Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf 2 16v Itb’s ! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=136004)

RobertVoorst 04-07-2022 08:19

Pfoe, die is ook écht goed geploft ja.. Zitten de andere koelpassages niet dicht met rotzooi of iets?

Zit er geen thermostaat tussen vanaf het oliefilterhuis bij jou? Omdat ie meteen met enkele seconden al geploft is, lijkt me sterk dat de motor zoveel oliedruk op zal bouwen bij nagenoeg stationair toerental.

daNpy 04-07-2022 08:31

De koeler was splinternieuw. Ik moet zeggen dat het vullen ook erg lang duurde, maar de olie kwam wel aan beide kanten. Daarom denk ik dat de kanaaltjes gewoon te dun zijn... maar is dat bij andere koelers anders?
Bij het kantelen van de oliekoeler kwam de lucht ook gewoon omhoog, dat was allemaal goed te zien tijdens het vullen.

RobertVoorst 04-07-2022 08:43

Quote:
Originally Posted by daNpy
De koeler was splinternieuw. Ik moet zeggen dat het vullen ook erg lang duurde, maar de olie kwam wel aan beide kanten. Daarom denk ik dat de kanaaltjes gewoon te dun zijn... maar is dat bij andere koelers anders?
Bij het kantelen van de oliekoeler kwam de lucht ook gewoon omhoog, dat was allemaal goed te zien tijdens het vullen.


Als ik hem zo op de foto zie dan is het qua formaat gewoon identiek aan de koelers die ik ken. Vullen duurt inderdaad wel even omdat er toch een aardig volume in de koeler én de slangen zit.

Normale waarde voor de maximale oliedruk in gemiddelde motor is toch echt wel zon 5-6 Bar. Deze wordt ook geregeld door de overdruk klep in de oliepomp. Een Racimex koeler die ik had liggen heeft een barstdruk van 20 bar. Gemiddelde hydrauliekkoeler die wij gebruiken op werk (mechanisatie/machinebouw) moet toch echt wel minimaal 10 Bar kunnen hebben. Welk merk was jouw oliekoeler van?

daNpy 04-07-2022 08:46

Ik heb een set gekocht bij 1 van de forum sponsors, merkloos.
Lees bij andere koelers dat ze idd ook tot 18 bar moeten kunnen hebben.

Het vullen duurde overigens lang omdat de olie traag door de kanalen gaat, het liep er nogal eens uit ivm gebruik van een trechter :+

daNpy 10-07-2022 13:38

Gisteren met iets of wat haast de auto nog klaar gekregen.
Ik had een scheur gevonden in de uitlaat, die heb ik laten lassen. Toen ik daar naar onderweg was hoorde ik een raar geluid bij het intrappen van de koppeling. Ik dacht "Huh, ik heb toch geen compressor meer?". Het bleek het stukje blik tussen motor en blok te zijn, wat tegen de koppeling kwam als je die indrukte (de koppeling beweegt naar de motor toe).

Dit werd weer veroorzaakt door de nieuwe carterpan, die een stuk breder is aan die kant :shake:

Carterpan gedemonteerd en aangepast. Ik vond al wat zooi in de olie, terwijl de motor nog geen 10 minuten gelopen had :confused: :confused:
Carterpan schoon gemaakt en weer terug gemonteerd, daarna getest -> OK.

Uiteraard pastte de Setrab koeler niet in het (te smalle) gaat wat ik had gemaakt voor de andere koeler. Daarvan heb ik overigens een vervangende gekregen, maar ik heb weinig trek die nog te gebruiken...
Setrab koeler aangepast, olie adapter terug gezet, incl oliedruk sensor die ik meteen mee had besteld. Evenals een metertje natuurlijk, maar die heb ik nog niet gemonteerd.
Auto gestart en nu geen lekkages :thumbup:

Ivm afspraken niet veel verder kunnen gaan, dus het plan was om vanmorgen in te pakken en dan naar Drenthe te gaan, overnachten op een camping en morgen naar Assen.
Helaas heb ik vannacht weinig geslapen en mijn vrouw is ook ziek dus het hele feest gaat niet door :mad:
Daar al die stress voor gehad. Nouja, volgende keer beter. Er staan een heleboel trackdays in de kalender , dus dat komt wel weer goed.

Misschien 3 augustus naar Zolder, dan kan ik in de tussentijd de remkoeling monteren want dat is daar wel nodig.

daNpy 24-07-2022 10:21

[Remkoeling zit er op










Ben benieuwd of het helpt. Deze keer ook remtemperaturen toegevoegd aan de checklist. 2 vrienden gaan mee, dus hopelijk kan de kwaliteit en tijd van de pitstops wat verbeterd worden :D

Wel kan de uitgang aan de remankerplaat ietsje aanlopen (heb hier een pvc buisje in zitten om de slang rond te houden en te bevestigen). Is gemodificeerd maar bij maximale stuuruitslag duwt de slang hem toch iets naar buiten. Oja, en ik hoop dat het PVC niet smelt :D
Compleet nieuwe remanker platen met een aangelast pijpje staan op de lijst om te gaan maken in ieder geval.

daNpy 04-08-2022 16:13

Gisteren naar Zolder geweest, 3e keer dit jaar :D
Verslagje staat in het trackday topic.

Dinsdag was nog wel even spannend. Nog even een proefrondje gemaakt, en in de straat ruik ik ineens de olie (die ruikt sterk naar kauwgomballen). Hmm, dat is raar. Klein stukje achteruit rijden en er ligt een dikke plas op straat, snel de motor uit!

Deze keer niet de koeler zelf maar de slang is uit de aansluiting geschoten. Gelukkig op tijd de motor afgezet, er kwam nog een paar liter uit bij het aftappen. Maargoed, eerst de straat schoongemaakt. Daarna het raceteam gebeld voor vervangende olie, want mijn Motul bestelling is er nog steeds niet en wordt hoogstwaarschijnlijk geannuleerd omdat er niks meer uit Frankrijk komt.
Bij de automaterialenzaak in de buurt vervangende olie op voorraad, niet helemaal wat ik wil maar kan wel voor een dagje. De koeler gedemonteerd, adapterplaat er tussen uit en ook alles schoongemaakt. De olie zit overal in de linkervoorkant, en is na 1,5 uur poetsen nog niet weg. Het is over en in de kokerbalk gelopen en staat daar nu nog te druppen (2 dagen later)... Nouja hij gaat daar niet meer roesten denk ik.

Nieuw filter en olie erop, remmen nogmaals ontlucht want die vond ik niet fijn aanvoelen en nog een rondje gemaakt. Geen verschil in de remmen, maargoed op straat krijg je die ook niet warm. Dus naar Zolder!
Samenvatting: Heet, heet en heet :egg: :cowboy: Auto hield het, alleen olie temperatuur af en toe boven de 140 °C, dus deze olie kan weer in de prullenbak.
Ook de koelvloeistof was erg warm met 120 °C. Ik moet echt manieren vinden om beter te kunnen koelen, al was 36°C gisteren natuurlijk ook wel erg warm.
Zou een elektrische waterpomp helpen?

Wat er dus uit de trackday komt:
- remmen nakijken/ reviseren / vervangen. Klauwen voor en hoofdremcilinder? Kracht is er wel, maar héél diep.
- Schakelmechanisme op de bak heeft veel speling (2Y bak). Proberen te verbeteren, volgend jaar hopelijk de 020 bak erop.
- Remankerplaten zelf maken met aangelaste pijp voor de slang

- Elektrische waterpomp
- Oliekoelerslangen en adapterplaat van degelijk spul

The Skinnmeister 05-08-2022 06:20

Heb net je verslag gelezen, enerverende dag zo te lezen..... Beetje werk aan de winkel maar dat zal wel goed komen :thumbup:

yuli 05-08-2022 08:17

Het wil niet zeggen wanneer je een elektrische waterpomp zet dat je per definitie een betere koeling krijgt.
Sterker nog het effect kant ook andersom zijn omdat je de flow/aanvoer versneld van het koelwater maar het koeloppervlak maar de radiator minder lang kan afkoelen.

Een voorbeeld hiervan is wanneer de thermostaat kapot gaat. Als deze eruit wordt gehaald dan lopen sommige auto's ook makkelijker heet omdat de flow is verbeterd (geen restrictie meer) maar het koelend vermogen minder lang effectief. Terwijl je zou verwachten dat ze niet op temperatuur zouden kom het omgekeerde wat men denkt..

Dit is mijn JBF uitleg maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

Wat echt zwaar onderschat wordt is het nut van een radiator kap achter de radiator en wind tunneling tunneling voor de radiator. Ik zag bij jou ook dat die ontbrak maar voornamelijk door ruimte issues. Maar als je daar iets mee kan kan je de radiator veel beter zijn werk laten doen.

daNpy 05-08-2022 08:58

Quote:
Originally Posted by The Skinnmeister
Heb net je verslag gelezen, enerverende dag zo te lezen..... Beetje werk aan de winkel maar dat zal wel goed komen :thumbup:

Ja zo'n auto is eigenlijk nooit af... Heb je hem eenmaal lekker lopend dan zit je wel updates te bedenken. Eigenlijk komt ie bijna niet meer van de brug af :screwy: :D

daNpy 05-08-2022 09:01

Quote:
Originally Posted by yuli
Het wil niet zeggen wanneer je een elektrische waterpomp zet dat je per definitie een betere koeling krijgt.
Sterker nog het effect kant ook andersom zijn omdat je de flow/aanvoer versneld van het koelwater maar het koeloppervlak maar de radiator minder lang kan afkoelen.

Ja dat idee heb ik ook. Het is wel zo dat je met een elektrische waterpomp kunt regelen, dus ook al kan de pomp harder draaien dan kun je hem langzamer zetten. Theoretisch kun je de optimale snelheid instellen, mits je die kan vinden natuurlijk...


Quote:
Wat echt zwaar onderschat wordt is het nut van een radiator kap achter de radiator en wind tunneling voor de radiator. Ik zag bij jou ook dat die ontbrak maar voornamelijk door ruimte issues. Maar als je daar iets mee kan kan je de radiator veel beter zijn werk laten doen.


Die kap ligt er idd al een tijd af, omdat ik een SPAL fan had geinstalleerd. Nu heb ik ook nog een andere, niet-VW radiator erop zitten. Deze is lager, zodat ik de motor kan voorzien van verse lucht uit de grill. Dit kan echter alleen op circuits waar de airbox niet gemonteerd hoeft te worden vanwege geluidsrestricties.
Wel ben ik benieuwd wat die tunneling achter de radiator precies doet, behalve de lucht bij de motor zelf weg houden (de originele fan zit thv de bak). Creeert het niet meer weerstand? Of juist een zuigend effect?

RobertVoorst 05-08-2022 10:57

Tunneling/kap achter de radiateur heeft alleen zin als de ventilator moet koelen zonder rijwind, zoals geparkeerd of in de file etc. Dan creëert de zuiging van de ventilator een lage druk achter de gehele radiateur omdat deze afgesloten is door de kap. Als je dan alleen een losse SPAL hebt, trekt deze alleen lucht door de ‘cirkel’ die de ventilator is.

Ducting aan de voorzijde helpt daarbij wel degelijk om meer rijwind door de radiateur te drukken door alles die kant op te geleiden. Alleen helpt dan een kap aan de achterzijde weer averechts omdat deze de flow simpelweg blokkeert. Als je bijvoorbeeld bij de Mk2’s met grote radiateur kijkt, zitten er rechts 3 rubberen flappen op deze kap, deze worden zonder rijwind dichtgezogen door de lage druk die de ventilator maakt. Zodra er rijwind op komt dan klappen ze open om zo min mogelijk weerstand te geven.

daNpy 05-08-2022 11:04

Ah dat is duidelijk :thumbup:

Die bak is er bij mij al lang af. De originele ducting flappen links en rechts had ik er wel altijd op zitten.
Ik moet aan de bovenzijde en rechterzijde nog wat aluminium plaatjes buigen om ook daar de lucht uit de grille de radiator in te forceren.
Aan de onderkant heb ik al zo'n ding zitten, anders waait alle lucht sowieso onder de auto door... Nu wordt dat omhoog geduwd.
Ook zie je veel mensen rijden met gaten in de bumper, dat vind ik echter echt niet mooi :shake:

Bartaggio 05-08-2022 15:47

Ik denk dat een elektrische waterpomp ook niet gaat helpen, volgens mij moet je het niet in het pompvolume gaan zoeken..

Daarnaast moet je wel echt een flinke waterpomp hebben om dat volume door de radiateur en dergelijke heen te duwen.. dat vraagt naar mijn idee te veel Ampere op 12v.

ALS het probleem te zoeken is in volume, dan zou je haast een kleinere poelie moeten maken zodat je waterpomp sneller draait, of dat het beter maakt is ook weer de vraag...


Ik zou eens met een temperatuurmeter kijken wat voor temperatuur je hebt bij de ingang/uitgang van de radiator. Als het daar ook al te hoog is, dan moet je het bij de radiator zoeken, zoals eerder gezegd met windgeleiding enz.

De kap bij de ventilator is inderdaad alleen voor als de ventilator aan is, bij normale snelheden (50kmh+ ofzo) zou rijwind genoeg moeten zijn om te koelen en dan heb je niet veel aan die kap.

René 05-08-2022 16:45

Reed je nou de laatste trackday met of zonder oliekoeler?

yuli 05-08-2022 17:35

Ik bedoelde met tunneling voor de radiator, ducting. Sorry ik heb er niet voor geleerd :) .

Gebruik je ook een waterloze koelvloeistof?

Verder zat ik te denken aan een volledige aluminium core radiator dus zonder het plastic

daNpy 05-08-2022 19:51

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Ik denk dat een elektrische waterpomp ook niet gaat helpen, volgens mij moet je het niet in het pompvolume gaan zoeken..

Daarnaast moet je wel echt een flinke waterpomp hebben om dat volume door de radiateur en dergelijke heen te duwen.. dat vraagt naar mijn idee te veel Ampere op 12v.

Davies Craig waterpomp, wordt in de cross ook gebruikt zo heb ik begrepen. Als je de computer erbij koopt volledig instelbaar.
Met een 50A dynamo moet dat wel goed komen, rijd toch met de lichten uit.

Quote:
Ik zou eens met een temperatuurmeter kijken wat voor temperatuur je hebt bij de ingang/uitgang van de radiator. Als het daar ook al te hoog is, dan moet je het bij de radiator zoeken, zoals eerder gezegd met windgeleiding enz.

Dat is een goede idd, dat zal ik volgende keer eens meten, nadeel is wel dat ik altijd een rondje afkoel, dus dan zal die temperatuur al wat gelijker zijn denk ik?

Quote:
Originally Posted by René
Reed je nou de laatste trackday met of zonder oliekoeler?

Zonder, zie trackday verslagje.

Quote:
Originally Posted by yuli
Ik bedoelde met tunneling voor de radiator, ducting. Sorry ik heb er niet voor geleerd :) .

Gebruik je ook een waterloze koelvloeistof?

Nee ik gebruik gewone koelvloeistof.
Ik ken wel jongens die demi water gebruiken omdat het niet glad is, maar waterloze koelvloeistof heb ik nog nooit van gehoord?
Quote:
Verder zat ik te denken aan een volledige aluminium core radiator dus zonder het plastic

Ik heb een gewone radiator met idd plastic zijbakken.
Een alu radiator laten maken is hartstikke mooi, want precies op maat, lekker dik, etc, maar nogal prijzig.
En als je hem dan lek rijdt met een steentje ofzo... ben je weer aan de beurt.

daNpy 05-08-2022 20:27


Bartaggio 05-08-2022 21:24

Quote:
Originally Posted by daNpy
Davies Craig waterpomp, wordt in de cross ook gebruikt zo heb ik begrepen. Als je de computer erbij koopt volledig instelbaar.
Met een 50A dynamo moet dat wel goed komen, rijd toch met de lichten uit.


Ik zie dat die Davies Craig tot 10A gebruiken, dan zit je dus 14 * 10 = 140W. Tja.. of dat nou "sterker" is dan je poelie aangedreven waterpomp...

Opbrengst van zo'n pomp vertekend ook wel heel veel, want die 150L zonder tegendruk gaat al heel snel naar beneden als er wat tegendruk is.

Volgens mij wordt het in de cross voornamelijk gebruikt om na te kunnen koelen in de pits en dergelijke. Een cross van ~15 minuten heeft ook wel wat andere eisen aan koelen dan een uur lang stampen op het circuit.

daNpy 05-08-2022 21:30

Dat nakoelen is dus wel handig. Ik weet eigenlijk niet hoeveel vermogen een gewone waterpomp op de poelie kost en of dat meer of minder is dan die 140W (elektrisch) vermogen.

Scully 06-08-2022 06:35

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Tunneling/kap achter de radiateur heeft alleen zin als de ventilator moet koelen zonder rijwind, zoals geparkeerd of in de file etc. Dan creëert de zuiging van de ventilator een lage druk achter de gehele radiateur omdat deze afgesloten is door de kap. Als je dan alleen een losse SPAL hebt, trekt deze alleen lucht door de ‘cirkel’ die de ventilator is.

Ducting aan de voorzijde helpt daarbij wel degelijk om meer rijwind door de radiateur te drukken door alles die kant op te geleiden. Alleen helpt dan een kap aan de achterzijde weer averechts omdat deze de flow simpelweg blokkeert. Als je bijvoorbeeld bij de Mk2’s met grote radiateur kijkt, zitten er rechts 3 rubberen flappen op deze kap, deze worden zonder rijwind dichtgezogen door de lage druk die de ventilator maakt. Zodra er rijwind op komt dan klappen ze open om zo min mogelijk weerstand te geven.


Qua koeling precies dit. Het gaat om het drukverschil. Hoge druk ervoor, lage druk er achter. Dus idd ducting ervoor, zodat de koellucht er niet omheen kan, en er achter moet de lucht zo makkelijk mogelijk wegstromen. Idealiter met ducting naar een lagedruk punt op de motorkap, maar dat is qua ruimte niet mogelijk. Wat ik op de Clio had, en Rene ook op de Golf zijn bonnet vents, die de hoge druk onder de motorkap aflaten, en dus in theorie wat meer drukverschil creëeren. Het is wel belangrijk waar je ze plaatst, vlak voor de voorruit is weer een hogedrukgebied bijvoorbeeld.

René 06-08-2022 07:51

Voordat je allemaal wijzigingen en upgrades gaat doen aan je kvs systeem, zou ik eerst zorgen voor een oliekoeler...bij voorkeur eentje die vol in de rijwind hangt.

Olietemperatuur heeft heel veel invloed op je kvs temp toen ik mijn kentekenplaat voor de oliekoeler weghaalt, zag ik meteen verschil. De olietemperatuur daalde behoorlijk en ook het kvs ging ook meteen mee omlaag van 110C naar 90C

daNpy 06-08-2022 08:53

Quote:
Originally Posted by Scully
Qua koeling precies dit. Het gaat om het drukverschil. Hoge druk ervoor, lage druk er achter. Dus idd ducting ervoor, zodat de koellucht er niet omheen kan, en er achter moet de lucht zo makkelijk mogelijk wegstromen. Idealiter met ducting naar een lagedruk punt op de motorkap, maar dat is qua ruimte niet mogelijk. Wat ik op de Clio had, en Rene ook op de Golf zijn bonnet vents, die de hoge druk onder de motorkap aflaten, en dus in theorie wat meer drukverschil creëeren. Het is wel belangrijk waar je ze plaatst, vlak voor de voorruit is weer een hogedrukgebied bijvoorbeeld.


Bedankt voor de info. Ducting aan de voorkant ben ik mee bezig, zoals ik al zei. Achter de radiator kun je al nergens bij, helaas, daar is inderdaad geen ruimte.

Quote:
Originally Posted by René
Voordat je allemaal wijzigingen en upgrades gaat doen aan je kvs systeem, zou ik eerst zorgen voor een oliekoeler...bij voorkeur eentje die vol in de rijwind hangt.

Olietemperatuur heeft heel veel invloed op je kvs temp toen ik mijn kentekenplaat voor de oliekoeler weghaalt, zag ik meteen verschil. De olietemperatuur daalde behoorlijk en ook het kvs ging ook meteen mee omlaag van 110C naar 90C


Kijk dat is nuttige info, bedankt! :thumbup:
Toch maar gaan investeren in de rest om de oliekoeler weer terug te plaatsen (derde keer pas :rolleyes: )
Ik kan trouwens ook de thermostaat er uit halen. Die remt de flow alleen maar af.


Hier nog een stukje uit de derde sessie:


https://youtu.be/6gJZOLAefUk

daNpy 14-09-2022 10:47

Ondertussen een beetje bezig geweest, al loopt er wel veel tegelijk;
- Voorremmen revisie, meteen een nieuw kleurtje erop. Stralen duurder wel erg lang. Zijn nu geverfd, binnenkort reviseren en terug bouwen.
- Remkoeling; nieuwe remankerplaten aan het maken met een buisje erop voor de slang aansluiting. Loopt ook nog.
- Versnellingsbak busjes zijn reeds vervangen, de 1 is weer makkelijk te vinden :D
- Oliekoeling: ondertussen alles nieuw gekocht, want die bras van Bolku ben ik wel klaar mee. Moet er nog op gebouwd worden, maar mijn vertrouwen is erg laag eigenlijk.

Koeling in de motorkap: Ik heb het volgende plan gemaakt:




Een omgekeerde luchthapper zoals in dit filmpje aan de rechterkant op het plaatje.
In het midden wat luchtgaten in driehoek patroon boven de ITBs. Niet ideaal, maar de airbox sluit alles op. Mijn theorie is dat lucht erlangs blazen nog steeds beter als warme lucht die blijft hangen.
Ook aan de linkerkant op het plaatje nog wat extra lucht uitlaten. Er zit verder weinig maar het kan maar meer warme lucht welhalen.

Wat denken jullie daarvan?

daNpy 29-09-2022 21:11

Gisteravond de voorremmen terug gemonteerd en ontlucht. Nu is het pedaal wel weer hard en komt tot halverwege, in plaats van heel diep weg trappen :thumbup:
Gelukkig, want ik dacht dat het toch de hoofdremcilinder zou zijn.
Dit weekend even een proefritje maken voor de zekerheid natuurlijk.

Morgen weer verder sleutelen, o.a. de oliekoeler maar weer eens terug zetten :rolleyes:

Ik heb alles nieuw gekocht. Ook de slangen, die zijn omvlochten met textiel (Goodridge 210). Ik krijg deze textiel laag echter niet in de koppelingen. Als ik de laag een beetje uitpluis en terug haal, dan gaat het staalomvlochten deel er wel in. In de handleiding spreken ze hier echter niet over... heeft iemand daar ervaring mee?

daNpy 08-10-2022 12:08

De oliekoeler zit er inmiddels op en ik heb vanmorgen een proefritje gemaakt. Onderstuur tot en met op die buitenwegen hier :D

Anyway, geen barstende koeler of los springen gehad, dus dat is alweer +1. Toch heb ik kleine olie lekkages bij de koppelingen aan de oliekoeler. Niet tussen de verbindingen, maar in de koppeling zelf... Hoe kom ik hier nou weer vanaf? Heb ze allebei al wat vaster gezet maar dat helpt niet. En zou ook niet moeten als het goed is.



knarfmk1 08-10-2022 13:18

Dat is wel bijzonder ja en dat hoort niet.
Volgens mij kan je daar ook weinig mee :confused:

daNpy 08-10-2022 14:17

Maandag maar weer bellen met de leverancier....

RobertVoorst 08-10-2022 21:47

Gewoon een beetje teflon tape ertussen, spul kan prima tegen olie en hogere temperaturen.

daNpy 09-10-2022 10:05

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Gewoon een beetje teflon tape ertussen, spul kan prima tegen olie en hogere temperaturen.

Het lekt niet bij de schroefdraad, zie pijltjes. Het lekt bij het draaiend deel van de knie. Of kan het daar ook helpen? Lijkt me niet egenlijk?

RobertVoorst 09-10-2022 18:04

Quote:
Originally Posted by daNpy
Het lekt niet bij de schroefdraad, zie pijltjes. Het lekt bij het draaiend deel van de knie. Of kan het daar ook helpen? Lijkt me niet egenlijk?


Verkeerd gelezen haha, die A/N fittingen zijn gewoon conisch sluitend toch? Misschien een beetje teflon tussen de conische vlakken, zou in principe moeten werken. Niet te veel en niet over het gat, maar dat begrijp je natuurlijk ook wel ;)

daNpy 09-10-2022 19:05

Teflon of teflon tape, voor ik het verkeerd begrijp?

RobertVoorst 09-10-2022 19:09

Quote:
Originally Posted by daNpy
Teflon of teflon tape, voor ik het verkeerd begrijp?



Tape!

daNpy 09-10-2022 19:31

Dat wordt toch wel heel moeilijk aan te brengen dan. En ik denk dat het bij vastdraaien ook zeker zijn plek verliest eigenlijk.
Ik heb de leverancier gemaild, kijken wat er van terug komt. Hoop niet dat ik de koppelingen al te strak vast heb gedraaid. Dat hoeft normaal gesproken namelijk helemaal niet. Ik heb toch echt hetzelfde gedaan als aan de adapter plaat kant, daar zijn ze wel droog..

RobertVoorst 10-10-2022 10:01

Quote:
Originally Posted by daNpy
Dat wordt toch wel heel moeilijk aan te brengen dan. En ik denk dat het bij vastdraaien ook zeker zijn plek verliest eigenlijk.
Ik heb de leverancier gemaild, kijken wat er van terug komt. Hoop niet dat ik de koppelingen al te strak vast heb gedraaid. Dat hoeft normaal gesproken namelijk helemaal niet. Ik heb toch echt hetzelfde gedaan als aan de adapter plaat kant, daar zijn ze wel droog..


Kan best zijn dat de kwaliteit van de fittingen gewoon niet helemaal lekker is. Zijn zoveel verschillende merken en soorten van dat spul op de markt. Zo te zien hoort het een O-ring daar het zaakje te dichten mocht het lekken.

In principe hoort een conisch vlak niet heel makkelijk te lekken. Zeker als dit gewoon strak vast zit.

daNpy 10-10-2022 10:33

Het conische vlak lekt ook niet. Het is het draaiend deel van de knie.

Bij mijn goedkope set zaten idd op alle 4 de aansluitingen ook o-ringen in de conische koppelingen. Bij deze Goodridge koppelingen moet dat niet nodig zijn. De koppelingen zijn 32 euro per stuk en vallen voor mij niet onder de categorie "goedkoop" in ieder geval.

Ik ben ondertussen al 800 euro verder en dit is de status....

daNpy 11-10-2022 20:21

Heb de Golf naar buiten gerold om warm te laten lopen en nogmaals te controleren hoe het nou zit met die lekkages. Had de oliekoeler al losgeschroefd en ook het front los zodat ik beter kon kijken en de koeler kon bewegen.

Zie ik ineens een klein pakketje staan bij de brievenbus. Vreemd, ik had niks besteld.
Heeft ISA Racing al nieuwe aansluitingen opgestuurd... en vandaag nog aan de telefoon gehad, maar ze hebben niks gezegd :D
Wat een super service, dat had ik niet eens verwacht!

Snel nog gekeken, maar niks gevonden. Initieel geen lekkage natuurlijk, met de oliekoeler zo dat de aansluitingen boven zaten, maar eenmaal weer "op zijn kop" (zoals gemonteerd) kwam de lekkage weer. Daarna hielp niks meer, het bleef een beetje lekken.
Auto binnen gezet, slangen eraf gehaald en alvast 1 aansluiting vervangen. Ik kan ook helemaal geen verschil zien tussen de nieuwe en de oude aansluitingen. Er zit evenveel speling, het voelt hetzelfde aan, er zijn geen beschadigingen, ik snap er geen jota van. Morgen de tweede. Moet nu wel uit gaan kijken, want de slangen worden zo wel steeds een stukje korter....

daNpy 14-10-2022 20:38

Vandaag alles weer aangesloten en de motor laten lopen. Eentje lekte niet... de andere wel. Ook op dezelfde plek. Ik heb er een rubbertje tussen gezet (die zat er ook tussen bij de 'goedkope' set), maar dat hielp helemaal niks.
Nu heb ik dus nieuwe aansluitingen voor de oliekoeler zelf besteld...

Ook heb ik het afgebroken carterboutje er uit weten te krijgen deze avond. Kostte me 2 boortjes en ruim 2 uur, maar hij is er uit :)
Morgen wellicht weer verder...

daNpy 09-11-2022 19:02

Uiteindelijk is de olielekkage opgelost door andere fittingen te monteren. Er was nog een beetje lekkage dat bij een lange proefrit afgelopen zaterdag maar niet weg wilde.
Toen ik thuis de aansluiting nog wat aandraaide, was het ook opgelost :D

Inmiddels is de auto klaar voor a.s. zaterdag. Alleen kwam ik er net wel -per toeval- achter dat het wiellager rechtsvoor niet helemaal fris meer is. Er zat speling op, dus ik heb de moer aangedraaid. En nu zit er nog steeds een klein beetje speling op...

Scully 09-11-2022 19:04

Zaterdag weer rijden?


All times are GMT +1. The time now is 07:38.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.