Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   20-jahre 16v GTI + Compressor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=103568)

Sven-GTI 09-10-2012 12:48

Weer kleine update;

Komende vrijdag ben ik weer thuis en ga ik een testrondje rijden met de GTI :D

Even goed mijn A/F meter in de gaten houden tijdens het rijden, maar dit komt wel goed denk ik :D
Dit testrondje doe ik om even te kijken of de steunen enz. nergens raken tijdens optrekken (blok kantelt dan natuurlijk) en kijken of ik geen gebreken merk. Dan kan ik eindelijk bellen voor een afspraak op de testbank voor het afstellen :D
(Testrondje rijdt ik wel met grote poelie, wil nog geen hoge druk in m'n blok hebben met het testrijden :P)

Wouter42 09-10-2012 13:54

Wel filmen he! :D

Sven-GTI 09-10-2012 14:19

Sowieso :D Vrijdag komt er een filmpje hier te staan van de testrit :D

Wouter42 09-10-2012 14:41

Nice, ik ben echt benieuwd kerel. :thumbup:

ewcaddymk1 09-10-2012 21:10

:drive: :d

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Sowieso :D Vrijdag komt er een filmpje hier te staan van de testrit :D

Sven-GTI 09-10-2012 21:42

Ohwja helemaal vergeten!

Ik heb deze zomer nog een setje BBS RX504 gehaald die eruit zagen alsof ze van de bodem van de zee waren opgevist :D

Na veel uren schuur en polijst werk (en de harten laten ontlakken en coaten) heb ik een mooi setje wielen voor de GTI :D

17 inch 7,5j

De foto's waren van toen ik ze net in elkaar had geschroefd. Daarna ook gelijk splinternieuwe BBS naafkapjes erin geplaatst.

Black Devil 10-10-2012 09:07

Lekker bezig!

Herm Schreurs 12-10-2012 08:29

Quote:
Ohwja helemaal vergeten!

Ik heb deze zomer nog een setje BBS RX504 gehaald die eruit zagen alsof ze van de bodem van de zee waren opgevist :D

Na veel uren schuur en polijst werk (en de harten laten ontlakken en coaten) heb ik een mooi setje wielen voor de GTI :D

17 inch 7,5j

De foto's waren van toen ik ze net in elkaar had geschroefd. Daarna ook gelijk splinternieuwe BBS naafkapjes erin geplaatst.

:thumbup: nice!

Sven-GTI 12-10-2012 11:11

Even een tegenslag. Ik heb gisteravond en vanmorgen nog test gedraaid met de auto en even gereden.

Nu kwam ik met het probleem dat hij vanaf stationair al behoorlijk druk opbouwt. Dus ik snapte hier geen bal van.

Wat blijkt nu, die hks dumpvalve die ik heb is zo ontworpen dat deze altijd luchtdicht is. Die gaat alleen open bij drukverschillen in de vacuum kamer en dus NIET gewoon op vacuum.

Dit is mooi kut, want deze gaat dus alleen open wanneer je gas geeft/los laat. Ik moet er eigenlijk eentje hebben die altijd openstaat (op vacuum) en pas dichtgaat wanneer de vacuum verdwijnt.
Nu heb ik de dumpvalve er even afgehaald en nu rijdt de auto gewoon goed. Alleen kom ik maar aan een druk van 0,2bar ongeveer met de originele poelie.

Met die dumpvalve erop haalde ik een druk van 0,3bar.
Nu ga ik even kijken of ik deze dumpvalve van binnen kan aanpassen, want weer een andere kopen is dus kut. Deze is splinternieuw... :eek: :eek: zonde als die weer zou weg moeten, want deze heeft een lekker grote diameter.

Wouter42 12-10-2012 11:39

Dat is flink balen zeg! Heb je wel wat gefilmd? :D

Sven-GTI 12-10-2012 11:56

Zal ik zo even proberen, ik ben maar alleen dus moet even m'n camera ergens aan vast tapen :P

Herm Schreurs 12-10-2012 13:26

Ik zou de originele G60 gasklep eens terugplaatsen. Doet exact wat jij graag wilt bereiken.
En kop op! Als dit de enige tegenslag is die je tegen gaat komen dan heb je geluk! :thumbup:

Succes!

Sven-GTI 12-10-2012 14:16

Daar heb je zeker gelijk in Herm.

Ik heb ook gewoon de G60 gasklep erop zitten met die vlinderklep, maar daaronder had ik dus als extra die dumpvalve geplaatst.

Alleen heb ik me blind gestaard op de aansluitdiameter van de dumpvalve en niet gekeken naar de werking van dit type :D
Voordeel is dat je zelf bij half gas ofzo al een dicht systeem hebt dus ook al druk. Bij die G60 gasklep kun je pas druk opbouwen als je gasklep volledig open is.

Misschien iets maken met een trekveer waarbij ik die vlinderklep al bij een kwart-gas volledig dichttrek...

Ik blijf er gewoon mee in m'n maag zitten dat zo'n vlinderklep nooit echt super afsluit..
Dat zal ook nooit kunnen of je moet hem geforceerd echt strak dichtrukken...

Herm Schreurs 12-10-2012 14:50

Nogmaals: geen last van gehad. Echt niet, bij 0,7 bar en bij 1,1 bar niet.

Maar je wilt toch ook geen laaddruk in het nul- of deellastbereik? Juist alleen bij vollast of licht opbouwen bij naderen van vollast. Zodra je van vollast af bent wil je geen laaddruk meer.
Maak je om het super-adsluiten niet druk. Je motor goed lopend krijgen en EEN goede laaddrukregeling is belangrijker dan die laatste 0,05bar.
Succes! Ben benieuwd, je bent aardig op weg maar hebt nog een lange weg te gaan.

Wij hebben één vuistregel:
Als je denkt dat je klaar bent, ben je pas halverwege!

Sven-GTI 12-10-2012 16:15

Ik heb de dumpvalve nu aangepast, even uit elkaar gehaald en dat membraan aangepast. Nu werkt hij zoals ik dat wil :D

De dumpvalve zit op zo'n manier dat hij makkelijk weg te laten is, dus zodra de auto op de bank gaat kijken we wel even wat beter loopt :D

Ik wil proberen zoveel mogelijk 'kinderziektes' te ontdekken voordat ik naar de testbank ga.

Over die druk gesproken, stel ik wil gewoon rustiger optrekken met gaspedaal op half, dan bouwt de motor geen druk op omdat die vlinderklep nog open staat. Of zie ik dat verkeerd? De vlinderklep zit nog steeds in mijn gasklep, ik heb alleen daarna als 'extra' nog die dumpvalve. Ik kan hem binnen 1 min. verwijderen mocht het nodig zijn.

Sven-GTI 12-10-2012 16:22

Nog een aanvulling, als die dumpvalve echt geen nut heeft laat ik hem weg. Maar na wat research dacht ik dat een compressor motor beter zou reageren met een dumpvalve?
Feller op het gas etc.

De Pul 12-10-2012 17:15

ik zou die vlinderklep eruit laten en die DV erop laten.zonder DV doet die kompressor niets bij minder als volgas,en ik zelf vind dat geen reet aan.dat is dus de keuze die je moet maken voor jezelf,wil je altijd laaddruk of alleen als je het gas volledig vloert.

Sven-GTI 12-10-2012 21:27

Heb vanavond een aantal kilometers test gereden. Met en zonder dumpvalve. Om eerlijk te zijn rijdt hij zonder dumpvalve beter. Dit kan ook komen omdat hij nog niet afgesteld is.

Als ik nu bij in z'n 3 op zo'n 4000 toeren blijf rijden (met dumpvalve) dan staat deze dicht en blijft druk pompen waardoor m'n auto eigenlijk blijft optrekken. Met de dumpvalve kan ik niet goed een constante snelheid aanhouden.

Nog iets heel raars, vanavond zijn allebei m'n xenon koplampen stuk gegaan :s Echt heel vreemd, eerste de ene en nog geen 2min. later de andere :S:S

Toen even noodgedwongen de lampen van het grootlicht eruit gehaald en op m'n normaal licht gezet en verder geen problemen meer gehad. Ik ga morgen even uitzoeken waar dit nu opeens aan kan liggen. Ook 1 achterlicht doorgebrand :S

Sven-GTI 12-10-2012 21:38

Even over die dumpvalve, het is een heel ander verhaal als bij een turbo, mijn compressor bouwt altijd druk, zelf bij stationair drukt hij al naar de 0,3 bar (met originele poelie) En de luchtverplaatsing is echt heel erg veel. Het dumpvalve geluid is echt oorverdovend, en als ik bijv. bij de 5000 toeren m'n gas loslaat dan blijft het geluid aanhouden omdat hij blijft blazen want de compressor draait gewoon vrolijk met de motor mee.

De Pul 12-10-2012 21:46

Quote:
Even over die dumpvalve, het is een heel ander verhaal als bij een turbo, mijn compressor bouwt altijd druk, zelf bij stationair drukt hij al naar de 0,3 bar (met originele poelie) En de luchtverplaatsing is echt heel erg veel. Het dumpvalve geluid is echt oorverdovend, en als ik bijv. bij de 5000 toeren m'n gas loslaat dan blijft het geluid aanhouden omdat hij blijft blazen want de compressor draait gewoon vrolijk met de motor mee.

ik had het bij mijn oude blokje ook zo zitten,ik vond het prima gaan.als ik het gas losliet ging de DV netjes open,kon er ook gewoon constant mee rijden.lijkt me ook stug dat die op een constant toerental de druk gaat verhogen?
ik had in het begin een veel te grote krukaspoelie,waardoor ik een drukregelaar moest gebruiken,maar dat was waardeloos omdat je dan vanaf 2000 toeren al een halve bar had:D dus net zolang gezocht/geklust tot ik een poelie had die een mooie drukopbouw genereerde.daarna de drukregelaar afgedopt,en gewoon met alleen de DV gereden,max. druk was toen 0,75.

Sven-GTI 12-10-2012 22:12

Mmm, dat wordt nog even testen dan :D

Om op m'n xenon terug te komen, ik kon het niet laten om net even de garage in te gaan. Dus ik even die ballasten enzo uit de auto gehaald en de xenon zo los op een accu getest en ze doen het weer.

Maar die draden die vanuit de ballast naar de xenon gaan worden behoorlijk heet, het rubber is zelf al beetje gesmolten :S Ook wordt die ballast erg heet dus denk dat ze thermisch zijn uitgeslagen.

Wel een beetje vreemd want dit is nooit zo geweest :S

Sven-GTI 16-10-2012 09:17

Net weer even info gevonden waar ik blij van word :D

Mijn compressor draait nu zo'n 8800 toeren bij 6500 motortoerental. Ik krijg nu een druk van zo'n 0,35 bar / 0,4 bar.

Ik was bang dat een kleinere poelie (67mm is het kleinste wat ik kan gaan) zou kunnen zorgen voor veel extra druk. Ik was bang dat ik dan nog maar 0,6 bar zou halen.

Maar... net even info gevonden van drukken/poelies etc. op een mercedes slk 230 (dus de 2,3 liter) waar zo'n compressor origineel gemonteerd zit.

Deze compressor draaien daar origineel op 11.000rpm en halen dan 0,45bar (net iets meer dan mij)
Maar bij 14.000rpm (waar mijn compressor op gaat draaien) halen ze 0,92bar. Bij 3000rpm meer van de compressor bij het dubbele aan druk.

gerold1234 29-10-2012 21:55

Ziet er leuk uit! laat graag idd wat foto's zien van je bak als je de bouten erin gaat zetten! Moet ik namenlijk ook nog doen ! succes verder! :thumbup:

Audi1981 29-10-2012 22:08

Goed van je dat je eerst de bak ook nog aan pakt...zou zonde zijn als ie op de bank ploft...:rolleyes:

carbreaker de autosloper 29-10-2012 22:14

hmmm die kabelgeschakelde hadden dat prob nietzo blijft wel heel....mooi project me maat heb een 2800 v6 ford met compressor gebouwd in een necaf werkt ook supert

carbreaker de autosloper 29-10-2012 22:19

hmmm die kabelgeschakelde hadden dat prob nietzo blijft wel heel....mooi project,en huisvlijt erg gaaf ik vind et super nu al

me maat heb een 2800 v6 ford met compressor gebouwd in een necaf werkt ook supert

Audi1981 29-10-2012 22:20

Double vision?
V6 compressor in een nekaf? gewaagd :thumbup:
Maar die klinknagels gaan vroeg of laat :D

Sven-GTI 04-11-2012 11:43

Bij de VW vertelde mij (oude) monteurs dan vroeger zelfs originele vr6'jes hier last van hadden als je er flink mee ging scheuren. Klinknagels braken gewoon af.

Bij 'normaal' gebruik zouden ze het nog wel even vol kunnen houden, maar 'normaal' rijden komt niet echt in mijn woordenboek voor :D

vdWal. 04-11-2012 11:48

als die toch open is gewoon mee nemen indd! :thumbup:
nice project!

Sven-GTI 04-11-2012 11:51

Ik zal straks even foto's posten van het begin.

De bak ligt er nu af en al een deel open. Heb er nog speciaal een dop voor moeten bestellen en passende/degelijke poelietrekker.

Denk dat ik er misschien gelijk een hele how-to van maak. Voor mensen die het ook eens zelf willen doen :D

Herm Schreurs 04-11-2012 12:29

Helaas kun je de bak alleen versterken door andere tandwielen te gebruiken.
De boutenset is sowieso een must, origineel VAG of ARP maakt niet uit.

Als je >290Nm hebt EN voldoende teactie gaat de 2 of de 3 eraan.
Dus zorg dat je niet te brede banden hebt zodat er een beetje slip op kan treden.
:D

Bluepower 04-11-2012 12:29

Dat is een super-idee!! Denk dat er genoeg mensen zijn die graag hun bak willen reviseren, maar niet weten hoe en wat..
En het uitbesteden net te duur vinden(of juist het zelf willen doen om het te leren).

Goed bezig!!

Sven-GTI 04-11-2012 14:15

De bak ligt nu helemaal uit elkaar. Heb een stel foto's genomen en die moet ik nog even uploaden.

Nu alles nog schoonmaken en inspecteren.
Banden heb ik nu 205 breed (getrokken bandjes:D). De banden zijn vrij hard en hebben echt pas goed grip wanneer ze aardig warm zijn.

Ik zit nog een beetje te twijfelen wat ik met die tandwielen doe. Ik weet ook niet waar ik prijzen/lever adressen kan vinden voor andere tandwielen/sterke tandwielen.

Nu ben ik wat research gaan doen naar het reviseren van de 02a bakken en kom ik ook nogal eens tegen dat mensen die synchromesh weglaten? Ik weet niet wat hier het voordeel van is, want dan krijg je toch meer 'tanden poetsen'?

Sven-GTI 04-11-2012 14:34

De bak

Deksel en 5e versnelling eraf

Versnellingsbak gesplitst

Tandwielen eruit

Differentieel eruit

Audi1981 04-11-2012 15:48

VWMK2DRIVER even vragen, die weet hoe je een bak aanpast ;)

Sven-GTI 04-11-2012 23:10

Heb ik idd al contact mee gehad, hij kan mij ook de boutenset, afdichtingen, lagers en versterkte koppeling leveren.

Ben er alleen nog niet over uit wat ik met de tandwielen doe. Aangezien tandwielen behoorlijk duur zijn.

vdWal. 04-11-2012 23:21

kan frank je ook niet iets leveren op dat gebied dan?

heb mijn bak daar laten reviseren en aanpassen
met boven genoemde punten als ook de tandwielen :thumbup:

KegelsGTI 04-11-2012 23:21

net je hele topic eens door gelezen en echt nice!
dit wil ik ook ooit wel, moest dit gaan ivm keuring (moet wss oldtimer zijn dan xD) kutland Be.
sterk bezig! wil ik eens zien en horen ze :D !
ben eigenlijk vooral benieuwd hoe het blok het er vanaf gaat brengen,, :D
hoelang vooral :p
véél succes verder!

Sven-GTI 05-11-2012 09:31

Kl*te regels in belgie :D

Hoe zit het daar eigenlijk ik met mijn auto daar ben, kan ik dan ook bekeurt worden voor m'n geluid etc..
Ik ben namelijk erg vaak in Antwerpen te vinden, dus straks ook met m'n auto als hij klaar is.

sander_beer 05-11-2012 12:42

geen zorgen over maken je hebt een nederlands kenteken dus jij moet gekeurd worden in nederland
als de politie hier over iets twijfelt kunnen je ze meeneman naar de keuring maar daar kunnen ze met jou niks gaan doen

All times are GMT +1. The time now is 09:37.