![]() |
Lekker vage sneakpeek. :tongue:
![]() |
Toch verwarming aan het inbouwen? :P
|
Quote:
Centrale verwarming aan het inbouwen? Haha, ik dacht dat we alleen verwarming nodig hadden in de campers :cool: |
Quote:
Quote:
Leuk, 2 keer hetzelfde grapje. :tongue: :thumbup: Vandaag de motorkap wat lichter gemaakt. 3,7 kg om precies te zijn. ![]() |
Vanmiddag ben ik weer naar Assen geweest. Niet met de Seat, want die is stuk volgens mijn dochter, dus met de Golf.
Het weerbericht was goed, dus heb ik de wielen van de Seat overgezet. ![]() Er waren zoals altijd weer allerlei soorten auto's, maar de prijs voor cool-factor gaat toch wel naar deze Kever. Die niet alleen de baan op ging, maar ook nog best wel snel was. ![]() De Golf loopt echt als een trein, maar op een circuit komen altijd de zwakheden van een auto naar voren. Zo helt de Golf behoorlijk over, wat ervoor zorgt dat de bochtensnelheid wat tegen valt. Door het overhellen spin je het binnenste wiel snel door, wat de auto naar buiten drukt. Ook gingen de remblokken verglazen, waardoor mijn remweg steeds langer werd. Uiteindelijk nog een 2.17 gereden, wat totaal niet uitmaakt, maar ik hou dat gewoon graag bij. :D ![]() |
Ik heb de motorkap nog weer wat lichter gemaakt (en weer wat toegevoegd :tongue: )
![]() ![]() De bovenkant zit op het moment in de plamuur, en moet dus nog netjes gemaakt worden. Het idee van deze vent is om de druk achter het koelpakket te verlagen, en dus een hogere delta-p te creëren, wat ervoor zorgt dat de lucht makkelijker door het koelpakket heen flowt. Daarnaast heeft dit nog een aerodynamisch voordeel, de lucht die nu via deze vent over de auto gaat, wordt weggesnoept van de onderkant, dus in theorie iets minder lift. |
Nog een paar coole foto's van Vrijrijden afgelopen keer. :cool:
![]() ![]() ![]() |
Omdat er een druppeltje koelvloeistof onder de radiateur hing, leek dit mij een goed moment om een nieuwe radiateur te monteren. Origineel zit er een Valeo op, dus heb ik bij Autodoc ook specifiek een Valeo besteld. Deze was helaas compleet anders. Niet qua pasvorm, maar de koelkanalen en vinnen waren echt anders.
Origineel: ![]() Valeo van Autodoc: ![]() Zoals te zien, zijn de kanalen van de nieuwe veel dikker, zitten deze verder uit elkaar, en dus zijn er minder van. Hierdoor dus minder contactoppervlak tussen koelwater en buitenlucht. De vinnen zijn echter wel veel en veel dichter op elkaar geplaatst. Wat dan weer het contactoppervlak vergroot tussen de buitenlucht en de radiateur. Ik kan echter niet inschatten of de één efficiënter is dan de ander, en omdat ik het complete koelpakket aanpak, wil ik niet alles optimaliseren, met het risico dat ik er een minder efficiënte radiateur in zet. Dus ik heb de radiateur retour gestuurd naar Autodoc, en meteen vervangen voor een vol aluminium versie (waar ik in eerste instantie zowieso al tussen twijfelde, deze of de Valeo). ![]() Dan heb ik gisteravond gelijk de ophanging gemaakt voor de Spal fan: ![]() Mocht deze te klein blijken, dan kan er eenvoudig een zelfde type naast. Ik ga eerst testen met alleen deze, omdat ik verwacht/hoop dat de motorkap vent en ducting voor het koelpakket ervoor zorgt dat ik geen 2e nodig ben. De Spal fan weegt 1 kg, het originele fan pakket weegt 5 kg, dus hiermee bespaar ik 4 kg. :D Aangezien de ophanging van de radiateur standaard aan de intercooler zit, moest hier iets nieuws voor komen. Ik zie heel veel upgrade intercoolers, waar ze de standaard intercooler gewoon hebben laten zitten. Dit gaat voor mij niet op. Onnodig gewicht, en de zware upgrade intercooler komt hierdoor verder naar voren. Dus zelf een ophanging gemaakt voor de radiateur, die tevens dienst doet als afdichting om alle lucht door de koelers te laten gaan, en er niet omheen: ![]() Deze zal ik ongetwijfeld nog wat moeten aanpassen om de nieuwe aluminium radiateur te laten passen. En daarna met wat modificeren, valt de nieuwe intercooler mooi in het voorfront: ![]() Ik had al een sneakpeek laten zien van mijn nieuwe binnenbumper. Deze heb ik ondertussen af en gespoten (nog niet op de foto). Hiermee bespaar ik zon 3,5 kg aan gewicht. :cool: ![]() ![]() ![]() Met een nieuwe plek voor het sleepoog. Dit is met name handig als de auto met de lier de aanhanger op moet. ![]() Onder en boven is het koelpakket al goed af fabriek afgesloten. Links en rechts heb ik hier ducting voor gemaakt. ![]() ![]() Voor de oliekoeler heb ik lang nagedacht over de beste positie. Ik had deze kunnen plaatsen in de bumper voor het linkerwiel. Hier heb ik niet voor gekozen omdat de oliekoeler ten eerste daar een zwaar leven heeft, met alles wat van de banden af vliegt. En als eventueel gevolg daarvan, zou een olielekkage recht voor mijn linkerwiel zijn, met alle eventuele gevolgen van dien. Dus gekozen voor de bekende plek, voor de radiateur, boven de intercooler. Qua warmteuitwisseling iets minder efficiënt, maar voor mijn gemoedsrust een stuk beter. Deze heel simpel opgehangen aan het voorfront: ![]() Tot slot wil ik nog even Celtemp Performance een warme douche geven. Ik had bij hun een aanvraag gedaan voor een intercooler buis adapter (zodat je van het kliksysteem af kan, en siliconden slangen kan gebruikten). Hun reactie was dat die niet meer leverbaar was, maar wellicht konden ze iets fabriceren? Dat vond ik eigenlijk een veel mooiere optie, en na wat contact over hoe het moest worden, heb ik op maandag mijn turbobuis opgestuurd, waarna zij die de volgende dag hebben aangepast, en terug gestuurd. Ik had deze woensdag dus al weer thuis. Dat voor 45 Euro, inclusief de retour verzendkosten. :cool: :thumbup: ![]() |
Dan ben ik nog bezig met het strak maken van de motorkap. Man man man, dat mensen dit voor hun werk doen, wat een grafwerk. De hele, maar echt hele garage is gewoon wit.
![]() De motorkap wordt er gelukkig wel al wat strakker van. Dit is nog lang niet af, en zal ook echt geen show auto (of zelfs gewoon straat auto :tongue: ) waardige afwerking krijgen. ![]() En hier is hopelijk een beetje te zien wat het effect moet zijn. De lucht/rijwind komt tegen de auto aan, wordt turbulent boven de motorkap, gaat hier onderdruk creëren, en hierdoor gaat die rijwind door het koelpakket heen zuigen. Door de ducting voor het koelpakket, kan de rijwind nergens anders heen, en wordt daar wat druk opgebouwd. Dus een hogere druk voor, en een lagere druk na het koelpakket, dus een hogere delta p. Dus meer luchtverplaatsing, en meer warmteuitwisseling. Tenminste, dat is de theorie. :D ![]() |
Die spal is alleen nodig voor als je stilstaat. Tijdens het rijden doet ie toch al niks, want als hij draait, remt hij de lucht af . Dus op hete dagen gewoon genoeg tijd nemen om de auto te koelen. Zeker met je oliekoeler erbij zou hij niet overmatig heet moeten worden.
|
Quote:
Ik zet de auto normaliter pas uit als de koelfan weer afslaat. :thumbup: |
Dan heb je meer aan een turbo timer, als dat nog bestaat.
|
Quote:
Dat is mijn turbotimer, motorkap omhoog, en afzetten als de fan stopt. :D |
Ja maar het is de olie die (erg) heet is in de turbo niet de kvs. Dan kan je beter blijven rijden :P
|
Met project 'koelpakket' zit ik ondertussen wel in de afrondende fase. De motorkap is gespoten. Het resultaat is iets minder netjes dan ik had gehoopt, maar ja, because racecar. :tongue: De vent is wel mooi geworden, en ziet er aardig functioneel uit voor zover ik dat kan inschatten.
![]() Verder is het meeste fabriceerwerk wel zo'n beetje gedaan: ![]() Het volgende is geplaatst/gefabriceerd:
![]() ![]() Het volgende moet nog gebeuren:
|
lekker hoor! mooie update zo :thumbup:
|
Quote:
Thanks :thumbup: Weer een klein beetje opgeschoten. Aanvraag gedaan voor de intercooler buizen, ik heb de technische tekening doorgegeven. :D ![]() Ik heb de slangen voor de oliekoeler gemaakt. ![]() En de Revotec EFC ingebouwd. Deze moet ik elektrisch nog aansluiten, en ik heb een 60 graden bochtje besteld voor de aansluiting verderop. ![]() |
Ziet er weer goed uit.
|
Nou, ik heb de oorzaak van het brandstof druk probleem wel gevonden denk ik. Eerst de cam follower maar eens inspecteren. Deze was ten eerste behoorlijk gesleten, maar ook een ongebruikelijk slijtpatroon.
![]() Toen eens de nokkenas bekeken, die ziet er voor zover ik kan zien nog wel goed uit. De behuizing echt niet. ![]() Dit hoort gewoon mooi rond te zijn, maar hier zijn hele stukken weg gesleten of gehapt? Hierdoor heeft de cam follower geen mooie cilinder om mooi op en neer te bewegen. Dus op zoek naar een nieuw kettinghuis, en de olie ook gelijk maar weer wisselen. |
Hoe even een simpele nokvolger wisselen snel uit de hand kan lopen zie je hier onder. :tongue:
Eerst even terug in de tijd. Toen ik de auto net had, heb ik gelijk de nokvolger gewisseld. Wat eruit kwam had minimale slijtage. ![]() Dit was juli 2022. Na de eerste trackday had ik oliedruk problemen waardoor het carter eraf moest. Hier kwam ik een stuk nokvolger tegen. Je ziet 1 van de 4 gaatjes nog. ![]() Dus deze auto heeft naast dat die ooit gestolen is, in de motor ook wel wat meegemaakt in het verleden. Ik heb toen enkel de nokvolger vervangen. Op de testbank bij JD kwam naar voren dat de gevraagde brandstofdruk niet gehaald werd. Dus de motor werd terug getuned totdat de brandstofdruk wel werd gehaald. Dit geeft natuurlijk een hoop potentie op het moment dat de brandstofdruk wel goed is, en de auto weer de bank op gaat. :D Enkele circuitdagen daarna vond ik de auto niet heel snel op Zandvoort en Zolder. Ik dacht toen dat het kwam door het warme weer, dat de motor terug geregeld werd. Tot de laatste circuitdag op Assen, waar ik totaal geen vermogen had, en dit kon zien in de trending van vcds. Dus na de aanpassingen aan de voorkant, uiteindelijk eens begonnen om de oorzaak te achterhalen, zie laatste post. Sindsdien het ketting deksel verwijderd, waar van de binnenkant ook goed de schade is te zien: ![]() Hier heb ik een nieuwe (imitatie) voor besteld. Via VW zijn deze niet meer leverbaar. Zonder dit deksel kon ik ook mooi bij de nokken van de nokkenas. Hierop kon ik voelen dat er boven op de nokken een soort van kamelenrug voelbaar was, wat terug te zien is in de slijtage van de nokvolger. Dus de nokkenas is ingelopen, en zal dus in hoog tempo de volgende nokvolger ook opvreten. Dus er moet een nieuwe nokkenas in. :( Wel positief is dat de ketting en spanner wel nieuw zijn, dus hier hoef ik niks aan te doen. ![]() Dan maar dieper de motor in, en na wat gespeur op internet ontdek ik dat de inlaat nokkenas is te vervangen zonder de nokkenasversteller en distributieriem te demonteren. De nokkenasversteller zit vast met een bout die nog wel eens rond wil draaien, en daar ben je een nokkenasblokkeer tool voor nodig die origineel bij VW bijna 300 Euro kost. :eek: De distributieriem opnieuw doen, doe ik liever ook niet als het niet nodig is. Dus de uitlaat nokkenas op de plek gehouden met tywraps. Wel eerst de ketting en tandwielen gemarkeerd voor de timing. ![]() En de motordelen beginnen mooi te stapelen op de werkbank. ![]() Maar nu het volgende, want waar ik natuurlijk al bang voor was, is dat wanneer ik het lagerblok verwijder, dat ik daar allerlei slijtage ga zien, waardoor het niet stopt bij een inlaatnokkenas, maar je ineens naar een nieuwe cilinderkop uit kan gaan kijken. :screwy: Dus hier graag even een mening van degenen die al vaker hiermee te maken hebben gehad. Bij de inlaat nokkenas ziet alles er best netjes uit, dus daar kan ik wat mij betreft gewoon een andere nokkenas in zetten. Bij de uitlaat kant zie ik echter wel wat krassen. Zie de foto's. ![]() ![]() ![]() ![]() Mijn vraag is als volgt: Ten eerste, hoe erg is dit? Kan ik hier mee doorrijden (in ieder geval voorlopig)? Wat gebeurt er als ik ermee door rij (niet oneindig, maar zeg max 5000 km)? De uitlaatnokkenas blijft dan zitten, en het is op zich op elkaar ingesleten volgens mij, dus ik verwacht hooguit wat minimaal metaal slijpsel tov de cilinderkop vervangen? De beste oplossing is natuurlijk de cilinderkop compleet vervangen, maar ik zit met een maandelijks budget, waardoor ik niet altijd de beste keuze kan kiezen. En ik heb niet de ervaring om in te schatten hoe ernstig deze slijtage/krasjes zijn. Op zich valt het mij ook nog wel mee gezien het verleden van deze auto, en de kilometerstand van 2,5 ton. Graag even jullie mening. |
Vandaag een behoorlijke doos van Autodoc binnen gekregen:
![]() Met 2 aluminium Audi TT draagarmen voor de Golf GTI. Deze hebben massieve rubbers, en verstelbare fuseekogels voor wat meer camber. Dit leek mij de meest OEM en comfortabele manier om wat meer camber op de voorwielen te krijgen. ![]() ![]() ![]() ![]() Daarnaast nieuwe trommelremmen en lagers voor de achteras van de Up. En het nieuwe kettinghuis voor de Leon. ![]() De Up was iets minder zuinig de afgelopen tijd, dus ik heb de achterkant eens op gekrikt, en links achter draait het wiel iets van 2 omwentelingen nadat ik die een slinger geef, en rechts achter wel zo'n 10 omwentelingen. Hierom maar besloten om maar gelijk links en rechts te doen, en dan ook maar meteen de remmen en de lagers, dan is de hele achteras in 1 keer klaar. En ik had aanvragen verstuurd voor het lassen van aluminium intercooler buizen. De goedkoopste reactie was 300 Euro, wat ik natuurlijk weer te duur vond. Voor de passagierskant heb ik een 180 graden bocht gevonden met de juiste radius, en voor de bestuurderskant heb ik maar een buis en wat bochten besteld bij JM Tuning, en deze zelf maar gelast van RVS. Wel wat zwaarder helaas, maar op deze manier kost het maar een paar tientjes. ![]() De lassen laat ik gewoon zitten voor de sterkte, en omdat ik geen velsrandje kan zetten, bij de uiteindes ook maar een randje gelast zodat ze niet los schieten. Nu nog even snel een laagje verf erop, en het past ook nog perfect. :D ![]() |
zelf een avondje lekker knutselen en 300 besparen dat zijn toch wel de leukste klusjes :tongue:
lekker bezig met de update's :thumbup: |
Moi gemaakt hoor, maar als je rvs kan lassen (tig?) kun je toch ook alu lassen? Of heb je daar de juiste materialen en gas niet voor?
|
Quote:
Zo te zien is dit gewoon met de MIG gedaan, met de juiste draad is RVS hier goed mee te lassen. |
Quote:
:thumbup: Maar alu natuurlijk niet :) |
Quote:
Alu lassen met MIG is mogelijk, maar dan moet je ook een passend MIG apparaat hebben welke kan Pulsen en het juiste gas en draad. Iets wat buiten het bereik van de gemiddelde hobbybob ligt zegmaar :D |
Quote:
Daar heb je een lasapparaat met wisselspanning voor nodig. Dan komt er nog wel het een en ander voor kijken omdat je ook sterk van het te lassen materiaal (de samenstelling) afhankelijk bent, het beroerde is dat het smeltbad lastig te controleren is en in eens 'wegvalt'. Lees nog steeds met veel plezier mee, PRACHTIG!!! |
Quote:
Ja zeker. Wel iets minder dan 300, moest alsnog wel wat materieel aanschaffen, maar scheelt een hoop. |
Quote:
Gewoon MIG gelast. ;) |
Quote:
Mooi om te horen. :thumbup: |
Omdat ik een beetje vast zit aan de voorkant van de auto, ben ik maar vast begonnen met het interieur. Ik heb de stoel met gordels verwijderd, en netjes op zolder gestald. En ik heb 2 deuren gedemonteerd, waarvan ik de achterste al lichter heb gemaakt.
![]() Het originele gewicht viel mij al reuze mee, maar er kwam ook nog een mooi gewicht uit, ik ben van 15,3 kg naar 11,7 kg gegaan. Een besparing van 3,6 kg, en bijna 24%. De deur aan de voorzijde is met 24,3 kg wat zwaarder, maar hopelijk komt daar ook wat meer gewicht uit. :D En dan lijkt zo'n auto toch best ruim ineens van binnen. :D ![]() ![]() |
Ik heb uit beide linker deuren bijna 11 kg kunnen halen, wat rondom voor een mooie gewichtsbesparing van 22 kg gaat zorgen. Hiermee kan ik de gewichtstoename van de kooi al voor een groot deel opvangen. :cool:
![]() ![]() De bestuurdersdeur wordt nog weer afgeschermd door het paneel wat ik daar al had. |
Netjes, dat schiet zo wel op ja :thumbup:
|
Van de Up liep het wiel linksachter niet meer lekker vrij. Dit is natuurlijk niet goed voor mijn verbruik. Wat overigens wel aardig gaat. Ik ben laatst voor het eerst boven de 1:24 gekomen.
![]() Op Spritmonitor sta ik van de 1570 benzine Up'jes op plek 40, waarvan zeker de helft boven mij wel eens een foutieve waarde heeft ingevoerd, dus eigenlijk sta ik nog veel hoger. Hier is goed te zien dat het wiel niet meer lekker vrij loopt: https://www.youtube.com/shorts/u1hgtb0BpiI Dus via Autodoc maar nieuwe remmerij en lagers besteld. Met een beetje korting had ik dit alles voor 129 Euro thuis, dus een koopje wat mij betreft, en meteen de hele achteras weer fris. Zo zag het eruit toen de trommel eraf kwam: ![]() En alles weer lekker fris: ![]() Nu enkel nog even ontluchten, maar daar kom ik dit jaar niet meer aan toe. :D |
Ik heb ondertussen ook een nieuwe nokkenas aangeschaft. Het is een imitatie geworden van het merk Freccia. Deze werd mij op Facebook aangeboden, en uiteindelijk heb ik deze voor 80 Euro thuis gekregen, dus wat mij betreft zeker het proberen waard. Eerste minpunt waar ik al achter kwam, is dat deze veel zwaarder is dan de standaard as. Namelijk zo'n 2,1 kg tov 1,4 kg. Dit komt omdat de as massief is, en de VW as volgens mij hol. Ik vraag mij dan ook af of een as van Schrick etc ook zo zwaar zou zijn?
![]() Ik wou wel eerst graag weten hoe de nokken eruit zagen, dus heb mijn meetklokje weer tevoorschijn gehaald. ![]() Wat blijkt. De pomp nok heeft iets van 0,2 mm meer lift, dus win. En de nokken zijn even hoog, maar iets vetter. Dus dit lijkt op een echte performance nokkenas. :D :eek: Ik heb geprobeerd dit op een grafiek uit te tekenen, maar is niet helemaal super gelukt. Ook is mijn meetmethode natuurlijk behoorlijk foutgevoelig. De pomp nok: ![]() En de normale nok: ![]() De as gaat er dus sowieso in. Hoe deze is qua hardheid weet ik natuurlijk niet. Maar gezien de geringe kilometers die ik met de Seat rij, kan ik hier volgens mij een hele poos mee vooruit. |
Vanmiddag ben ik begonnen met het overzetten van de TT draagarmen naar de Golf GTI. Ik kan even niet verder omdat ik dus weer 2 linker draagarmen heb besteld. :screwy: Gelukkig zit het verschil enkel in de fuseekogel, en hoef ik daar alleen maar een rechter van bij te kopen.
![]() Dit zijn de verschillen: -Aluminium vs geperst staal. De TT versie is zo'n 200 gram lichter -Een massief rubber achter vs open bij de GTI. -En verstelbare fuseekogels bij die van de TT. De lengte tussen fuseekogel en draagarm rubber is bij de Golf 37 cm, bij de TT 38 tot 38,5 cm. Dus wat meer camber met de TT draagarmen. -En hopelijk is het bekende kraakgeluid zomers nu ook weg. :D |
Ik ben vanavond even ouderwets aan het tunen geweest met de dremel. Mijn oude stopte ermee. Mag ook een keer, die heb ik al 25 jaar schat ik. Dus een nieuwe aangeschaft.
![]() Het bougiedraad van onze GX390 kart was eraan gegaan. Dus dit moest ik herstellen, en toen leek het mij een goed moment om ook de poorten gelijk een beetje te flowen. Niets drastisch, maar in de binnenbocht zat bij beide poorten echt een scherpe rand. Dit heb ik voornamelijk wat afgerond. Het is lastig op foto te krijgen, maar dit is het zo'n beetje geworden. ![]() ![]() En wederom lastig te zien, maar hier is de uitlaatpoort nog standaard, met de scherpe rand aan de binnenkant. https://www.youtube.com/shorts/1rOjcuibL2w |
netjes!
|
Ja, en zo val je dan soms echt van het één in het ander. Ik was van plan om de nokkenas terug te monteren. Hiervoor moest ik nog wel pakkingrestanten wegschrapen van de cilinderkop. Omdat hier een opstaand randje op zit, ging dit niet met een heel stanleymesje.
![]() Dus ik dacht, dan breek ik toch even een mesje doormidden. Zo gezegd zo gedaan. Bij de eerste poging om iets weg te schrapen, viel het puntje er ook af. :redface: ![]() En deze viel naast de klepveer, diep in de cilinderkop. :rolleyes: ![]() Een tang, schroevendraaier of iets dergelijks gaat daar niet passen, zelfs een spijker niet. Ik heb het allemaal geprobeerd. Tot slot heb ik een ijzerdraadje om mijn magneetpen gedraaid, waardoor die ook magnetisch werd. Helaas tikte ik met dit ijzerdraadje, het stanleymes puntje zo in de klepveer. :thumbup: Op dit soort momenten loop ik er eerst altijd maar even bij weg, dat is dan vaak het beste. :tongue: En na wat tips van Frank en René, heb ik maar een pakkingschraper en en klepveer licht set gekocht. ![]() Dit werkt formidabel. Ik moest alleen voor het monteren hiervan wel de uitlaat nokkenas, en dus ook de distributieriem demonteren vanwege ruimtegebrek. Het gaat om de allereerste klep, dus direct naast de beugel van de klepveerlicht set. Dit betekent dat ik bij montage ook een timingtool nodig ben. Ik moest even slikken, en heb maar een originele bij VW besteld. Vanuit mijn Clio ervaring wil je zoiets wel origineel hebben. Het gaat levenslang mee, maar is ook altijd weer goed te verkopen. En mijn gereedschap collectie wordt weer wat uitgebreider. :D :cool: En bingo. ![]() Het spreekt voor zich, dat deze er wel even uit moest. :D En zo staat de motor er dan nu bij: ![]() Voordeel is wel dat ik nu ook alles weer mooier kan monteren. Nieuwe seals op de nokkenassenen het terugplaatsen van de lagerbrug kan zo ook veel makkelijker. |
fijne tegenvaller wel... maar gelukkig is het opgelost
|
All times are GMT +1. The time now is 01:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.