![]() |
Hoe word het normaal gedaan met het inlassen van een wielkast rand en dorpel.
Heb nu de eerste kant eruit geslepen maar wist niet of het nu makkelijker was om de hele dorpel in te lassen of dat zo als hier 2 snipjes makkelijker is. Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing: ![]() Hoe doen julie het normaal? |
Ik zou eerst kijken waar overal roest zit voordat ik zou beginnen te slijpen. Dus eerst borstelen rond de slechte plekken, of nog beter eerst stralen zodat je alle slechte plaatsen in beeld hebt.
Als je dan weet waar het slecht is, klem of schroef je het nieuwe plaatwerk zo vlak mogelijk op het oude en slijp je ze samen door daar waar het slecht is plus nog een paar cm verder. Je hebt dan het nieuwe stukje precies net zo groot als het oude slechte stuk. Dan kun je het vasthechten met een paar puntjes. Als niet de hele wielrand (want daar heb je nu de foto van gepresenteerd) slecht is, kun je inderdaad stukkeren (oftewel stukjes vervangen). Je weet alleen niet hoe goed of slecht de binnenzijde van die wielrand eruitziet. Je zou de puntlassen waarmee het binnenspatbord aan het buitenspatbord zit, kunnen losboren of frezen, en dan eerst het buitenspatbord voorzichtig doorslijpen. Je kijkt dan tegen het binnenspatbord aan en kunt dan zien hoe slecht of goed dat is. |
Ja ben eerst begonnen met slijpen omdat de straler dan het onderliggende gedeelde goed kan straler voor eventuele vliegroest. Nu is dat hier niet zo veel maar bij de dorpels is het veel meer.
Maar als je het stuk erop klemt en dan slijpt hou je toch nog steeds een "gleuf" van 1 mm over. Dit moet je dan ook weer dicht bakken. Edit: En als er ruimte over is tussen 2 plaatdelen als je gaat lassen gaat het ook meer trekken. |
Quote:
Klopt, als je een dunne slijpschijf gebruikt wel ja. Maar dat is geen probleem, je bent wel sneller klaar dan wanneer je ieder stukje precies passend moet gaan maken en slijpen moet je naderhand toch en die naad vul je vrij snel op met lassen. Als je je vergist met slijpen, kun je weer een nieuw inlasstuk gaan kopen en dat wil je ook niet :shake: Heb je al een proeflas gemaakt met je lasapparaat. Ga maar eerst oefenen anders op een oud stuk plaatwerk, dan zul je zien dat die naad van 1mm niets meer voorstelt. En bakken doe je in de pan :tongue: |
die erik! lekker bezig man!
ik vind het nog niet zo gek hoe yellowbug het zegt. maar aan de andere kant zou ik inderdaad het hele deel vervangen (je hebt het toch) en je kunt inderdaad ook de binnenkant goed bekijken. |
Danke,
Ja das waar maarja je moet het toch ergens aflassen dus dacht als ik zo 2 stukjes doe hoef ik minder te lassen. Maar vroeg me af wat nou precies het makkelijkste is. Vandaar dat ik hier even kijk hoe de meeste het doen. Ben nog leek op dit gebied, maar je moet toch eens beginnen he. |
wat ook een optie is je nieuwe deel eerst op maat maken
dan er opleggen en met een kras pen langs de plaat deel gaan. dan moet je net langs die kras slijpen en heb je een (bijna) goede aansluiting. en lassen van plaat kan je ook doen zonder het gaat trekken je moet gewoon zorgen dat je het genoeg gehecht hebt en op meerdere plaatsen lassen zodat de warmte overbrenging over heel de plaat kan verdeelt worden. dat is ook een kwestie van gevoel. |
Ja heb wel eens gezien dat ze gewoon zeg 5 hechten leggen om de 5cm en dan steeds net langs die 5 hechten weer opnieuw hechten en zo steeds opnieuw.
Dus was het ook van plan zo te doen. En de tip met de kraspen is een goede, daar kan ik wel iets mee. |
Hallo erik,
Erg leuk project! Ik zie dat je een filterbak op de carburateurs heb!? kun je daar wat meer info of foto's oversturen? ik rij zelf met motorfietscarb's op me 16v vandaar. |
Erik, zorg er wel altijd voor dat als je het nieuwe plaatwerk op je oude legt, dat de verf er onder helemaal weg is. Het nieuwe plaatwerk ligt dan perfect tegen het oude en kun je het mooist aftekenen of slijpen. ;)
|
Quote:
Danke, Ja ben er ooit aan begonnen maar heb het nog niet afgemaakt voor hij uit elkaar ging. Zal de foto's die ik heb even sturen. Heb er ook tekeningen van gemaakt, alleen zijn deze voor jouw anders en klopten de maten van de 4 grote gaten van de kelken daar niet 100% op. Maar dan kun je het ook op papier zien wat mijn bedoeling was. PM maar even je emailadres. Quote:
Ja zal er rekening mee houden, Als je nog eens langs wilt komen voor het plaatwerk te bezichten moet je maar even een PM achterlaten, dan laat ik weten wanneer ik weer aant klusse ben. |
Quote:
Erik, als ik tijd heb meld ik me wel, momenteel nog even niet. Maar ik heb al vernomen dat de kwaliteit wel okee is. Het is en blijft imitatie, maar de pasvorm schijnt goed te zijn! |
Zo maandag gaat de Golf naar de straler,
En donderdag heb ik precies 1 jaar geleden mijn Golf voor het eerst mogen bezichtigen en meteen op aanbetaald, om hem vervolgens 2 dagen later op te gaan halen. Vind dit toch wel een mooie mijlpaal. |
Zo de Golf is incl. draaibeugel naar de straler.
Deze hoopt er deze week aan te beginnen. Zo heeft hij zijn ritje mogen maken: ![]() ![]() |
Goed bezig Erik !! Als je hulp nodig hebt met het laswerk laat je maar wat weten.
|
ben benieuwd hoe die er straks vandaan komt. Laat je hem meteen in de epoxy zetten of doe je dat na het laswerk?
|
Quote:
Danke, Als ik hulp nodig heb hoor je het wel. Als je eens langs wilt komen mag natuurlijk altijd. Quote:
Hij word eerst gestaald zodat ik kan lassen, Dan ga ik lassen, Daarna gaat hij weer naar de straler en word het klusje afgemaakt en meteen erna epoxy. |
Quote:
Goed plan Erik, anders kun je over een paar jaar weer opnieuw beginnen, dan zit de roest er weer onder. Van de andere kant, als je hem meteen in de epoxy zet, hoef je daarna alleen maar de lasplekken blank te maken en opnieuw te stralen, dan heb je minder risico dat je je plaatwerk vervormt tijdens stralen. Nu moeten ze er twee keer overheen blazen met twee keer risico ;) |
:thumbup:
ben benieuwd hoe hij er uit ziet als hij terug is van de straler. |
Quote:
Ja maar gelukkig is de straler redelijk voorzichtig, Want hij wilt ook niet te veel stralen. De achterklep zag er goed uit en straalt hij alleen waar hij het nodig vind. En motorkap begint hij niet aan omdat hij bang is dat het fout gaat. Dus zal wel goed komen. |
Zo heb nu de Golf 1 Jaar en 1 dag en hij is terug van de straler.
Zondag avond ga ik eens beginnen met lassen. Foto's: ![]() ![]() Het tot voorheen ontzichtbare laswerk door een eerder eigenaar: ![]() |
Da's mooi bakwerk aan de achterzijde. Maar meestal zit dat mooi verborgen achter kilo's plamuur, kit en meer van dat soort zooi. Voor de rest nog meer verrassingen tegengekomen?
Foto's laten even wat te wensen over op het moment. Is niet echt duidelijk te zien nu :( |
Nee de rest is vrijwel het zelfde.
Alleen is bij de hoek aan de a-style aan beide kant dun en paar kleine gaatjes. Zal de volgende keer wel eens betere foto's maken van de roest. Ohja en bij de wielkastranden is het op 1 plek net iets buiten het al eerder uitslepen gedeelte ook dun. Dus dit heb ik net nog even eruit geslepen. |
valt allemaal wel mee dus ziet er goed uit :thumbup:
|
Al met al viel het wel mee dus ? Als je zondag gaat beunen moet je maar bellen, dan heb ik wel tijd :)
|
Jep valt inderdaad reuze mee.
Ik ga morgen avond inderdaad het eerste laswerk verrichten. Als je langs wilt kommen mag dat natuurlijk. |
Zo vanavond begonnen aan het eerste laswerk.
Niet veel maar wel iets. Heb de buitenrand er niet opgelast aangezien ik eerst nog even alles heb ingestreken met roest omzetter voor alle zekerheid, er zat namelijk klein beetje vliegroest achter het uitgeslepen plaatwerk. Foto van mijn allereerste laswerk aan een auto: (het donkere rechts van het inlasstuk is de roestomzetter en geen roest zelf) ![]() Hier wat foto's van na het stralen: ![]() ![]() ![]() ![]() |
Als ik de buitenwielkastrand erop las, hoe moet ik dan de binnenkant beschermen?
Want wil het wel zosnel mogelijk behandeld hebben tegen roest. |
Gaat niet, na het lassen van de buitenrand alles volspuiten met ML (of iets wat er op lijkt ) andere optie is er niet.
Succes. |
Ja die optie bodoede ik ook, maar wist niet met wat.
Vandaar mijn vraag. Ga straks eens kijken voor die ML. en dan vanavond even de buitenrand erop lassen en dan inspuiten. |
Bussen zij verkrijgbaar bij iedere automaterialenzaak, bv Zuid in Heythuysen
|
Goed bezig man!, lekker project!
|
Danke,
Helaas heb ik vanavond geen tijd meer gehad om de wielkastrand in te lassen. Is nu wel al aardig op maat gemaakt. |
toen ik de golf zo bij mij in de loods zag staan had ik dit totaal niet verwacht!
maar goed, houd je van de staat hè :D |
Zo het de het hoekje van de wielkastrand zit erin.
Foto's: Niet het netste laswerk maarja: ![]() Las weggeslepen: ![]() Zo ff wat primer erover: ![]() Beetje slechte pasvorm: ![]() Quote:
Ja mij valt het nog mee maar zo zie je maar weer dat er onder de lak nog genoeg roest zit. |
Ik vind dat je het niet verkeerd hebt gedaan. En dat laswerk is een kwestie van oefenen en fine tuning van je lasinstellingen. Na het slijpen zie je toch niets meer van, maar hoe beter het laswerk, hoe minder werk je hebt met strakmaken ;)
Ziet er iig goed uit zo met de primer erop. Keep up the goord work. :thumbup: |
Ja is zeker een kwestie van oefenen.
Maar heb nog genoeg plaatwerk wat erin moet dus nog genoeg oefenmateriaal. Gewoon rustig en precies werken. |
volgens mij moet je het ook niet helemaal aflassen. Dit omdat je dan grotere kans hebt dat je plaatwerk gaat golven.
Denk ik... :sly: |
Als ik jou laswerk zie, wat overigens niet heel slecht is, zou ik met wat meer vermogen lassen. Jou laswerk brandt niet goed in zoals ik het op de foto's zie. Dus met wat meer amperage puntlassen en om de 15 mm a 20 mm koelen met lucht (compressor) dan gaat het zeker goedkomen. Ik zou het trouwens wel helemaal aflassen, denk aan vocht wat er weer tussen kan kruipen, of je moet van binnenuit weer gaan kitten, lijkt me ook niet de beste oplossing gezien het werk je al hebt gehad met kit verwijderen. :thumbup:
Succes. |
Ja ik had ook het idee dat de spanning wat omhoog mocht,
Alleen was ik bang dat het dan krom ging trekken. Maar ga het de volgende keer eens proberen met wat meer spanning. |
All times are GMT +1. The time now is 14:57. |