![]() |
Ik zou gewoon normale schijven kopen. Geen groeven en al helemaal geen gaatjes. Die gaatjes zitten na verloop van tijd toch dicht met remstof en in feite heb je door de gaatjes gewoon verlies van oppervlakte. Schijven worden alleen maar heter. Gewone brembo schijven kosten een paar tientjes per stuk.
Qua dynamo wordt er dacht ik veel gebruik gemaakt van een Suzuki Alto dynamo....maar daar kan Frank of Stefan cast wel iets over zeggen |
Quote:
Die HC kan ik zo snel niet vinden maar de Max line wel, die zijn misschien ook wel het proberen waard. Voor het geld hoef je het niet te laten ivm andere schijven. Die RC6 zitten qua frictie nog best wel laag moet ik zeggen, maar zelfs de RC8 met 0,6 zit nog aardig onder de HT10s (0,8) waar ik mee rijd. |
Quote:
Ik heb mijn schijven er al 10+ jaar opzitten, gegroefd en geboord. Er verzamelt zich remstof rond de gaatjes maar ze zitten nooit verstopt (auto wordt na elke trackday gecontroleerd). Ik dacht overigens dat die gaatjes er juist zaten voor méér koeling, hoe bedoel je precies dat de schijven dan heter worden? Er beginnen nu pas hittebarstjes op de schijven zichtbaar te worden. |
Heter, omdat je oppervlakte mist....dus een beetje het effect krijgt van een kleinere schijf zeg maar, waardoor je harder moet stampen en het spul dus eigenlijk heter maakt. Daarbij voert staal ook beter hitte af dan lucht (dichte schijf vs geboorde schijf). Het hele gaatjes gebeuren is inmiddels ook achterhaald:
https://www.autoblog.nl/nieuws/waar...n-hebben-100064 https://honda-tech.com/forums/honda...lotted-1437513/ |
Quote:
Goeie info, bedankt. Ik zie idd dat drilled nadelen kan hebben. Wat ik mis in het (2e) verhaal is dat hoewel de lucht in de gaatjes misschien wel heter kan worden, de schijf draait rond. Hij doet alsof de schijf stil staat tussen de blokken, dat is natuurlijk niet het geval. In het eerste verhaal doen ze alsof de remwerking voort komt uit het klemmen van de schijf tussen de blokken. Dat is ook niet waar, het werkt op frictiemateriaal, niet enkel op de knijpkracht. Vandaar dat compounds blokken zoveel verschil kunnen maken. Als je weleens een draaiend fietswiel hebt geprobeerd af te remmen met je hand, wat gaat makkelijker: 1. tussen je vingers knijpen 2. je hand op de buitenkant van de band duwen? Twee natuurlijk. Wat wel klopt is; waar komt die lucht vandaan, en is die wel enigszins koel(er)? Zo zien mijn schijven er nu uit, na Zolder. Of eigenlijk, ik maak de gaatjes nooit schoon. Zoals gezegd zijn deze schijven oud. Ik heb de auto al 10 jaar en ze zaten er al op bij aanschaf. Er is al een setje HT10 en een setje carbopads op afgesleten door mezelf, wat de voorgaande eigenaren (puur Nürburgring, en niet zachtjes) hadden weet ik niet. ![]() Valt me niet tegen dus, en aangezien ik zo hard kan remmen dat de passagier telkens in de gordels vliegt, is de remkracht toch wel op orde :D |
Maar eens begonnen met kijken hoe die airbox gaat passen, maar ik heb wel erg weinig ruimte :(
De afstand van de gasklep (niet de kelk) naar de radiateur meet slechts 75 mm. De airbox die mijn voorkeur heeft is standaard 100 mm. (Let op liniaal ligt bij 150 mm gelijk met de gasklep en loopt dan "af" naar ~75 mm) ![]() ![]() Ik kan de radiateur naar voren kantelen. Dan komt er vrij veel ruimte vrij, maar staan de slangen wel onder spanning. Wellicht al op te lossen door ze een keer los te draaien, anders moet daar nog wat aangepast worden qua bochtenwerk. Niet per sé onoverkomelijk. ![]() Nu is er circa 110 mm vrij. De airbox zit dan wel heel dicht op radiateur, maar het zou nét moeten passen. Qua inlaat is het het beste om aan de rechterkant van de auto te blijven. Boven de radiateur (links) is vrij weinig ruimte en ook nog obstakels. De radiateur bezet niet de hele breedte van het front dus is daar circa 15x25 cm aan ruimte om verse lucht te pakken (en toe te voeren). |
Ondertussen ook stap 1 gezet voor de waterpomp aanpassing.
As doorgeslepen, eruit geslagen en het uitstulpsel afgeslepen. Morgen onder de frees leggen zodat het recht is en afgedicht kan worden. ![]() |
Gisteren een ander dynamotje opgehaald en deze vandaag even gepast.
Het is een dynamo van een Daihatsu, levert 40A en is maar 2,4 kg, terwijl de originele 4,5 kg is. Het allermooiste is nog dat hij gewoon past als je er een VW poelie op zet! Zowel de montage, de verstelling als het loopgedeelte van de poelie komen precies uit met de originele dynamo! ![]() Er zijn nog wel 2 uitdagingen: 1. de poelie is 16,1 mm intern en het asje is 15 mm. Daar moet nog een bus tussen van 0,55 mm dike :rolleyes: 2. Het oor van de verstelling zit niet op de goede plek aan de dynamo. Ik heb een langere, rechte verstelling gemaakt (zie foto), maar deze zou door het dynamohuis heen moeten om bij het gat te komen. Hier zal ik dus een gekromde moeten maken. Een andere mogelijkheid is om via onder te verstellen, door een houder te maken aan 2 boutjes van de waterpomp. Dat is ook niet ideaal in die gietaluminium behuizing... |
Vandaag zijn de Brembo schijvem binnen gekomen, samen met nog wat andere spullen :)
Ook is op het werk de kvs pomp afgefreesd: ![]() Hier moet ik nu nog de afdichtingen voor maken. De poelie van de dynamo is ook aangepast; het gat is vergroot naar 20 mm. Morgen neem ik de dynamo mee en dan wordt er ook een vulring pas gemaakt. Ik heb tevens nog wat dynamosteunen gevonden, waarbij verstelling van de dynamo van onderen te maken is :thumbup: ![]() (Ja de uiteindelijke steun gaat nog op afslankcursus) |
Lijkt een goede oplossing, zo'n dynamo :thumbup:
|
Kun je die originele dynamosteun met het sleufgat niet wat aanpassen? Deze onder een hoek monteren of zo? Ik bedoel dan om er een stuk bij aan te maken.
Zie hieronder mijn zeer gedetailleerde technische tekening: :tongue: :tongue: |
Quote:
Ja zo zat ik ook al te denken, maar dan wordt ie erg lang en de kans is dan ook nog dat ie in de weg zit voor de ingang van de airbox :thumbup: Ook vraag ik me af of je dan nog wel kan spannen, want de sleuf komt (bijna) haaks op het draaipunt. Let op dat deze steun niet origineel is, deze is zelf gemaakt omdat de originele sowieso te kort zijn (de dynamo zit normaal een stuk hoger). Daarom lijkt me van onderen een betere oplossing. En ik denk dat ik de vervangende steun (aan het blok, zoals mijn één-na-laatste foto) ook weer lichter kan maken dan de huidige :D |
Hmm, het ziet er naar uit dat mijn blijheid mbt de dynamo passing toch iets te voorbarig was.
De dynamo komt met de huidige steun niet precies in lijn, en de andere steunen blijken een nog grotere offset te hebben. Dan moet ik 19 mm compenseren. De huidige steun behoeft veel kleinere aanpassingen, maar daar heb ik de onderkant al vanaf geslepen. En dat is niet handig nu, want ik wil van onderen de dynamo kunnen spannen. Zijn er "kortere" poelies verkrijgbaar? |
Omdat ik niet snel een vervangende of aanpasbare steun kon vinden heb ik maar zelf de dynamosteunen gemaakt
![]() Aan de bovenkant enigszins dicht bij het blok. Aan de onderkant komt de verstelling. Deze moet ik op het werk laten frezen, het stalen plaatje in de foto is slechts voor de uitlijning. Ook was ik bezig om de kvs pomp te kunnen laten vervallen en een elektrische pomp te monteren, maar omdat de dynamo nu bijna recht boven de waterpomp poelie zit is dat helemaal niet meer nodig :) |
Korter V-snaartje en zo zit het nu
![]() Van de week de radiator verplaatsen. |
De afgelopen dagen weer bezig geweest, want 27 april komt snel dichterbij.
De airbox is eerder in de week binnen gekomen, dus kon ik de voetplaat gaan boren. Ook heb ik kortere airhorns aangeschaft ivm. de airbox. ![]() De airbox en de slotplaat zaten in dezelfde ruimte, maar dat past natuurlijk niet. Dus heb ik een stuk uit de slotplaat geslepen :D ![]() De radiator heb ik een stukje naar voren gezet door plaatjes te maken. Ik wilde hem initieel voor de dwarsbalk plaatsen, maar dan kom je in de knoei met de slotplaat. Daar zit ook de grille aan, dus die nog mee rmodificeren leek me toch niet handig. En uiteindelijk past het zo ook prima. ![]() Nu bezig met de airducts voor de remmen. Aan de versnellingsbak kan ik makkelijk een steuntje maken, maar aan de andere kant moet een steun vanaf de langsligger komen. Dat is toch wel een eind, wat het niet echt stevig maakt. Ik heb natuurlijk geen zin in aanlopende beugels of slangen bij bochtenwerk. Nog even kijken hoe ik dat op ga lossen. |
27 april komt idd snel dichterbij. Die had ik ook in de agenda staan. :redface:
|
Quote:
Heb je dat motorkapje nog niet uitgedeukt dan? :D ;) |
Ik denk dat ik eea gemist heb, Compressor is er af toch?Moet ik de topic titel aanpassen naar Itb’s oid? :D
|
Ja is goed, ik heb het meermaals geprobeerd maar dat pakt ie niet.
|
Vandaag het geluid van de Golf kunnen meten.
Als referentie eerst begonnen met de 45mm kelken en ook de achterplaat van de airbox. Daarmee kwamen we al op 103 dB uit, maar dit werd wel dichterbij de weg gemeten dan op het circuit wordt gedaan. In ieder geval een goede referentie. Daarna de auto omgebouwd, airbox erop en ook een luchtfilter eraan. Dit klinkt simpel maar de grille, bumper en slotplaat moesten er af om de radiator weg te kunnen houden, zodat de airbox op de achterplaat gemonteerd kan worden. Daarna weer alles terug gebouwd en terug de weg op. Bij het opbouwen van de microfoon begon de auto ineens anders te klinken. Alsof er een cilinder niet mee deed. Ook zag ik de lambda op maximaal arm staan. Foute boel dus. De auto afgesleept naar de garage en op onderzoek uitgegaan. Brandstofdruk was oké, gelukkig. Daarna de bougies gecheckt, cilinder 1 en 4 doen niks. Bedrading gecontroleerd, oké. Dus de bobine, maar niemand in de buurt had er een te leen. De leverancier heeft meteen een nieuwe opgestuurd, maar die komt morgen pas binnen. Toen heb ik de oude bobine gepakt waarvan een pinnetje af is gebroken. Daar het omhulsel verwijderd en een draadje aan de connectie gesoldeerd. Dat viel niet mee, maar het lukte. Aan de andere kant de pin (ik bewaar alles), en deze bobine geprobeerd.... lopen, en goed! Meetapparatuur weer opgebouwd en de auto warm gereden. Nog 3x langs de microfoon geblazen en.... <96 db :thumbup: |
7db das een mooie score!
|
En dat is nog met de koplamp er uit!
Voor het meten weer de "slechtste" situatie. Vind het zelf een beetje sjappie maar ik bedenk daar nog wel iets voor, het luchtfilter krijgt sowieso een nieuwe locatie. Voor nu werkt het :D |
De bestelde R888-Rs konden trouwens niet geleverd worden. Vandaar dat ik Nankang AR-1's heb laten komen. Deze schijnen even goed te zijn, dus we gaan het zien (niet dat ik zo'n goede rijder ben, daar niet van). Morgen leg ik ze op de onlangs aangeschafte velgen.
Het plan is dat ik 's ochtends gewoon op de oude Toyo's start en deze nog even "af" rijdt. Hoewel ze er nog steeds goed uit zien voor 10 jaar oude banden. In de middag de AR-1's erop voor het (oneerlijke) vergelijk. Nu twijfel ik over de remschijven. Ik heb de nieuwe Brembo's al binnen. Zal ik deze monteren of het nog aankijken op de huidige? Of gewoon ook in de middagpauze wisselen? :D |
Nou die toyo's zijn helemaal af. Bij vol aanremmen ga ik alle kanten op :D
Nu de nankang ar-1 erop gezet voor na de pauze. Ben benieuwd hoe die zich houden. |
Na Zolder was er weer wat werk aan de winkel.
De delen voor rem en oliekoeling zijn binnen, dus daarmee kan ik aan de slag. De neus van de auto ligt er alweer een tijdje af :D Maar ik heb ook een lekkage bij de schacht van de peilstok. Deze kan ik echter nergens meer vinden... weet iemand nog een adres daarvoor? Het VW nummer is 049 103 634 Het korte draadeind tussen oliefilter en filterhuis 059 115 721 zou ook fijn zijn! |
Zit dat pijpje niet vast erin gestoken en afgedicht met een o ring?? Mss dat die ring oorzaak van de lekkage is.
|
Ik zie geen O-Ring op de tekening.
Ik denk zelf dat de oorzaak is omdat de peilstok een beetje onder spanning heeft gestaan. Initieel heb ik de buis naar voren gebogen zodat de peilstok tussen de trechters uit zou komen. Nu zit daar een airbox en moet ie een stukje naar achteren. De peilstok raakt de airbox-plaat, dus die staat iets of wat onder spanning. Een andere mogelijkheid is dat ik nu gewoon veel langer gereden heb als op 12 maart en de olie warmer is geweest. Vervangen is schijnbaar een kwestie van eruit trekken, maar ik kan geen nieuwe vinden. |
Dat pijpje zit inderdaad in het onderblok geperst. Geen O-ring of iets ertussen.
Heb deze destijds bij mijn G60 motor ook vervangen met opbouwen, maar dat ding zit echt enorm vast in het onderblok. De nieuwe er fatsoenlijk in krijgen gaat niet vanzelf, maar hij dicht nu wel weer af. Heb de mijne destijds van de duitse Ebay gehaald omdat ik nergens anders wat kon vinden. Heb je toevallig de dealer al eens gevraagd? |
Nee dealer nog niet. Ook in Duitsland niet echt te vinden. Een maat van me kijkt of hij het kan bestellen in Duitsland (heeft een autobedrijf).
In de US hebben ze ze wel. Maar redelijk hoge prijzen en dan nog de verzending.... |
Ondertussen de peilstok schacht weten te bestellen, komt volgende week binnen.
Ook heb ik een kort tapeind voor de adapterplaat via de dealer besteld. Ik ga nu beginnen met het aanpassen van de stalen carterpan. Hier wil ik zelf zogenaamde "baffle plates" in maken om te zorgen dat de oliepomp niet zonder olie komt te staan. ![]() |
Zit schot in de zaak
![]() Ook heb ik de peilstok schacht weten te verwijderen. Na veel getrek en alles eromheen gedemonteerd te hebben, WD40 gespoten en zelfs met een strop te hebben getrokken, kwam hij nog steeds niet los (de strop brak wel, toen ik op het subframe en de veerpoot stond om omhoog te trekken). Uiteindelijk de carterpan verwijderd (zit toch los nu) en simpel met een buisje de schacht omhoog getikt... heel moeilijk was het dus niet. Nu wachten op de nieuwe schacht. Wel meteen de adapterplaat voor de oliekoeler gemonteerd. ![]() |
Nou de nieuwe peilstok zit er in. Van gemakkelijk erin schuiven was natuurlijk geen sprake, zoals de oude eruit is getikt zo moest de nieuwe er ook in. Het bovenste stukje van de splines heb ik rondom voorzien van Wynns pakking, zodat hij nu hopelijk niet meer lekt.
Vandaag ook de carterpan laten lassen, nadat gisteren een collega de deurtjes al gesoldeerd had in de schotten :) ![]() ![]() Nu nog goed schoonmaken en de buitenkant opfrissen :) |
Lekker bezig!
|
Nice ;)
|
Carterpan zit er onder. Moest nog wel de oliepomp verwijderen om de oliespatplaat te wisselen, blijkt er vloeibare pakking tussen de pomp en het blok te zitten. Hier hoort schijnbaar een stalen pakking?
Heb het maar weer met nieuwe vloeibare pakking gemonteerd. Uiteraard in 2x, want ik was alsnog vergeten de nieuwe spatplaat erop te zetten... Voor het carter eronder is gekomen had ik er alvast een liter oid olie in gekiept. Dan kun je mooi zien dat de poortjes werken :thumbup: Daarna de adapter voor de oliekoeler gemonteerd. Deze moet vrij strak, alleen komen er stalen spanen los als je de moer aandraait :( Niet echt handig en na een aantal keer los en vast nog steeds spanen. Gelukkig zag ik het voor ik het filter monteerde. Uiteindelijk de moer zo vast mogelijk gedraaid en daarna het geheel met adapter en al nog -zo ver als mogelijk- aangedraaid. Toen de slangen op maat gemaakt met de oliekoeler op zijn plek. De voorste T-balk is van de week nog aangepast om de oliekoeler kwijt te kunnen en de slangen gaan mooi om de radiator heen. Voor de radiator komt morgen een zuigende fan. De blazende fan zou anders in de weg zitten voor de oliekoeler... ![]() Als laatste de oliekoeler gevuld en de slangen aan de adapter gemaakt en ook gevuld, voor zover dit gaat. Daarna de motor een paar keer rond laten draaien op de startmotor (kvs zit er nog niet op). Kon de rest ook afbouwen maar liever morgen meteen even die fan monteren voor ik weer zit te kloten met de radiator ingebouwd. Komt ook niet op een dagje. 11 juli naar Assen ziet er wel goed uit nu, als hij zondag loopt zonder rare dingen dan. De remvloeistof nog vervangen en de remkoeling laat ik voor wat het is, dat haal ik niet meer helaas. |
|
Nou vanmorgen de koelvloeistof erop gezet, alles gecontroleerd en daarna nog een paar keer rond gegooid op de startmotor.
Daarna de auto gestart. Initieel geen lekkage, maar na 10 seconden was er ineens een lekkage bij de oliekoeler. Het spoot eruit. Niet omdat er een koppeling niet goed aangedraaid was, maar omdat de koeler open is gebarsten... :mad: :mad: :mad: ![]() Flink balen dus, dit kan echt niet. Hij heeft letterlijk seconden gelopen! Initieel wilde ik de trackday in Assen afzeggen, maar later besloot ik om het filter en de adapterplaat te verwijderen, zodat ik de koeler gewoon weg kan halen. Filter erop en het systeem is weer dicht. Motor loopt weer, alleen merkte ik nu weer een scheur in de uitlaat :mad: In het spruitstuk ook nog, dus dat moet nog gelast worden. Al met al veel geklust en weinig bereikt. Nu nog de remvloeistof verversen en de remkoeling laat ik voor de volgende keer, dat haal ik nu niet meer helaas. Is op Assen ook niet echt nodig (hoop ik/ vermoed ik). |
Slechte kwaliteit oliekoeler of te veel oliedruk? Neem aan dat laatste niet anders had je ook wel andere problemen denk ik.
|
Ik heb nog geen oliedruk problemen gehad met dit blok idd. Maargoed, die verwacht je dan ook aan de lage-druk kant. Nadat de koeler weg is gehaald liep hij ook gewoon weer prima, zonder lekkages. Wel vind ik dat de kleppen hard tikken, maar dat was voorheen ook al.
Ik zou verwachten dat onderdelen die voor tuning/racing zijn ook wel bestendig zijn ja. Als hij de druk al niet aankan onder de 2000 rpm, hoe moet dat dan bij 7000 rpm? Dan draait de pomp nog veel harder. |
All times are GMT +1. The time now is 04:07. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.