Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Jetta mk1 2-deurs 1300 10-1983 (Daily) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28242)

DÁ-BRT 26-04-2007 11:04

Je zou op mijn overzichtslijst kunnen kijken voor welke motoren geleverd zijn in welke auto's. Let wel de lijst is niet compleet. Motoren zoals de Golf Mk1 TD motor staan er niet op.

Ahum....

Ik heb vandaag een andere auto mee naar het werk genomen. Gisteravond begon hij bij half volle tank te stotteren. Ergens zit een verstopping. Nu nog uitzoeken waar.

Trouwens de automaat heeft het nooit gehaald tot de RDW. De startmotor was te zwak voor een diesel. Een automaat diesel startmotor is moeilijk te vinden.

René 26-04-2007 11:07

hmmm das wel shit van die verstopping Bert, succes met zoeken!
en schakelen is toch veel mooier dan automaat :)

RubenD 26-04-2007 11:17

Klinkt allemaal goed, maar denk dat ik toch maar voor de 16V ga of voor een TDi Mk2 uit Duitsland.

Stijn 26-04-2007 11:23

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Je zou op mijn overzichtslijst kunnen kijken voor welke motoren geleverd zijn in welke auto's. Let wel de lijst is niet compleet. Motoren zoals de Golf Mk1 TD motor staan er niet op.

Ahum....

Ik heb vandaag een andere auto mee naar het werk genomen. Gisteravond begon hij bij half volle tank te stotteren. Ergens zit een verstopping. Nu nog uitzoeken waar.

Trouwens de automaat heeft het nooit gehaald tot de RDW. De startmotor was te zwak voor een diesel. Een automaat diesel startmotor is moeilijk te vinden.

Ai, da's minder prettig Bert. Het is ook altijd wat met ons he? Loopt mijn rookbom weer, doet die van jou weer moeilijk.
Ik heb ooit met de GTD een soortgelijk probleem gehad, dat was na heeeeel lang zoeken een ophoping van water in de brandstofleiding onder de auto. Dat is namelijk een beste leiding en ook het laagste punt, dus langzaam maar zeker verzamelt zich daar water...(zeker als je een doorgerotte vulhals hebt :)) Het zouden natuurlijk ook talloze andere dingen kunnen zijn maar het is maar een tip, het heeft mij een week gekost toen iig om het te vinden :)

Nog even over die automaat-diesel-starter. Heb je wel eens bekeken in hoeverre het huis van de starters hetzelfde is? Met andere woorden, is het 'werkend' gedeelte van een gewone dieselstarter niet te verenigen met de kop/flens van een automaatstarter?

DÁ-BRT 26-04-2007 11:29

@Rene: Niet als je er dagelijks mee in de file rijdt.

@RubenD: Er staat toch ook zat in NL te koop.

@Stijn: Bedankt voor de tip, ik ga mijn leidingen ff doorblazen.
De starter is dusdanig anders dat ik ook niet de spoelen over kon zetten.
Loopt die van jouw al netjes? Of loopt hij?

Stijn 26-04-2007 11:36

Jammer, was anders een mooie optie geweest. Balen dat zo'n startmotor probleem roet in het eten gooit.

Ja, de TD loopt nu goed. Andere kop er op (ik had zelf toch nog een goede liggen :cool: ), loopt nu goed met de Frankenstein pomp, 261 verstuivers en de rest van het spul. Nog niet echt gek gedaan aangezien de kopbouten nog een kwartslag erbij moeten krijgen (officieel na 1000km), maar hij loopt behoorlijk!

De pomp is wel lastig af te stellen inderdaad, erg gevoelig, maar loopt nu wel mooi. Helaas is mijn T3 turbo ook nog eens overleden, hij was toch al niet best en het totaal onbegrensd lopen heeft 'm de das omgedaan. Alle compressorbladen staan krom :(.
Nu zit er weer een K14 op, maar wel een vreemde.... Ik heb er meerdere liggen en deze heeft duidelijk een stuk grotere compressorinlaat. Hij doet het ook belachelijk goed: dik 2.0 bar!! Heeft gisteren alleen al tot twee keer toe een intercoolerbuis eraf geploft :cool:
Nu nog wat tweaken, ik zou eigenlijk nog meer brandstof willen (hij rookt maar een beetje lafjes bij 2.0 bar, geen dikke pijp zwart meer), maar de EGT peikt nu al over de 800 graden....

René 26-04-2007 11:53

met files is zo`n automaat heerlijk inderdaad.....dan kan ik het me ook wel voorstellen :)

DÁ-BRT 26-04-2007 12:26

@Stijn:

Mooi en minder mooi. Dat zul je natuurlijk altijd zien dat er veel dingen stuk gaan.

Ik pak voor de IC pijpen altijd ABA klemmen die kunnen aardig wat aan. Mocht het niet voldoende zijn. 2 klemmen per aansluiting. (2 bar is niet niets) Misschien heeft hij nog wel veel meer druk voor de IC door eventuele beperkingen in flow

Ik help je wel met de laatste wijzigingen aan de pomp/afstelling. De andere gashendel moet er nog in en dan ook direct maar even een getweakte controllever erin. Govenor aanpassen. Frankenstein motoren zijn altijd lastig af te stellen.....

Stijn 26-04-2007 12:37

Laten we daar binnenkort over gaan babbelen, maar eerst nog even de kopbouten de laatste slag geven :)

Ik heb de aansluitingen van de intercoolerbuizen nu goed ontvet en wat opgeruwd, kijken of het helpt. De boel zit al vast met Samco en ABA, maar mijn volgende stap is inderdaad dubbele klemmen!

DÁ-BRT 26-04-2007 13:04

;)

DÁ-BRT 08-06-2007 08:42

Ongeveer een week of twee geleden bij het testen van de brandstofpomp van Arnus71 gezien dat de verstuiver bij cilinder 1 aan het lekken was.

Ik dacht ff snel een brandplaatje te kunnen verwisselen en weer verder te rijden. Nu twee week later weet ik wel beter....

Ik had op het nieuwe 1700ccm3 onderblok een oude 1600D kop geplaatst om het blok rustig in te kunnen rijden. Daarna zou er een gemodificeerde 1900TD kop opgaan.

Zie hieronder het probleem:

De oude cilinderkop. De foto is van verstuiver gat bij cilinder 2. Deze is nog heel onderin.

Hier zie je cilinder 1. Het vlak waar de verstuiver (brandplaatje) op aan ligt is in zijn geheel gebroken en gekanteld. Daardoor sloot de verstuiver niet meer goed af.

Resultaat is dat ik nu maar moest beginnen met het opbouwen van de 1900 kop.

Zo hij is kaal en schoon.

De kleppen inschuren op de zetels. (zo kon ik ook zien of de kleppen nog recht waren)

De nieuwe klepgeleiding en klepseals zitten erin.

De andere klepveren (1800 GTI) Deze zijn zwaarder en hebben een extra veer. Deze modificatie heb ik gedaan om hogere toeren te kunnen draaien.

Mijn eigenbouw tool om kleppen mee te monteren. Een lijmtang met een bus eraan gelast. Hij werkt al jaren goed!

Uiteindelijk gekozen voor een nokkenstok van een 1600D met mechanische klepstoters. Deze heeft 1mm meer lift als de origienele van een 1600(T)D hydrolische kop en ook de 1900(T)D.

De 1900TD kop gemonteerd. (Met als experiment een de dikste 1600 Victor Reinz koppakking en ARP headstuds.)

De verstuivers in het ultrasoon badje.... Ze zagen er schoon uit....NOT ;)

De tweetraps verstuivers van de 1900TD met de 265 nozzles van MB die een openingsdruk krijgen van 170bar

Uiteindelijk toch maar een setje standaard verstuivers erin gezet tot de turbo en dergelijke gemonteerd zijn. (Ik heb nu toch niets aan zoveel brandstof zonder turbo......)

Gisteravond de Jetta afgebouwd, met een 1900TD inlaat spruitstuk, omdat mijn aangepaste GTI spruitstuk nog niet klaar is. Ook het inlaat traject is momenteel gebouwd met stukjes intercoolerslang en PVC buis..... ;D

(ik maak nog foto's van zoals hij er nu bij staat.

Vanmorgen voor het eerst weer met de Jetta naar het werk geweest. Hij loopt netjes, maar is nog lang niet klaar.

RubenD 08-06-2007 10:16

Het klinkt allemaal heel mooi, ben wel benieuwd naar wat foto's!

Richard 08-06-2007 10:23

in eerste instantie leek dit wel een toiletfoto van belinda meuldijk :D:D

DÁ-BRT 08-06-2007 10:36

@RubenD: Het moet nog mooi worden. Ik ben niet zo van het mooi maken, maak liever de techniek goed!

Straks als de KKK VGT turbo erop zit en eigenbouw in- en uit-laat klaar zijn begint het wat te worden.

Eind van het jaar moet hij ook zijn nieuwe jas hebben. Dan wordt het misschien wel wat.

@Richard: Mijn ultrasoon reiniger ziet er niet meer uit. Dat krijg je als je hem uitleent en iemand er thinner ingooit... Dan smelt het kunststof.

All times are GMT +1. The time now is 02:09.