![]() |
En heb je verder nog iets kunnen vinden ?
Heb intussen de thermostaat vervangen, En de o- ring tussen de olie koeler. |
Gino, wat mooi dat je die twee vervangen hebt... merk je verschil?
Ik heb die oring bij de stelschroef vervangen en dat scheelt wel iets. De ontluchtings aansluiting daar kan niemand me echt van vertellen wat die doet en of dat belangrijk is. Ik heb ook de koudestart gemaakt (startmotor vervangen) maar nu start hij beroerd. Twee mogelijkheden: 1) de sproeier verneveld niet genoeg, dus even naar het spuitbeeld kijken. 2) het mengsel staat standard te rijk en de extra aanrijking wordt hem te veel. Dit zou wel verklaren waarom hij eigenlijk nit zoveel problemen had met koud starten toen de koudstart nog niet werkte. Het mengsel was al aan de rijke kant. Maar over het algemeen is het weer een genot om te rijden!! verbruik is bijna 1op12, temperatuur loopt bij file nog wel op helaas... |
Ja, Met die o-ring was gewoon dat er olie langs de olie filter naar beneden liep. Hij was dus nog niet helemaal lek. Maar er zat rondom de olie koeler ook altijd een beetje olie. Maar ik zag hier op het forum een foto staan, wat er kan gebeuren als die helemaal lek is. En daar had ik geen zin in. Dus heb het maar uit voorzorg vervangen.
En de thermostaat. Merk ik ook wel dat hij nu beter warm word. En ja als ik in de file staat loopt de temperatuur ook zo op. En slaat de fan aan. Ben nu met mijn vader even de kachel radiateur aan het vervangen in de diesel van hem. Hoop dat mijne niet ook gaat lekken. Is wel wat werk. Maar met die kou had ik ook vaker dat hij maar heel langzaam rond draaide. Terwijl ik een nieuwe accu en alles er in heb zitten. Maar ik heb nog altijd een gereviseerde startmotor op voorraad hier liggen :thumbup: Verder nog geen foto's op het forum gezet? :rolleyes: |
Ik wil dit topic nog eens even naar boven halen. Ben nog altijd bezig met mijn pl. Vandaag ben ik er achtet gekomen, dat de oring tussen spinnenkop en luchtfilter kapot was. Deze heb ik nu vervangen. Maar dit heeft niet echt resultaat opgeleverd.
Verder zag ik dat er benzine aan de onderkant van de plunjer hing. Dus de plunjer wat in de spinnenkop zit. Dit verklaard ook waarom ik altijd een natte plek zag op de luchtfilter. Is dit normaal, en of kan dit kwaad? Ik zag dat de blauwe temparatuur sensor ook is aangesloten op de ecu. Weet iemand toevallig de waardes van deze sensor? Om hem evt. Na te meten. Lambasonde werkt ook, als ik de stekker er vanaf trek. Gaat de motor nog onrustiger lopen. Als ik de stekker van de flow meter aftrek. ( zwart kastje, links van de spinnenkop ) gebeurd er niks. Nu heb ik ook het grijze kastje (rechts van de spinnenkop ) er vanaf gehad. Hier zaten 2 kanalen in. Die de spinnenkop in lopen. Wat is de functie van dit kastje? Er stond namelijk ook behoorlijke benzine druk op. Want dit kastje word ja afgesteld op de 10mA stuurstroom? |
Motor loopt nu volgens mfa check modus 900/840 toeren en soms 780. Maar ik kan hier dus verder zelf ook niks aan veranderen. Omdat de motor dit zelf regeld. Want hier en daar lees ik dat het 900 +/- 50 moet zijn. Maar hoger dan 900 loopt hij dus nooit. Want als ik gas los laat en hij blijft dan even hangen op 950 loopt de motor ook een heel stuk rustiger. :confused:
|
Hoi Gino, ik zie dat je de 16V nog altijd hebt! :thumbup: , dit grijze kastje is de "drucksteller", doet als het ware hetzelfde wat de warmloop regelaar bij de KR doet (KR via systeemdruk) alleen dan via de onderkamerdruk, hij regelt de mengverhouding via de ECU die hiervoor signalen van de Lambda, motortemp. en motorbelasting krijgt, gr. Marcel.
|
Zeker heb ik de 16v nog altijd, was ook niet van plan om hem weg te doen :screwy: haha :D
Dus hij regelt zeg maar de meng verhouding voor alle 4 de cilinders? Of alleen bij het starten omdat je zegt hij is net als de warmloop regeling van een KR? Ik kan nergens de waardes vinden wat de temperatuur sensor moet hebben. zodat ik deze eens kan na meten. Want die heb ik nog niet gecontroleerd. |
Nee hij regelt de mengverhouding konstant via de ECU, bij 20 graden zal de kvs sensor bij koude motor ongeveer 2000 ohm hebben, bij 90 graden rond de 100 ohm. De 'drucksteller' zou een waarde tussen 17,5 en 21,5 ohm moeten hebben.
|
Ok, ik ga dat z.s.m. even na meten dan ben ik eens benieuwd. Bedankt alvast :thumbup:
|
Heb het even gemeten bij koude motor tussen 18 en 20 graden. Heb ik op de sensor 2500 ohm en de drukregelaar 19 ohm.
Bij warme motor ongeveer 96 graden olie temparatuur. Dus dit zal ongeveer ook de kvs temparatuur zijn. 195/ 196 ohm. Langzaam oplopend. Maar dit komt natuurlijk door het afkoelen. Is dit dan niet nog veel te hoog? Omdat jij 100 ohm zegt ? Drukregelaar zit bij warme motor op 19, 5 ohm. Ik heb het een en ander nog eens doorgenomen. Die regelaar zorgt dus eigenlijk voor de benzine tegen druk in de kamers van de spinnenkop. Ik kan alleen geen specifieke gegevens vinden van de sensors wat deze moeten hebben. Kwa weerstand dan. Want op de flow meter doet de motor ook niet reageren als ik de stekker hier vanaf trek. Dit was namelijk ook een vraag aan het begin van dit topic. Of dit wel klopt? |
All times are GMT +1. The time now is 00:45. |