Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Motor mist: ontsteking?> (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=107045)

1Golf2 12-11-2012 17:41

Motor mist: ontsteking?>
 
Betreft een 1,8 L motor type ADZ met MonoMonotronic injectie.
Deze motor draait stationair onregelmatig, en klinkt duidelijk alsof en een cilinder niet meedraait.
Met name duidelijk te horen in de uitlaat.

Gauw even het hele verhaal, als het even mag ;) :
Bij de APK was de CO kantjeboord; de keurmeester zei: katalysator leeg; andere kat gekocht, en daarna de uitlaat verwijderd.
De nummers op het binnenwerk van de kat zijn zelfs nog leesbaar, ziet er uit als nieuw.
Daarna zei dezelfde keurmeester dat het dan de zuurstof sensor moest zijn: andere erin gehangen: geen enkel verschil.
Omdat het mij toch een ontstekingsprobleem leek, de 4 bougies vervangen [zagen er prima uit, licht bruin, voorgeschreven type]
dan de verdelerkap en de rotor: allemaal geen enkel verschil.
De kabels doorgemeten, en hebben geen weerstand; de kappen hebben alle 5 kOhm weerstand, zoals het hoort; er is geen geleiding/sluiting in de kappen naar massa: de weerstand is > 20MegOhm.
Ook direct aansluiten van de kabels op de bougies, dus zonder de kappen gaf geen verschil.
Daarna de compressie gemeten, en deze is op alle vier de cilinders precies 12 bar, nog geen 1/2 bar verschil.

Nou weet ik het even niet meer, wie heeft er nog een goed idee?
O ja, de rubberen inlaat pakking tussen de injectie en het spruitstuk is vorig jaar vervangen, maar dat had niet het zelfde storingsbeeld; ik zet het er maar even bij voor de volledigheid.
De wagen gebruikt heel weing olie1/2 liter op een paar 1000 km, en geen drup koelvloeistof.
Wat nu?
Bedankt voor het meedenken.
Cor

Spike 12-11-2012 17:43

Heb je de compressie al gemeten?

1Golf2 12-11-2012 17:49

Ja, zie laatste regel 2e alinea: 12 bar alle 4
Cor

tim_j 12-11-2012 18:34

Blauwe temp sensor al vervangen? stroom eral langer dan 30 min afgehad?

golf mkII 16v 12-11-2012 22:21

ADZ is een golf 3 motor
Op de koelwateraansluiting[tussen de 3e en 4e cilinder]
Daar zit een tempsensor[4 polig]
Deze al eens vervangen?

fcapri 13-11-2012 07:38

steek eens andere bougiekabels.

net hetzelfde gehad met mijn zus haar 1.1 monopoint injectie poloke. stilvallen, stotteren, slecht starten. bougiekabels ook uitgemeten en waren goed, ze waren al 3dagen aan het zoeken en waren de kabelboom aan het doormeten toen ik eens kwam zien naar de werken (21kabeltjes ofzo van de ECU volledig uitgemeten).

toen ik hoorde dat ze de bougiekabels 'uitgemeten' hadden trok ik grote ogen. ik ben nog van de oude stempel, en vervang gewoon bougiekabels met een andere auto. dat uitmeten.... daar ben ik niet voor.

dus achteraan de werkplaats zo een polomotortje gepakt, delcokap en bougiekabels daar volledig uitgehaald en op mijn zus de hare gehangen. auto reed ineens perfect.

garage vond het raar, bougiekabels meten goed, en toch niet werken. op vlak van hoogspanning, gewoon eens swappen (bobines, delcos, contactpunten, ECU, ...).

als je zeker bent, dat je op gehoor kan horen dat 1 cilinder niet meewerkt, dan zou de motor ook wat moeten schommelen. je kan vinden dewelke het is door bougiekabel 1 voor 1 eens los te trekken.
temp sensoren kunnen misschien ook, maar dan zouden ze toch alle 4 raar moeten lopen, en zou je in principe kleurverschil aan de bougies moeten zien

Niles 13-11-2012 08:42

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
ADZ is een golf 3 motor
Op de koelwateraansluiting[tussen de 3e en 4e cilinder]
Daar zit een tempsensor[4 polig]
Deze al eens vervangen?



Idd. Stekker loshalen moet hij op reageren. Zoniet vv

Erik Baas 13-11-2012 11:44

Heb je de isolatie van de bougiekabels (20MΩ) gemeten met een universeelmeter of een zg. "megger"? De laatste meet nl. met een veel hogere spanning, en kan lekkage of (doorslag!) aantonen die je anders niet opmerkt!

1Golf2 13-11-2012 19:37

Quote:
Originally Posted by tim_j
Blauwe temp sensor al vervangen? stroom er al langer dan 30 min afgehad?

Nee, geen van beide; is dat die waar golf mkII 16v het [ook?]over heeft? " tussen de 3e en 4e cilinder"

@fcapri
Ik heb naar andere kabels gezocht, maar geen passende; hier zit op beide kanten een ca 4mm stekkertje aan; Ik heb wel een set kabels van een Amerikaan, maar die hebben aan beide kanten een grote aansluiting; op de bougie kan je dat verhelpen met een tonnetje, maar op de kap kan je er niet bij.
Vandaar dat ik de kabels allemaal heb doorgemeten, met het resultaat als vermeld
@ Erik Baas
Dat weet ik Erik, maar ik heb wel een DMV, maar geen megger, helaas.

Even terug komen op die Temp zender: wat doet die? meet de keolvloeistof temp en geeft dit door aan de comp?
En wat zou daaraan verkeerd zijn?
De wagen komt mooi op temperatuur, dus daarom vraag ik me af wat dit ding doet, en hoe die zou kunnen zorgen voor het missen.
En ja, de motor schudt natuurlijk wat, maar ik kan geen verschil vinden bij het individueel afnemen van de bougiekabels.
En dat 30 min stroomloos maken: om de comp te resetten, neem ik aan?

Bedankt voor alle input
en als het effe kan een paar antwoordjes graag :)
Cor

golf mkII 16v 13-11-2012 19:47

Sensor meet de koelwatertemp voor de computer
Die past daar dan de brandstof/ontsteking weer op aan
Meet die geen waarde of verkeerde gaat de motor in noodloop[te veel brandstof ontsteking later]

1Golf2 13-11-2012 19:55

Goed, daar ga ik morgen naar kijken; vrouw is nu weg met de auto...
Enig idee van de kosten?
zinvol om op de sloop te kijken?; sommige sensors kunnen wel prijzig zijn [zoals de zuurstof sensor, die geen verschil uit maakte :shake: ]

Edit: even mijn boek erbij gepakt: er zitten 2 sensors tussen cil 3 en 4; die dicht bij de motor zou de sensor voor de injectie zijn en is blauw, die verder van het blok af , is voor de inlaat-lucht-voorverwarming, en die zou rood zijn.
Het is dus de blauwe, ?
Cor

Sjeesbeest 13-11-2012 22:05

Ik ga voor een gescheurde voetpakking (28 euri) in combinatie met een scheur in de carterontluchting (10 euri).

Beweeg eens je carb tijdens een stationair draaiende motor, hoor je veel verschil in het lopen dan is het zeker je voetpakking.

Je stationairregelingsapparaat (duur) voorop de carb kan ook voor problemen zorgen, hierin zit ook je nullastschakelaar.

Je gaskleppositiesensor (duur) is ook een fijne.

Tempsensor (20 euri, en niet vergeten de O-ring erbij te bestellen) zou je ook kunnen vervangen, hierdoor krijgt de ECU idd verkeerde waarders door en gaat meer inspuiten (je zou dan wel veel zwartere bougies moeten hebben als jij aangeeft).

1Golf2 13-11-2012 22:25

Altijd leuk, weer nieuwe ideeën, maar die voetpakking heb ik een jaar geleden, misschien 2 jaar , stuk gehad, en weet dus wat dit betekent; ik heb hem bovendien nog zorgvuldig nagekeken deze week, en dat is hem dus zeker niet.
Die carterontluchting?
Je bedoelt dat gebogen stukje slag dat naar de kap op de injectie zit?
Die is het dus ook niet: ik heb de slang tussen het luchtfilter en de injectie eraf gehad, en met draaiende motor mijn hand op de inlaat gehouden: dan zoog hij die slang dus helemaal plat; geen barst of scheur te zien.
Deze test uitgevoerd juist om te kijken of er een vacuüm lek was ergens.
Niet daar dus.
Maar ik zet wel vraagtekens bij het feit dan de motor niet afsloeg, dat had ik wel verwacht. Zou toch moeten gebeuren? Maar ik kan ook geen ander vacuüm lek vinden, dus weet niet waar hij dan zijn lucht vandaan krijgt :confused:

Die bougies: mooi licht bruin na een ritje van 20 km op de snelweg.
Maar gisteren met koude motor de wagen even omgedraaid, en toen bougies er uit om compressie te meten, dus na 1 minuut draaien of zo, toen waren de nieuwe bougies zwart en nat; maar ja, bij koude motor, na1 minuut draaien, dat is toch niet representatief zou ik denken.
Cor

Marcski 13-11-2012 22:34

temp sensor met draaiende motor al losgetrokken?

bobine wil ook nog wel eens kapot gaan

1Golf2 14-11-2012 12:30

Temp. Sensor goed?
 
Goed, het volgende gedaan:
accu los voor een half uur; resultaat: precies zoals het was, dus stotteren en trillen.

De sensor tussen de 3e en 4e cilinder losgetrokken: motortoerental loopt op met 200 RPM.
Dat zou dus betekenen, dat die sensor goed is?
Als de stekker er weer op gaat, dan zakt het motor toerental weer iets terug.

Overigens, ik zag nergens "blauw" op die sensor, wel een bleek-gelige ring eromheen. Maar het was wel een 4 draads aansluiting.
En die "rode" die in mijn boek staat, is er helemaal niet, er is maar 1 sensor daar.
Wat nu?

Cor

tim_j 14-11-2012 18:45

eentje is voor je regelapparaat.
de ander voor je tempmeter in de tellerbak.

Lambda uitgemeten?

1Golf2 14-11-2012 19:21

Ik kan op de aangegeven plek maar 1 sensor [4 draads] vinden, zoals ik al schreef; of bedoel je misschien, dat die 4 draads sensor bestaat uit 2 sensoren in 1 huis?

Lambda is al vervangen, dat was een van de eerste stappen, zie openingspost.
Cor

ab21662 14-11-2012 19:28

Misschien staat de ontsteking niet op tijd. Verdraai de stroomverdeler eens een beetje met draaiende motor. Wel eerst even een merkje zetten hoe ie stond.
Wie weet.
Succes,
Ab

golf mkII 16v 14-11-2012 19:53

Quote:
Originally Posted by 1Golf2
Ik kan op de aangegeven plek maar 1 sensor [4 draads] vinden, zoals ik al schreef; of bedoel je misschien, dat die 4 draads sensor bestaat uit 2 sensoren in 1 huis?

Lambda is al vervangen, dat was een van de eerste stappen, zie openingspost.
Cor

Wat ik al schreef: Is een golf 3 blok en die heeft ind 1 sensor met 4 draden
1kant voor de tempmeter en de ander voor de computer

1Golf2 14-11-2012 20:06

OK bedankt,
maar wat is je commentaar op mijn bevindingen van vandaag?
zie http://www.volksforum.com/forum/sho...12&postcount=15
DAt is dus post 15 hierboven :thumbup:
Dank
Cor

Sjeesbeest 14-11-2012 22:10

Trek de stekker van het stationair regelapparaat er eens af, als ie beter gaat lopen dan is het je regelapparaat. Dit is tevens merkbaar als je gas geeft en dan opeens los laat, normaal moet de wagen netjes uitvieren doet die dat niet en duikt de neus van de waggel naar beneden dan is het niet goed.

En ook gok ik op een vacuum lek van de carb, de kleine slangetjes aan de achterzijde zijn ook vaak los of poreus.

1Golf2 14-11-2012 23:04

Ik weet zo even niet waar die stekker van dat regelapparaat zou moeten zitten; is dat de "schub abstellung"? dus de regeling die ervoor zorgt, dat het motor toerental langzaam terugvalt, maar boven de 1500 toeren de benzine inspuiting afschakelt, en daarna weer inschakelt?
Dat lijkt goed te werken; het motortoerental vanaf ca 3000 valt langzaam terug, ik schat dat is onbelast ca 3-4 seconden duurt, dus dat is goed, zoals jij het beschrijft, toch?

Ja, vacuüm lek dat zou ook goed kunnen, want zoals ik al eerder aangaf heb ik mijn vraagtekens bij het feit, dat de motor blijft lopen, als ik mijn hand op de aanzuigopening van de plastic kap houd.
Dan trekt hij wel een hoog vacuüm, en zuigt de carterontluchtings slang helemaal plat, maar de motor slaat niet af!
Waar haalt hij dan zijn lucht vandaan!
Krijg er wel een grote rode plek van in mijn handpalm....
Toch maar eens alle slangen nog eens nazien.
Maar zou hij daar onregelmatig van gaan lopen? Dus alsof hij mist op de ontsteking [wat hij volgens mij echt niet doet]
Cor

Sjeesbeest 15-11-2012 07:05

Een defect stationair apparaat gaat die niet onregelmatig lopen, dat kan ik uit eigen ervaring wel vermelden. Heb zelf een mk3 variant gehad met dezelde motor, en ben er ook een hele tijd mee bezig geweest om alles op te speuren.





voor een iets grotere foto hiero klikken !!

1Golf2 15-11-2012 19:03

Kijk, dat is nog eens service!
Ik was sinds gisteren ook meer geneigd om verder te zoeken naar een vacuüm probleem, want dat die motor bleef lopen terwijl ik mijn hand over de inlaat had gelegd, dat moest niet kunnen, hoewel hij behoorlijk vacuüm trok.
Ik had AL de door jou omcirkelde punten onderzocht, en toch niet gevonden waar die motor zijn lucht vandaan kreeg: er moest een lek zijn, anders kan hij niet lopen.
Onder het plastic T-stuk, dat op de rem vacuümleiding zit, zit een 45* slangetje; dat ziet er prima uit, en er was niets aan te zien; zover was ik gisteren gekomen.

Vandaag toch weer terug naar dat punt: als ik mijn hand daarachter om die slang heen legde met draaiende motor voelde ik het vacuüm zuigen!
Barst in de slang afgedicht met de vingers, en de motor loopt goed!
Vinger eraf, en de motor ligt te schudden

Met andere woorden: dader gevonden; een nieuw stukje slang van 12mm erop met de bestaande slangklemmen, en het probleem is verholpen, waar ik al weken lang naar heb lopen zoeken, en €150 aan materialen en gereedschap [compressiemeter] heb uitgegeven.
Oplossing: kost niks

Wie heeft er nog een splinternieuwe compressiemeter nodig :tongue:
of een Lambda sensor?

Conclusie: probleem opgelost.
Overigens: als je de stekker van het stationair regelapparaat aftrekt, slaat de motor onmiddellijk af.

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Cor

Sjeesbeest 15-11-2012 19:14

Goed bezig!

EDIT: als ik bij de mijne de stekker eraf trok bleef ie gewoon lopen, blok was van 1997, ook een ADZ. Dan heb ik het over de stationair regeling en niet over de gaskleppotentiometer.

tim_j 15-11-2012 19:37

Je hebt het gevonden, mooi! Heb zelf ook een stationair onrustige monopoint. Zal dit eens bekijken.


All times are GMT +1. The time now is 06:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.