![]() |
Skoda Fabia S1600 motor:
![]() ;) |
Golf 1 steunen dus.
Je keuze al gemaakt René? |
Jazeker! Ik heb ook al een aantal steunen binnen.
Ik ga eerst beginnen met rubberen steunen. Deze heb ik nieuw gekocht....De steun aan distributiezijde zou iets versterkt zijn is mij verteld. Mochten ik nou de rubbers te zwak vinden, dan ga ik ze volgieten met 2k PU. Beetje experimenteren dus :) Ik heb ook een nieuwe steun gekocht van een MK1 bij de dealer. Hier komt dan het rubber in. Deze steun ga ik passend maken aan de 1.8T. Ook heb ik een 2e hands versnellingsbaksteun gevonden....deze ga ik dus ook aanpassen :) Maar wanneer weet ik nog niet....moet eigenlijk ook nog genoeg doen aan de MKII...en aangezien we daarmee dit jaar naar Noorwegen gaan, vind ik dat belangrijker.....én dan heb ik nog een huis waar nog genoeg aan gedaan moet worden... met andere woorden...er komt vanzelf wel weer een keer een update over de Lupo ;) |
![]() ![]() Motor komt in een rally MKII |
![]() |
![]() ik denk dat je dmv dit stangetje al heel veel motorkanteling tegenhoud. komt wel goed hier dus :) maar wat je zei over volgieten met 2componenten PU, hoe moet ik dat voor me zien? wat giet je precies vol? las hier ook al iemand over zn rubbers opvullen met kit :screwy: bedoelen ze dan de paar kleine holtes in de rubbers? en haalt dit dan zoveel uit? kit is toch veel zachter dan het rubber? |
Ligt eraan...je hebt verschillende soorten kit....maar met PU doe je in principe hetzelfde; de holle ruimtes in het rubberlager opvullen met PU
|
@JoostVW
Het opvullen helpt wel degelijk hoor. Mits je de goede kit gebruikt natuurlijk. Wordt hier ook wel veel gedaan in de autocross. |
Nog een paar foto`s gevonden op Vortex:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst ook een schema`tje gelezen met VWM onderdelen. Hierin stond ook de maat van de bout die door deze motorsteunen ging....zelfde maat als die door de voorste draagarmrubbers gaat van een VW Golf MKII. Deze week heb ik de 4 draagarmrubbers van Powerflex compleet en vrijdag worden er 4 metalen bussen gedraaid waar de rubbers in passen. |
2.0 16V blok hierboven komt trouwens in een Golf MKII
|
![]() |
Knap dat sommige mensen 3 pagina's kunnen vullen met gelul over motorsteunen. ;)
|
Quote:
lol :rolleyes: |
De vorige eigenaar vd 1,9 DX had vaak gescheurde uitlaten ivm zwakke motorsteunen.
Ik heb toen n pvc buis op maat gemaakt en die ertussen gezet en nooit ergens last van gehad. Cheapass oplossing maar werkt goed :thumbup: |
Quote:
Ik vind `t een best interessant onderwerp. En ik ben niet de enige, aangezien het topic inmiddels 2600 keer is bekeken ;) |
mischien een domme vraag maar als alle rubbers te "hard" worden krijg je dan geen problemen omdat de motor zijn "kantelende krachten" niet kwijt kan??
|
De motor blijft juist mooier in positie hangen door de stijvere steunen. Het enige nadeel is dat je meer vibraties overbrengt in de carosserie door de harde rubbers.
Je kan het vergelijken met een schroefset....de auto ligt strakker op de weg, maar je levert wel comfort in. |
ok ok...
weet dat bij mijn sprintscootertje uit de oude tijd waarvan ik de achterveer vervangen had door een stalen buis uiteindelijk de oren van het blok gingen scheuren... en dit kwam omdat de motor gewoon de zwakste plek ging zoeken om toch te "kantelen"... ok dit was bij een scooter... maar ja vragen moet kunnen toch ;) |
Scheelt dat polyurethaan een beetje minder stijf is dan staal ;) Maar inderdaad...als de beweging van het blok nergens kan worden opgenomen, gaat er uiteindelijk vanzelf iets scheuren.
Maar die oren van een scooter zitten toch vast aan de vario-bak? --> gietaluminium? |
In een Rally MKII:
![]() |
zekers een interesant topic, zijn altijd leuke weetjes vind ik. goed voor de ideetjes.
|
Is zeker een interessant onderwerp.
Gebruik liever de draagarmrubbers origineel dan andere inserts. Die zijn zo stug dat er niets meer gebeurd. Gebruikten ze bij VWmotorsport destijds ook voor alle motorsteunen! Ps: vergeet aub alle PU rubbers die je overal tegenkomt, van draagarminsert tot motorsteun! |
Waren dat dan originele draagarmrubbers Herm? Op de foto`s die ik hier heb, hebben ze namelijk sowieso een ander kleurtje en lijken ze van harder materiaal te zijn gemaakt.
Maar dat kunnen natuurlijk ook rubbers zijn die er later in zijn gezet. Ik wil in ieder geval eerst de Powerflex rubbers proberen. Mocht dit te hard zijn, dan kan ik later altijd wisselen. Heb de bussen voor de rubbers vandaag binnen gekregen...thanks Berthil! ![]() Zo komen ze dan langs de balk te hangen: ![]() |
Ben vandaag zover gekomen:
![]() |
Ziet er goed uit! Ben benieuwd.
|
hee rene.. ik zag nog een lupo gti casco in dld staan van 2000. zelfde rode kleur voor 850.
iets voor je? |
Als je er echt mee het circuit op zal gaan is het geen slecht optie iets op reserve te hebben.
|
Nou, ik hoef geen casco op reserve te hebben hoor :D
|
Quote:
Weet je het zeker, het zou niet de eerste keer zijn dat je van de weg afknalt. Geintje!! :D Goed bezig René :thumbup: |
auw :redface:
|
Quote:
Oke,dat is interesant. Sta op het punt om pu rubbers te bestellen rondom voor de mk1. En jij raad ze juist af.. Meende dat het juist beter was. |
Quote:
Ja net of VWM nou zo goed is. :rolleyes: Zou ook niet kunnen bedenken waarom je geen PU zou moeten gebruiken? Zeker bij een golfje 1 die zo sterk is als een natte krant. Het is wel zo waar Herm een punt heeft, verbeter je het één dan wordt je zwakke schakel weer iets anders. En dan heb je bij een Golf 1 al een basis die niet geweldig is. Bij het plaasten van een andere veel sterkere motor in een Golf 1 heb je zo wie zo een uitdaging, wil je het heel houden. De motorsteunen en draagarmen opzet in een golf 1 zijn niet gemaakt om daar maar iets meer dan die 170nm GTI koppel op los te laten. Een gewone GTI helemaal standaard scheurt al bij de veerpoten. Of neem het 17mm fuseekogeltje, hang daar maar eens flinke Brembo's aan. Vinden ze erg leuk. Je kunt de kogeltjes op voorraad nemen en herhaal afspraken bij de uitlijner plannen. :tongue: Heb die weg 12 jaar geleden bewandeld en dat was een mooie tijd. Maar hoevaak het concept moest worden aangepast wil je niet weten. |
Hmmzzz,verhaal van de fuseekogels ben ik idd nog bij geen enkel project wat ik toe nu toe gelezen heb tegengekomen.
Heb dan wel geen brembo's,maar een stel flinke tarox klauwen. Wat raad jij daar voor aan dan? Trouwens respect voor jouwn geduld dan toendertijd. Heb nu af en toe al zoiets van damn,daar had ik nog niet aan gedacht/over gelezen wat de zaak weer eens in een ander daglicht zet. |
Quote:
Die 17mm kogels kun je weinig aan doen. Of je moet de hele opzet aanpassen. Gewoon regelmatig controleren. Ik heb al heel veel ombouw verhalen gelezen en de leukste dingen tegengekomen. "Mijn 2Y bak kan het prima aan, Scirocco 16V steunen zijn goed genoeg, de ophanging is sterk zat." Allemaal leuk, maar het houdt echt niet bij een beetje serieus vermogen. Als ik dan lees dat er een setup wordt overwogen voor 350pk, met een 20VT kom je dan al snel rond de 450nm koppel. Dan weet ik wel wat er gebeurd in een Golf 1. Maar ik weet dan ook dat de opbouw van een dergelijke setup op bestaande ophangpunten nooit betrouwbaar zal zijn. Neem de kracht van de motor die op je voorste motorsteun, de deurstopper, komt wordt in je chassis verwerkt door een enkelvoudig 0.9 mm blik binnenscherm op je veerpootjes. Die met enkelvoudig blik op je A stijl staat. Gelukkig helpen de motorsteunen van je motor en bak bij het verwerken van deze kracht. (nee dus) Neem het beeld dan je motor omhoog wil komen door de kracht van het optrekken. Als dit te abstract is teken de motor eens op papier, plaats daar de motorsteunen bij. Waar het dan om gaat is dat het gaat om draaipunten, dus wat laten de steunen toe. Op het moment van optrekken zal dan eerst de motor in beweging komen, tot deze niet meer verder kan kantelen. Daarna wordt er kracht overgebracht naar je wielen. Dan heb je een combinatie van moment, tijd en moment verplaatsing in je auto. Het gevolg is veel wielspin doordat je niet de controle krijgt over de overbrenging van het moment. Het lijkt heel specatulair maar rijdt voor geen meter en het enige dat er gebeurd is slopen. Maar iedereen moet het zelf weten bovenstaande is slechts hoe er over mijn auto is gedacht in het verleden. Hierbij heb ik niet alles zelf gedaan en bedacht, praat met anderen zorg dat je een idee van verschillende kanten bekijkt. Kom je tot hele mooie oplossingen denk ik. :D |
Quote:
Waarom ik geen PU adviseer en ook zeker niet zou gebruiken is het feit dat het een materiaal is dat niet graag bewegings-energie omzet in warmte (dit is waar rubber wel goed in is) en dus na verloop van tijd bros zal worden op de punten waar veel beweging opgevangen moet worden. Dit is bijvoorbeeld bij de grote draagarmrubbers (mk2) in het midden waar de pasbus erdoorheen gaat. Het gevolg is dat je weer een grotere speling krijgt en je weer terug bij af bent. De VWM methode, gebaseerd op de mk1 motorophanging ben ik zeker voorstander van, vanaf de latere mk3 cabrio zijn ze weer op deze motorophanging overgestapt. Als je een DX-, APX of een CDL motor optakeld aan de originele steunen hangt hij al ongeveer vanzelf in evenwicht, de koppelsteun houdt hem dan mooi op zijn plaats bij accelereren of decelereren (uiteraard ce comfort-speling van de steunen hierbij in acht nemend) Waarom ze bij de mk2/3 Passat en Corrado naar de vreemde, lage montage zijn gegaan is mij echt een raadsel. De golf mk1 zou ik zo standaard ook niet willen voorzien van een dikke motor, de motorophanging en de balken kunnen zeker een versteviging gebruiken. Quote:
Het spinnen van de wielen komt niet door bewegen van de motor maar gewoon door te weinig grip hoor. :D Maar je hebt helemaal gelijk met de situatieschets, zo kun je idd wel zien waar de krachten blijven als je motor kantelt. Wat erg goed werkt is: Neem de "ogen" van oude draagarmen als passing, deze kun je mooi gebruiken om in een steun te verwerken. De originele VAG voorste-draagarm-rubbers zijn lekker stug, bewegen nagenoeg niet en kosten nog geen 10 euro p/stuk. Wanneer je de steun klaar hebt druk je de rubber er met een beetje afwasmiddel in en klaar. Zie de foto's van Miguel en René voor de steunen aan de chassisbalken. Zelf heb ik met de Corrado motor gereden met de drie originele montagepunten (met Golf mk3 subframe) en daarop de VWMotorsport motorsteunen. Ze zijn erg stug maar de motor beweegt bij optrekken of afremmen op de motor nog best wel flink door de lage positie van de steunen (zoals VR6t mooi beschreef) Ik ga de boel nu ombouwen naar de VWMotorsport-methode aan de chassisbalken en de koppelsteun. |
"Het spinnen van de wielen komt niet door bewegen van de motor maar gewoon door te weinig grip hoor.
Maar je hebt helemaal gelijk met de situatieschets, zo kun je idd wel zien waar de krachten blijven als je motor kantelt." Herm, waar ik op doel is het eerste moment van accelereren. Dat moment is bepalend voor een goede start, als je dat niet goed onder controle krijgt wordt de rest ook niet veel. Met veel koppel kun je altijd wielspin oproepen. Dat klopt, maar ook daar kun je dan weer wat aan doen :D Mijn hele verhaal gaat op voor een Golf 1! Let wel een Golf 2,3,4 enz zijn heel anders opgebouwd vwb het krachtenspel van de motor. De VMW Rallye Golf had voor het snel demonteren van de motor uit de auto een hele andere steunen opzet. De Golf 1 VMW van vroeger gebruikte ook de voorbalk niet. Niet voor niets. |
Heb even wat onderzoek gedaan in mijn foto-archief.
Zo zat het bij een VWMotorsport GpA 16V uit 1986: Origineel zat er een 020 bak in maar die is later omgebouwd naar een 02A bak, daarom zitten er aan de linker balk twee montagepunten. Ook is toen omgebouwd naar de G60 fusee's verstevigde aandrijfassen en de VWM AP remmenset (295x28 en 323x28 schijven mogelijk door dubbele montagepunten van de klauwen) Dit ging niet meer stuk. Subframe was niet meer te gebruiken, er zaten 3 scheuren in die bijna helemaal door waren. |
En zo is het geworden:
![]() |
Dit is bij een Scirocco mk2 waar een TFSI met 02A bak in moest komen:
|
Zo, dat was het wel even, wat een werk :D
Hierbij nog kort de VWM koppelsteun en hoe deze in de originele VWM Golf mk2 bevestigd zat, deze heb ik tijdelijk op mijn Corrado gemonteerd gehad maar werkt niet icm de bevestiging op de originele 3 punten. Zoals VR6t al aangaf is het kantelpunt bij de normale wegmodellen heel anders dan bij de "zij"-ophanging. Bij de originele ophanging geeft deze koppelsteun geen enkele extra stabiliteit. Dit ter info. ![]() ![]() ![]() ![]() PS: de alu steun zit er op de foto's nog aan voor pasdoeleinden. Ik ga in de nabije toekomst de motor op de VWM manier bevestigen, moet dan nog de steunen maken en aan de chassisbalken lassen. I'll keep you guys posted! |
All times are GMT +1. The time now is 09:40. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.