![]() |
oke, de pompen van boelm, zijn qualitatief gewoon volges vag keuring zegmaar.
ik denk dat je daar de juiste pomp hebt, (mits je auto 55-82 kw is) bij veel onderdelen staat het Gti er namelijk niet achter, net zoals de 16v pomp, staat ook geen gti bij, maar wel het aantal kw. voor alle zekerheid zou je de vraag nog aan bauke boelm kunne stellen. en dan een nieuwe carterpanpakking (zou ik altijd doen) en misschien dat je het plastic deel van je oude pomp(voorzichtig)af moet klikken ( hier kan verschil inzitten heb ik gehoord). en als je klaar bent gewoon weer half synthetisch 10W40 olie erin pleure. de rest van hoe het moet kan je in dit topic vinden(1e pagina dacht ik) en vergeet niet om de olie eerst op druk te brengen zo als bij de uitleg wordt beschreven!! succ6 ermee :thumbup: |
Quote:
Dat is inderdaad ook nog een optie. maar omdat boelm grotere aantallen rechtstreeks van fabriek importeerd, zijn hun prijzen zeer scherp ;) |
Quote:
Als ik motorolie vervang dan zet ik 1 voorwiel op de stoep en de andere kant krik ik op. Dan past er een bakje onder ;) Dan tap ik het gewoon af, haal ik het oliefilter er ook af! Ik doe dit elke 10.000 KM. Meestal ga ik dan ff wat eten en een shagje roken, dan is hij lekker leeg gedropen. Nieuw olie filter pakken, de rubberen ring hierop insmeren met een beetje oude olie (dan komt hij de volgende keer makkelijker los) en dan het filter hand vast draaien! En dan afvullen met nieuwe 10w40 minerale olie het liefst, synteten waren er toen niet dus laat ze nu ook maar zitten :D zit hij vol dan heel ff starten om op druk te komen en het filter te vullen (geen gas geven dus) en dan nog ff chekken en nog een beetje er bij doen (dat kleine beetje wat je mist zit dan in het olie filter) en klaar is kees. :thumbup: Meestal komt er dan ook een nieuw luchtfilter element in en eventueel een brandstof filter en remmen chek. Grtz, Ramon |
oke thx voor de info. en 1 voorwiel op de stoep zetten heeft bij mij geen zin, stoeprande zijn te laag bij mn huis :p dus gewoon krik en 2 assteunen eronder. nog ff n vraagje:
moeten de boutjes van de carterpan en/of oliepomp met n bepaalde nm vast gezet worden? (heb alleen een momentsleutel van 42 t/m 210 nm) |
Quote:
olie pomp vast zetten op 20 nm ;) Zo staat het in het boekje :) Grtz, Ramon |
ben de olie pomp nu aan het vervangen, heb even een foto gemaakt, van een aantal metaaldeeltjes die in mijn carterpan lagen. misschien dat iemand weet waar ze evt vandaan komen...
![]() |
Quote:
Geen idee, Maar goed is het zeker niet! Grtz, Ramon |
goed is het idd zeker niet. misschien van de oude oliepomp??
iemand nog ideën? zou niet weten waar zoiets anders vandaan kan komen? of... |
ik moet wel zeggen dat ze op de foto groter lijken dan dat ze zijn. maarja ik zal er tog niet achter komen waar het vandaan komt.
nieuwe olie pomp zit er in iniedergeval! en het probleem blijft tot nu toe nog weg, dus het zal wel gefixt zijn :) thx voor de hulp! |
oja nog even snel een vraagje, ik had nieuwe spiegels besteld (orgineel).
want die sport spiegels de ooit een andere eigenaar erop heeft gezet vondt ik maar lelijk. maar nu heb ik nog de knopjes nodig voor de verstelling, en spiegel adapters om te monteren, maar kan die krengen nergens maar dan ook nergens nieuw vinden :confused: |
hmm, dacht dat het probleem eindelijk weg was, maar net een wat langere rit achter de rug, en het olielampje heeft nog 2 keer gezoemd... :confused: dan wel niet zo erg of extreem als voorheen dus de olie pomp vervangen heeft wel nut gehad... maar wat kan het nu nog zijn dan? oliedruk sensor is wel nog niet vervangen...
maar zouden het anders de deijfstang lagers kunne zijn of.... k wordt er nie goed van... |
Quote:
bij mijn eerste verre rit heeft die ook een paar keer gezoemd maar daarna was het gedaan maar ik zou die oliedruk sensor ook vervangen kost niet veel en is snel verwisseld |
ja dat klopt. doe ik dat nog even. en het lampje is tot nu toe wel nog uitgebleven, en gister heb ik met opzet constant rond de 2100 toeren gereden om het te testen. maar hij deed t toen maar 1 of 2 keer en hield weer op, ook als k gas losliet.
en als het door de drijfstanglagers zou komen dan zou je dat ook wel degelijk moeten horen of niet? thx voor je reactie nog! |
Meet de oliedruk eens, die stukjes die je in je hand had komen ergens vandaan. Meestal niet van de pomp.
Met dat blok is duidelijk iets mis. |
Quote:
Misschien heeft het toch wel wat weg van platte lager balletjes ;) |
tja, ik kan de oliedruk wel laten meten, maar er zit net een nieuwe pomp in. en waar die deeltjes vandaan komen zal ik tog nooit achterkomen of k moet de hele motor uit elkaar halen...
|
Als het olielampje aangaat zit er ergens iets niet goed. Als een sensor het al aangeeft, meet dan op dezelfde aansluiting de oliedruk.
Als de krukaslagers of nokkenaslagers te veel speling hebben verlies je daar oliedruk. Hoe heter des te dunner de olie. Dit uit zich dan ook bij een warme motor. Een nieuwe oliepomp wil nog niet zeggen dat de druk in het blok goed is. |
oke, daar heb je inderdaad 100% gelijk in! maar zoals sinan al vermelde, dat bij zijn 1e verre rit na okiepomp vervangen te hebben, de olie zoemer ook nog 2 keer afging, en daarna geen kast meer van had, is het geval bij mij nu ook. heb namelijk tot nu toe geen last meer gehad van het lampje/zoemer. mocht hij dat nog een keer doen zal ik de olie druk wel eens laten meten ;)
ik zal de oude oliepomp dalijk is even uit elkaar halen en kijken of ik daar iets aan kan ontdekken... |
nou heb ik de oude olie pomp gesloopt. en daar zaten in de hoeken ook nog kleine metaaldeeltjea en wat vloeibare pakking ofzo. net zoemde het olie lampje weer even. waar moet ik het nu in gaan zoeken denken jullie?...
|
![]() ?... |
All times are GMT +1. The time now is 03:39. |