Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Fotografie en foto bewerking (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   The Photography-thread (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=116218)

Picer 05-05-2014 22:44

Heb ook wat foto's genomen op Eurosunday dit weekend!

Sven-GTI 06-05-2014 08:51

Die mercedes :thumbup:

Ik wil trouwens komende week een nieuwe lens halen.
Nu wilde ik een 50mm, maar aangezien ik een DX heb ipv een FX zou ik dan een 35mm moeten nemen omdat dat omgerekend rond de 50mm uitkomt?
Klopt dit of niet? Volgens meerdere foto speciaalzaken en fotografie fora's wel :D

Herm Schreurs 07-05-2014 23:15

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Die mercedes :thumbup:

Ik wil trouwens komende week een nieuwe lens halen.
Nu wilde ik een 50mm, maar aangezien ik een DX heb ipv een FX zou ik dan een 35mm moeten nemen omdat dat omgerekend rond de 50mm uitkomt?
Klopt dit of niet? Volgens meerdere foto speciaalzaken en fotografie fora's wel :D

Als het je exact om de cropfactor gaat dan is de kijkhoek van een 35mm prime op een crop-sensor ongeveer evengroot dan die van een 50mm op een full-frame sensor.
Het is niet meteen te zeggen dat deze exact dezelfde foto opleveren en als je wellicht is de welbekende, en prijstechnisch erg interessante, niftyfifty wel interessanter voor je dan de duurdere 35mm primelens.
Ik zelf heb me destijds voor de 1,6x crop sensor een 50mm gekocht en was er erg blij mee, deze gebruik ik mog steeds op mijn full frame nu.

Je hebt eigenlijk niet zoveel aan deze uitleg want eigelijk zeg ik: je moet het zelf bepalen :D

Sven-GTI 08-05-2014 11:18

Update, gisteravond de 35mm lens gekocht. Nog niet echt veel mee gefotografeerd maar ben er al erg tevreden over :D

Heb pas geleden een 50mm erop gehad en vond dat ik met deze lens toch snel wat stappen achteruit moest doen. De 35mm bevalt nu prima, gisteravond even getest en zelfs met weinig licht kan ik gewoon foto's uit de losse hand schieten :thumbup:

DUB 08-05-2014 14:55

foto van mij van eurosunday afgelopen zondaghij is gelinkt vanaf facebook, dus de kwaliteit is hierdoor wel wat minder

foto is wat meer bewerkt dan normaal, ben beniewd wat jullie er van vinden..

Petpat 14-05-2014 13:04

gister even vlug wat fotos gemaakt bij n wasbox. opzich wel leuk geworden :)

Herm Schreurs 15-05-2014 21:38

Gaaf geworden hoor! :thumbup:

Herm Schreurs 15-05-2014 21:39

Quote:
Originally Posted by DUB
foto van mij van eurosunday afgelopen zondaghij is gelinkt vanaf facebook, dus de kwaliteit is hierdoor wel wat minder

foto is wat meer bewerkt dan normaal, ben beniewd wat jullie er van vinden..

Erg mooie foto Bas! en meer bewerkt zeg je maar staat hem zeker goed hoor, is niet te zien zo.
:thumbup:

jalkebrouwer 20-05-2014 10:13

Budapest, Hungary

Heren,

erg benieuwd naar jullie meningen..

ben op dit moment in Hongarije, weekje Boedapest aan het bezoeken..

nu een drietal foto's, al bewerkt, zullen nog wel wat meer volgen, baal alleen dat ze erg korrelig zijn bij inzoomen.. iemand daar ideeën voor?

Budapest by JalkeBrouwer, on Flickr

Parliament Budapest by JalkeBrouwer, on Flickr

Donau by JalkeBrouwer, on Flickr

voor groot formaat, linkje naar Flickr volgen :)

remie 20-05-2014 20:01

Quote:
Originally Posted by jalkebrouwer
Heren,

erg benieuwd naar jullie meningen..

ben op dit moment in Hongarije, weekje Boedapest aan het bezoeken..

nu een drietal foto's, al bewerkt, zullen nog wel wat meer volgen, baal alleen dat ze erg korrelig zijn bij inzoomen.. iemand daar ideeën voor?

Beste Jalke,

De 2e en 3e foto zijn twee mooie beelden. De 1e is daarin tegen een stukje grauwer en staat een tikkeltje scheef op de horizon. Ik zie dat je nu vooral in schuine lijnen gefotografeerd hebt (de kade onder in beeld zie je schuin weglopen). Wat dan vaak mooi werkt is om dan echt laag te gaan zitten, desnoods op je buik op straat (je wilt niet weten hoe ik er dagelijks bij lig ;) )
Wat ook heel mooi kan werken is echt kaars rechte lijnen gebruiken. Dus echt rechte kade onderin beeld, strak vooraanzicht op de gebouwen. Dat klink misschien weer heel saai maar het mooie ervan is, is dat de architectuur in zo'n stad echt gaat leven.

Wat de korrel betreft. Het kan zijn dat je foto tijdens het bewerken te ver ''gepushed'' hebt. Een foto bevat een X aantal informatie (kleur, doortekening). Wanneer een foto vanzichzelf weinig kleur bevat, maar je probeert dit er toch in te trekken met software dan moet de software dingen gaan ''bijverzinnen''. Dit kan een oorzaak zijn van de korrel.

Ik zie overigens ook in de informatie dat je op ISO 400 geschoten hebt en diafragma f/18 tot f/20. Wanneer je de ISO op 100 a 200 zet scheelt dit ook alweer in je korrel. Bovendien zit je met de meeste lenzen rond f/11 op de maximale scherpte van de lens. Alles daarboven gaat weer ten koste van de kwaliteit (dit gaat op voor de digitale SLR camera's).

Hopelijk heb je hier iets aan!

renshoff 20-05-2014 20:04

Zie dat je je foto's gemaakt hebt met iso 400. Misschien is proberen met iso 100 ?

En mocht je het met lightroom of photoshop doen kun je proberen de radius van de ruis onderdrukking te verkleinen. (Dit helpt bij mij meestal wel iets)

Verder wel mooie foto's :thumbup:

Edit: Remie was me voor :P

Sven-GTI 20-05-2014 20:46

Zo te zien wel een hele mooie stad zeg! :thumbup:

Noteer ik ook weer op m'n 'vakantielijstje' :D

jalkebrouwer 20-05-2014 22:32

Quote:
Originally Posted by remie
Beste Jalke,

De 2e en 3e foto zijn twee mooie beelden. De 1e is daarin tegen een stukje grauwer en staat een tikkeltje scheef op de horizon. Ik zie dat je nu vooral in schuine lijnen gefotografeerd hebt (de kade onder in beeld zie je schuin weglopen). Wat dan vaak mooi werkt is om dan echt laag te gaan zitten, desnoods op je buik op straat (je wilt niet weten hoe ik er dagelijks bij lig ;) )
Wat ook heel mooi kan werken is echt kaars rechte lijnen gebruiken. Dus echt rechte kade onderin beeld, strak vooraanzicht op de gebouwen. Dat klink misschien weer heel saai maar het mooie ervan is, is dat de architectuur in zo'n stad echt gaat leven.

Wat de korrel betreft. Het kan zijn dat je foto tijdens het bewerken te ver ''gepushed'' hebt. Een foto bevat een X aantal informatie (kleur, doortekening). Wanneer een foto vanzichzelf weinig kleur bevat, maar je probeert dit er toch in te trekken met software dan moet de software dingen gaan ''bijverzinnen''. Dit kan een oorzaak zijn van de korrel.

Ik zie overigens ook in de informatie dat je op ISO 400 geschoten hebt en diafragma f/18 tot f/20. Wanneer je de ISO op 100 a 200 zet scheelt dit ook alweer in je korrel. Bovendien zit je met de meeste lenzen rond f/11 op de maximale scherpte van de lens. Alles daarboven gaat weer ten koste van de kwaliteit (dit gaat op voor de digitale SLR camera's).

Hopelijk heb je hier iets aan!

Tnx voor de tips! ga er zeker wat mee doen! iig de iso aanpassen, even op 100 of 200 proberen.. stel meestal zelf alleen de shutter in, ben nog niet zo heel ver daarmee, moet nog een boel leren :) nee, die korrel is al voor de bewerking, als k m voor t eerst open in lightroom, en dan inzoom is hij meteen vrij korrelig.. zou dat eventueel ook aan de weergave van mn scherm kunnen liggen? dat de resolutie verkeerd is ofzo? hij staat op retina. (Macbook pro met Retina scherm..) zal idd op de foto's eens proberen om de diafragma wat lager te houden, en dan ook de iso aanpassen.. eens kijken hoe dat uit gaat komen! heel erg bedankt voor de tips! ga er morgen of overmorgen eens mee stoeien :)

jalkebrouwer 20-05-2014 22:32

Quote:
Originally Posted by renshoff
Zie dat je je foto's gemaakt hebt met iso 400. Misschien is proberen met iso 100 ?

En mocht je het met lightroom of photoshop doen kun je proberen de radius van de ruis onderdrukking te verkleinen. (Dit helpt bij mij meestal wel iets)

Verder wel mooie foto's :thumbup:

Edit: Remie was me voor :P

ja klopt! ga ik eens proberen.. :) nja, de ruis is er al voor de bewerking helaas.. dus ligt echt aan de foto zelf ;)

Thanks! :thumbup: :thumbup:

jalkebrouwer 20-05-2014 22:34

Budapest

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Zo te zien wel een hele mooie stad zeg! :thumbup:

Noteer ik ook weer op m'n 'vakantielijstje' :D

Jaa klopt, qua architectuur en hoffelijkheid zeer aan te bevelen! alleen zorg dat je de buitenwijken niet in gaat, die schijnen erg crimineel te zijn.. :) verder is hongarije sowieso een erg mooi land! vriend van me komt er oorspronkelijk vandaan, dus zijn op familiebezoek zegmaar! ;)

ook qua uitgaan zeker een stad om aan te bevelen! zal nog wel wat meer foto's delen deze week van de stad :)

Rick 21-05-2014 16:17

Aanstaande zaterdag of zondag even vreemdgaan, als alles goed gaat deze wagen voor de lens zetten:

jalkebrouwer 21-05-2014 20:27

Foto's Esztergom

Heel gaaf Rick! erg benieuwd! :thumbup:
prachtige mercedes ook! :D

heren poging 2 :D vandaag in Esztergom geweest, plaatsje tegen de Slowaakse grens aan, nog 60 km van Boedapest.

DSC_1902 by JalkeBrouwer, on Flickr

DSC_1890 by JalkeBrouwer, on Flickr

DSC_1887 by JalkeBrouwer, on Flickr

erg benieuwd! heb geschoten op iso 100, en F/10.0

renshoff 21-05-2014 20:32

Gave foto's ! Mooi weer er ook bij.

Foto's zien er in mijn ogen zo op het eerste gezicht een stuk beter uit wat ruis betreft :thumbup:

Rick 21-05-2014 21:40

Inderdaad een stuk beter Jalke! :thumbup:

sanderz 22-05-2014 18:06

Quote:
Originally Posted by Rick
Aanstaande zaterdag of zondag even vreemdgaan, als alles goed gaat deze wagen voor de lens zetten:

Twan z'n auto, superding!

Sven-GTI 22-05-2014 19:28

Misschien een beetje vloeken hier tussen de VAG :oops:

Maar gaat er misschien iemand komend weekend naar JapFest op circuit Zandvoort. Dan is het ook Time-Attack. Ik ben van plan om behoorlijk veel foto's te schieten dan, misschien komen er meer ervaren fotograven zodat ik nog wat kan leren :D

Rick 25-05-2014 22:36

Ik ben (nog) niet van plan om die kant op te gaan. :)

En kleine teaser van vandaag:

Picer 26-05-2014 09:35

Heb ook een paar kiekjes gemaakt gisteren van myn mk2

Sven-GTI 26-05-2014 16:19

Afgelopen weekend naar JapFest geweest :oops:

Even een voorproefje, zo uit de hand geschoten. Helemaal niets nabewerkt of wat dan ook:

Camera: Nikon D5100
Lens: Nikon 35mm
Diafragma: 2
Sluitertijd: 1:4000
Nabewerking: geen (moet ik nog doen, maar vind 'm nu al mooi :D)

Sven-GTI 02-06-2014 11:06

Gisteren bij het Louwman museum geweest, was tegelijk een luchtgekoelde volkswagen meeting daar waar een 'speciaal model' te zien zou zijn, de 'oer-kever'.

Ook was er een KDF, type 60 kever te zijn. Als ik zo mag geloven zijn deze ook aardig zeldzaam.

Sowieso waren er meerdere exclusieve volkswagen modellen te zien :D

Foto's zal ik proberen vandaag nog te uploaden :thumbup:

yuli 02-06-2014 11:18

Ben vorig jaar op een regenachtige dag ook is naar het louwman museum geweest. Had er niet zoveel hoge verwachtingen van maar was toch aardig onder de indruk van de verzameling en daardoor zekr een leuke middag vertoeven.

Zelfs het vrouwtje vond het leuk dus aanrader.

@Sven, die nissan/mazda (kan ze niet uit elkaar houden) oranje gevaarte is volgens mij van mijn over buurman rijdt met 680 PK (dacht twin turbo). Aardige vent.

Herm Schreurs 13-06-2014 23:15

@Rick, Sven en picer,
Erg gave foto's hoor! Complimenten mannen!
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de EXIF info van die pica's :D

Aanvullen!

Sven-GTI 14-06-2014 16:36

Even wat info onder m'n foto gezet :D

Style 14-06-2014 16:38

Valt niet mee om een leuk plaatsje te zoeken voor een mooie foto van me eigen MK1.
Misschien moet je wel niet gewoon zoeken maar rijden :D

Herm Schreurs 15-06-2014 19:23

Quote:
Originally Posted by Style
Valt niet mee om een leuk plaatsje te zoeken voor een mooie foto van me eigen MK1.

Mooie pica Peter, idd jij kunt beter lekker gaan rijden dan kom je vanzelf een plekkie tegen en je denkt dan... Yes! dit is ut!

Ik zou bij deze foto de auto iets verder naar links plaatsen, meter of 10 en dan zelf ook verder naar links gaan staan zodat je auto links onder in beeld komt de molen in het midden ongeveer en de weg naar rechts doorloopt. Dan heb je een zeer interessante compositie lijkt mij..
Als ik het goed heb begrepen ben je ook in Well komend weekeind toch? Kunnen we dan zeker enkele mooie platen schieten!
Al is je mk1 al een plaatje op zich zo :thumbup:

Dokter D 15-06-2014 19:46

Quote:
Originally Posted by Style

Valt niet mee zegt ie :screwy: :screwy: :screwy:

Prachtige foto man!!

Style 15-06-2014 20:02

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Mooie pica Peter, idd jij kunt beter lekker gaan rijden dan kom je vanzelf een plekkie tegen en je denkt dan... Yes! dit is ut!

Ik zou bij deze foto de auto iets verder naar links plaatsen, meter of 10 en dan zelf ook verder naar links gaan staan zodat je auto links onder in beeld komt de molen in het midden ongeveer en de weg naar rechts doorloopt. Dan heb je een zeer interessante compositie lijkt mij..
Als ik het goed heb begrepen ben je ook in Well komend weekeind toch? Kunnen we dan zeker enkele mooie platen schieten!
Al is je mk1 al een plaatje op zich zo :thumbup:

Ik had de auto al 3x verplaatst :rolleyes: maar geen ene keer zo als jij zei wat wel logische leek :D
Zeker het hele weekend ben ik van de partij ;)

O ja het was eigenlijk een donkere dag had wat met de vorige foto wat lightroom gespeeld is weer een ander topic :rolleyes:

*deze is origineel

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Valt niet mee zegt ie :screwy: :screwy: :screwy:

Prachtige foto man!!

Ik had dan weer liever zo,n graffiti muur gehad :D Dit is trouwens gewoon bij ons onder de brug ;)

renshoff 25-06-2014 22:11

Golf 4 V5 Rear by Renshoff 722, on Flickr

Laatst nog foto gemaakt van m'n golf.. Dit heb ik er uiteindelijk van gemaakt :thumbup:

Wat een heerlijk kleurtje blijft het toch :D

Camera: Nikon D3100
Lens: Nikon 18-55 mm
Diafragma: 5
Sluitertijd: 1/125
Iso: 200

Herm Schreurs 26-06-2014 21:35

Op VolksDub enkele mooie shots gemaakt met uitleg van Si Gray.
Zijn erg mooi geworden. Hier alvast een:

140620HS_VolksDub_2014_013.jpg by just Herm, on Flickr

Canon 5D mk2
Canon 50mm f/1.4 USM
Canon Speedlite 580 EXII off camera
Benro Tripod
Lightroom en Photoshop

50mm | f/7.1 | 25s | ISO 100

Misha 26-06-2014 21:59

Enkele shots van afgelopen weekend :)

maartenn 29-06-2014 21:52

Heerlijke foto's, zoals altijd!
Wat foto's van mij van VW Fanatics

Wat vinden jullie hier nou van?
Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met fotograferen en doe dit eigenlijk alleen op meetings.
Dit doe ik met mijn canon 1100d en een kitlens.. 18-55
Heb wel is wat geprobeerd met een 50mm 1.8 lens, maar vond nou ook niet dat daar zo'n super resultaat uit kwam. veel onscherpe foto's en de 50mm is nogal lastig op meetings.

Nou wil ik eigenlijk wel een stapje verder, maar zit een beetje te twijfelen.
Ik hoor vaak van, aahh de 1100d, een instap model. Maar hier kan ik toch prima mee verder? Om nou meteen weer een andere body met lens te halen wordt me iets te gek.

Ik begrijp dat deze vraag vaker wordt gesteld en dat het puur persoonlijk is... Dus daarom vraag ik het maar even zo.

Welke lens gebruiken jullie op meetings en waarom?

Rick 29-06-2014 22:31

Ga voor een nieuwe lens zou ik zeggen, die kan je (vrijwel) altijd op een andere body zetten.

Sven-GTI 30-06-2014 08:03

Dit is geen fullframe body (net zoals de mijne) dus je moet rekening houden met een cropfactor. De 50mm lenzen die zo populair zijn zie je op fullframe's. Om hetzelfde te bereiken moet je een 35mm lens nemen. Heb ik ook sinds 2 maanden en het bevalt uitstekend, m'n foto's zijn echt veel scherper ook met die lens :thumbup:

maartenn 30-06-2014 10:28

Ja oke, een fullframe camera wordt mij sowieso te gek :redface:
Ik zie inderdaad de 35mm lens vaak voorbij komen op flickr etc.. ga dan toch maar is kijken voor zo'n lens.. als zijn ze best prijzig.

Sven-GTI 30-06-2014 10:37

Valt op zich wel mee, ik vond het de investering zeker waard! :thumbup:
€180 nieuw, ik heb 'm gevonden voor 140 met de bon erbij, 2 maanden oud dus bijna nieuw :thumbup:

Die van mij heeft een waarde van F1.8 , als ik naar F1.4 keek was de prijs al meer dan het dubbele.... :D

All times are GMT +1. The time now is 04:46.