![]() |
Wacht, ff de koppeling gesloopt?
Maar als de plaat niet gecentreerd zit, krijg je de bak er toch gewoon niet op? En als de startmotor niet rondgaat, hoorde je de bendix wel uitschieten? Want als die startmotor kracht zet moet je dat wel horen. Nu is dat wel lastig als je hem via de sleutel start. Daarom verbind ik gewoon het bendix contact met een draadje met de + pool op de startmotor, dan sta je er meteen bij om te kijken wat er gebeurt. Stomme vraag maar is het geen massa probleem? Daar ben ik ondertussen ongewenst expert in :| |
Quote:
Hoe kan dat precies gebeuren dan? De bak wil er alleen op als de ingaande as goed door de koppelingsplaat steek. Anders krijg je de bak never nooit tegen het blok gemonteerd. Is de koppeling niet te 'laag' waardoor de ingaande as niet meer dan het beschadigde stukje de plaat in kan? Dessalniettemin ben ik het eens met DaNpy, check je bendix eerst maar. Zelfs als de koppelingsplaat niet recht op de ingaande as zit of dergelijke, zal de motor gewoon rond moeten gaan omdat de starterkrans hier niet aan vast zit (mits je de auto niet in de 5e versnelling met de handrem erop probeert te starten maar dat verwacht ik niet ;)) Zit er bij deze auto ook gewoon een massakabel van accu naar chassis naar bak? |
Quote:
Weet dus niet of die niet goed gecentreerd zat van te voren, of dat door het gemartel (bij montage En demontage), de koppeling iets verschoven is. Wat jij zegt heb ik ook gedaan, en volgens mij hoor je hem wel uitschieten, maar verder niks. En qua massa, er gaat een dikke van de startmotor naar de carroserie. Het contact aan de startmotor heb ik nog op geschuurd, aan carroserie kant is niet los geweest. Wel viel mij op dat na 2 a 3 keer proberen te starten zoals via het filmpje dat de massa kabel van de carroserie naar de accu erg warm was. Quote:
Zie die scheuren tussen de veren, de plaat is ook stuk, en de as is dus maar een paar mm in de koppeling gegaan. De motor was met de hand ook niet te draaien aan distributiekant, dus dat de startmotor het ook niet lukte snap ik wel. EN, nog even vergeten te melden gister. Het vliegwiel heeft ook strak tegen de bak aan gezeten, aan differentieel kant. Zie foto. ![]() |
En nu ik smorgens weer fris ben, is dat waarschijnlijk de reden dat die niet in de koppeling ging, en is de koppeling dus iets verschoven, en zat die wel goed gecentreerd. Mee eens?
|
idd is het vliegwiel niet te groot?
|
Quote:
Als de koppeling wel goed gecenteerd zat maar de bak fysiek niet om het vliegwiel heen past dan gaat de bak er inderdaad niet makkelijk op. Als de koppelingsplaat dan iets naar achteren verschoven is waardoor de bak er wel op past klopt het verkeerd uitgelijnd ook. Is dit het oude vliegwiel of een andere/nieuwe? Wat alsnog vreemd is, zijn die scheuren in de plaat. Die komen daar echt niet in door het monteren van de bak. Is het aantal splines wel hetzelfde? Enige wat ik me kan voorstellen is dat de splines niet op elkaar passen waardoor je bij het vastdraaien van de bak aan het blok de koppelingsplaat alsware naar binnen drukt/vastklemt. Dan kan het ook zodanig onder spanning komen te staan dat je de boel inderdaad niet rond kan krijgen! |
of.. zat de plaat zelf niet verkeerd om?
|
Maar heb je alle bouten van de bak wel gewoon aangedraaid? Daarmee ben je best sterk, en dan zet je dus kracht op je axiaal lagers :rolleyes:
Quote:
Ok dat wil zeggen dat de startmotor dus wel bekrachtig is geweest inderdaad, want dan gaat er héél veel stroom lopen. |
Quote:
Ja volgens mij zat de koppeling gewoon verkeerd om... Quote:
Dit ziet er voor mij niet normaal uit, zo druk je het midden tegen het vliegwiel aan bij het koppelen en dit beeld komt ook overeen met dat je prise as maar een klein stukje in de vertanding zit. Aan de andere kant steekt de vertanding verder uit |
Ja de dikke kant moet naar de bak toe.
Bij de 02A gaat de prise as er overigens wel een stuk verder doorheen, althans bij mij wel. |
Quote:
Zelfde diameter, even snel gemeten. Daar wordt het niet duidelijker van dan. :D Maar ga wel even met de lamellenschijf door de binnenkant van de bak om de verhogingen iets te ruimen. Quote:
De splines passen prima als ik de koppeling even omgedraaid op de bak duw, dus de onbeschadigde kant. Die plaat is kapot gesprongen door het aandraaien van de bouten rondom. Dat heb ik ook wel gehoord, maar dacht dat het de achterplaat (die tussen bak en blok) was die op zn plek sprong. Ondertussen zat het mij toen al niet helemaal lekker hoe ik de bak moest monteren. Dit is een ander vliegwiel, de oude was een originele, dit is een enkelmassa vliegwiel van Sachs. Quote:
Ja klopt, gelukkig heeft de koppeling alle energie opgevangen, en geen speling op de krukas. :thumbup: Quote:
Tenzij ze de tekst aan de verkeerde kant hebben gedrukt, zat de koppeling er goed in. De ruimte in het vliegwiel is ook behoorlijk meer dan wat de plaat uitsteekt. ![]() |
Hmmmm dan moet het zo wel kloppen ja. :D
Je zou de koppeling er even weer in kunnen hangen en dan de afstand meten vanaf het blok tot het einde van de vertanding de koppelingsplaat. Dan kijken hoe ver je op de prise as zou komen als je ditzelfde vanaf de flens van de bak doet.. Als die gelijk is aan het stukje vertanding wat nu stuk is... dan klopt er iets niet met de combinatie vliegwiel/koppeling. Als die afstand veel anders is, dan moet je haast wel de koppeling verschoven/ingedrukt hebben tijdens het monteren. |
Quote:
De nummers van de set kloppen voor deze auto, en het is ook een set, geen losse delen bij elkaar. Dat opmeten ga ik doen, alleen wel na de vakantie. :D |
Alweer vakantie???
|
Vakantie, geniet er maar van.
Doen wanneer je het kan als je er zin hebt. |
Quote:
Verschil moet er zijn. :D |
Quote:
:thumbup: En de zin is er wel. Alleen jammer van de extra kosten. |
Quote:
Ja, altijd jammer als je geld opgaat aan vakanties ipv je race auto! :screwy: |
Quote:
Haha |
Weer terug van vakantie. Altijd leuk als er kadootjes klaar liggen als je terug komt. :D
![]() Hier liep ik tegenaan voor een appel en een ei. Enige is dat er geen rubbers bij zitten. Dit is dus weer een aankoop omdat ik nu het subframe er af ga halen voor montage van de bak, en zo rol ik nog verder van het één in het ander. Ik zal hem voor de gein nog even opsommen. :tongue: -Eerst originele downpipe doormidden geknald op het circuit -Milltek downpipe ligt klaar, dus goed moment om te monteren -Resterend deel uitlaat past niet direct, dus gelijk maar maken zoals ik het al in mijn hoofd had met kleinere tank, en uitlaat recht naar achter -Downpipe eraf, dus ik kon bij het turbine deel van de turbo, veel speling, dus dan maar een andere (hybride) turbo -Vanwege het hogere koppel was ik bang voor de originele koppeling bij tuning, dus dan maar een set van Sachs erop -Bak eraf, dus dan ook maar de Quaife sper erin -Vanwege de tuning ook de inlaat eraf gehad om de swirlflaps te verwijderen -Vanwege de tuning de kabelboom uitgedund om foutmeldingen te verwijderen -Iets fout gegaan bij montage bak, dus straks subframe eraf voor de montage, daarom goed moment om de Eibach stabilisatoren te monteren Man wat een lijst, er zit logica in, maar de vrouw gelooft er niks van. :D Dan in de vakantie ook nog even een dagje naar Spa geweest omdat Frank en Danny er gingen rijden, en wij toch redelijk in de buurt waren (Gulpen, Limburg). 2 sessies met Danny mee gereden, en Frank wat geassisteerd waar mogelijk. Voor mij als bezoeker een hele leuke dag. Spa is wel echt even iets anders dan Assen en Zandvoort, de helft van de bochten is zoals Ramshoek en Scheivlak om een kleine vergelijking te maken. :D Spa staat nu wel echt om mijn bucketlist om te gaan rijden. Hier nog wat sfeerimpressies: ![]() ![]() |
Quote:
Even terugkomend hierop. Heb dit opgemeten, en de koppeling zit volledig op de as. |
Hmmmmm, dan moet je haast wel de koppeling stuk gedrukt hebben bij het monteren doordat ie verschoven was/de vertanding net tand op tand stond. Wel heel vaag...
Zat de bak wel gewoon tegen het blok aan voor het vastbouten? Of heb je met bouten de bak en motor zeg maar naar elkaar toe getrokken? Het lijkt mij dat je zo'n koppeling niet zo maar stuk drukt |
Quote:
Dat laatste, en dan krijg je de koppeling dus wel stuk. Ik heb nu het subframe eronder uit gehaald, zodat het monteren een stuk makkelijker wordt. De koppeling/drukgroep zit er intussen weer op, binnenkort poging 2. |
Ieniemienie beetje vet op de splines dan gaat het een stuk beter.
|
zo'n molykote vet idd ja dat helpt.
|
Nou, de bak zit er alweer onder. :D
![]() Ging een stuk mooier deze keer, maar heb dan ook bijna het hele subframe eraf gehaald. Zie de ruimte: ![]() |
Ja dat scheelt een heleboel.
Ik haal volgende keer ook weer alles eronderuit, in totaal meer werk maar nog niet half zo vervelend. Gaat het blok nu wel rond? |
Quote:
Ja :D |
Dat is in ieder geval al iets!
|
Zit wel goed zo. De bak ging er mooi op.
|
Lekker bezig, Stefan!
|
Quote:
Thanks. :thumbup: Vanmiddag ook weer mooi opgeschoten. Even de accu aangesloten, en de motor gaat in ieder geval rond, dus dat lijkt goed. Subframe moet er nog weer onder, de koppeling ontlucht, en de versnellingen afgesteld, dus meer gaat nu even niet, maar we zijn in ieder geval verder dan de vorige poging. :D Voor nu nog even wachten op onderdelen. De nieuwe motorsteun die in het subframe moet, de fuseekogels voor de TT draagarmen, en de rubbers voor de Eibach stabilisatoren zijn onderweg. |
Weer wat verder. De koppeling is ontlucht, bakolie zit erin, en de versnellingen zijn afgesteld, dus de accubak met accu kon ook weer terug.
Dan door met de onderkant. Omdat ze alleen de rubbers voor de achterste stabilisatorstang hebben geleverd, kon de voorste er nog niet onder, en die moet nu net als eerste. Dan maar vast de draagarmen uitwisselen. Hieronder de originele en TT draagarm ter vergelijk: ![]() Zo op het eerste gezicht niet veel verschil, behalve dat de één van aluminium is, en de andere van staal. De alu versie is ook precies 1 kg lichter, wat een behoorlijk verschil is, zo'n 31%. Echter bij de fuseekogel en boutgaten zit toch wel een behoorlijk verschil in de breedte, wat voor meer camber gaat zorgen: ![]() En na wat rubbers eruit branden, en de TT draagarm overzetten in het subframe deel, ziet dat er zo uit, klaar om gemonteerd te worden: ![]() Ware het niet dat het verdeelplaatje van de fuseekogel niet opgewassen was tegen het voorgeschreven moment: ![]() Maar zoals hiervoor al gezegd, moet ik toch nog eerst de rubbers voor de stabilisatorstang zien te krijgen, dus hier is wederom geen haast mee. |
Wat voor bakolie heb je er in?
En die fusee kogel is toch niet van febi bilstein hoop ik? |
Quote:
MTL Redline, en ja. Hoezo? Ik gebruik al jaren Febi, en dit is de eerste keer dat het niet goed gaat, maar de fuseekogel zelf ziet er heel robuust uit. |
Bijna alles wat ik de laatste jaren van febi heb gekocht was gewoon slecht en heb het binnen absurd korte tijd nogmaals moeten vervangen.
Het is gewoon Chinese troep, zoals dat plaatje al aangeeft. Je kan natuurlijk simpel losse boutjes en moertjes gebruiken om het op te lossen, maar ik acht de kans aanwezig dat er binnen no-time speling op die kogel zit. Ik koop het niet meer. Nooit meer, het is de tijd van alles dubbel doen niet waard. Welke viscositeit is die olie? 75W90 of iets dikker? |
75w80 is die olie.
Maar wat gebruik jij nu vooral dan qua merken? |
Voor alles onderstel gerelateerd koop ik alleen nog maar lemforder
|
Ja Lemforder is een goede.
Ik heb nog geen slechte ervaringen met Mahle maar daar lees ik ook hetzelfde over als febi. Valeo is ook goed maar duur. En qua rubbers op de Golf zitten alleen maar Powerflex zwart, op de andere autos iets normaals. ABS is ook een goed merk wat ook gewoon bij de automaterialenzaak te krijgen is. |
Quote:
Heb zelf ook nog geen enkele slechte ervaring met Febi Bilstein eigenlijk. Als er niks in OEM of OE te krijgen is pak ik meestal Febi. Nog nooit iets van hoeven vervangen omdat het niet deugt. Mahle is ook niks mis mee, maar Meyle is oppassen. Daar heb ik ooit twee dezelfde draagarmen van besteld; de ene made in Germany en helemaal perfect en de andere made in China en duidelijk ruk kwaliteit. Terwijl het dezelfde bestel- en onderdeelnummers waren, in dezelfde bestelling. ABS hoor ik van de ene chinese troep en van de andere juist weer goed. Wat je sowieso moet vermijden: Ridex, JP Group, Topran, maxgear. Da's de eche zooi. |
All times are GMT +1. The time now is 12:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.