Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf CitySTROMer, powered by Tesla (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=144372)

SciroccomTDI 08-02-2022 19:31

Quote:
Originally Posted by MK2_TDI
...

...

Dat was niet de mooiste...

Beter :thumbup: :thumbup:

VWJYI 08-02-2022 21:07

Je was ook te snel met gas geven. het is pas onbeperkt vanaf het bord autoweg :) Ze staan daar ook wel altijd bij de grens te wachten

The Skinnmeister 09-02-2022 07:45

Gaat met gang idd :wow: Stuurtje staat 'm goed.

MK2_TDI 11-02-2022 08:21

Gisteren, laat in de avond, ben ik met de Golf voor een paar dagen naar een plek in Zeeland vertrokken. Na 246km kwam ik aan op mijn bestemming, waarna bleek dat ik nog zo‘n 100km actieradius over had.

Niet slecht met een accutemperatuur van 2 graden. :D

Genoeg gloednieuwe elektrische auto’s die een dergelijke rit niet halen.

SciroccomTDI 11-02-2022 08:45

Quote:

...

...

... en aanlopende remmen, en een in afstelling zijnde asynchroonmotor :thumbup:

steven16v 11-02-2022 08:49

Echt een mooi project! Zal wel wat meer filmpjes willen zien. :)

VeeDubber 11-02-2022 12:28

Quote:

Het is gewoon een luchtgekoelde batterij zonder verwarming?

SciroccomTDI 11-02-2022 12:58

Het is een accu met waterkoeling/verwarming, maar wij zijn er nog niet aan toegekomen om het aan te sluiten. Maar inderdaad, het liefste moet hij warmer zijn.

... Echter staat in de datasheet:

Temperature (cell) for full power (°C) -20 to +45

In principe zie je problemen aan de hand van de spanningsval bij belasting, maar het lijkt er op dat het zelfs met de koude temperaturen reuze meevalt!

Dat is nou eenmaal de vooruitgang in de accu's... het lijkt er op dat het net als met electronica is... wil je prestaties - pak dan het nieuwere.

VeeDubber 15-02-2022 12:15

En met laden kom je niet tot de stromen die problemen veroorzaken bij lagere temperaturen dan?

SciroccomTDI 15-02-2022 14:26

Op dit moment niet. Op dit moment is er slechts een 3 kW ladertje geinstalleerd.

De 22 kW lader moet nog komen, maar zelfs dan... 1/3 C, dat is "net niets".

De accus zijn zich echt aan het bewijzen, inmiddels wordt er af en toe 1200A getrokken.

Wordt tijd om over een betere contactor na te denken...

MK2_TDI 16-02-2022 22:01

Betere contactor…

Betere motorcontroller besturing, zodat er 1450A kan worden getrokken in plaats van 1200A…

Betere lader…

Alles op zijn tijd natuurlijk, maar als eerst moeten er echt betere remmen op. De huidige remmen zijn met versneld tempo aan het overlijden.

Hier alvast een kijkje achter de schermen:

Binnenkort meer. :D :D :D

jetta mk1 '82 18-02-2022 09:25

Mooie remupdate, in mijn ogen geen overbodige luxe ook! :D

Maar die passen niet meer in de velgen die er nu op zitten gok ik?

Van Limburg 18-02-2022 09:33

340x30mm Golf 7. Dat moet wel stoppen! :thumbup:

SciroccomTDI 18-02-2022 12:23

312x25 voor de voorkant, 256x22 voor de achterkant.

Omdat de achterkant zo zwaar is (3x 55kg in de kofferbak alleen al aan accu) denk ik dat het wel lukt, dat de achterkant hem niet inhaalt. En anders gaan de drukbegrenzers er weer in.

(ik ben 1,78 , mijn armen zijn gewoon niet heel lang of zo :D :D)

Rallyegolf20vt 20-02-2022 10:29

Man, wat vind ik dit een geweldige (om)bouw! :thumbup: :cool:

MK2_TDI 25-02-2022 18:48

Quote:
Originally Posted by Rick
312mm is van een Audi TT 225/S3, en is plug and play op een VR6 fusee.

Inmiddels kan ik beamen dat dit niet waar is. :D

Morgen meer info. :thumbup:

SciroccomTDI 28-02-2022 16:50

Die "morgen", die nooit kwam.

Wij (vooral ik, volgens mij) hebben wat fouten wat remmen betreft gemaakt, maar zij zitten inmiddels "bijna" goed.
Als in: het werkt, en bij veel mensen werkt het zo waarschijnlijk jaren, maar met de kennis van "het is eigenlijk fout" kan ik iig niet leven en moeten er nog een paar aanpassingen komen. :rolleyes:

Oke.

Voren zitten nu dus de 312mm remmen.

De remklauwen komen te ver naar buiten toe, en moesten er 5mm spacers tussen fusee's en zadeldragers komen, omdat de dragers anders met de remschijven "collideren". Ik ben absoluut geen fan van spacers bij dit soort delen en zoek tussendoor naar een betere oplossing. Tot nu toe valt het bitter tegen. :redface:

Wat ook bitter tegenviel: er waren langere bouten nodig.

Origineel: M12x1.5x35.

Nou, zoeken zoeken zoeken, M12x1.5x38 gevonden, ook voor remmen!
Blij, want een bout met dezelfde functie is dan hetzelfde goed...

N 91041702

GVD!!! Bedoelen ze met "38" de afstand vanaf boutenkopaanligvlak tot einde schroefdraad, maar er zit een niet-afhaalbare schijf op waardoor het alsnog op 35 uitkomt... :confused: :confused: :redface: :redface: #zucht

Achter zitten de 256mm remmen.

Bij de remblokjes voor de achterremmen werden foute glijplaatjes geleverd.. voor de 9mm schijven ipv. 22mm :shake:

Bij de remslangen werden de banjobouten niet meegeleverd... :shake:

Ik had in het begin astappen voor Polo 6N GTI besteld, en dat ging niet in combinatie met de achterklauwen, dus dan andere besteld, voor trommelremmen.. en dan die platen wat de Lupo had voor schijfremmen.. :(

En kennelijk heb ik daar wél de juiste klauwen besteld, want bij de Epytec-set van de "Lupo platen" zaten spacers, en die hoefden er niet op :)

Na het hele uitzoekavontuur zit het nu wel...

Toen ging Jarno de remmen ontluchten en ontplofte het remvloeistofreservoir...

Het is nu "geflikt" en de auto kan rijden, maar er komt iets beters.

Wat er komt is waarschijnlijk heel stoer voor mensen die "clean engine bay" bouwen, dus dat gaan wij extra goed belichten.

Oh, en velgen hebben wij ook gevonden. 7.5x17 , 205/40 - 17 ET38.

Ik persoonlijk zou alsnog zoeken naar passende 16ers, maar dit staat hem best goed en de banden zijn heel goed. :cool:

sixpack 28-02-2022 22:31

Welkom bij de club van grote remmen :-)

Het probleem is dat de remzadels vaak te groot zijn (lees te dik)
Bij de de nieuwere auto’s zetten (tuners ?) daar dus bredere kunststof spatborden op om de dikkere remmen/velgen op te vangen.

Het hangt van de velg af of eea net wel of net niet past, De OZ leggera en Ultraleggera en bbs rennsport zijn velgen met een dusdanig ontwerp dat ze veel :cool: :cool: :cool: remmen kunnen herbergen (ongeacht de Et ;-))

Opties kunnen zijn: voorkant van het zadel affrezen, of velgen zoeken die er zo oppassen of adapters met schroefdraad( voorbeeld https://www.voorwindenparts.nl/h-r-...tem-50mm-1.html) Suc6 keep it up!

Rick 01-03-2022 16:20

Voor de sleeper look kan je altijd nog voor de stalen velgen van een Volkswagen T-Cross/Skoda Scala gaan
16x6 et35 5x100, hopen dat je met deze maten de remmen en het vermogen kwijt kan. :screwy: :D

SciroccomTDI 02-03-2022 20:54

Doordat de het originele remvloeistofreservoir niet onder de accu paste, werd het ingekort, en kwam er een extra vaatje om het te kunnen bevullen.

Dat is niet om over naar huis te schrijven en hebben wij ook geen fotos van ;) ;)

De nieuwe oplossing is beter.

Na helemaal niet zo lang zoeken, kwam ik dit tegen:

Het leek te passen... En dan als bakje: een bakje uit een BMW 2002!

Als slang pak je een slang van Mercedes, want dat kost 1/5 van VW.

A0099973882

Vergelijken:

Dat gaat passen!

Uiteraard heb ik het ook getest met een los, uitgepeuterd rubbertje van een oude hoofdremcilinder.

Aanzicht van beneden naar boven:

Het grijze waar je tegenaan kijkt is de accubak, en dat is de reden voor deze aanpassing.

Helaas geen foto van het reservoir, maar jullie kunnen het je vast inbeelden :)

In het nieuwe reservoir zit ook een schot, dus het is zelfs veilig! :D

MK2_TDI 02-03-2022 22:50

Evgeniy heeft al een aantal van mijn plaatjes gepost zie ik, maar ik zal er toch nog een paar aan toevoegen. :tongue:

Het hele verhaal begon met goede moed, met alle onderdelen uitgestald op tafel.

Vervolgens de achterkant gedemonteerd, en toen bleek al vrij snel dat deze stofkappen niet passen.

Gelukkig bleken de (3 maanden) oude stofkappen wel "ongeveer" te passen. De diameter was schijnbaar al voldoende groot voor de 256mm remmen.

Een kort bezoek met de haakse slijper...

Daarna bleken de flenzen van de bouten te groot te zijn, dus die heb ik maar een stukje afgedraait.

Dat past mooi zo, met de nieuwe astappen voor de naven met dubbelrijig hoekcontactlager. :thumbup:

De oude lagers bleven telkens sneuvelen, zeer heet worden, geluid maken... Zou het met het behoorlijk verhoogde gewicht te maken hebben? Zo'n enthousiast bochtenwerk lever ik nou ook weer niet. :D

Bij het plaatsen van de remblokken bleken de geleideplaatjes welke bij de schijven hoorden (!!!) de verkeerde maat te hebben. Deze plaatjes zijn voor massieve schijven, maar kwamen bij de set met geventileerde schijven. :confused:

Deze dan maar gekocht en afgehaald bij een duitse dealer, aangezien de nederlandse dealer minimaal een week levertijd had.

Dan bleek dat we zijn vergeten nieuwe remslangen van de juiste maat mee te bestellen voor de achterzijde. Goed, dan maar even verder aan de voorkant.

De 288mm schijven hebben echt hun beste tijd gehad. :rolleyes:

Hier zie je de oude en nieuwe stofkappen naast elkaar.

Helaas was er zo dramatisch weinig ruimte tussen de fuseekogel en remschijf dat er uiteindelijk geen stofkap is geplaatst. Volgens bronnen in mijn omgeving zou dat geen probleem zijn...

Hier kwam dan ook aan het licht dat de klauwdrager met een offset van 5mm gemonteerd moest worden. De oude bouten zijn enkel voor het passen, daar zitten nu natuurlijk nieuwe in. :thumbup:

Er slingerde nog een setje 17" 7.5J velgen rond, met een compleet verkeerde band erom, maar zo kon ik in elk geval even proberen hoe het uitkwam met offset en breedte.

Kiloméééters ruimte. :D

Hierna dus het werk afgerond en vervolgens besloten welke velgen ik van Ebay wilde plukken.

De oude banden hebben ook 3 zware maanden achter de rug.

Achterzijde:

Voorzijde:

De nieuwe set is ietsje groter, wat de topsnelheid van de Golf ten goede komt. Met zijn vaste overbrenging ben ik gelimiteerd door het maximaal motortoerental. Dit is al verhoogd naar 19.200TPM, waar Tesla zelf maximaal 17.950TPM toestaat.

En daar is hij dan! :D :D :D

Ik was sceptisch over 17'ers op een Golf 3, maar ik ben nu toch wel te spreken over het resultaat. Verder is de grip van deze banden fenomenaal ten opzichte van de oude set. Ik kan nu al niet wachten hoe een setje semi's gaat aanvoelen.

Verder bevallen de remmen zeer goed! Ik moet behoorlijk gek doen om ze nog goed op temperatuur te krijgen. Wel vrees ik dat ik de achterzijde een milimeter of 5 omhoog moet schroeven. Onder zware omstandigheden, zoals vol gas op een hobbelweg, lopen de achterwielen nog wel eens aan aan de rand van de wielkas. Dat komt waarschijnlijk door de Epytec adapterplaten waar de remklauw aan zit, die de astap 5mm naar buiten brengt.

Oh, en ik heb nog wat nieuwe inverterparameters getest. Ik moet het vollastgebied nog iets beter testen om het te kunnen bevestigen, maar het lijkt erop dat er weer een vermogenstoename is... en vermogensafbouw in hoog toerengebied begint veel later. :thumbup:

sixpack 03-03-2022 05:55

Mooie updates weer! :cheers: :cool:

knarfmk1 03-03-2022 09:57

Lekker bezig weer inderdaad!
Iets minder sleeper zo maar zeker wel dik.

jetta mk1 '82 03-03-2022 20:02

Dik setje remmerij zo maar mis de sleeper look wel…

MK2_TDI 04-03-2022 00:00

Ja, ergens begrijp ik wel wat jullie bedoelen.

Aan de andere kant is hij nog steeds sneller dan hij er uitziet. :D

Ik heb gisteren wat meer tijd gestoken in het juist afstellen van de motorcontroller, en de resultaten spreken voor zich. De Golf was al niet langzaam, maar nu trekt hij horizontale tranen in het gezicht wanneer je aan het gas komt. :thumbup:

Eerder had hij zijn vermogenspiek bij ~95kmh, waarna het vermogen behoorlijk hard inkakte. Bij die snelheid kon je het vermogen niet kwijt in verband met tractie.

Met mijn nieuwe parameters heb ik van 90 tot ~150kmh een continue vermogen, dat niet meer zo hard inkakt. Ik hoop komend weekend nog wat meer tijd in het afstellen te kunnen steken, om de grens van 150kmh nog ietsje op te rekken. Ook denk ik dat ik de maximaalstroom nog een heel klein beetje kan verhogen.

Als het allemaal lukt zal ik wat tijden proberen op te nemen als benchmark.

VeeDubber 07-03-2022 12:38

Quote:
Verhaal

Zo heej, wat een cijfers! Kun je trots op zijn!

Quote:
Ook denk ik dat ik de maximaalstroom nog een heel klein beetje kan verhogen.

Famous last words! :D

SciroccomTDI 07-03-2022 13:28

Om de tijden betrouwbaarder te kunnen meten zitten wij aan een "kastje" te denken.

Op dit moment is de keuze gevallen op:

https://www.procartuning.nl/dragy-g...ance-meter.html

Hebben jullie ervaring met zo een kastje, of een vergelijkbaar iets?

Misschien is er bijvoorbeeld iets aanzienlijk beters voor niet veel meer geld?

Van Limburg 08-03-2022 11:55

Zie het vaker voorbij komen op fb pagina's straatgebruik. Ik dacht dat dit kastje zelfs een stuk duurder was 2 jaar terug.. Het leuke is net dat veel mensen hetzelfde systeem hebben.

MK2_TDI 18-03-2022 21:04

Zo!

Het is weer eens tijd voor een kleine update denk ik.

Inmiddels heb ik de originele(!!) afdekplaat weer passend weten te krijgen onder de motorruimte, waardoor de onderkant mooi aerodynamisch is geworden. Tevens is de Tesla-motor nu beter beschermd en niet meer zichtbaar.

Ook heb ik de bovenzijde van de accubak iets netter gemaakt door de permanent-tijdelijke vuilniszak te vervangen voor plexiglas.

Na een wasbeurt staat hij er weer mooi bij. :D

Voor de oplettende kijkers:

De Golf is inderdaad ietsje verhoogd. Zowel voor als achter liepen de banden heel af en toe aan. Dat is een minpunt van grote banden op 17'ers, maar ik vind het voordeel van een lager motortoerental en een hogere topsnelheid iets zwaarder wegen. Al met al staat hij er nog steeds netjes bij zo.

Dan komt het stukje waar iedereen op heeft gewacht:

Cijfertjes. :D

De nieuwe remmen doen het goed!

Hier een fotootje van het display in actie.

0-100 in 4.98 seconden en de kwartmijl in 12.62 seconden. Niet slecht voor een voorwielaandrijver op straatbanden.

Op het volgend plaatje heb ik een slechtere 0-100 tijd, maar tijdens de vorige meting ben ik niet boven 200kmh gekomen waardoor het opnieuw moest. :rolleyes:

De nieuwe banden verschillen dag en nacht met de oude banden, maar nog steeds loop ik tegen tractieproblemen op tot 100kmh. De 0-100 tijd word dan ook volledig bepaald door hoe goed het lukt om voldoende veel gas te geven, maar net geen slippende banden te krijgen.

daNpy 18-03-2022 21:12

Mooi hoor!

jetta mk1 '82 20-03-2022 17:01

Lees ik tussen de regels door dat er eigenlijk semi slicks onder moeten…? :D

MK2_TDI 20-03-2022 19:48

Ja.

:rolleyes:

MK2_TDI 22-03-2022 17:28

Vandaag heeft de Golf nieuwe APK gekregen!

Alle “doorgaanse” keurpunten waren 100% in orde. Toch stond de keurmeester op het punt om hem af te keuren… :shake:

De keurmeester was niet sterk genoeg om het onbekrachtigde stuur te draaien, waardoor de auto volgens hem “onrijdbaar” is. Hierop ontstond een beetje discussie, omdat armkracht naar mijn mening een erg subjectieve zaak is om een auto op af te keuren. Verder stuurt het natuurlijk vele malen lichter wanneer je eenmaal onderweg bent.

Stuurbekrachtiging staat natuurlijk wel op de planning, net als heel veel andere dingen… :D

Verder heeft de keurmeester hem ook gewogen. Het is een erg zwaar Golfje geworden.

Vooras: 868kg
Achteras: 656kg

Dat maakt een bescheiden totaal van 1524kg.

steven16v 23-03-2022 08:01

De golf is nu wel goedgekeurd begrijp ik? Je had anders stalen velgjes met smallere bandjes (hard op pompen) voor de APK keuring kunnen monteren. Stuurt het vele malen lichter als de brede velgen met banden.

Ben benieuwd naar de andere plannen. :thumbup:

SciroccomTDI 23-03-2022 15:43

Quote:
Originally Posted by steven16v
... stalen velgjes met smallere bandjes...

Ik stelde ook al 16" voor, en dan 595 RS-R in een mooie maat...

Jarno zoekt nog naar een passende oplossing. Want het is ook wel jammer om de mooie velgen van nu in de hoek te leggen. :shake:

Er zijn mooie elektro-hydraulische oplossingen, zo als bijvoorbeeld van een Polo 6R.

Eigenlijk moeten wij zo iets bemachtigen en dan onder de motorkap passen, waar het geplaatst kan worden...

Gino89 06-04-2022 10:27

Vanmorgen in Heerlen toch zo'n rare witte Golf 3 zonder uitlaat voor me rijden, ik denk dat kan er maar eentje zijn haha. Auto zag er goed uit :thumbup:

MK2_TDI 06-04-2022 15:27

Haha! Grappig. :D

Waar reed je zelf in? Dan weet ik waar ik op moet letten. :thumbup:

jetta mk1 '82 06-04-2022 15:34

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Ik stelde ook al 16" voor, en dan 595 RS-R in een mooie maat...

Jarno zoekt nog naar een passende oplossing. Want het is ook wel jammer om de mooie velgen van nu in de hoek te leggen. :shake:

Er zijn mooie elektro-hydraulische oplossingen, zo als bijvoorbeeld van een Polo 6R.

Eigenlijk moeten wij zo iets bemachtigen en dan onder de motorkap passen, waar het geplaatst kan worden...

Ik weet dat Opel ook elektrische stuurbekrachtiging heeft, als je wil kan ik wel navragen welk model dit heeft?

Gino89 06-04-2022 16:10

Quote:
Haha! Grappig. :D

Waar reed je zelf in? Dan weet ik waar ik op moet letten. :thumbup:

Was op de rotonde Euregioweg - Palemigerboord. Ik kwam vanuit Landgraaf. Witte Transporter 6 Met wat blauwe en groene stickers erop :D ( Bedrijfsbus )

SciroccomTDI 06-04-2022 17:37

Quote:
Originally Posted by jetta mk1 '82
Ik weet dat Opel ook elektrische stuurbekrachtiging heeft, als je wil kan ik wel navragen welk model dit heeft?

Dat klopt wat je zegt, bijvoorbeeld Corsa C. Maar het is een elektrisch stuurkolom. Die versterkt als het ware tussen je stuurwiel en de kruiskoppleing(en) die naar het stuurhuis gaan.

En opzich zou het zeker werken! Maar ergens ben ik best wel bang voor die arme spline-tjes van die kruiskoppelingen. Als dat op een verkeerd moment doldraait, is het feest... :shake:

Er bestaan ook elektrische stuurhuizen.

Zij bestaan in alle soorten en maten. Motor rechts, motor links, motor schuin...

Maar dat is wel wat groot, en volgens mij is er geen plek. Maar het is zeker het overwegen waard. De achterste motorsteun werd nooit zo bedoeld, dat er een flink stuurhuis door past...

All times are GMT +1. The time now is 08:11.