Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   20-jahre 16v GTI + Compressor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=103568)

Sven-GTI 20-08-2012 21:58

20-jahre 16v GTI + Compressor
 
Bij deze wil ik hier ook maar eens een project pagina aanmaken van mijn GTI.

Mijn naam is Sven en ik ben student.
Dus voordat mensen gaan zeuren over sommige 'low-budget' oplossingen in dit project, het is voor mij al heel wat om uberhaupt zo'n auto te kunnen rijden laat staan verbouwen :thumbup:

Ik ben nu al meer als 6 jaar trots in het bezit van een echte Golf 3 GTI 16v 20-jahre editie helemaal full-option. :D

Van deze auto ben ik pas de 2e eigenaar, toen ik hem kocht zaten zelfs de aankoop papieren + alle bonnen van de vw dealer erbij tot de dag dat ik hem kocht. (Heb 'm in Duitsland gehaald ;) )

Na een aantal jaar hiermee gereden te hebben zijn er natuurlijk her en der wat kleine dingen aangedaan. Schroefsetje, andere wielen etc.


Toen ben ik motorisch nog aan de slag gegaan;

Schrick 268 graden nokkenassen + verstelbaar nokkenastandwiel
Compleet uitlaatsysteem van Supersprint (incl spaghetti spruitstuk) en een Remus einddemper.
Bonrath powerrohr + K&N 57I kit.
Chip.




Dit reed op zich aardig door maar het werd tijd voor meer. Aangezien ik de auto niet meer voor dagelijks gebruik heb zal hij hoogstens 2000km per jaar gaan rijden. (voor plezier en meetings)

Het idee is nu om met compressor te gaan rijden. Aangezien je dit weinig ziet leek het mij wel leuk om zoiets op te gaan bouwen.
En ik ben een van de weinige die het geluid van zo'n compressor WEL vet vind :D
De compressor die ik gebruik is een Eaton M64 (van een mercedes SLK).
Het zekere voor het onzekere dus ook gelijk maar een revisie-set voor gescoord ;)

Helaas ben ik pas later begonnen met foto's maken toen het blok weer in elkaar stond. De cilinderkop heb ik ook gelijk maar gereviseerd;



Toen het blok verder in elkaar gezet. De compressie heb ik verlaagd door middel van een de-compressie plaat.
Volgens velen niet de beste oplossing, maar aangezien ik er weinig km's mee ga maken kan dit best een tijdje door. Andere zuigers en drijfstangen komen nog wel wanneer ik mijn studie klaar heb.

Hier heb ik alles al zo'n beetje gemonteerd/weggehangen om het totaal plaatje voor te stellen;


De compressie verhouding is nu 8.1/1
Grote problemen had ik met die dynamosteun, omdat ik mijn airco wil behouden moest deze aardig worden aangepast en de dynamo een heel stuk omhoog.

Mijn idee is ook om met zo'n klein mogelijke poelie te werken op de Eaton (ik wil er het maximale uithalen) Dus een intercooler moest er ook bijkomen :thumbup:


:D


Dit wordt ook nog een heel probleem want mijn airco-radiator zit nogal in de weg, hierdoor moet ik mijn voorbalk aanpassen en de intercooler komt ook buiten m'n bumper te hangen.


Hier ben ik bezig met de bumperbalk (hij is nog niet af hoor) :thumbup:

Toen ook maar een stel goede injectoren aangeschaft en een brandstofdruk regelaar. Ik heb gekozen voor Rode Bosch injectoren van 360cc bij 3 bar. Dit zou ruim voldoende moeten zijn en anders kan ik altijd de brandstofdruk nog opschroeven :D


Links de rode bosch van 360cc, rechts zwarte bosch van 250cc.

Hier nog even een totaal plaatje van:
16v turbo inlaat + G60 gasklep. Dynamo naar achter geplaatst, brandstofrail +injectors geplaats en een uitlaatbuis voor de compressor gemaakt.




Omdat ik nog niet weet met welk motormanagement ik ga rijden heb ik voor de zekerheid alvast de G60 gasklep aangepast met een gasklep-positie-sensor;


Klein lipje op het asje gelast voor de sensor.


Gasklep-positie-sensor geplaatst.

Nu moet ik nog gaan bedenken welk systeem ik ga gebruiken. Ik zat te denken aan digifant 1 van G60. Maar omdat dit in mijn ogen toch wel een veroudert systeem is zit ik denken aan geen vrij programmeerbaar systeem.

Dokter D 20-08-2012 22:03

Nondeju jij bent al lekker op dreef!
Zo te horen komt dit allemaal wel voor elkaar.

Sven-GTI 20-08-2012 22:05

Ja jammer dat ik zo weinig foto's heb van het begin :P

Ik dacht er pas aan om een project pagina te maken, maar toen was ik al een eindje op weg ;)

Audi1981 21-08-2012 09:39

Dit wordt leuk :thumbup:

KaRaKaN 21-08-2012 10:01

Mooi project man. Ben benieuwd hoe die klinkt straks !

EnVeeZee 21-08-2012 11:21

Gaaf hoor, deze ga ik volgen... :thumbup:

Jeroentjuh 21-08-2012 11:31

Mooi project!

ewcaddymk1 21-08-2012 11:32

nou dan ben je niet de enige die geil word van een compressor geluid :D
laat maar fluiten dat ding ;)

Sven-GTI 21-08-2012 13:35

Tijdje geleden was ik op de American Sunday op circuitpark Zandvoort. Daar hebben mensen zo te horen nog nooit van turbo's gehoord :P Allemaal compressors daar, en ik vind het echt een bruut geluid. Zo'n schroefcompressor gilt echt :D

En het is weer eens iets anders dacht ik zo. Ik wil eigenlijk minimaal op 1 bar draaien. Nadeel is dat de compressor dan erg hoge toeren draait waardoor deze hard slijt en de inlaat temperatuur behoorlijk omhoog schiet. Vandaar de intercooler. En de levensduur maak ik me niet zo'n druk om. Revisie setjes zijn niet zo duur en bij mercedes gaan ze ervan uit dat zo'n ding minimaal 2 ton meegaat. Ik ga maar max 5000km per jaar rijden dus we zullen zien hoe lang het heel blijft.

Herm Schreurs 21-08-2012 14:03

Nice! Blijf hem zeker volgen! :thumbup:

EnVeeZee 21-08-2012 20:42

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
ik vind het echt een bruut geluid. Zo'n schroefcompressor gilt echt :D


moet je voor de grap eens op youtube zoeken op lysholm :thumbup:
dat gilt als een malle :screwy:

Jpmk1 22-08-2012 09:34

Nice
Ben benieuwd naar het eindresultaat

dubster.be 22-08-2012 09:51

zelf tijdje golf 3 16V gereden, was er niet weg van (qua prestaties dan).

dit vind ik super :thumbup:

het is eens iets anders

Sven-GTI 23-08-2012 12:37

Ik zit er hard aan te denken om een vrij programmeerbaar motormanagement aan te schaffen voor m'n auto in combinatie met een wideband lambda + controller.

Waarschijnlijk bespaar ik hier behoorlijk veel kosten mee omdat ik dan m'n auto zelf kan afstellen. Ook bij iedere wijziging in de setup hoef ik net opnieuw naar een tuner om m'n auto af te stellen.

Zit zelf te denken aan een KDFI, soort verbeterde versie van megasquirt als ik internet mag geloven. Werkt ook met dezelfde processor en bijna dezelfde (gebruiksvriendelijke) afstel software.

Ik heb contact gehad met verschillende bekende autotuners/chiptuners. Volgens hun kun je met zo'n systeem icm wideband lambda je auto perfect afstellen zonder rollebank.

Marcski 23-08-2012 13:11

Het kan wel, maar per saldo zal je net zo duur uit zijn, met alles erbij genomen.
Verdiep je ook eens in Ostrich, dat is een chip emulator waarmee je je eigen computer kan blijven gebruiken

En afstellen zonder rollerbank kan op zich heel goed, maar om ideale omstandigheden te creeeren is een rollerbank wel nauwkeuriger en afstellen kost dus veel minder tijd.

Het is puur de afweging, echt zelf willen doen versus laten doen door iemand (met jarenlange ervaring)

DUBbeltje 23-08-2012 13:46

Dik!

Sven-GTI 23-08-2012 13:55

@ Marcski,

Maar iedere keer als ik weer een wijziging aanbreng zou ik opnieuw naar een tuner moeten en dan kan ik het zelf + het lijkt mij gewoon heel erg leuk om zelf te doen.

En met dit systeem is het voor een tuner volgens mij ook beter af te stellen omdat hier volgens mij meer mee te doen valt dan een standaard computer?

Audi1981 23-08-2012 14:31

Dat laatste klopt wel, maar als je er zelf mee aan de slag gaat en de gaten vallen in je zuigers = huilen ;)
Om maar een voorbeeldje aan te halen :D

g-loudertje 23-08-2012 15:00

Gaaf! Weer een leuke om te volgen :D

Sven-GTI 23-08-2012 15:02

Ja ok, maar zulke uitspraken kom ik overal op internet tegen. Dat zou dus betekenen dat niemand ooit zou moeten beginnen met tunen, en wanneer de goede tuners overleden zijn is er niemand die het meer kan :D

Als ik zo eens rond zoek schijnt het met systemen zoals megasquirt niet heel erg moeilijk om zelf af te stellen. Er zitten duidelijke handleidingen bij en die software is gebruiksvriendelijk. Ook zijn er tuners die cursussen geven om de basis te leren.

Ik ga geen namen noemen, maar een erg bekende tuner vertelde bij dat je in combinatie met een goede wideband lambda sensor + controller je auto bijna net zo goed afstellen als op de testbank. (zolang je natuurlijk zorgt dat je a/f range goed blijft) Een nadeel is wel dat je zelf de hele dag (of meerdere dagen) rondjes aan het rijden bent en dan weer afstellen en weer rondjes rijden.

Ik denk dat ik met zo'n vrij programmeerbaar systeem meer/beter de motor kan afstellen dan met een G60 kabelboom en computer?

sciroccoGTII 23-08-2012 15:32

Voor een leek kan ik je zo vertellen dat het afstellen je behoorlijk gaat afvallen. Zitten echt nog wel haken en ogen aan om het goed aan het lopen te rkijgen het is niet zo klaar. Denk hierbij aan inspuitduratie`s ontstekingskenvelden en het brandstofkenveld lijkt allemaal gemakkelijk maar eens begonnen valt het af kan ik je uit ervaring vertellen. Wij zijn vrij lang bezig geweest om het klaar te krijgen mbv een ervaren iemand. Maar desalnietemin zou ik het wel monteren en dan gewoon af laten stellen. Als het zo gemakkelijk zou zijn geweest zouden er wel meer mee rond rijden toch?

Sven-GTI 23-08-2012 15:43

Zou zo'n G60 computer beter/makkelijker af te stellen zijn dan?

Mij leek dit nogal veroudert en daarom dacht ik dat zo'n vrij programmeerbaar systeem een stuk beter zou zijn voor deze setup. + Dat je zelf kan afstellen/ aanpassingen maken.

Marcski 23-08-2012 16:12

Ik probeer het je niet af te raden, denk er gewoon goed over na voor je eraan begint.
standalone management systemen zijn absoluut niet simpel en duidelijke handleidingen ga je echt niet vinden (ik spreek ook uit ervaring) ;)

Herm Schreurs 23-08-2012 16:32

Dat zelf-doen-gedeelte van afstellen zou ik je zeker afraden.
Steek je zoveel geld in de hele ombouw en dan zou je het laten afhangen van 500 euro voor op de testbank?
Zou idd erg jammer zijn als je bijvoorbeeld bij decelereren net vergeet te weinig brandstof in te spuiten ter koeling van de zuiger en kleppen en hij loopt kapot bij gas loslaten 7500rpm.

In feite is tegenwoordig een G60 digifant ook al een "vrij-programmeerbaar-regelapparaat" en zelfs de APX APY AGU computers zijn al zeer precies en fijn te programmeren bijvoorbeeld door JD.
De G60 ECU is dan wel al oud en maar 8bits maar daardoor wel veel goedkoper en redelijk eenvoudig te programmeren door diegene die ervanaf weten.
En ik heb er toch erg goede resultaten mee behaald en ook Ruud16VG60 heeft er zeer mooie waardes mee uit zijn nieuwe motor behaald.

Ik zou je echt adviseren om niet teveel op internet rond te lezen want daar maken ze zelfs een ombouw naar 16VG60 een fluitje van een cent en ben je voor een habbekrats klaar, alles zelf te doen. Omboupakketje kopen, oude motortjes erbij en klaar...

Wel veel info zo bij elkaar :-)
Ben echt benieuwd hoe hij gaat worden en lopen, vind de compressor toch echt te gek!
Al eens aan een Rotrex gedacht?

Herm Schreurs 23-08-2012 16:34

Excuses, zie net dat je de compressor al hebt ingebouwd :D

Sven-GTI 23-08-2012 17:12

Misschien ga ik ooit weer voor een andere compressor of turbo. Maar voorlopig eerst deze.

Heb je trouwens m'n PB nog gehad Herm? ;)

Ik ben nu wel aan het twijfelen geraakt, dacht dat ik er met zo'n G60 computer niet zoveel vermogen uit kon halen dan met een vrij programmeerbare.

Zou iemand als JD niet liever een vrij programmeerbaar systeem zien dan bijvoorbeeld een G60 computer?

Sven-GTI 23-08-2012 19:09

Nog even een aanvulling het gaat mij ook niet zozeer dat ik geld wil besparen om de auto zelf af te stellen, maar wat is nu echt beter?

Ook voor een tuner? Want stel dat die megasquirt bijvoorbeeld veel beter/preciezer is af te stellen dat een g60 digifant.

Ik hoorde namelijk van een tuner dat die digifant niet zo precies is af te regelen, vooral die inspuiting niet. Die had met een vrij programmeerbare computer op een G60 meer vermogen dan met de originele en ook nog een stuk zuiniger omdat deze blijkbaar veel beter af te regelen was?

De Pul 23-08-2012 21:32

ik heb op mijn motor eerst kms-fuel gehad,en dat is me zoals hierboven ook door anderen gezegd wordt,vies tegengevallen.het luistert ontzettend nauw.ik heb er nu digifant opzitten,mooie is dat het direct tikken lopen is,en van daaruit kan je simpel verder borduren.

Sven-GTI 23-08-2012 21:54

Kortom, waarschijnlijk is het slimmer om voor digifant te gaan van een G60?

Zit er nog verschil in digifant computers van een G60? Want ik zie altijd verschillende, met een paarse of grijze sticker ofzo?

De Pul 23-08-2012 21:57

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Kortom, waarschijnlijk is het slimmer om voor digifant te gaan van een G60?

Zit er nog verschil in digifant computers van een G60? Want ik zie altijd verschillende, met een paarse of grijze sticker ofzo?

dat weet ik niet precies,ik heb de set uit onze camouflage-corrado gerukt;)had ik meteen alles compleet uit een [totdantoe] rijdende auto.ik zou voor digifant gaan,al zou het meer gebruiken,who cares.er valt goed mee te werken,blijkt wel uit het feit dat het niet alleen in de vag wereld word gebruikt om een blok om te bouwen naar drukvulling.

Sven-GTI 23-08-2012 22:03

Ik blijf met vragen komen, hier weer een :D

Ik ben dus al een hele lange tijd aan het zoeken naar systemen en heb dus ook research gedaan naar G60 computers. Nu kwam ik via vwvortex G60 gaskleppen tegen die (blijkbaar) origineel een gasklep positie sensor hadden??

Of ik heb niet goed gelezen, maar G60 computers lezen toch geen gasklep positie?

De Pul 23-08-2012 22:44

Jawel,er zit een nullast en vollast schakelaar op.

Sven-GTI 24-08-2012 08:18

Nog een vraagje hier,

Ik heb mijn Schrick 268 graden nokkenassen te koop staan vanwege de compressor ombouw, maar is het misschien niet beter om deze er gewoon in te laten?
Ik weet niet of dit erg veel gaat uitmaken in vermogen?

DUBbeltje 24-08-2012 08:46

hij zal bovenin meer gaan trekken, maar verwacht geen 15pk meer ofzo...

Sven-GTI 24-08-2012 10:37

Ik had ook het idee dat het voor een compressor motor niet veel extra uitmaakt ten opzichte van mijn standaard nokken.

Ik wil ook niet echt een hoge toeren auto maken dus beter van niet dan.

De Pul 24-08-2012 12:00

Hoe meer koppel,hoe minder moeite die zal hebben de boel rond te slingeren.origineel dus.

Sven-GTI 24-08-2012 15:12

Mooi, dan is dat ook weer geregeld.

Ik heb nu contact met de tuner waar mijn auto heen gaat, en die adviseert mij ook om een G60 motormanagement te gebruiken dus dat is ook weer geregeld :D

Er zit veel vaart in het project, ik moet nog even een afspraak maken maar ik wil hem toch binnen een paar weken op de testbank hebben :D


Ik moet nog even een poulie laten draaien (heb zelf helaas geen draaibank meer). Dan nog even spanrol maken en een riem op maat regelen en het project begint dan aardig op te schieten :D
Ook nog even buizen naar de intercooler fixen.

Nog een vraag,
Is dat brandstof damp ding nodig? Die zwarte pot die normaal achter je spatbord/voorbumper hangt? Want die zit in de weg. Ik kan hem verplaatsen of gewoon helemaal weglaten als dat kan?

De Pul 24-08-2012 17:56

ik haalde die ook weg......heb er nooit iets geks mee gemerkt.stekker bond ik weg en had een klein filtertje van een vacuumsysteem op de zwarte slang,zodat er in geen geval vuil naar de tank gezogen kon worden.enige dat die doet is benzine damp in de inlaat gooien,maar echt merkbare benzine geur komt er niet uit het slangetje.

EnVeeZee 24-08-2012 19:42

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Nog een vraag,
Is dat brandstof damp ding nodig? Die zwarte pot die normaal achter je spatbord/voorbumper hangt? Want die zit in de weg. Ik kan hem verplaatsen of gewoon helemaal weglaten als dat kan?


Zoals de pul al zei, gewoon weghalen dat ding, doet toch niets meer na ca. 100k op de klok. De link hieronder verwijst naar een extern topic met schema, let wel op dat alles goed luchtdicht wordt anders kan je drukverlies krijgen.Koolstofstuff delete :)

Op mijn nieuwe inlaat worden alle overbodige aansluitingen weggeslepen en dichtgelast om afdoppen te voorkomen :thumbup:

Bij de C van mijn maatje is praktisch alles verwijderd (door de tuner), tot en met de sigaar/isv/lsv/stationairregelklep of hoe je m wil noemen. Verzekeringen weg halen gaat mij dan weer te ver...

Sven-GTI 25-08-2012 00:04

Die stationair regelklep wil ik eigenlijk ook vanaf, kan dat ding nergens mooi opbouwen op het 16v turbo inlaat spruitstuk. + die G60 gasklep heeft een stationairschroef dus dat komt wel goed neem ik aan


All times are GMT +1. The time now is 01:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.