![]() |
Ophanging / Onderstel probleem voor de mk1-kenners !!
Mensen,
Het volgende probleem doet zich voor met de GTI: Voorwiel aan de linkerkant (bestuurderskant) staat een dikke cm verder naar buiten als het wiel aan de rechterkant. Aandrijfas is een keer vervangen, maar de lengte van de andere as is exact gelijk aan de andere dus daar zit het probleem niet. Heb gisteravond nog een andere homokineet aan de bak-kant er tussen gezet, dit heeft tot gevolg gehad dat het wiel nu precies haaks onder de auto staat want hiervoor was het camber positief. Nu is het wel zo dat ik de schokbreker zo negatief als het mogelijk is heb vast gezet. Dus in verhouding klopt het niet.... Verder zijn er geen veranderingen geweest aan triangel/fusee o.i.d. Nu heb ik wel eens gehoord dat meer mensen met dit probleem zitten, maar ik stoor me er aan en als ik t.z.t. de RC's eronder wil hebben dan weet ik zeker dat dit zo niet gaat passen. Dusssss.......is er een kenner met tips ?????? Of het liefst met de oplossing :D :D De auto is nog niet uitgelijnt, maar kan me niet voorstellen dat dit het verschil gaat maken ! Ik hoor het graag !! |
Dus je wielgeometrie verandert als je een andere homokineet of aandrijfas monteert?
Volgens mij heb je dan ergens speling op zitten want dat zou niet moeten kunnen :D |
Ja, het is maar een fractie maar inderdaad is die veranderd Gertjan !
Er zit nergens speling op en hij stuurt ook heel behoorlijk, geen trilling etc. |
wil niet lullig doen maar zit er toevallig niet 1 velg tussen met een andere et waarde ?
heb dit ook eens gehad met een nieuwe set wielen bleek 1 verkeerde in doos te zitten. |
Ik weet een tiental mk1 cabrio's met dit probleem.
|
@Dennis: Volgens mij kan dat niet zo zijn, want G60 staal is er dacht ik maar met 1 ET.
@Jeff: En is er iemand die hier een oplossing voor heeft gevonden ??? |
Quote:
En de mijne is er 1 van... al is dat echt geen dikke cm. (Denk trouwens dat het er wel meer zijn in NL als een tiental :D ) Maar ik heb er niks aan gedaan. Bij mij is het maar een paar mm, en als je het niet weet valt 't ook niet op. Heb je misschien een foto van het verschil? |
Een paar mm is ook weg te cijferen en daar doe ik ook niet moeilijk over.
Maar bij mij is dat toch net even meer. Er is me nog even wat te binnen geschoten wat er ook nog betrekking op kan hebben. Dat ga ik vanavond even onderzoeken, als ik er dan niet uitkom dan maak ik wel even wat foto's !! |
goed laten uitlijnen fred
|
Mijne heeft het ook.alles zit hetzelfde in elkaar,toch staat het wiel aan de distributiekant rechter dan de andere kant.ik denk dat het in de kas zit,oftewel het punt waar de draagarm onderaan de kas hangt.
|
Daar hebben inderdaad meerdere mk1s last van. Zit hem zoals Gerben al zegt in de carrosserie.
|
@Derk: Ben bang dat ik er daar niet mee kom, maar dat moet sowieso nog wel gebeuren !!
@Gerben / SpeedieD: Kan me niet indenken dat het voor de restauratie ook zo erg was. Maar ik ga er vanavond nog 1 avondje aan spenderen en dan meld ik me even weer. |
Mijn cabrio heeft het ook. (Slechts enkele mm.)
Volgens mij is geen enkele auto 100% symmetrisch. Het verschil kun je alleen minimaliseren door goed af stellen van je wielgeometrie, uitlijnen dus. Staat mijn cabrio op zijn orginele classicline wielen dan valt het niemand op. Maar als mijn meerdelige hoepels met getrokken bandjes eronder zitten zie je het verschil gelijk. Dit komt omdat die veel dichter tegen de kassen komen. |
Ok, ja een beetje verschil kan me niet zoveel schelen hoor maar ik denk dat
ik er met uitlijnen lang niet kom. Maar vanavond komt Derk (Goldfinger) even langs en die heeft aardig wat meer ervaring en know-how van mk1's als ik, dus we gaan nog een poging wagen. Word vervolgd... |
Ik heb dit probleem aan de achterzijde. Vooral als je een auto goed hebt verlaagd valt het op!
Ik heb alles nagemeten ed maar mijn achteras is 100% recht, net zoals m'n auto. Dus ik kon eigenlijk niets aan het verschil doen, dus nu rijd ik met 10mm spacers links en 13mm rechts (of andersom) |
dat probleem kun je niks aan doen is helaas zo,had ik vroeger ook al met de scirocco's,ik had de achteras versteld dmv de 2 bouten iedere kant die in de carrosserie zitten,als je het niet durft moet je het laten zitten je kan er ook de as verkeerd mee zetten als je het nog nooit gedaan hebt.
en je probleem voor is ook niks aan te doen,zijn er eens andere draagarmen onder gekomen?jammer dat je bij de golf 1 de fuseekogels niet kunt verstellen zoals bij golf 2.....ik had toen het spatbord iets naar buiten getrokken dat het minder opviel. |
Had mijn '85 golf cabrio ook last van, meer dan een cm verschil. Was niet op te lossen met uitlijnen en de ophanging was verder orgineel.
|
Ik kan me namelijk niet indenken dat het voor de restauratie ook zo was.
En er moet iets aan gedaan worden want ik heb 1 schokbreker maximaal positief staan en de andere maximaal negatief en dan heb ik nog een machtig verschil. Kijk, zo heeft ie ook gestaan: ![]() En zo staat/stond de andere kant: ![]() (Niet helemaal goed te zien, maar het verschil is nu aanzienlijk groter). |
Ben benieuwd of Derk iets kan vinden.
Wat heb je allemaal vervangen/vernieuwd? |
de meeste hebben dit...
gek genoeg ook bij bijna alleen type 1 met een 'grote' motorconfiguratie.dus bij een 1100tje lijkt/leek mij het altijd minder voor te komen ik zou me er persoonlijk niet te druk over maken ,al is het wel zo dat het meer opvalt naarmate het wiel dichter op de wielkastrand zit toch raar dat wel... |
Derk is even geweest en heeft z'n technisch oog erop laten vallen.
We hebben wat stelwerk verricht aan de camberverstelling en de stuurstang en het staat allemaal een stuk beter. Optimaal gaat het nooit worden want de ophanging waar de linker triangel in komt heeft "vroeger" een keer een duwtje gehad dus vrij logisch dat het niet helemaal uit komt. Maar ik ben er tevreden mee, nu nog even uitlijnen binnenkort en het probleem is voor mij opgelost !!! @SpeedieD: Er is redelijk veel vernieuwd, op de fusee na is praktisch alles nieuw. |
Mooi dat het nu beter staat en dat je er blij mee bent,
|
mooi dat t een stuk beter staat nu!
wou anders net zeggen dat je bij mijn mk1's ook welleens mocht meten of dat t probleem net zo erg was, bij mijn cabrio was trouwens het chassis deel waar draagarm aan bevestigd zit laatst afgescheurd, misschien een optie eens te controleren of die van jou daar ook begint ? ik heb er eventueel foto's van. het schijnt vaker te gebeuren dat het los scheurt. |
Mijn carrosseriegedeelte waar de triangel in valt is ook niet geheel recht meer.
Hier komt het waarschijnlijk ook vandaan. Moet zeggen dat de auto niet-uitgelijnd best prima stuurt. Zal hem binnenkort eens heen brengen te uitlijnen. |
ai ja dat is lastig, het is wel precies recht weer te krijgen op een richtbank maar dat kost nogal wat :rolleyes:
ik denk als jij hem hebt laten uitlijnen dat je denkt van wow wat rijd die nu gaaf ;) als die al niet 100% recht meer is, misschien een optie zo'n stabilisatorstang van een scirocco 16v er tussen bouwen ? ik heb er van geleerd dat die van mij afgebroken was misselijke klus om het weer recht in lijn te krijgen en flink doorgelast nu, heb nu ook een extra stabilisator stang gekocht en die komt er nu tussen, |
Zo'n stabilisator is misschien nog niet zo'n gek idee.
Zal de onderdelenzolders hier en daar eens afstruinen naar zo'n ding. Uitlijnen moet nog binnenkort, maar na de tesrit heen en terug naar Watercooled is het me dik mee gevallen hoe die stuurt, lang niet gek. Hoefde niet aan het stuur te hangen i.i.g. |
All times are GMT +1. The time now is 19:23. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.