![]() |
HELP: 5-cilinder in mijn t3 enka
Hallo allemaal,
Ik heb een t3 enkel cabine pick-up met de welbekende 1.6 diesel krachtbron. Het busje is hiermee niet vooruit te branden, het trekt als een aardappel en na drie kwartier met het pedaal tot onder de vloermat ingedrukt krijg ik hem nog net tegen honderd aan. Laatst moest ik met een auto-ambulance met een golfje 1 erop de snelweg op, ik kon het met veel kabaal nog net tot 60 schoppen :screwy: . Hier ben ik dus klaar mee en er moet iets anders in komen. Ik wil er niet zo'n afgezaagd 1.9 turbo dieseltje in hebben of een tdi of zoiets, maar ik wil er graag een 5-cilinder turbo diesel uit een audi 100 in hangen :D . Dat zijn prachtige blokken om te zien en ze schijnen heel fijn te lopen. Dus; heeft er iemand ervaring mee of suggesties/ideeën? Ik heb wel vaker 5 cilinders in busjes gezien maar geen turbo diesels. Ik verwacht dat ze zo tegen de bak aan schroeven maar dit weet ik niet zeker. En of er nog moeilijke kabelboom problemen zijn weet ik eigenlijk ook niet, maar verwacht daar wederom geen problemen. Ik hoef er geen stuurbekrachtiging of airco ofzo op te hebben dus dat scheelt ook weer wat. Alvast bedankt!, Groeten Rik |
ik mag hopen dat je een tdi uit een latere audi 100 bedoeld?
die oude krengen komen ook niet vooruit..... een 2.5 tdi past er wel in,met wat creativiteit. |
Quote:
ja, eh, nou, ik bedoelde eigenlijk wel zo'n oude td. :tongue: zo rond '86 hangen die geloof ik. maar dat is dus geen strak plan? |
nee dat schiet niet op,85pk.....dan kun je er net zo goed een 1.9 td inhangen,makkelijker en net zo snel.
|
is het niet zo dat de gieting van een audi carter anders is dan van vw ( hebben geen 2.5 weet ik ) en daarmee zit je dus met de passing in de motor ruimte. je moet dan zelf motorsteunen gaan maken en verplaatsen. als je een 1.9 vw neemt dan kan je de oude montage plaatsen gebruiken, en er is veel kant en klaar op de markt voor de ombouw.
correct me if i'm wrong. |
Voordat ik mijn T3 omgebouwd had, heb ik ook een 5 cilinder overwogen (ik kreeg toen het aanbod van een 2,5 TDI uit een Volvo 850, dezelfde als 'n LT). Ook heb ik een V6 TDI overwogen, maar dit zou qua kosten nogal uit de klauwen lopen.. :rolleyes:
Toen dus maar gekozen voor een 1900TD AAZ. Intercooler bij geplaatst en versnellingsbak aan laten passen (andere eindoverbrenging), en dit rijdt best prima. Trekt erg goed, en een kruissnelheid van 110 is prima te doen. Je moet ook niet veel harder willen in 'n T3 ;) |
Bedankt allemaal alvast voor de info!
Ik rij zelf ook nog een 1.6 td doka, en daar is niet heel veel over te klagen. Het loopt 120 als het moet maar dan houdt het toch op. Met andere woorden: een 1.6 td is goed te gebruiken in het dagelijks verkeer maar houdt niet veel over. Daarom dacht ik aan een 5-cilinder td omdat die nog 15 pk en wat koppel extra hebben waarmee je dan volgens mij wel heel goed mee overweg moet kunnen... En het zijn hele mooie blokken om te zien vind ik persoonlijk :redface: En wat gijs zegt, heel hard moet je met zo'n busje ook niet willen gaan. Daar zijn ze niet voor gemaakt en dat merk je dan ook aan alles ;) @ keesf: hoe bedoel je dat met dat carter? Gaat dat sowieso niet passen of met aanpassing van de motorsteunen wel? Die aanpassen lijkt mij geen heel groot probleem omdat een bus blok tussen twee buizen hangt. De motorsteunen zitten daarmee dus niet direct aan de body. Dat lijkt mij wel veel schelen. En dan nog wat; omdat een busblok onder een hoek hangt, gaat dat wel goed komen met een andere motor? of krijg ik dan ongelijkmatige slijtage o.i.d.? |
als je wat extra pit wil voor weinig,en je bent handig;
haal een goede 1.9d op de sloop,hang alles van je eigen blok over[oliepomp+carter,br.pomp,turbo etc,etc] en hang de boel weer terug.pomp even goed afstellen en je fluit erover.ik heb er al een stuk of 8 op deze manier gedaan en de eigenaren waren altijd super tevreden over de kracht. |
mischien zelf ook al gevonden :confused:
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/E.../tdi-umbau.html http://www.motor-talk.de/forum/2-4-...en-t125173.html http://www.youtube.com/watch?v=7NpcTlnDLQk v6 tdi ombouw http://www.v6bus.de/v6tdi/index.html |
Quote:
Dat wordt lastig: die 1.6 td hangt in een andere bus, daar ga ik niks aan doen, dat is niet nodig. Ik heb dus twee bussen waarvan een gewone 1.6 waaraan wel iets moet gebeuren. Een 1.9 wil ik niet, ik vind dat gewoon niet leuk/speciaal genoeg. Dan maar wat minder vermogen ( :screwy: , ik weet het) |
dan moet je doen wat je leuk vind,doe ik ook altijd.zal wel wat werk met zich meebrengen,maar ach,dat heeft ook z'n charmes.
|
yep, dat is het plan, zelf wat in elkaar knutselen, nu nog ff uitzoeken of het überhaupt kan lukken.
|
Quote:
ach een w12 word ook al geprobeerd ,dus wat blijft er dan nog over :confused: |
v10 tdi?
|
Quote:
:rock: :thanks: :drive: |
De motor past niet rechtstreeks op de versnellingsbak, maar bij ds tuning in duitsland verkopen ze pasplaten voor deze ombouw.
http://www.ds-tuning.com/index/7-index.html Ik vind het wel leuk dat je iets anders wil dan de rest. Ben benieuwd waar je tegenaan gaat lopen en hoe het eindresultaat zal zijn. Gr. Bart |
Zuid Afrikaanse T3's hadden standaard een 5-cilinder Audi motor die gemonteerd werdt dmv een speciaal vliegwielhuis.
Volgens mij zat hier ook iemand die dat al eens gedaan heeft en zijn 5cilinder vliegwielhuis 'gewoon' bij de VW dealer besteld heeft. |
Quote:
Jup: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=42027 :thumbup: |
Ten eerste allemaal enorm bedankt voor alle leuke en interessante/handige posts! :thumbup:
Maar, eh, zo'n vliegwielhuis uit Zuid-Afrika, gaat dat ook op een 5 cyl. turbo diesel? Dat is namelijk nogal wat anders dan een v10 of-wat-dat-blok-ook-mag-zijn... En daar ga ik dus nooit aankomen denk ik, of wel? Het lijkt me in ieder geval geen voorraad artikel?! Een vliegwielhuis van de originele audi bak, zou dat ook niet kunnen passen? Een adapter tussen motor en bak wil ik eigenlijk niet aan beginnen, ik wil het maken alsof het zo de fabriek uit heeft gerold in '86. Dus alleen originele vw onderdelen van '86, of eventueel 1 of 2 jaartjes ouder. Geen adapters of andere gekke after-market dingen. Ik heb ook wel eens vaker gehoord dat iemand een passat bak in een t3 heeft geschroefd. Volgens mijn logica ga je dan 5 versnelingen achteruit en 1 vooruit?! :confused: Die bak zit namelijk in een passat in rijrichting, maar in een bus zit de bak (zoals jullie ongetwijfeld weten) "anti-rijrichting". In ieder geval, als dat lukt met een passat bak, zou dat ook moeten lukken met een audi 100 bak op een of andere manier? Iets met het diff misschien? Of zeg ik nu iets heel doms?? :confused: :confused: |
Nou als je die link even door leest, dan zie je dat de beste man een T3 synchrobak met een Audi V6 er op heeft...En ik denk dat het boutpatroon van de 2.3E motor wel overeenkomt met de 2.0TD/2.5TD maar da's een kwestie van uitzoeken...
Wat betreft een adapter ben ik er niet zo huiverig voor, heb jarenlang een T3 met 2.4 Opel Manta blok in onderhoud gehad, ging prima ;) Edit; ik denk onderdeelnummer BCY 301 107 A Maar dat moet je ff checken met de Konjel, van de kever 4x4... |
2.3 boutpatroon is identiek aan 2,0 en 2,5tdi etc.
je kunt het dus met die bakhelft af,ik zou er wel meteen een td 5bak achter knopen. ik gok dat je de olieaanzuigslurf iets moet verbouwen maar dat je voor de rest qua carter wel wegkomt,dit omdat de motor origineel ook al over die zij ligt.de steunen maken moet geen probleem zijn,je hoeft alleen iets te fabrieken vanaf het blok naar de langsdragers.ik denk dat je zelfs de originele rubbers wel kan gebruiken,qua ruimte. |
:thumbup:
|
Leuke plannen weer hier :thumbup:
|
Quote:
Yep, heb hem gelezen, maar er wordt niet over een 5-cilinder td gesproken... ;) Bedankt voor het onderdeelnummer, super handig. Zal het eens in ETKA opzoeken en dan eens bellen met vw of ze er nog aan kunnen komen. Ben benieuwd. Alleen zijn ze hier bij vw de balle behulpzaam dus we gaan nog moeten zien wat dat op zal leveren. Quote:
Zo'n vijfbak is nog wel een probleem. Ik ben daar al eens opzoek geweest voor mijn doka t3. Ik kwam er toen achter dat er een versnelling voor de 1 zit in plaats van na de vier, om het maar even simpel te zeggen. Ik denk dat er dus een lange vijfbak van een benzine bus moet komen, heeft iemand daar ervaring mee? |
Als je toch zo bezig gaat kan je gelijk ook voor een Renault UN1 kiezen, die zijn redeljk onverwoestbaar...;)
|
Quote:
nee nee :shake: , alleen originele vw/audi onderdelen in mijn wagens, het is van de zotte, ik weet het, maar toch wil ik het zo... |
Quote:
je hebt in td bakken volgens mij ook langere versie[s].heb een bus omgebouwd naar 1.9d laatst daar was achteraf de bak van gaar,daarna een [volgens de keverspecialist hier in de buurt] lange td bak gemonteerd,kon bijna 135 halen. liep voor de tijd 105. |
Hier zijn ze bezig met een audi/vw versnellingbak onderste boven te monteren. Alleen gebruiken ze hier ook een pasplaat... En een 1.9 tdi... Maar het idee is er.
Moet natuurlijk ook met een 5 cilinder mogelijk zijn, of met een v6. http://www.brick-yard.co.uk/forum/a...topic71714.html |
Een kennis van me rijd al jaren rond met de 2.5TDI (5 cilinder)( die je ook vind in de Audi 100/ VW T4) in zijn T3 caravelle .
Hij heeft de motorsturing van de Audi 100 erop , dus de 140pk versie . Rijd lekker hoor ! Hij heeft eerst een tijd gereden met een standaard 5bak, maar die ging al snel kapot. Nu rijd hij al een hele poos rond met een versnellingsbak van een Audi A6 erin . En ja , die zit ondersteboven gemonteerd . Met een zelfgemaakte adaptorplaat . |
Quote:
Dat lijkt me raar. Als je de bak op z'n kop legt is de draairichting nog steeds gelijk. Er zal *n de bak wel iets veranderd zijn ;) |
Euhhh nee? Als je hem 180 graden roteert om de prise-as, draaien de uitgaande assen toch echt de andere kant op hoor ;)
|
@Gijs: Dat dacht ik dus ook, maar omdat jij het nu zo zegt dacht ik ineens dat de aandrijfas natuurlijk wel eens zou kunnen veranderen van richting...
Ik heb een héél simpele voorstelling gemaakt in een 3D programma waarbij ik een soort versnellingsbak vorm met aan beide kanten een aandrijfas heb gemaakt die rechtsom (clockwise) draait. Ik heb die hele animatie gekopieerd en erboven gezet en omgedraaid om te kijken of de richting van de aandrijfassen veranderd en verdomd! Het zal wel heel logisch zijn maar ik moest het toch eerst zien om het te geloven, dus voor de ongelovigen; de plaatjes. Wat @Audi1981 dus zegt :) ![]() ![]() ![]() ![]() Edit 2, uit het Brick Yard topic een omgedraaide DUK bak van een 1.9 TDI uit een Passat en een A4 onder een T3, en zo'n zelfde bak op eBay: ![]() ![]() |
Je kan ook je diff omkeren. Hoef je geen ontluchtingsgaatjes in je bak dicht te frommelen. En als je de bak toch open maakt ivm (deel)revisie, lijkt het me handiger dan de bak in zijn geheel keren.
|
Ja, je zou zeggen dat dat inderdaad makkelijker is... misschien komt zo'n standaard VAG bak raar uit ofzo. Renault UN1 kan het diff inderdaad worden gedraaid maar blijkbaar werkt dat niet bij elke bak, althans, ik kan er nergens informatie over vinden.
|
Quote:
De bak zelf word omgedraaid wegens de inbouwpositie ... Om meer bodemvrijheid te behouden en om de aandrijfassen "rechter" te laten lopen |
Weer nuttige info allemaal, bedankt weer!
Maar het plan is gewijzigd helaas. Het blijkt namelijk dat het aantal cilinders ook op kenteken staat, en dat is normaal geen probleem, maar mijn busje is origineel Nederlands met de PON stempel nog steeds op deel 1. Ik wil hem daarom dus niet laten omkeuren want dan moet ik de originele papieren inleveren, en dat is niet de bedoeling. Als ik nog eens een niet origineel Nederlandse bus krijg, ga ik het alsnog proberen. Het plan is nu als volgt: Ik heb nog een hele goede originele 1.6 TD uit een t3 liggen die erin gaat. Dat zijn een paar aanpassingen aan de kabelboom en koelsysteem, maar dat heb ik allemaal wel liggen. Er is wel een ander "probleem": een td heeft origineel een verhoogde tunnel (bij de versnellingspook voor) waar een normale gewoon een vlakke vloer heeft. Ik denk dat dit te maken heeft met de koeling van de radiator o.i.d., maar dat weet ik dus niet zeker. Iemand een idee? Of maakt het gewoon geen reet uit? Waarschijnlijk niet :tongue: En een bak omdraaien wordt het dus niet!! Al die gaatjes dichtmaken en weet ik wat nog meer. Dat is niet de bedoeling. Er zit volgens mij ook een oliepompje in een bak, dat gaat ook niet werken op z'n kop. De gewone circulatie van olie gaat sowieso fout gaan volgens mij als een bak op z'n kop hangt, dus een originele T3 bak, of geen bak voor mij. Dat is dus optie één :D |
Quote:
Nope, olie wordt gewoon rondgeslingerd door de tandwielen :thumbup: Spatsmering noemen ze dat ;) |
Oké mensen, dit idee heeft weer nieuwe lucht gekregen. Ik heb nu een doka staan uit '84 (productie '83) waar ik het alsnog maar eens ga proberen. De kas is bijna geheel gelast, nog een paar puntjes op de i zetten en dan is hij klaar voor zijn nieuwe laklaag. Originele kleur natuurlijk :thumbup: .
Heb al een motor gevonden, heeft twee ton gedraaid en hij vraagt er 400 - onderhandelbaar - voor. Lijkt me heel veel, klopt dat of is het een redelijke prijs?? Hij zegt dat de motor 100% oké is, zo ziet hij er ook wel uit, maar geen garantie natuurlijk. Een voordeel is dat hij alle aanbouwdelen er bij heeft. Luchtfilter bak enzo, is wel handig bij zo'n ombouw. Ook nog dit schema gevonden voor bakken; t3 bakken Staan echt alle bakken in, dus kan ik eens de beste uitzoeken. Ik denk dat het verstandig is om er eentje te zoeken die qua overbrenging zo dicht mogelijk bij de originele audi 5-bak komt. en eh, dit is ook nog wel een aantrekkelijke optie voor een motor: andere optie klikkerdeklik |
De R5 Diesel (TDI) motoren zijn duurder doordat ze ook in de Transporter T4, Volvo 850 en S/V70 geplaatst zijn en hierdoor er veel meer vraag naar is.
400 is een nette prijs voor een AEL 140pk. Ik kan wel een mechanische pomp voor de TDI voor je bouwen, heb je ook geen geklooi met electronica. Ik had deze R5 TDI ook in mijn Audi 100 van 1977 gebouwd en ben bezig met steunen om een Mk2 jetta om te bouwen naar R5 TDI. ![]() |
Misverstandje, het is 400 voor een gewone 5 cilinder turbo diesel van '86. Het tdi blok is een idee. Als ze teveel gaat kosten, wordt het toch gewoon een normale turbo.
Maar, eh, jij hebt dan ervaring met zo'n tdi blok, rijdt dat een beetje? En de elektriek, is dat heel veel? Als ik zo'n blok zet, doe ik het liever wel met de originele elektriek, meeste kans op succesvol lopen denk ik zo. Ik kan wel wat qua draadboom, dus dat zou wel moeten kunnen lukken. En mij lijkt het verstandig om dan een donor wagen te kopen, is dat idd verstandig? Wat zou ik nog kunnen krijgen voor zo'n kar als de motor, bak en draadboom eruit zijn? Dan heb ik al eens wat zitten rondkijken, maar die dingen lopen toch al snel 2 tot 3 ton. Lijkt me veel, of kunnen ze dat probleemloos hebben? |
All times are GMT +1. The time now is 23:46. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.