Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Garrett Turbo! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=1121)

MMgolfnut1 06-02-2004 19:00

Garrett Turbo! Eindelijk foto's!!
 
Allo,

Ik kan aan een 2 Garrett turbo's komen. 2 problemen: ik ben een nitwit op het gebied van turbo's en ik kan niet direct gegevens vinden over deze 2 lieve schatjes :twisted:
Mijn vragen bij deze: Waar kan ik gegevens vinden of wie kan me helpen bij de zoektocht naar gegevens?
Ter info: Beide turbo's waren oorspronkelijk bedoeld BMW's. De ene turbo is een kleine waarvan we niet zeker weten of ie voor benzine of diesel is gemaakt. De tweede is een big boy en deze krijg ik geleverd met intercooler, mosselman spruitstuk en slangen. Deze is zeker gemaakt voor een benzinemotor, maar dan wel een 6-pack.
Ik heb van beide turbo's veel nummers opgeschreven, dus vraag maar raak wat dat betreft :)

Wie o wie en waar o waar :?:

Alvast bedankt!!

Groeten, Marnix.

MelG60 06-02-2004 19:28

Geef mij die nummers maar even.

MMgolfnut1 06-02-2004 19:33

Welke wil je? Er staan op verschillende plekken nummers?

MelG60 06-02-2004 19:50

Bv T3 etc. zet alles maar neer.

MMgolfnut1 06-02-2004 20:03

Ik was ook al op zoek naar iets met T, maar helaas....

Het volgende heb ik gevonden bij de kleine turbo:

A DH M4A\R85. Dit nummer staat op het onderdeel dat je bevestigd aan het spruitstuk.
Controlenummer 683. Staat op een stickertje.
4 M53 .46 . Dit nummer staat op het kleine turbostuk.
VNT 15 2248905 G 700447-4 5/N DHM0145. Dit staat op een afgefreesd vlakje op het kleine turbostuk.
700447-4. Stond naast de streepjescode.

Het volgende heb ik gevonden bij de grote turbo:

BCCI A/R 42 M27. Dit nummer staat op het kleine turbostuk.
430 099 29. Stickertje op koperen filter.
A DSH GN 14 430148.11 . Dit nummer staat op het onderdeel dat je bevestigd aan het spruitstuk.
200312.0 WF0238W. Dit nummer staat op het merkplaatje.

Succes :) :) en alvast bedankt!

MelG60 06-02-2004 20:43

Dat .46 geeft ongeveer de grote aan van het huis (compressor of turbine zijde) Dat is vrij klein bovendien staat er ook VNT15, dit betekent dat het een turbo is met variabele geometrie (van een turbodiesel zeker?) Vrijwel onbruikbaar. Die andere lijkt me ook nogal klein, alleen heb ik aan die andere cijfertjes niet zo veel. Heb je er niet een foto van?

MMgolfnut1 06-02-2004 21:10

Ik zal volgende week even een paar foto's maken en eea opmeten. Ik neem aan dat je de diameter van zowel in- als uitlaatgat wilt weten? Of moet ik iets anders opmeten?

Marco 06-02-2004 21:54

Kijk, dit zijn nog eens interessante topics :)

MMgolfnut1 06-02-2004 22:15

Idd. Goeie leerschool voor mij hoop ik! :)

MelG60 06-02-2004 22:37

Die diameter hoef je niet per se te meten, eerder plaatjes van het typeplaatje en de turbo zelf met iets er naast ter vergelijking (bv een colablikje)

MMgolfnut1 06-02-2004 22:41

Ok, ga ik voor zorgen. Ik ben benieuwd!

GTD Special 11-02-2004 16:20

Jammer dat de ene turbo een variabele geometrie heeft, daar heb je inderdaad niet zo heel veel aan.

Maar misschien zou je eens naar een kleine turbo kunnen kijken (zonder variabele geometrie). Als je namelijk 1 grote en 1 kleine turbo hebt en bij voorkeur een leuk dieselblok, dan zou je misschien eens kunnen gaan denken aan registerdrukvulling. Hierbij werkt de kleine turbo bij lage toerentallen (dus vrijwel geen turbogat) en de grote springt bij hogere toerentallen bij. Totdat de kleine turbo zijn pompgrens bereikt heeft, dan werkt de grote turbo alleen verder.

Ronald 11-02-2004 16:34

Waar blijven die foto's muylaert???

Zestienkleppen 11-02-2004 17:10

Leuke topic inderdaad, lekker technische dingetjes. Waar kan ik een schema of info vinden over die registerdrukvulling? Daar zou ik graag iets over leren.

GTD Special 12-02-2004 12:50

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Leuke topic inderdaad, lekker technische dingetjes. Waar kan ik een schema of info vinden over die registerdrukvulling? Daar zou ik graag iets over leren.
Ik kan zo snel even geen info vinden over registerdrukvulling. Het werd vooral vroeger toegepast (bv. Porsche 959). Tegenwoordig is BMW er mee bezig om bij een 3 liter 6 cilinder turbodieselmotor ook registerdrukvulling toe te passen (uit die motor moet dan ongeveer 280 pk en 600 Nm :shock: uit gehaald worden). En ook in de Opel Vectra OPC GTS... wordt door middel van registerdrukvulling uit een 1.9 turbodiesel blok 212 pk en 400 Nm gehaald. Misschien dat je iets op internet kan vinden over de Opel Vectra... en waar zag ik het laatst ook staan... even zoeken... gevonden... in het laatste autoblad van AMS (Auto Motor und Sport) staat een technisch stuk over de Opel Vectra OPC...met interessante schema's van de registerdrukvulling ;)

Dus misschien heb je er iets aan! En misschien kan iemand het even inscannen (ik heb helaas geen scanner) dan kan iedereen (die interesse heeft) het even zien.

GTD Special 12-02-2004 12:54

Ok, ok het blijft een Opel, maar het gaat dan om de volgende Opel Vectra:




En zeg nou eerlijk, het lijkt me toch geen straf om in deze Opel te moeten rijden... :P

Zestienkleppen 12-02-2004 14:11

Prima auto van de zaak inderdaad. Leuk ook voor een dagje circuit. Bedankt voor de info GTD, ben er al wel wat wijzer van geworden.

MMgolfnut1 12-02-2004 21:19

Wie wil er wat meer over de variabele geometrie vertellen?

MMgolfnut1 12-02-2004 21:20

Oh, foto's van de grotere turbo volgen een dezer dagen.

GTD Special 13-02-2004 14:33

Quote:
Originally Posted by MMgolfnut1
Wie wil er wat meer over de variabele geometrie vertellen?

Variable Turbine Geometry (VTG)

Variable Turbine Geometry technology is mostly used in turbo diesel engines, but there is no evidence that it could not benefit petrol engine. It is said that (don't ask me why): turbine makes best use of exhaust gas flow if the latter hit the blades at right angle under low speed, and at narrow angle under high speed. Variable Turbine Geometry mechanism therefore varies the direction of the exhaust nozzle according to speed, thus improve the acceleration of turbine.
Another Variable Turbine Geometry alters the cross-sectional area through which the exhaust gas flows, thus controls the amount of boost pressure. This is implemented by adjusting the position of guide vanes inside the turbocharger. At lower engine speeds, they restrict the flow and therefore increase boost pressure; at higher engine speeds they open wide and reduce the exhaust back-pressure.

GTD Special 13-02-2004 14:40

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Prima auto van de zaak inderdaad. Leuk ook voor een dagje circuit. Bedankt voor de info GTD, ben er al wel wat wijzer van geworden.
Inderdaad als leasewagen lijkt het me wel wat ;)

Maar heb je nog wat plaatjes gevonden van de werking van registerdrukvulling??

GTD Special 13-02-2004 20:02

Dit is wat ik bedoel met registerdrukvulling, dit is echter een oud plaatje. Tegenwoordig zitten er ook dubbele intercoolers in verwerkt. Maar dit plaatje zegt meer iets over de algemene werking van het systeem ;)



MelG60 13-02-2004 20:25

Tandemturbo a la de Rx-7 FD. Kleine die een grote spoelt. Werkt super maar is ook vrij complex.

Marco 13-02-2004 21:25

Als ik het dus goed begrijp, drijft die kleine als het ware die grote aan? Houd em zeg maar op snelheid?

MelG60 13-02-2004 22:25

Die kleine spoelt sneller en blaast zo de grote 'aan' Op een gegeven moment draaid de grote en raakt de kleine uit zijn efficientiebereik, dan gaat er een omloopklep open en doet alleen de grote nog mee.

Marco 13-02-2004 22:38

Ik snap em :)

MMgolfnut1 14-02-2004 00:08

Ik geloof dat ik deze topic weer even vanaf het eerste bericht ga lezen :shock:

GTD Special 15-02-2004 10:44

Het werkt zo...bij registerdrukvulling tenminste...

De grote turbo draait bij lage toeren neutraal mee en de by-pass kleppen zijn dicht. Hierdoor zal de kleine turbo druk leveren (vaak al vanaf +/- 1300-1400 toeren ipv 1800-2000 toeren). Als het toerental toeneemt, dan zullen de by-pass kleppen geleidelijk openen waarbij beide turbo's druk leveren, totdat de pompgrens van de kleine turbo bereikt is en de by-pass kleppen helemaal open gaan. De kleine turbo wordt als het ware uitgeschakeld en alleen de grote turbo zal dan nog druk leveren. Als de druk te hoog wordt (hier in het uitlaatgedeelte) dan zal er via de waste-gate de lucht afgeblazen worden, waardoor de druk tot een bepaald niveau afgeregeld wordt.

Uhh..volgens mij beschrijft MelG60 precies hetzelfde, maar dit is iets verder uitgelegd ;)

Zestienkleppen 16-02-2004 11:43

En dit houd oa in dat je dus veel minder last hebt van een turbo gap? Omdat die kleine in het begin al meeblaast? Het ziet er trouwens wel uit als een hele dure oplossing...

MelG60 16-02-2004 15:48

Dat is het ook en het kost ook veel ruimte.

GTD Special 16-02-2004 18:33

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
En dit houd oa in dat je dus veel minder last hebt van een turbo gap? Omdat die kleine in het begin al meeblaast? Het ziet er trouwens wel uit als een hele dure oplossing...
Inderdaad het turbogat is een stuk kleiner omdat de kleine turbo veel sneller op toeren is! Ook wordt er door deze oplossing vaak een hogere laaddruk toegepast (de grote turbo kan namelijk wel iets groter zijn, en hierdoor dus meer druk leveren, omdat deze toch niet meteen hoeft te werken) om het voorbeeld van de Opel weer te nemen... hier is de maximale laaddruk 3,2 bar :shock:

En ook is het een dure oplossing (maar wel een mooie) en qua ruimte valt het wel mee. Kijk maar naar het Opel blok, de kleine turbo wordt ongeveer op cilinderkop hoogte bevestigd en de grote turbo zit een stuk lager op het onderblok. Het kost niet veel meer ruimte dan dat er 1 turbo wordt toegepast.

MelG60 16-02-2004 23:38

Heeft die Opel sequentiele Turbo's? Heb je er toevallig foto's van?

GTD Special 17-02-2004 12:13

Wat bedoel je precies met sequentiele turbo's? Bedoel je daar een tweetrapsdrukvulsysteem mee? Bij Opel wordt registerdrukvulling toegepast (zoals hierboven staat)... de enige info die ik over de Opel heb staat in het blad Auto Motor und Sport (de actuele uitgave), misschien kan ik eens proberen om het artikel ergens in te scannen...

GTD Special 19-02-2004 12:49

Zoals ik al zei is BMW ook bezig met een tweetrapsdrukvulsysteem bij de 6 cilinder turbodieselmotoren, hieronder staat de link...

http://www.sueddeutsche.de/automobi...32-dpa_5686172/

MMgolfnut1 01-04-2004 20:56

Ik heb eindelijk foto's!! :)








En en en en en en??? NOu nou nou, is het wat???????? :) :)

Marco 01-04-2004 22:42

Werk je bij Coca cola ofzo?? SJONGE JONGE, kon het blikje niet wat beter in beeld :D:D:D

MMgolfnut1 02-04-2004 21:46

Looool. En alle kanten goed in beeld gebracht he!

Edward 05-04-2004 19:54

wel dikke stuff zeg, goed gedaan

wel interessant om te lezen idd

MelG60 09-04-2004 21:10

T3 met een exhaust a/r die ik niet kan zien/weet maar als hij van een BMW 6 cilinder komt wel vrij groot zal zijn en een a/r aan de compressor van .42 lijkt me een leuke Turbo voor op een 16V alleen zal hij niet heel snel spoelen vanwege de (denk ik) grote turbine zijde ook zal je er niet heel veel pks uit kunnen persen maar over de 200 moet zeker lukken.

MelG60 09-04-2004 21:15

Volgens mij hebben oude Volvo en Saab Turbo's ook zulke T3's.


All times are GMT +1. The time now is 07:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.