta16v 10-11-2008 23:36

aha zie net dat je hier zit met je project jij hebt met mij ooit staan praten in asten op de meeting van polo club

ik heb die witte jetta 2.0 abf itb met lange inlaat

blok gaat binnen kort uit elkaar nokken assen zijn verkeerd (266 in 261 uit) uitlaat te klein en mijn koppel ligt veelste laag ik heb bij 3450 tpm al maximaal koppel en een 16v moet bovenin zijn efficientie nu wordt de kop mechanische en richting de 300 graden nokkenassen en er komt een airbox op hier heeft van kronenburg goede ervaring mee dit scheelt tussen de 10 en 15 pk en een veel mooier koppel verloop

gr tom ik hoor het wel als je vragen hebt

Erik 11-11-2008 18:06

Quote:
Originally Posted by jetta16v
aha zie net dat je hier zit met je project jij hebt met mij ooit staan praten in asten op de meeting van polo club

ik heb die witte jetta 2.0 abf itb met lange inlaat

blok gaat binnen kort uit elkaar nokken assen zijn verkeerd (266 in 261 uit) uitlaat te klein en mijn koppel ligt veelste laag ik heb bij 3450 tpm al maximaal koppel en een 16v moet bovenin zijn efficientie nu wordt de kop mechanische en richting de 300 graden nokkenassen en er komt een airbox op hier heeft van kronenburg goede ervaring mee dit scheelt tussen de 10 en 15 pk en een veel mooier koppel verloop

gr tom ik hoor het wel als je vragen hebt
Ha die Tom! Ik heb je inderdaad gesproken in Asten.
Goed om te horen dat je nog verder gaat met het blokje. Succes daarmee.

Mocht je er nog een links of rechts tegenkomen hoor ik het graag. ;)
We zien ons nog wel op een treffen komend jaar.

jetta16v 13-11-2008 23:09

ik zou trouwens geen 020 bak kiezen maar een 02a

je kunt maar max 250 nm plaat voor bestellen
en de top ligt veel lager dan bij een 02a

owh ik adviseer kms hele goede ervaring mee
zit logdata op dus kan alles zien wat de motor gedaan heeft op 3d grafiek
ik heb er op zitten een breedband lamba en een hoogte regeling van een 20vt ivm oostenrijk hij meet de lucht druk en pas hem zelf aan
een temp sensor voor de itbs
en een komt iets nieuws nou waar door ik waarschijnlijk via mijn vacuum een mapsensor kan gaan rijden dit betekent een veel groter bereik met afstellen

ABFniekske 15-11-2008 18:54

kwam deze aanbieding net tegen.
weet niet of je er wat aan hebt.
http://www.bildon.com/catalog/Detai...Nav=6&SubNav=66

vwleusden 16-11-2008 21:35

DTA gaat boven KMS, dit omdat KMS achter loopt op DTA. DTA E48 is momenteel lekker goedkoop omdat het niet meer gemaakt wordt. Zitten weer nadelen aan natuurlijk, als het defect is heb je een probleem.

oergolf 29-11-2008 21:37

Quote:
Originally Posted by vwleusden
DTA gaat boven KMS, dit omdat KMS achter loopt op DTA. DTA E48 is momenteel lekker goedkoop omdat het niet meer gemaakt wordt. Zitten weer nadelen aan natuurlijk, als het defect is heb je een probleem.

Waarom zou een KMS achterlopen op een e48 van DTA?

pimS 29-11-2008 22:34

Heb je al een keer gedacht aan itb's van een gsxr 1000?

2005 model zijn 45mm exemplaren. Ik ben al vaker zo'n setje incl injectoren, brandstof rail, en gaspositie sensor(compleet dus) op marktplaats tegen gekomen. De laatste keer voor 95!!! euro

Erik 30-11-2008 16:58

Dat is niet duur! :)

vwleusden 30-11-2008 19:52

Quote:
Originally Posted by oergolf
Waarom zou een KMS achterlopen op een e48 van DTA?

Instellen van het apparaat, snelheid van de ecu etc. DTA E48 is inmiddels al uit productie.

Erik 30-11-2008 21:38

Quote:
Originally Posted by vwleusden
DTA E48 is inmiddels al uit productie.
Brengt dat dan geen problemen met zich mee als je nog zo'n compleet systeem wilt aanschaffen. Denk niet dat er nog veel bedrijven dan zijn die het verkopen en tegelijk afstellen.

pimS 02-12-2008 23:44

http://cgi.ebay.de/GSXR-GSX-R-EINSPRITZANLAGE-MOTOR-1000-EINSPRITZUNG-k1_W0QQitemZ390010587256QQcmdZViewItemQQptZMotorra d_Kraftradteile?hash=item390010587256&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A13 18#ebayphotohosting

vwleusden 03-12-2008 21:48

Quote:
Originally Posted by Erik
Brengt dat dan geen problemen met zich mee als je nog zo'n compleet systeem wilt aanschaffen. Denk niet dat er nog veel bedrijven dan zijn die het verkopen en tegelijk afstellen.

Rijden er nog een heleboel mee rond in de cross en kennis vergaat niet :thumbup:

breadfan83 03-12-2008 21:56

Niemand problemen met de vullingsgraad bij de 2L motoren bij hogere toeren?

Dus zo rond de 7k toeren en hoger.
Mij is altijd verteld dat een 1.8 / 1.9 wel de max was, en in dit geval een kleinere inhoud zelfs beter was.

Je zou anders meerdere kleppen per huis moeten hebben om de vulling juist te laten verlopen ivm ongewenste wervelingen of juist het uitblijven van de juiste wervelingen...

Voor de niet-ITB kenners: je kunt ook niet onbeperkt de klep van een carb blijven vergroten, op een bepaald moment zul je er een klep bij moeten nemen.

vwleusden 04-12-2008 10:48

Mijne smoort iets boven de 8000 toeren, dit omdat de luchtsnelheid te hoog is en dit kan niet verwerkt worden door de te tamme nokkenstokken, aldus mijn adviseur. Daarom kijk ik nu ook rond naar andere stokken.

pimS 04-12-2008 18:09

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Niemand problemen met de vullingsgraad bij de 2L motoren bij hogere toeren?

Dus zo rond de 7k toeren en hoger.
Mij is altijd verteld dat een 1.8 / 1.9 wel de max was, en in dit geval een kleinere inhoud zelfs beter was.

Je zou anders meerdere kleppen per huis moeten hebben om de vulling juist te laten verlopen ivm ongewenste wervelingen of juist het uitblijven van de juiste wervelingen...

Voor de niet-ITB kenners: je kunt ook niet onbeperkt de klep van een carb blijven vergroten, op een bepaald moment zul je er een klep bij moeten nemen.

Volgens mij valt dat wel mee, ik weet dat er genoeg engelsen zijn die met 2.4 liter peugeot blokken rondrijden met itb's. Wat is volgens jou het voordeel van een tweede klep? wat draagt dat bij aan wervelingen?

jetta16v 11-12-2008 18:53

kms loopt zeker niet achter op dta dit zijn ze nog steeds aan het ontwikkelen komen steeds meer updates en denk dat kms veel goedkoper is dan dta ik heb er een breedband lamba op zitten dus te rijk op arm lopen is al bijna onmogelijk

ik heb nu weer nieuwe plannen voor de jetta volgend jaar kr nokken er in en dan na oostenrijk komt de echte ombouw ik ga er een turbo bij zetten geschat vermogen 300 pk

Lieuwe 30-12-2008 11:12

Deze hier al voorbij gekomen ?

http://www.extrudabody.biz/servlet/...--VW-16v/Detail

Voor 945 euro heb je een mooi complete set dacht ik !

breadfan83 30-12-2008 11:31

Quote:
Originally Posted by pimS
Wat is volgens jou het voordeel van een tweede klep? wat draagt dat bij aan wervelingen?

Zelfde reden dat een 4 cilinder met 16 kleppen beter is dan een zelfde motor met 8 kleppen. Je kunt kleppen maar tot een bepaald niveau vergroten, daarna verliezen ze hun nut.

Met een joekel van een klep is de werveling niet goed, en duurt het te lang tot die grote klep zo ver geopend is dat de grootte daarvan ten volle kan worden benut.

Neem je twee (of meer) kleinere kleppen hebben die al veel sneller rendement. Als die beide bijv. 1mm openen is de opening groter dan wanneer die ene grote klep 1mm open is.

Lieuwe 30-12-2008 11:37

Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Deze hier al voorbij gekomen ?

http://www.extrudabody.biz/servlet/...--VW-16v/Detail

Voor 945 euro heb je een mooi complete set dacht ik !

Zelfde set @ Ebay voor 875 euro.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-1...1229116003r8366

The Green 30-12-2008 14:40

Die op ebay lijkt me ENKEL de inlaat collector te zijn (dus zonder ITB's), als je goed leest zegt hij wel ergens van filter tot kop, maar dat staat tussen " en er staat wel dat het over een inlaat collector gaat waar ITB's van extrudabody op passen

Kan fout geformuleerd zijn, maar toch maar mee oppassen.

Lieuwe 30-12-2008 16:23

Nee is complete set. In het eerste stuk staat dat er binnenkort een langer inlaatspruitstuk komt, maar deze set is nog met de korte variant. Ik denk dat je daar een beetje confused over was ?

Erik 04-01-2009 15:40

Leuk setje!

vwmk2driver 04-01-2009 20:11

Quote:
Hier heeft mailen geen zin. Het enige dat ze je constant vragen is hoe dik je geldbuidel is. Je krijgt daar nauwelijks info en verdoet alleen je tijd. Dat blijkt eigenlijk ook al uit de teksten op de site, als je eens telt hoevaak ze terugvallen op "alles is afhankelijk van hoeveel geld je te besteden hebt". Volgens mij is dat wel redelijk logisch.

dat komt gewoon puur omdat deze bisnes niet goedkoop is, bij het tunen van motoren praat je niet over 100 euro meer maar eerder 1000 per keer.

ga maar is zoeken wat het allemaal kost,
en ik weet hoe vaak je mensen heb die heel veel plannen hebben,en van alles willen en als je er dan tijd in gaat steken en een prijs gaat maken en die bijv komt op 5000 euro.
dan zeggen ze al gauw pfff daar kan ik een hele auto voor kopen,

vandaar zulke reactie's van te voren.

ik heb het zelf ook, mensen willen van alles, speciale tandwielen,andere tandwielen,sperren etc, en elke keer steek je er een hoop tijd in en dan hoor je later nooit meer wat,ook niet een afbericht ofzo weet je wel.

pimS 07-01-2009 19:01

Quote:
Zelfde reden dat een 4 cilinder met 16 kleppen beter is dan een zelfde motor met 8 kleppen. Je kunt kleppen maar tot een bepaald niveau vergroten, daarna verliezen ze hun nut.

Met een joekel van een klep is de werveling niet goed, en duurt het te lang tot die grote klep zo ver geopend is dat de grootte daarvan ten volle kan worden benut.

Neem je twee (of meer) kleinere kleppen hebben die al veel sneller rendement. Als die beide bijv. 1mm openen is de opening groter dan wanneer die ene grote klep 1mm open is.

Volgens mij is een 16 klepper beter omdat je met 2 kleine kleppen naast elkaar een groter oppervlak kan halen als met 1 grote klep, op een gegeven moment heb je gewoon weg geen ruimte meer om je klep te vergroten.

Denk je dat je met 2 gaskleppen geen rare wervelingen krijgt op het punt waar deze bij elkaar komen dan?

Ik ben het principe van 2 gaskleppen per cillinder nog niet tegen gekomen ook. Niet op hedendaagse supersport motoren(toch wel de ultieme NA machines) etc.etc.

RubenD 07-01-2009 19:40

2 gaskleppen per cilinder, wel eens van vanos gehoord, van BMW, dat is eigenlijk 2 gaskleppen per cilinder. Dat zijn namelijk 4kleppen per cilinder motoren die helemaal geen gasklep(pen) meer hebben...

En over dat aantal kleppen, daarvan weten ze nog steeds niet precies wat beter is omdat er eigenlijk geen beter bestaat. Alleen is het constructietechnisch gezien zo dat een 16V beter is, dit heeft alleen met de massatraagheid van alle bewegende delen te maken en niet direct met je inlaatklepgaten oppervlakte.

Wel is het zo dat je bij een 16V per cilinder een luchkanaal kunt afsluiten om bij deelbelasting een werveling te veroorzaken waardoor de vullingsgraad en de samenstelling van je mengsel (Gemischbildung) beter zullen zijn.

Wat het probleem is van een motor met gasklep (valt over te discussieren) de weerstand van de gasklep, als je 4 gaskleppen gebruikt is dit dan minder en als je helemaal geen gasklep(pen) hebt is dat niet nog beter?

Enige reden waarom je niet zomaar van ITB's af komt is dat je niet het onmogelijke kan vragen, een custom kop met vanos op je KR blokje ;)

pimS 08-01-2009 16:48

Quote:
Originally Posted by RubenD
2 gaskleppen per cilinder, wel eens van vanos gehoord, van BMW, dat is eigenlijk 2 gaskleppen per cilinder. Dat zijn namelijk 4kleppen per cilinder motoren die helemaal geen gasklep(pen) meer hebben...

En over dat aantal kleppen, daarvan weten ze nog steeds niet precies wat beter is omdat er eigenlijk geen beter bestaat. Alleen is het constructietechnisch gezien zo dat een 16V beter is, dit heeft alleen met de massatraagheid van alle bewegende delen te maken en niet direct met je inlaatklepgaten oppervlakte.

Wel is het zo dat je bij een 16V per cilinder een luchkanaal kunt afsluiten om bij deelbelasting een werveling te veroorzaken waardoor de vullingsgraad en de samenstelling van je mengsel (Gemischbildung) beter zullen zijn.

Wat het probleem is van een motor met gasklep (valt over te discussieren) de weerstand van de gasklep, als je 4 gaskleppen gebruikt is dit dan minder en als je helemaal geen gasklep(pen) hebt is dat niet nog beter?

Enige reden waarom je niet zomaar van ITB's af komt is dat je niet het onmogelijke kan vragen, een custom kop met vanos op je KR blokje ;)

Veel bmw motoren hebben itb's, vanos is gewoon een soort v-tec

oergolf 09-01-2009 00:10

Quote:
Originally Posted by pimS
Veel bmw motoren hebben itb's, vanos is gewoon een soort v-tec

Vanos is een variabel nokkenassysteem. Het zorgt dus voor het verleggen van de lobecenters tov het BDP van inlaat en tegenwoordig ook uitlaat.

Wat Ruben bedoelde is valvetronic en geen vanos. Hier is dus geen gasklep voor nodig vanwege de variabele kleplichthoogte. Je zou hiervan idd kunnen zeggen dat het soortgelijk werkt als v-tec.

Voor de verschillen tussen 2 en 4 kleps motoren raad ik het boek Meerkleppen motoren van Gert Hack aan eens te lezen. Btw nog meer boeken over auto's en motorentechniek. Komt er op neer dat het effectieve doorstroom oppervlakte bij het openen van de inlaatkleppen bij 2 en 4 kleps motoren er voor zorgt dat een 2 klepper het beter doet bij relatief lage toeren en een 4 klepper pas gaat werken bij hogere toeren.

Even weer on-topic:

Zit er verschil in oppervlakte van de inlaatpoort bij ingang van de cilinderkop van een KR en ABF. Hiermee bedoel ik de opening waar het inlaatspruitstuk overloopt in de cilinderkop. Iemand toevallig ook het oppervlakte hiervan?
Ben namelijk zelf op zoek naar ITB's voor mijn KR en wil niet al te grote gaan gebruiken.

breadfan83 09-01-2009 11:12

Quote:
Originally Posted by RubenD

Hoezo weten ze niet wat beter is? Ga jij die grote uitlaatklep koelen dan? ;)

pimS 09-01-2009 22:07

@ oergolf.

Voor autoboeken kan je ook terrecht op bol.com
Ik heb 2 boeken over turbo's aangeschaft bij bol, wat ik zo zie voor de helft van de prijs als op de site die jij gaf:)

Blue Rallye 10-01-2009 17:46

Quote:
Originally Posted by oergolf
Zit er verschil in oppervlakte van de inlaatpoort bij ingang van de cilinderkop van een KR en ABF. Hiermee bedoel ik de opening waar het inlaatspruitstuk overloopt in de cilinderkop. Iemand toevallig ook het oppervlakte hiervan?
Ben namelijk zelf op zoek naar ITB's voor mijn KR en wil niet al te grote gaan gebruiken.

Nee, bij de ingang van de kop is er geen verschil tussen de KR en de ABF. Vanaf daar begint het verschil, de dam tussen de beide instroomopeningen per cilinder is bij de ABF dikker. De doorlaat wordt kleiner om zo de gassnelheid te verhogen. Dit is bij de uitlaat ook zo, ze hebben zelfs bij de ABF de uitlaatklepdiameter 1mm kleiner gemaakt.

Pakking natekenen in een 2D CAD programma, die geeft je zo de oppervlakte ervan...

Lieuwe 28-10-2009 19:33

Even dit topic omhoog halen.

Bij mijn kr motor zitten in de kop kanalen waar de injectoren in komen (zoals wss alle vw16v motoren). Bij inlaatspruitstukken voor webers/itb`s zit dit er niet in en is de overgang dus totaal anders tov een origineel inlaatspruitstuk. Icm het weber/itb inlaatspruitstuk zal daar een vreemde werveling ontstaan. Heb wel eens gezien dat ze die stukken in de cilinderkop opvullen. Hoe wordt dit meestal gedaan ?

De Limburger 29-10-2009 21:10

@ Lieuwe, dit wordt of gewoon opgelast en afgeslepen, of je kunt een pasplaat ervoor aanschaffen of zelf maken.
Wij laten onze 16v kop voor motorfiets casrb's ook oplassen en aanpassen voor de juiste stroming van de lucht en brandstof.
Gr Ronnie

sciroccoGTII 29-10-2009 23:53

Zijn ook gewoon stoppen voor te krijgen voor injector houders voor elektronische injectie die de juiste vorm van de inlaatpoort hebben zodat je nagenoeg geen vreemde rand hebt en evt kun je ze zelf nog wat bijwerken ;) Veel simpeler als oplassen en je kunt altijd weer terug naar of k-jet of elektronische injectie. Bij een k-jet motor kun je zo de injectorhouders uitwisselen voor elketronische injectrohouders.

oergolf 30-10-2009 06:36

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Zijn ook gewoon stoppen voor te krijgen voor injector houders voor elektronische injectie die de juiste vorm van de inlaatpoort hebben zodat je nagenoeg geen vreemde rand hebt en evt kun je ze zelf nog wat bijwerken ;) Veel simpeler als oplassen en je kunt altijd weer terug naar of k-jet of elektronische injectie. Bij een k-jet motor kun je zo de injectorhouders uitwisselen voor elketronische injectrohouders.

Heb je er toevallig ook een site bij of de gegevens van waar je ze kunt kopen?

willemsgti 31-10-2009 09:55

kijk eens naar deze 20l 16v

www.youtube.com/watch?v=vM17Ei-rQ2U

Lieuwe 09-11-2009 18:47

Iemand nog wat nuttige info mbt onderwerp hierboven (opvullen injectoruitsparingen).

Bij oplassen geen kans op het kromtrekken van de cilinderkop ?

All times are GMT +1. The time now is 16:20.