![]() |
Als nieuw!
|
heerlijk
|
Koppakking, klepseals en ARP Undercut Head Studs zijn onderweg.
Volgende week hopelijk de andere kop monteren. De huidige (bewerkte) kop kan dan naar de lasser om een nokkenaskap te lassen (scheurtje naast draadeind). |
Zojuist het zeitronix display een plekje gegeven.
Moet alleen nog even een net afdekplaatje maken zodat de boven en onderkant dicht zijn. |
Leuk om door te lezen! Die zeitronix is super, ga je veel plezier van hebben.
|
Vanavond eindelijk tijd kunnen maken om aan m'n achteras te werken. Doordat ik achter epytec adapters gebruik om de 280mm geventileerde schijven in combinatie met Porsche 996 achterremmen mogelijk te maken, komen de wielen erg ver naar buiten. De adapters worden namelijk geplaatst tussen de achteras en de astap.
Om wat meer ruimte te krijgen, heb ik de as ingekort. Ik laat de plaatjes even voor zichzelf spreken. |
Nu nog ergens deze week de achteras stralen, spuiten en polyurethaan bussen erin.
Was trouwens echt een grafwerk om de oude er netjes uit te krijgen 😁 |
Mooi opgelost!
|
Vanmiddag heb ik mijn reserve cilinderkop opgebouwd met de nieuwe autotech 270 graden nokkenas. Helaas, daar ik blijkbaar een zeldzame cilinderkop heb, zonder de sterkere klepveren.
Een obd1 kop heeft dubbele klepveren en grote kanalen, een obd2 kop heeft enkele klepveren en kanalen met een soort bult erin om ruis in het inlaat traject te verminderen. Iets wat volgens de 'experts' bij hogere toeren een nadelig effect zou hebben. Nu mijn kop, deze heeft alle kenmerken van een obd1 kop maar in combinatie met enkele klepveren. Hier is wel een set voor te koop maar die kost uiteraard weer het dubbele :mad: Ik had geen kleppentang, dus dan maar creatief zijn :D Schoon vs smerig (voorzichtig in de kolomboor en een stukje scotchbright er tegen houden) De headstuds zijn inmiddels ook binnen dus van de week gelijk maar even monteren. |
Je pakt het echt wel goed aan, wordt ik blij van!!!!
moet nog steeds een keer mezelf vrij plannen om bij je langs te kunnen komen... |
Bedankt man, ik doe mijn best, leuk om te horen!
|
Knappe oplossing hoe je de achteras hebt versmald!
|
Vandaag de achteras gestraald, gespoten en de nieuwe rubbers erin.
Als nieuw :) |
Mooi project! Ben zelf ook bezig aan een ABA motor (voor de autocross); momenteel bezig met de flow in de cilinderkop: gietsporen verwijderen en het 'swirl'-spoor licht te verdiepen. Qua vergroten van de poorten heb ik geen plannen aangezien we voor hoog koppel bij lage toeren gaan (motor blijft gewoon atmosferisch).
Heb je plannen om de flow in de cilinderkop aan te pakken? |
Klinkt goed, ben benieuwd naar de resultaten!
De kop die bij mij momenteel nog op de motor zit, heb ik destijds zelf aangepast. Het bekende teken je pakking af en frezen maar werk. Na het frezen heb ik de kanalen helemaal netjes glad gemaakt. De poorten werden hierdoor overigens wel echt een flink stuk groter. Realistisch gezien blijft het natuurlijk maar de vraag of ik er goed aan heb gedaan zonder flowbank. De kop die ik komende week ga monteren heb ik helemaal standaard gelaten en alleen voorzien van lichtgewicht stoters en een 270 nokkenas. Deze monteer ik puur om de wagen weer op de weg te krijgen om vervolgens in de reeds aangepaste kop grotere kleppen etc. te gaan monteren. |
Gisteren de headstuds en cilinderkop gemonteerd om er vervolgens achter te komen dat ik de juiste doppen voor de studs en m'n nieuwe nokkenastandwiel niet heb 😒
Voor het verstelbare nokkenastandwiel heb ik een 5/16" 12kant en voor de studs een 1/2" 12kant nodig. De bestelling is inmiddels gedaan en hopelijk kan ik de boel deze week afmaken. |
Vandaag ben ik begonnen met de achterlichten. Ik heb een tweede set achterlichten aangeschaft, alle lettertjes etc. er af geschuurd en de EmpireGfx overlays met behulp van wat zeepsop in een plantenspuit, een squizy en een föhn geplakt.
Moet eerlijk zeggen dat ik bijzonder te spreken ben over de kwaliteit en kleur etc. |
zien er netjes uit inderdaad zo die lampen, folie word doorzichtig na het opplakken?
|
Quote:
Ja klopt, de folie is helemaal doorzichtig. In daglicht moet je echt goed kijken wil je verschil zien tussen het beplakte en het van origine rode gedeelte. |
In plaats van aparte handremklauwen, ga ik toch voor een hydraulische handrem. Ik heb zojuist de volgende spulletjes besteld en aangezien het best wat uitzoekwerk was, dacht ik waarom niet even delen zodat iemand er wellicht nog eens iets aan heeft.
Master cylinder m10x1 Cunifer Bulkhead female concave m10x1 / an3 Braided AN3 an3 to m10x1 convex Brake proportioning valve m10x1 m10x1 convex to AN3 Braided AN3 AN3 to 7/16-20 Hydraulic handbrake 3/8-24 to AN3 Braided AN3 Bulkhead AN3 to female concave m10x1 an3 to m10x1 convex Braided an3 an3 to m10x1 convex Left rear caliper m10x1 Cunifer Tee 3xm10x1 Cunifer Right rear caliper m10x1 |
Waar heb je die folie vandaan ? En hoe staat de folie op de lichten op de koffer ?
|
Dat is nu net wat ik zocht , ik zit momenteel met kristal achterlichten maar vind ze niet mooi ... En de originele vind ik ook maar niks , maar of ik originele of kristals zal wrappen weet ik nog niet , toch bedankt
|
Vanmiddag weer een hoop kunnen doen. De achterlichten zitten erin, nieuwe startmotor gemonteerd, aan de distributiezijde van het blok heb ik de verroeste stalen plaat vervangen door een rvs plaat met nieuwe o-ring en alle boutjes incl. die van de poulies zijn vervangen door RVS exemplaren.
|
Achterlichten zien er goed uit, staan m goed!!
|
Zo, gelukkig weer één en ander kunnen doen. Ik heb het schutbord voorzien van extra isolatie en de remleiding naar LV dusdanig verlegd dat deze niet meer achter de turbo langs loopt. De oude remleiding naar achteren incl. remdrukregelaar etc. heb ik inmiddels geheel verwijderd.
De spulletjes voor de ombouw naar hydraulische handrem zijn binnen, hier verwacht ik maandag weer vrolijk mee verder te gaan. De instelbare remdrukregelaar is helaas kwijt bij Post.nl hopelijk is deze weer snel boven water :( |
Ik zit er een beetje over na te denken om in ieder geval het kleppendeksel en wellicht ook de inlaat zwart te coaten. Nu ben ik niet al te best met photoshop, maar wat vinden jullie?
|
Inlaat is beter om reflecterend te laten, zodat het minder stralingswarmte op kan vangen. Kleppendeksel kan opzich, maar op grijs zie je rotzooi eerder dan op zwart, en je wil rotzooi op tijd zien, zodat je probleempjes kunt oplossen :)
|
als ik mijn voor en na zie van mijn motor ruimte zeg ik zwart maken!
![]() |
Dat ziet er bij jou wel erg geslaagd uit. Ik ga er nog even over nadenken, sowieso eerst maar weer eens de Corrado op de weg krijgen. Kan ook niet wachten tot ik hem weer naar buiten kan rijden om eens flink aan de schoonmaak te gaan.
|
was ook iets meer dan alleen zwart spuiten maargoed
indd lekekr rijden met het ding! alles met de tijd :thumbup: |
Waarom neem je eigenlijk een aba cilinderkop boven de g60 cilinderkop ?
|
Ik zou het persoonlijk niet zwart maken, vind de motorruimte zo bruut :)
Quote:
Crossflow zal de voornaamste reden zijn. Achterlijke constructie van de normale 8v koppen, dat je de inlaat/uitlaat poorten naast elkaar hebt :shake: |
Inderdaad omdat de ABA crossflow is (inlaat aan de voorzijde, uitlaat aan de achterzijde).
Bij een G60 kop wordt het met een turbo allemaal erg krap en krijgt je inlaat het daarnaast erg warm omdat ie recht boven de turbo gemonteerd zit. Daarnaast vind ik het er gewoon gaaf uitzien hahaha. |
Quote:
het xflow princiepe snap ik ook wel :) en dat het er beter uit ziet daar hoor je mij ook niet in tegen spreken :p maar als je kijkt naar een golf 1 callaway ( callaway turbo setup ) past het ook allemaal mooi netjes onder elkaar met een gewone cilinderkop , ik dacht eigenlijk dat het meer prestatie gericht was dat je daarom voor crossflow gekozen had |
Quote:
Prestatie en budget zijn ook de voornaamste reden. De inlaat blijft bij een crossflow een stuk koeler wat de inlaat lucht temperatuur alleen maar ten goede komt. Daarnaast is de flow, als ik internet moet geloven, ook iets beter: "130s low 140s cfm range stock (early heads flow better). Counterflows are typically low to mid 130s". |
Quote:
Hoeveel pk haal je er dan meer uit ? 5pk ? |
Quote:
Er staan zat calculators online om dit te berekenen maar veel meer zal het niet zijn nee. |
Zojuist even verder gegaan met de ombouw naar hydraulische handrem.
Vind het resultaat best geslaagd al zeg ik het zelf. Uiteraard wordt alles nog wel even netjes gespoten 😉 |
Mooi opgelost hoor! Leuk hoe je oplossingen bedenkt en deelt. :thumbup:
|
mooie oplossing! erg gaaf dat de eerste blik een normale handrem doet vermoeden
|
All times are GMT +1. The time now is 14:35. |