![]() |
:thumbup: :thumbup:
|
:cool: :woowoo:
|
Zo.
Inmiddels ben ik jullie wel een degelijke update schuldig denk ik. :D Jullie hebben de inverters al op de auto zien zitten, maar ik zal ook even beschrijven hoe het zo ver is gekomen. Hier zie je de koelplaat en inverters liggen. Ze worden volledig ontvet en lichtjes geschuurd. ![]() Vervolgens worden de 2 thermal-pads ongeveer op maat geknipt, om ze daarna aan te brengen op de 2 inverters. ![]() Daarna zijn er M6 draadstangen in de koelplaat geplaatst zodat de inverters perfect uitgelijnd op de koelplaat geplaatst kunnen worden. ![]() Hierna worden de draadstangen vervangen voor inbusschroefjes. ![]() En dan kunnen we de eerste keer passen. :D ![]() Dan moet er nog een degelijke kist om de inverters, om ze te beschermen. ![]() ![]() ![]() En toen konden we met een arsenaal aan koelvloeistofslangen aan de gang om het watercircuit rond te krijgen. ![]() Een leuk detail; Op de originele slangen staat zelfs City-Stromer gedrukt. ![]() Alle slangen op hun plaats. ![]() ![]() Er moest enkel nog een koperen bruggetje gemaakt worden, om de inverters met elkaar te verbinden en een potentiaalvereffeningskabel aan te sluiten vanaf de motor. ![]() |
goed bezig weer!
behoorlijke joekels die inverters als je zo het geheel ziet met de neus op de foto! |
Vandaag hebben we weer een beetje zitten puzzelen. :D
![]() Toen de wartels in de kist zaten konden de motorkabels eindelijk geplaatst worden. ![]() ![]() De kabelschoenen worden er met een elektro-hydraulische perstang op geperst, met maar liefst 13 ton. :rolleyes: ![]() ![]() Morgen hopelijk weer meer. :D |
:cool: Ik heb het id dat deze topic wat meer vieuws heeft sinds gister...
:D |
Quote:
Ja, ik zag het topic ineens op de Facebook pagina van het Volksforum staan. :dance: :dance: :dance: |
Quote:
Dit zijn Sevcon Gen4 Size 6 inverters. En inderdaad, zij lijken klein totdat je ze inbouwt :D ![]() Originele accuspanning van de auto was 16x 6V (nominaal), en dat wilden wij graag zo houden. Veiligheid altijd voorop! Denderend veel keuze van inverters voor de "lage" spanningen heb je niet: Sevcon DMC Curtis Misschien nog wel andere, maar met die drie werk ik regelmatig. Daarbij is de motor een IPM (interrior permanent magnet), en heel veel motoren zijn SPM (surface permanent magnet). Besturen van een SPM stelt aanzienlijk minder voor dan IPM, en dat laat ook veel opties afvallen: menige "eenvoudige" inverters kunnen een IPM-motor niet regelen. Die Sevcons konden wij voor een prikkie krijgen van een bekende. De motor werd zo gekozen dat zo een inverter optimaal wordt benut, en voor redundantie ( ;) ) werd het type motor gekozen waar meteen twee inverters op kunnen. Als er eentje stuk gaat, kom je nog thuis. Dat type motor werd bij mij op het werk met dat type inverters afgesteld en getest. Dat betekent dat wij geen problemen met instellen gaan hebben. (Dat is waar helaas veel enthousiaste projecten spaak lopen: instellen van de inverter(s). Het wordt nog fraaier wanneer je geen gegevens van de motor hebt en geen mogelijkheden om het te meten.) |
Daar zijn we weer!
Laat ik beginnen met iedereen een vrolijk nieuwjaar te wensen, waarin weer veel mooie en snelle (elektrische? :rolleyes: ) auto's gebouwd kunnen worden. :D Inmiddels hebben we het volledige accupakket in de accubak getakeld. Dat hebben we gedaan door middel van een evenaar aan een werkplaatskraan. ![]() Vervolgens zijn we het front op de auto gaan passen, om te bekijken of het allemaal nog gaat. Helaas bleek het antwoord hierop simpel en kort: "Nee." :shake: Op de foto zie je hoe ver het front met de koplamp erin op de auto ging. Het volledige front moest nog een centimeter of 10 naar binnen. ![]() Hier zie je waar het probleem begon, maar dat is nog niet alles. Het kleine plastic uitsteeksel dat je op de foto ziet was niet de enige beperkende factor. ![]() Uiteindelijk hebben we dus een vrij drastische oplossing moeten bedenken... Een volledige hoek van de inverter-doos afslijpen en een diagonaal lopende plaat terug lassen. ![]() ![]() Hierna ging het front er netjes op en sloot de koplamp ook goed aan op de carrosserie. ![]() Daarna hebben we de bekabeling voor de voeding van de inverters naar de inverterdoos geplaatst, en dan was dit het resultaat: ![]() Inmiddels zijn de 2 encoder kabels, voor het bepalen van de stand van de rotor, ook geplaatst. ![]() Daarna hebben we de voeding van de accu naar de inverters ook aan de accuzijde aangesloten. ![]() En vervolgens de kabels netjes vast gezet. :D ![]() Kleine bonus: We hebben bij iemand op bezoek een andere, zeer zeldzame, elektrische auto gespot! Het is een Mindset E-motion, met een volledig aluminium space frame en een plastic body. Hij weegt ongeveer 800kg en staat op zeer smalle 22" wielen. ![]() ![]() Zo ver ik weet is het een prototype/concept van een auto die de productie nooit heeft gehaald. Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom er een koppelingspedaal in zit, maar geen pook. :D Als iemand er meer over weet hoor ik dat natuurlijk graag. :thumbup: |
Mooie vorderingen weer 👍
In de e-motion is dat koppelingspedaal niet toevallig een parkeerrem ala oldskool mercedes? |
|
Aha. Ik heb het nagevraagd...
Rechts is gaspedaal... En de twee andere pedalen zijn rempedalen: elektrische rem en mechanische rem! Het is eigenlijk niet eens onlogisch... Maar wel bijzonder. |
Bijzondere wagen, wel fraai eigenlijk. Enige inspiratie bij de Smart Roadster opgedaan?
|
bijzonder ding wel!
|
Wel wat meer lucht in de banden anders helpen die smalle banden ook niks :D
|
Quote:
Super vet! :D Quote:
Ik heb geen idee... Quote:
Ja, klopt... Ik vermoed dat hij al een poosje op dezelfde plek staat. :rolleyes: Evgeniy en ik zijn weer druk bezig geweest. :rolleyes: We hebben de encoders (voor het uitlezen van de stand van de rotor) aangesloten, de contactors (zeer groot relais voor de tractiebatterij) aangesloten, de rest van de kabelboom aan de twee Sevcon inverters in orde gemaakt en gezorgd dat er "gepraat" kan worden over de canbus. Evgeniy heeft even met zijn rechter mouw geschud, en vervolgens vielen er allerlei moeilijke commands en instellingen over het toetsenbord van de laptop. :thumbup: ![]() ![]() ![]() Vervolgens hebben we de werking van het elektrisch gaspedaal uitgeplozen en de gegevens verwerkt in de software van de Sevcons. ![]() Vervolgens eens even voorzichtig aan het pedaal gedrukt... En de motor liep! :D Hierna hebben we dus een klein proefrondje gereden over de parkeerplaats, welke Evgeniy heeft gefilmd. Ook hebben we enkele fotos gemaakt nu de Golf eindelijk even in het zonlicht kwam. ![]() ![]() Op de achtergrond staat de trouwe Scirocco van Ev nog steeds. :thumbup: ![]() ![]() ![]() Na het laten zien van het filmpje bood mijn schoonvader aan om plaats te maken in zijn loods. Hier staat de auto een stuk veiliger, dus dat vond ik een erg prettig idee. Vanavond hebben we dus de 12 volt accu geplaatst, alle verlichting aangesloten, de remlichtschakelaar geplaatst, de knipperlichthendel geplaatst en de kentekenplaten geplaatst. ![]() ![]() Hierna volgde een spannende rit van 3 kilometer naar het nieuwe onderkomen van de Golf. :D Ik vond het erg prettig rijden. De stuurbekrachtiging deed het nog niet, dus het was een behoorlijke training met het volledige accupakket op de voorwielen, maar het is allemaal goed gekomen. Ook zat er nog geen dashboard en tellerbak in. :rolleyes: |
Wauw! Gefelicteerd met de eerste “stapjes” meters!
Echt super dit! Filmpjes plaatsen we hier ook graag op de vf fb link ;-) |
Quote:
Dankje! :D KLIK |
|
Zo kan het natuurlijk ook. :rolleyes:
|
Mooi ! gaat ook echt goed af zo te zien ! :cool: :thumbup:
|
Gaaf hoor mannen! Mooi om te zien hoe de voortgang in dit project zit terwijl het een stuk technologie is, waar voor vele de werking net zo duidelijk van is, als die van het heelal. Petje af!
|
Mooie updates weer mannen!
|
Nice!!!
|
Heel knap dat je t voor elkaar krijgt :thumbup:
|
Knap werk!
|
Super weer hoor! mooi om m al rijdend te zien
|
heel erg tof! en er zit lekker wat vaart in ondanks jullie niet al te warme werkplek :thumbup:
|
Diepe buiging heren. Knap werk!
|
Allemaal heel erg bedankt voor alle leuke reacties op het project. Echt fantastisch om te lezen. :D :D :D
|
Gaaf dit, knap werk en super om te volgen!
|
Echt waanzinnig dit !!
Diepe buiging voor al de know-how achter deze techniek.. |
Erg ontroerend om zo veel leuke, gefascineerde reacties te lezen :thanks:
Het is inderdaad niet heel triviaal wat daar allemaal gaande is :D Sevcon is ontzettend mager wat betreft documentatie. Je hebt de product manual, en heel veel meer is er voor dat model niet. Uiteindelijk lopen de twee inverters fijn samen, waarbij de ene "Master 1" is en de andere "Master 2". Eentje krijgt de input van het gaspedaal (en later rempedaal) en het contactslot (bijna klaar), zet de geïnterpreteerde signalen als data op de CAN-bus... en de andere leest al geïnterpreteerde data en doet de eerste na. Op die manier kun je geen interpretatiefoutjes hebben, omdat bijvoorbeeld bij de ene net een iets viezere kabel gebruikt werd waardoor de spanning van het gaspedaal 0.1V lager gemeten wordt. Hoe gelijker de inverters de helften van de motor bestromen, hoe soepeler en stiller de motor loopt. Op die manier is het (op een kleine delay na) gegarandeerd. Binnenkort volgt de implementatie van de BMS, ook niet onbelangrijk! |
Eindelijk weer tijd om een kleine update te schrijven. :)
Inmiddels is de beschermkap in de tunnel geplaatst, met er bovenop een flexibele slang waar een aantal kabels voor de laadinfrastructuur doorheen zijn getrokken. ![]() De kabels komen uit in de achterste accubak, waar nu nog geen accu's in zitten. ![]() Op een Barth STG-800, een microcontroller, loopt een programma om de laders aan te sturen. ![]() Over de CAN van de laders kan gelezen worden dat de werking helemaal juist is. ![]() Daarna is de Golf op een brug geweest, om nog eens te kijken of alles in orde is voordat hij uitgelijnd word. Ook is de schroefset nog een klein beetje bijgesteld. ![]() ![]() ![]() En ja... De planken liggen er inderdaad omdat de brug niet laag genoeg was... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: ![]() ![]() Toen was het tijd voor zijn eerste stevige poetsbeurt, wat ook wel nodig was. Inmiddels heeft er zich een flinke stapel stof gevormd. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Inmiddels is hij ook uitgelijnd en voorzien van nieuw rubber. ![]() Het dashboard is helaas wel nog een grote puinhoop. ![]() Ich fahre mit Strom! :D :D :D ![]() Morgen gaan we met de Golf naar Duitsland, waar hij word voorzien van zijn BMS controller. Ook hopen we het toerental weer te kunnen geven op de teller. Nog even een foto waar hij met het enkelfasesnoer aan één van de drie laders hangt. :thumbup: ![]() |
Super gaaf project knap werk mannen
|
Kijk eens wat een stappen! :cool: :cool: :cool:
En het blijft toch mooi dat jaren 90 Leasewit :D |
Inmiddels is er weer het een en ander gedaan aan de Golf. De Type 2 aansluiting is nu functioneel gemaakt, zodat er met een hogere snelheid geladen kan worden. De laders maken nu ongeveer 75 ampere DC.
![]() ![]() Dit weekend hebben we een klein avontuur begaan in Duitsland. Op zaterdag was het de bedoeling om het BMS (battery management system) te plaatsen. Hier zijn we door omstandigheden erg laat aan begonnen, waardoor we pas tegen 12 uur 's nachts klaar waren met het BMS. Vanwege de avondklok in Nederland konden we op dat tijdstip niet meer terugrijden, dus heeft Evgeniy ter plaatse voor iemand nog even een grote motorsteun van een bus gelast om 1 uur 's nachts. :D Na een wel erg korte nacht slaap hebben we ontbijt gehaald bij een lokaal tankstation om vervolgens verder te hobbyen. We wilden graag de originele toerenteller werkend krijgen. Helaas bleken de 2 inverters een klein beetje irritant op dit gebied, omdat er gekozen moest worden tussen een fatsoenlijk lopende motor en een werkende toerenteller. :confused: Nadat er gekozen is voor een fatsoenlijk lopende motor moest er dus een andere oplossing worden gevonden. Uiteindelijk zijn er dus wat dingen gebeurd die ook mijn pet een beetje te boven gingen... Er zit nu een CAN controller op de CAN bus van de inverters, welke daar een snelheidspuls leest. Deze puls word dan omgerekend om in toeren per minuut de juiste waarde te weergeven op de klok. De toerenteller heeft nu een hele kleine delay, maar werkt verder perfect. :thumbup: Ook is er nog een meneer met een omgebouwde Porsche 911 geweest, welke ook wel mooi was om te zien. :D ![]() ![]() ![]() ![]() Het dunne witte snoer naar de Porsche ligt er trouwens omdat de 12v accu even geladen moest worden. Het is niet zijn laadkabel van de tractiebatterij. :D Het BMS bestaat trouwens uit een display, een stroommeetsensor, een CAN bus controller die tussen het BMS en de 3 laders communiceert en 28 BMS plaatjes (op ieder cellenblok één plaatje). Op het display kan men de totale tractiebatterijspanning, de individuele celspanning, de hoogste en laagste celspanning, de celtemperatuur, de momentele opgenomen of terugladende stroom en de verbruikte of terug geladen totaal stroom zien. Ook kun je de laadsnelheid instellen in stappen van 5%. Helaas is er ook minder goed nieuws: Op de terugweg uit Duitsland viel mij op het BMS display op dat er erg veel stroom werd opgenomen (om en nabij de 250A bij 110V om een snelheid van 110 aan te houden). Nadat we gestopt waren omdat ik een vasthangende rem vermoede heeft Evgeniy zijn hand stevig verbrand aan een blauw aangelopen remschijf. Eenmaal thuis aangekomen heb ik het betreffende wiel opgekrikt, om te ontdekken dat er niks mis is geweest met de rem. Het wiellager is compleet aan gort gelopen, en op het volledige wiel zat zo'n 5mm speling. Om deze reden zijn dus de astappen, remblokken, lagers en de remschijven nieuw besteld. :( Verder liep de Golf zeer goed. Op de heenweg zat er nog geen BMS in, dus moest er voorzichtig gedaan worden. Desondanks heeft hij wel een stukje 150 gereden met geen enkel probleem. Het was ook duidelijk voelbaar dat hij nog lang niet bij zijn grens zat. :D |
Quote:
De inverters waren eigenlijk oorspronkelijk niet bedoeld voor IPM-motoren, maar voor PSM-motoren. De regeling van de laatste is aanzienlijk simpeler en minder "heftig" voor de processor en het geheugen. Omdat IPM toch vaak ingezet wordt, heeft men een oplossing bedacht en naderhand ingevoerd. De regeling is moeilijker, maar de hardware is niet mee gegroeid. Kennelijk is de processor dermate dicht aan zijn grenzen, dat er dan functies uit moeten vallen... :redface: Inderdaad, er zit nu een kleine microcontroller extra op de motor-CAN, die de door Master-1 uitgegeven toerental leest en in pulsen omzet; pulsen zo als de bobine of terminal-W het zouden doen. De pulsen worden gewoon op de pin_10 van de klokkenbak gestuurd. Afstellen is dan vrij simpel: motortoerental begrenzen, bijvoorbeeld op 4k, dan de motor in de begrenzer draaien, de wijzer slaat uit. Dan met een omrekenfactor zo lang spelen tot de wijzer precies op 4k uitslaat :thumbup: En verder.. ongewenst beeld: ![]() Gelukkig was ik slim genoeg om eerst te voelen, en daarna de foto te maken. :screwy: |
Eerst voelen dan meten toch! :D Mooie stappen weer mannen!! :thumbup:
|
zeer knap !
ik blijf dit topic toch met verbazing volgen! |
All times are GMT +1. The time now is 21:29. |