Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   gti 16v KR probleem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=105869)

golf2 abuh 17-10-2012 16:25

gti 16v KR probleem
 
hallo mensen, Het is weer feest hoor! , word er niet meer goed van, mn oude motor een kromme drijfstang opgelopen :S.

Andere motor laten komen vanuit groningen, zou gereviseerd zijn Het onderblok iniedergeval! nou blokje zag er goed uit van buiten, zover ingebouwd en compressie gemeten, 1e 3 cilinders perfect, maar de 4e cilinder nog geen 7 bar..

die jongen zij, ja misschien van het stilstaan dat een zuigerveer vast zit(3 maanden stil gelegen) geprobeerd een klein beetje olie in de cilinder gedaan, maar keer met de hand motor rond gedraaid. daarna weer compressie gemeten maar geen resultaat. mijn oude cilinderkop erop gezet, haalde ook niks uit...

dus waar zou ik het moeten gaan zoeken?... iemand enig idee?

verder toen we de cilinder kop eens goed hadden bekeken, zagen we dat de tandjes van de nokkenastandwielen rond waren (gesleten) inplaats van spits, dus het is zoiezo maar goed dat we die eraf hebben gehad god zij dank...

hoop dat iemand me verder kan helpen.

mvg juul

golf2 abuh 17-10-2012 16:27

oja, en als iemand een (WEL) in goede staat onderblok heeft voor een 16v KR ook welkom!!

-spyrock- 17-10-2012 17:07

Ben je zeker dat je drukverlies hebt langs de zuigerveren? Het zou wel eens een cilinderkop probleem kunnen zijn (je kleppen dus), al denk ik dat je in dat geval nog veel minder dan 7 bar zou hebben.

Om dit zeker te weten kan je een zgn. Leak down test doen. Google maar eens.
Hiermee kan je makkelijk te weten komen of je druk verliest langs de inlaat, uitlaat of zuigers.

Als het toch langs de zuigerveren is gaat wat olie erin doen en paar keer rondraaien niet veel helpen. Ik zou eerder een ritje maken.

golf2 abuh 17-10-2012 17:57

oke, ja ik denk niet dat het aan de cilinderkop ligt aangezien ik nu mn oude erop heb zitten, en die was bij de oude motor gewoon inorde. maar het kan natuurlijk nooit kwaad om die test te doen om het zeker te weten.

dus jij zou eerder gewoon alles aansluiten en gewoon is n 10 km gaan rijden ofzo rustig aan, zonder al te veel toeren te maken, en dan nog eens de compressie meten? :thumbup:

Spijky 17-10-2012 18:38

Het ritje zal weinig uitmaken denk ik, maar je kunt het proberen aangezien het er toch inligt.
Als het niet verbeterd haal de zuiger er eens uit. Misschien kan je dan wat zien.


Waarom heb je een kromme drijfstang opgelopen? Heb je een oorzaak?

golf2 abuh 17-10-2012 18:53

de echte oorzaak waardoor die krom is gegaan,is voor mij niet duidelijk. het is gebeurd na een aantal pogingen om de auto aan te duwen ivm een kapotte startmotor(die wou ik gaan vervangen) en de laatste poging om aan te duwen hoorde we een klap en starte de auto wel, maar toen tikte/bonkte die als n gek.. motor uit elkaar gehaald zagen we dat de zuiger te diep lag. zuigers eruit gehaald, en toen zagen we de kromme drijfstang.

-spyrock- 17-10-2012 19:12

Het ritje zal waarscheinlijk niet veel uitmaken zoals Spijky zegt, maar het proberen waard denk ik.

Hoe zo'n drijfstang in een keer krom kaan staan weet ik ook niet, maar volgens mij wel de moeite om uit te vinden!

Was de cilinder met de kromme drijfstang dezelfde cilinder die nu maar 7 bar heeft?

golf2 abuh 17-10-2012 19:40

nee, want heb n andere motor gekocht. en van die motor is de 4e cilinder maar 7 bar. van de oude motor ligt het onderblok uit elkaar. heb een andere motor gekocht, omdat ik anders voor alle zekerheid mijn krukas zou moeten laten nameten of die nog recht is.

het onderblok van de motor die er nu in zit, zou gereviseerd moeten zijn zo'n 40.000km geleden
en dat kan opzig wel kloppen, want de compressie van de 1e 3 cilinders is perfect! daarom vindt ik het ook zo raar dat de 4e maar op 7 bar zit.

Spijky 17-10-2012 20:19

Als er verder geen mechanische beschadigingen zijn te zien in de cil. van de kromme drijfstang, kan je alleen maar een vloeistofslag hebben gemaakt.

er zou dan een flinke plas brandstof op zuiger moeten hebben gestaan.

Als je dan toch met allerlei blokken aan het rommelen bent, waarom pak je niet een drijfstang uit dat gereviseerde blok. er vanuitgaande dat er aan de zuiger niks te zien is.

golf2 abuh 17-10-2012 21:27

er stond geen plas brandstof op de zuiger toen we de kop van de oude motor eraf haalde.ja het,is zoiezo de bedoeling om van die 2 motoren, 1 nette motor te maken. alleen moet ik ff kijken wat ik moet hebben on dit onderblok inorde te maken, (dus de 4e cilinder fixen) want als ik nieuwe zuiger veren erop zou zetten, moet ik ze meteen van alle zuigers vervangen tog? wat raden jullie aan. gewoon eerst de zuiger van de 4e cilinder demonteren en nakijken?

Spijky 17-10-2012 21:35

Ik zou em er ff uithalen.
zien is weten(nieuw gezegde van mij) :D :D

Johan1982MK1 17-10-2012 21:35

Als je je zuigerveren gaat vernieuwen moet de cilinder ook gehoond worden.

golf2 abuh 17-10-2012 21:46

ja dat is waar Spijky! en Johan thx voor de info!, waarom is dat nodig trouwens? dan weet ik dat ook weer.. ;)

-spyrock- 17-10-2012 23:11

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
nee, want heb n andere motor gekocht. en van die motor is de 4e cilinder maar 7 bar. van de oude motor ligt het onderblok uit elkaar. heb een andere motor gekocht, omdat ik anders voor alle zekerheid mijn krukas zou moeten laten nameten of die nog recht is.

het onderblok van de motor die er nu in zit, zou gereviseerd moeten zijn zo'n 40.000km geleden
en dat kan opzig wel kloppen, want de compressie van de 1e 3 cilinders is perfect! daarom vindt ik het ook zo raar dat de 4e maar op 7 bar zit.


Je hebt mijn vraag niet goed begrepen :)
De cilinder met maar 7 bar is nummer 4 zeg je. Nu is mijn vraag, was de positie van de cilinder met kromme drijstang ook nummer 4?

golf2 abuh 17-10-2012 23:28

ja dat klopt. maar de motor die ik nu heb gekocht, heeft maar 7bar op de 4e cilinder. dus de motor met die kromme drijfstang was idd ook de 4e, maar dat was van de oude motor. dus ff voor de duidelijkheid, het probleem wat ik nu heb is van de laatst gekochte motor, dus niet de vorige die dus een kromme drijfstang had!

Erik Baas 17-10-2012 23:42

Quote:
Originally Posted by Spijky
zien is weten(nieuw gezegde van mij) :D :D

Inlijsten ! :)

Audi1981 17-10-2012 23:48

Had die 2e motor erg lang stil gestaan?

golf2 abuh 17-10-2012 23:56

uhm ongev 3,maanden volgens de vorige eigenaar.

Audi1981 18-10-2012 00:20

Dan kunnen de theorieën over vastzittende zuigerveren en leeg gelopen stoters ook wel overboord. Of hij moet 3 maanden in de sloot gelegen hebben...

golf2 abuh 18-10-2012 00:25

ja dat dacht ik zelf dus ook al, maarja het was t proberen waard! maar mij lijkt tog dat het aan de zuigerveren ligt,.. of zit ik nu fout? ik zal binnekort eens kijken of de kennis van mij tijd heeft om de zuiger er mee uit te halen. stel dat er nu nieuwe zuigerveren op zoude moeten, moeten de cilinders dan echt bij een revisie bedrijf machinaal gehoond worden?

-spyrock- 18-10-2012 09:41

Ok het was een ander onderblok, maar wel dezelfde cilinderkop. Maw, er zou wel eens iets kunnen gebeurd zijn met je cilinderkop op nummer 4 toen je die kloppen en bonken hebt gehoord, waardoor je nu met een ander onderblok niet genoeg compressie hebt op nummer 4.

Ik denk maar even logisch na ;)

Check eerst maar even die zuigerveren zoals hierboven wordt gezegd, daarna de kop.

Met dat honen kan ik je niet helpen, ik zou even naar een bedrijf bellen die motoren reviseerd en daar de vraag stellen, dan weet je het zeker.

golf2 abuh 18-10-2012 10:04

oke. nou, het zit m denk ik niet in de kop, want er zat eerst de cilinderkop op, die op de motor zat die k er nu in heb ligge. drna mn oude, omdat die nieuwe onderhand geen tandje meer op t nokkenastandwiel had staan.

golf2 abuh 20-10-2012 17:09

updatje:

vandaag is de motor verder aangesloten en hebben we m eindelijk gestart gekregen.

in mijn oren liep ie opzig wel redelijk goed, (volges die kennis van mij niet)
maar er is zoiezo iets niet goed. oorzaak is waarschijnlijk iets van de 4e cilinder, die dus te weinig compressie heeft,

er komen namelijk redelijk wat rook/uitlaatgassen uit de carterontluchting slang... iemand die zoiets ooit eerder heeft meegemaakt of weet hoe of wat ik het best kan doen..?

jorg-maashees 20-10-2012 17:27

Onderdruk in je carter. Krijg je door compressie verlies, wat wordt veroorzaakt door b.v. een kapotte zuigerveer.

golf2 abuh 22-10-2012 17:06

oke, wat zou ik ongeveer kwijt zijn in de motor te laten honen en een set nieuwe zuigerveren? en wat zouden jullie doen in mijn geval?

jorg-maashees 22-10-2012 18:21

Ik zou het onderblok compleet laten reviseren. Kost nu wat meer , maar dan ben je voorlopig van het gezeik af. Je loopt namelijk risico , dat door de hogere compressie je lagerschalen het gaan begeven. Ik jan natuurlijk niet in je portemonee kijken , maar ik zou he doen... :thumbup:

golf2 abuh 22-10-2012 18:39

oke, ja dat is misschien idd beter. ik had al zo'n setje sport lagerschale gezien voor 80 euro als ik me niet vergis. maar dan is mijn vraag nog, wat een setje zuigerveren kost, en wat het honen kost...

jorg-maashees 22-10-2012 19:28

De zuigerveren zullen niet de kosten zijn. Honen lijkt me ook niet. Je moet gewoon een motoren revisie bedrijf bellen, en vragen wat dat kost. Honen is iets wat gewoon goed moet gebeuren, evenals het nameten van de zuigers t.o.v. de cilinders ( kijken of de zuigers niet versleten zijn ). Als ik jou was, zou ik je onderblok gewoon kaal maken, en wegbrengen en zeggen dat ze het moeten reviseren. Kost wat, maar dan heb je ook wat :thumbup:

Ik zelf heb al vaak genoeg voor goedkope opties gekozen op bepaalde onderdelen of werkzaamheden, en ik kan je zeggen, bijna altijd spijt van gehad.

golf2 abuh 22-10-2012 21:00

heb net de vorige eigenaar nog gesproken, en die werkt bij een motor revisie bedrijf, die zou de motor nog gereviseerd hebben, hij rade mij aan om de cilinders met de hand te honen en dan nieuwe zuigerveren te monteren...

verder had ik nog gevraagd over de nokkenastandwielen waarvan ik dacht dat de tandjes versleten waren omdat de tandjes rond waren. maar volgens hem was dit wel vaker bij geslepen nokkenassen? kan iemand mij vertellen of dat zo is?...

golf2 abuh 23-10-2012 16:45

Zaterdag blokje weer demonteren, ( nog iemand tips of opmerkingen, over de krukas e.d. eruit halen?.. altijd welkom)

dan gaat het onderblok volgende week naar een revisie bedrijf.

verder zou ik graag jullie reactie willen horen over onderstaande nokkenassen:



dit is de cilinder kop die op de laatst gekochte motor zat, waarvan ik dacht dat het niet goed zat, omdat die tandjes helemaal niet spits meer zijn.. maar schijnbaar zou dit komen omdat de nokkenassen zoude zijn bewerkt, met name de nokken zouden zijn geslepen ofzo...

graag jullie reactie of ik dit wel of niet kan laten zitten.

golf2 abuh 24-10-2012 11:34

zou, iemand mij kunne vertellen of deze tandjes zo horen bij bewerkte kr nokkenassen??

tim_j 24-10-2012 11:39




Volgens Google zijn de tandjes scherper. (zoekterm: 16v KR camshafts)

topic: http://www.clubgti.com/showthread.p...6V-Cams-A-Guide

golf2 abuh 24-10-2012 13:17

ja op de site van bolku tuning, staan,ook bewerkte kr nokkenassen, die hebbe ook hele botte tandjes. zijn de tandwieltjes niet los over te zetten misschien ..

tim_j 24-10-2012 13:44

Als ik het topic zo doorlees, heeft juist de KR standaard stompe tanden integenstelling van mijn voorgaande bericht. tandwielen kunnen eraf, maar ik betwijfel of het ene probleem opleverd. Staan de tandwielen nog wel goed getimed op elkaar?

-spyrock- 25-10-2012 20:56

Dit is een foto van op de site van VW "classic parts center" van een nokkenas voor KR (n° 027109021AH)



Voor zover ik kan zien zijn de tandjes ook afgerond, en niet puntig zoals op de foto van Tim_J

golf2 abuh 31-10-2012 15:37

oke bedankt voor zover.

Ik heb mn motor dus weer uit elkaar gehaald, en naar een revisie bedrijf in de buurt gebracht. alleen moet het blok opgeboord worden, en overmaak zuigers erin, en de kop is volgens dat bedrijf ook niet meer 100%

nu heb ik op dit moment alleen geen geld achter de hand, om het onderblok plsu de kop te laten reviseren.

nu is mijn vraag, kan het kwaad, als ik alleen het onderblok laat reviseren, en de kop voor nu, gewoon even laat wat het is?

of gaat mijn gereviseerde onderblok hieronder lijden?...

het liefste zou ik via internet gewoon een motor kopen die in goede staat is, maar dit durf ik niet meer aan na wat ik bij de laatst gekochte motor heb aangetroffen / beetje opgelicht ben.

graag hoor ik jullie reacties.

mvg juul

tim_j 31-10-2012 16:15

Wat is er niet 100 procent meer aan de kop? niet dat het schade oplevert aan het fris opgemaakte onderblok.

Wouter42 31-10-2012 16:22

Ik heb eventueel nog wel een KR kop staan?

golf2 abuh 31-10-2012 16:31

ja je krijgt bij n revisie bedrijf zoiezo alles te horen wat in hun ogen,niet goed is. maar de kop ligt nog niet uit elkaar, maar volgens hun waren de kleppen of enkele kleppen en klep geleiders niet meer in orde, en ze verwachten nog meer niet als ze de kop uit elkaar zouden halen. verder zou ik voor revisie van het onderblok alleen, al rond de 600 euro zitten inc. nieuwe lagers e.d. dat komt met name omdat er dus nieuwe (overmaat) zuigers in komen.

@wouter: is de kop in zeer goede staat? en wat is je vraagprijs?

maar het kan dus geen kwaad voor het onderblok, als ik een niet gereviseerde kop op een wel
gereviseerd onderblok zet?

Audi1981 31-10-2012 16:35

Ik zou alleen een blok kopen als ik het nog kon horen lopen en compressie kon meten...of het moet echt uit vertrouwde kring komen, heb ooit van een forumlid hier een KR gekocht voor 100 euro inclusief bak, ik had mijn verwachtingen van dat blok ook aangepast aan de prijs...;)


All times are GMT +1. The time now is 17:57.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.