![]() |
Imbusbouten dolgedraaid aandrijfassen..
Ik wilde de aandrijfassen van mij oude 1.5C blok afhalen, maar nu heb ik maar 4 bouten in totaal goed los kunnen krijgen, de rest is allemaal dolgedraaid.. Iemand trucjes om deze los te krijgen..
Bedankt weer! |
met een scherpe beitel en een hamer de bouten losslaan...
|
twaalfkant inkloppen en zo proberen los te draaien of zoals johan zegt met een beitel en een hamer
|
@ Johan, ik moet dan zegmaar tussen het kopje en de rand van de aandrijfas zegmaar, de beitel zetten, en flink op slaan.. Gaat dit wel goed i.v.m het schroefdraad?
|
je moet aan de zijkant van de boutkop een soort deuk in de kop slaan met die beitel zodat je er grip op krijgt...
dan kantel je de beitel in tegengestelde richting van losdraaien zet de beitel in de beschadigging die je erin geslagen heb... en sla in de goede richting de bout los... |
je moet zo en zo nieuwe bouten halen uiteraard...
|
Oke hardstikke bedankt! Ga het meteen proberen..
|
Tim MK1 wat jij bedoeld is dat je de kop eraf wil slaan :o doe dit niet want dan heb je echt een probleem... dan zit de bout nog in de flens van de versnellingsbak...
doe het zo als ik net uitgelegd heb... |
Altijd weer die kl*re inbusbouten :mad: bah... heb het ook al een aantal keer gehad.
Maar gelukkig altijd losgekregen zoals Johan zegt :D |
Johan ik heb het net geprobeerd hoe jij het zei.. Kost veel pijn en moeite maar het is niet gelukt.. Laat ze er wel lekker opzitten.. Maar bedankt in ieder geval!
|
Wat je als allerlaatste zou kunnen doen, is de kop eraf slaan/zagen, aandrijfas verwijderen, en dan met een grote griptang de bouten uit de flens draaien.
|
Henk, ik laat het maar lekker zo doen. Stel dat ik ze er niet uit gedraaid krijg.. ben ik nog verder van huis.. Ga wel langs de sloop om een paar andere!
Bedankt voor het meedenken iig! |
en wat ga je dan halen op de sloop?? je moet eerst de boutjes loskrijgen!
is de versnellingsbak uitgebouwd of niet? als die uitgebouwd is kan je doen wat henk heeft gezegd en dan ipv van de griptang te gebruiken een bout op de bouten lassen, en zo alles eruit draaien. |
Ik wilde de assen eruit halen om op een andere bak te zetten.. Kga dus gewoon om andere aandrijfassen op de sloop voor die andere bak.. En laat deze lekker zitten
|
ahhh zo, dat is ook een oplossing dan :D
|
hehe jupppp
|
griptang (oftewel lasklem) gaat best op de bouten doe het meestal zo als ik mijn dop er door heen draai. de dop is duurder dan de bout zelf.
|
Maar met een dure dop krijg je het vrijwel altijd los, goed in de bout meppen en losdraaien.. :)
|
en volgens mij is ok zon bout geen inbus maar een 12 kant torx dus daar ben je de fout mee in gegaan en die bouten kan je voor een paar tientjes nieuw halen
|
mocht hij nu echt rond zijn geworden kan je er ook een moer of bout(kort) oplassen.
|
Als je aandrijfas imbusjes door draait is dat meestal eigenschuld.
Maak ze goed schoon voor je de imbus 12kant xzn erin stopt. Sla met een hamer de 12kant er goed in. (met beleid) Draai dan pas de imbus los. Boutjes zitten af fabriek vast met 20nm. :D |
Quote:
IDD! Bij mijn 1.1-tje waren het in ieder geval torx' |
Hmm ja shit.. denk toch dat dat de fout is geweest dan!
|
bij een polo is het ook torx, was al aan het twijfelen (snel even gaan kijken in de garage) dus dan zal daar je fout liggen :) kan gebeuren e ;)
|
Hehe jepp, ga morgen maar ff om andere assen en dan komt het weer goeddd
|
xzn is het, geen torx.
:) |
om ff in te haken in dit topic met een andere vraag :D...................
de kop van de schroef waarmee de remschijf is bevestigd is afgebroken, hoe kan ik deze het beste eruit halen (het restant dus zonder kop)?? een platte schroevedraaier erin slaan en dan los proberen te draaien bijvoorbeeld??? sorry voor deze offtopic maarja, een nieuwe topic vond ik beetje overbodig :D;) |
Quote:
Beide varianten zijn mogelijk. |
ai ai ai.. ik ken het probleem... is idd een kutsituatie...
ik heb em los gekregen met een linkse tap... wel eerst helemaal schoon gemaakt met `n bussie remreiniger... |
Quote:
Steekt er nog wat buiten? Misschien met een goede (!) griptang? Goed of slecht scheelt nog al: lambdasonde zat goed vast in de kat, met goedkope griptang zat overal beweging in, behalve de lambdasonde. Die had totaal geen grip en boog gewoon open. Goede griptang gehaald van Stahwille en meteen bij de eerste poging los.. :) |
't Zijn toch geen imbussen, maar 12 kantig torx..? Heeft ook een aparte naam, kom er zo 123 niet op. Dit is iig bij m'n MK2, weet niet zeker op dat bij een 1 ook is :)
|
Echo.
Het kan 6 kant imbus zijn EN 12 kant torx. Dat hangt af van de serie en of hij bij een beun al eens is vervangen ! Maar heb je hem al los gekregen met een beitel ? |
We hebben de kopjes eraf geslepen, aandrijfassen eraf gehaald. En toen kon je zo met de hand de rest van de bout uit de flens draaien... Ben ff om andere boutjes bij de sloop geweest en nou ist weer goed.
|
Kijk aan! Klaar alweer :D
|
Quote:
neej steekt HELAAS niks meer naar buiten :( anders was ie waarschijnlijk al los geweest ;) |
Dan lijkt mij uitboren en links draad tappen de beste oplossing...
|
volgens mij is het nu opgelost :)
Maar waarom boutjes op de sloop ? Na zo'n ervaring koop je toch zeker nieuwe ! |
Quote:
Juist ja, torx 7 is het. Zit echt nooit in een gereedschapset. Vorig jaar een complete kar gekocht van Teng Tools en zelfs daar zat ie niet bij :mad: dus je moet ten alle tijde die torx erbij kopen ;) |
@golfzilla: ik heb dat ook al eens gehad bij mij...
heb hem toen uitgeboord en er een helicol ingezet... das een soort schroefdraad die je dan in het gat moet zetten wat je geboord heb en dan kan je daar de bout weer in draaien... |
Quote:
heb ooit eens bij de kijkshop een kissie gehaal met inbus - torx - en fijne torx daar zat 7 ook bij was volgens mij iets van 35 gulden en bij de automatrialen handel verkopen ze ook zulke setjes ik geloof iets van 60 delig of zo korte en langen zitten er dan in en ze hebben bij mij tot nu toe nog alles overleefd ;) |
All times are GMT +1. The time now is 16:03. |