![]() |
Zelf rolkooi bouwen
Zoals de titel al zegt, ik zit weer eens met een nieuwe 'project' in gedachten.
Een rolkooi staat eigen al jaren op mijn to-do lijsten, maar er is nooit echt van gekomen. Beetje her en der wat prijsopgaven gedaan, en dat ligt gewoon erg ver buiten mijn budget (student :P) Gezien ik zelf beschikking heb over al het gereedschap dat ik nodig heb om zo'n kooi te maken wilde ik het zelf gaan doen, want dan kost het me alleen materiaal en dat is niet zo heel duur. Het moet dus een kooi worden die nut heeft (geen show kooi). Nu wil ik hier graag wat meer info/advies over verzamelen, het is namelijk wel bedoeld voor een auto die nog op de openbare weg komt. Wat punten; -hoe zit het met de pak? -wat mag wel/niet in een straatauto (kooi doorverbinden door schutbord naar veerpoten) -punten om op te letten? -welk materiaal? (25crmo4? of ander staal?) Het hoeft geen FIA/KNAF gekeurde kooi te zijn. De auto zal hoogstens wat trackdays rijden maar geen echte wedstrijden. (gaat trouwens om een mk3) |
zorg in elk geval voor goede materialen en goed las en buigwerk. Je wilt niet dat een kooi uiteindelijk toch weinig tot geen of zelfs averechts nut heeft.
Zinvol is het om hierbij de richtlijnen voor de gekeurde kooien aan te houden. Op zich maakt het voor zover ik kan vinden weinig uit voor straatgebruik. APK zegt er in elk geval helemaal niets over. |
Laswerk en constructiewerk maak ik me geen zorgen om. Het gaat mij meer om welke materialen ik het best kan gebruiken en hoe of wat.
Er is namelijk niet echt een handleiding rolkooi-bouwen :D Dus ik zal het toch moeten leren van mensen die dit eerder hebben gedaan. Ook zou ik graag eens kijken hoe het bij anderen in hun auto gedaan is. Ik zou namelijk erg graag leren hoe dit precies in z'n werk gaat, waar ik op moet letten enz. En laten doen is gewoon behoorlijk prijzig, vaak zit je aan minimaal 1000 euro voor een 'simpele' kooi... Als ik nu echt een auto ga bouwen voor circuit (of in m'n straatauto als ik later genoeg geld verdien :P) dan heb ik het er dubbel en dwars voor over. Alleen nu gaat het om een straat auto, waar af en toe eens een trackday mee gedaan wordt. + ik vind het het allerleukst om alles zelf te doen aan m'n auto :D |
Kijk is even hier.
http://www.rolbeugels.nl/default.php?parent_id=1 Weet niet of het een beetje in de buurt is voor je maar heb laatst bij deze mensen een bouwpaket voor een rolkooi laten maken. Het komt in een renault clio :screwy: . Dit is zeer mooi spul en ze kunnen je genoeg advies geven over hoe en wat. |
Staal 52, chromo kun je dunnere wanddikte pakken maar dan heb je echt goede buigapparatuur nodig anders plooit deze. Staal 52 is dus handiger, buis 38x2.4 of 42x2, dan zou ik de 38mm pakken ivm het buigwerk.(zo uit mn hoofd de wanddikte), naadloze buis. Als je wel gelaste buis pakt dan de lasnaad op de zijkant houden anders plooit de buis. Hoofdbuis moet volgens fia grotere diameter hebben 38mm is het oude regelement voor alles. De rest mag dus wel uit 38 enkeld de hoofdbuis niet. Voor doeleinden die jij wil zou ik m gewoon compleet uit buis 38 maken. Je moet wel een goed passende buigmal hebben/maken. Buigmallen zijn vaak duims maten let daar op. Voor chromo heb je ook andere lasdraad nodig.
|
Quote:
Deze ken ik, is van Biesheuvel. Daar kom ik wel vaker, ik zal daar komend weekend eens heen rijden om te overleggen. Want een complete kooi in laten bouwen door hen is niet heel goedkoop maar wel super kwaliteit :thumbup: Ik las inderdaad net dat ze ook bouwpakketten maken :D Ik moet daar komend weekend toch langs om nog wat spullen op te halen voor m'n auto |
Als je dit geld uitspaart, heb je al een groot gedeelte voor mijn blokkie!! :redface:
Er zijn meer kooi bouwers, die ook goede kooien maken voor minder geld dan Biesheuvel(ook KNAF/FIA goedkeur) Zal als ik thuis ben kijken of ik er een paar kan achterhalen voor je.. |
Bij dat blok komen wel een stuk meer kosten kijken ;)
Maar als ik die zou nemen moet er nog steeds een kooi in m'n auto :D Misschien toch maar langzaam aan sponsors gaan verzamelen om een raceauto te bouwen :D Afgelopen weekend met BMW's meegereden tijdens de bmw driver days op Zandvoort. Ben gelijk helemaal verkocht :D |
Van ST52 kun je hem prima zelf maken. Ik betaal inkoopprijs voor staal en dan heb ik voor een kleine 100 euro een complete kooi in mn auto. Reken gemiddeld op ong. 3 a 4 lengtes (6M) buis. En bedenk goed wat je ermee wil ivm KNAF keur etc.. Dan hoef je geen onnodige kosten.
|
Ik heb beetje prijsopgave's gedaan en kom ook op minder dan 200 euro voor materiaal, dat vind ik zelf behoorlijk meevallen.
Het voordeel is dat ik het gereedschap, de plek, de tijd etc. ervoor heb om het zelf te doen. Constructiebouw heb ik zelf ook een tijdje gedaan. (autolaad kranen op nieuwe vrachtauto's bouwen, hier komen ook erg veel strenge regels bij kijken mbt. de lassen, verbindingen en constructie) Alleen het feit dat ik gewoon niet/nauwelijks weet wat de eisen/vuistregels zijn bij rolkooien is een beetje een probleem. Wat ik tot nu toe heb vernomen: -zoveel mogelijk uit 1 stuk -de 'middelste' rolbeugel (gelijk achter de stoelen) moet verticaal zijn (dus niet een paar graden schuin) -'verstevegingsplaten' aanbrengen op plekken waar hij de carrosserie raakt. Bijv. de bodem Verder zijn er best wat foto's te vinden van FIA gekeurde kooien in golfjes, dus ik kan dat redelijk kopiëren. Maar ik zou graag zoveel mogelijk info verzamelen voordat ik eraan begin. Zo weet ik bijv. ook nog niet wat de buigradius mag zijn. |
In het KNAF reglement kun je al een hoop terug vinden. Deze ken ik toevallig door mijn autocross verleden, maar neem aan dat de FIA een vergelijkbaar document/voorschrift heeft wat je aan kunt houden.
http://www.knaf.nl/media/38359/autocross.pdf De KNAF gaat trouwens vanaf 2014 strengere eisen stellen aan rolkooi, ik durf niet te zeggen of dit in bovenstaand reglement al is doorgevoerd. |
Kijk, hier heb ik al iets aan :D
|
Enigste grote wijziging Is dat de hoofdbuis 50mm moet zijn en er overal hoekstukken in moeten. De rest Is aardig gelijk gebleven.
|
Nu nog tentamenweek, maar komend weekend eens even bij Biesheuvel langsgaan om daar nog wat vragen te stellen :D
En hopelijk gelijk materiaal halen, ik heb nog erg veel aan m'n auto te doen dus dit kan er ook nog wel bij :P Komend weekend eerst m'n oliekoeler monteren en m'n accu achterin plaatsen. |
Is het trouwens aan te raden om je kooi met je carrosserie te verbinden bij de stijlen.
Zoals hieronder, die platen (met gaten erin) die aan de kooi en raamstijlen zitten; ![]() Heb namelijk wat filmpjes gezien, die opgenomen zijn vanuit een auto met rolkooi, waarbij je de carrosserie ten opzichte van de kooi nog ziet bewegen. |
Sven, kijk eens in het FIA annex J (art 253) reglement.
Het leeuwendeel van de reglementen in de (internationale) autosport is daar op gebaseerd voor wat betreft rolkooien (KNAF/WRC/autocross/circuit noem het maar op). Meeste organisaties kopieren (een deel van) dit reglement en alle afbeeldingen en zetten het rechtstreeks in de eigen regels. Je hoeft hem niet 100% te volgen maar geeft je wel een goede richtlijn over hoe een juiste kooi te bouwen en welke keuze van rolkooi-type je kan maken. http://www.fia.com/sites/default/fi...53%20(2013).pdf succes! |
Dit is wel handig, nadeel is dat ik geen woord Frans spreek :D
Die van de KNAF is in het Nederlands, waar zou ik er nog eentje kunnen vinden in het Nederlands van bijvoorbeeld circuit? Ik ken alleen die FIA, maar daarvan vind ik alleen Franse versies (logisch natuurlijk) |
Zo, ik ben waarschijnlijk blind :D
Zie net dat deze ook in het Engels is :D Zal komend weekend eens gaan meten hoeveel staal ik ongeveer nodig denk te hebben. Ik heb al aan wat staalboeren om een prijsopgave gevraagd voor 15meter, denk dat ik dat wel minimaal nodig heb. |
heb zon vermoeden dat je daar echt niet genoeg aan hebt, moet je maar een beetje globaal een rolmaat in je auto houden en ongeveer je stukken kooi opmeten.
denk dat je flink hoger uit komt. beetje afhankelijk van hoe uitgebreid je kooi word. |
Zoals ik aangaf je hebt minimaal 3 lengtes a6meter nodig om een kooi te maken, dan heb je de kooi nog minimaal. Houd rekening met een buismaat welke je ook kunt buigen en binnen de toleranties vallen van het reglement ivm dat buigblokken vaak duims maten hebben.
|
En maak m van staal52 naadloos zit je altijd goed.
|
Moet alleen nog een adres vinden voor staal :confused:
Tot nu toe al door 11 groothandels in staal verteld dat ze niet aan particulieren leveren :s, ze verwijzen me door naar een bouwmarkt of 'kleinere' bedrijven. En die rekenen gelijk prijzen die nergens op slaan :screwy: Heb zelf altijd gewerkt met metaal dus ik weet wel wat zoiets mag kosten. Op m'n oude werk was de inkoopprijs amper 2 euro de meter en nu moet ik er bijna 17 euro de meter voor betalen :screwy: Mensen nog tips waar je als particulier staal kan inkopen? |
ik koop altijd hier in!
http://stores.ebay.de/Rund-um-Edels...=p2047675.l2563 rolkooi staal uitlaatspruitstukstaal enz enz Ik heb al veel aan deze store gehad :) Misschien dat jij er ook iets aan hebt. |
Eens even een kijkje nemen :D
Hoe zit het met verzenden daar? Neem aan dat er wel iemand moet thuis zijn of iets als ze met van die lange buizen komen. Die komen niet met de postbode denk ik? |
volgens mij komen alleen envloppen met de postbode ;) dit word gewoon verzonden met koeriersbedrijf.... hermes tnt dhl ik heb ze van verschillende koeriers aangenomen..
|
Lengtes van 6 meter? Maar ga gewoon maar een bedrijf wat staal verwerkt die willen het vaak wel voor je bestellen tegen een kleine vergoeding. Naadloze buis is ook duurder hè als gewoon constructiebuis (gelaste buis) 17 euro pm zal dan denk ik wel ong. Kloppen. Zeker weet ik het niet maar schat van wel. Ik bestel het zelf op nn werk of via mm vader welke ook een staalverwerkend bedrijf heeft, wil het wel voor je bestellen alleen je zit niet echt in de buurt.
|
ik heb de buizen voor mn rolkooi besteld bij biesheuvel techniek.
alles naadloos getrokken heb dit via mn werk gedaan maar misschien kun je daar ook wel als particulier bestellen. geloof dat ik in totaal een euro of 130 kwijt was |
Groot techniek in Winkel.
|
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.25crmo4.com/25crmo4_NE/index.htm http://www.heinsmetaal.nl/ |
Bij die Groot techniek in Winkel (dezelfde als 25crmo4.nl zover ik begrepen heb) betaal je met btw bijna 20 euro per meter :S
Voor het geld wat ik daar kwijt ben kan ik al een volledig bouwpakket kooi bestellen die ik alleen nog maar in m'n auto moet lassen. Ik ga maar eens kijken of ik via iemands werk staal kan bestellen, want die prijzen overal slaan nergens op. Ik heb zelf lang genoeg in de metaal gewerkt om te weten wat het allemaal kost/waard is. |
Tijd terug heb ik een rolkooi gemaakt met gasbuis. Rode naadloze dikwandige pijp is dat.
Heb een buigapparaat staan waarmee dat goed viel te drukken. Maakte een mal van pvc met bochtjes en lijm. Passen en meten, ene kant goed? dan buigen met diezelfde buis er boven als mal. Ging perfect. De hoofdboog had ik van een rolbeugel, een omp beugel. Die heb ik dus verder uitgewerkt naar voren. Inclusief kruis en dashboard/dak. Toen was er ook een site van een stel jongens in friesland waar je voor weinig geld buizen kon bestellen speciaal voor kooien. Mn volgende auto laat ik doen, bedrijven zat die het kunnen. Dan maar wat meer geld kwijt, maar zit ik wel lekkerder in de auto. |
Ik zou het liefst ook een gekeurde kooi laten maken, maar ik ben een student en heb daar echt geen geld voor :D Ben al blij dat ik een auto etc. kan betalen :D
Gelukkig ben ik behoorlijk handig en heb een mooie, grote werkplaats met veel gereedschap tot m'n beschikking :thumbup: Ik heb zelf altijd gewerkt in de auto/vrachtwagentechniek en metaalbewerking. Alleen vanwege een slechte knie ben ik gaan doorleren, alleen heb ik nu natuurlijk geen mooi maandsalaris meer :D Maar goed, morgen ga ik langs Biesheuvel en zal ik daar eens wat prijzen opvragen. Zover ik heb begrepen zijn die niet duur daarin. (losse buizen) |
Vanavond weer eens aan het nadenken geweest en heb wellicht een 'probleem' ondervonden.
Ik kom met mijn auto aardig vaak in België, nu heb ik vernomen dat in sommige landen (waaronder België) een rolkooi in een straatauto verboden is... Maar ik kan hier toch eigelijk geen gezeur mee krijgen? Ik moet me wel aan de Belgische regels houden wanneer ik daar ben. Maar mijn auto is Nederlands, en dus ook in Nederland goedgekeurd voor de openbare weg. Anders zou dit betekenen dat je met een Porsche GT2 ook niet in België mag komen.. Wel zag ik dat je bij een nieuwe Porsche een rolkooi als optie kunt nemen, omdat het dus in sommige landen verboden is bij een straatauto. |
de Porsche is eigenlijk de enigste uitzondering in belgie die mag weer wel , maar als hij zo goedgekeurd word in nederland zou ik me daar echt geen zorgen over maken , rijd zelf met een polo 1 met rolkooi en ben belg en heb er nog nooit problemen mee gehad
ik denk zelfs dat ze hier eerder iets over je motor gaan zeggen als over je kooi |
Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met Belgische politie, maar ik hoor af en toe verhalen van vrienden/bekenden waar je toch niet vrolijk van wordt :O
|
je word er hier niet echt vrolijk van maar daar kan ik hier wel pagina's van volschrijven ...
"IK" zou het in ieder geval niet laten om die reden veiligheid voor alles |
Rolkooi word wel goedgekeurd in België!
Kijk maar een op howtotune.be |
een geschroefde rolbeugel mag
|
Ik wil het liefst gelast, maar ik zit weer te twijfelen of ik geen schroefbeugel maak.
Anders moet ik met vrij rijden dagen in de hogere klasse meerijden, en dan zit je vaak tussen trackday auto's... mijn auto wil ik graag wel heel houden om weer naar huis te kunnen. In de klasse is de kans op schade rijden toch een stuk groter... |
gewoon mooie laskooi maken, je wilt hem toch ook voor je eigen veiligheid.
een gelaste kooi kun je veel mooier en degelijker in je auto maken |
All times are GMT +1. The time now is 00:05. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.