Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Vanonder het stof; scirocco TS '76 [27-MK-74] (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=116378)

Barn171 09-07-2013 20:48

Vanonder het stof; scirocco TS '76 [27-MK-74]
 
Morgen gaan we hieraan beginnen:




Tot morgen...

Style 09-07-2013 20:54

Ben benieuwd Rik :D

feffe 09-07-2013 21:51

mooie paarse bumpert

Ralph 10-07-2013 07:02

Leuke auto. heb ooit een gele '74-er gehad. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Succes !!

superbeast 10-07-2013 10:51

succes, hopelijk valt de roest mee.
:thumbup:

bobbob 10-07-2013 13:59

Een Scirocco MK1! Vind ik zo'n mooie auto!
Ben dus benieuwd wat je ervan gaat maken! :thumbup:

Barn171 10-07-2013 21:24

Vandaag al flink opgeschoten, vanochtend begonnen met het maken van een aantal foto's. Dat met het idee, om deze post mee te beginnen. Mijn telefoon kreeg hierover echter hele andere ideeën en weigert. Dus helaas, nog geen foto's, morgen misschien meer geluk.

In ieder geval, over de auto:
Het is dus een rocco 1, uitvoering TS van 16 juni 1976. De kleur is laguneblauw, toch wel redelijk schaars en je moet er aan wennen, maar ook wel heel gaaf. De wagen komt van de derde eigenaar, uit de Achterhoek. Hij had de wagen sinds 3 maart 1983. In '87 heeft hij de wagen stil gezet en is 'ie door de jaren van schuur naar schuur verhuisd. Hierdoor heeft de roestduivel er nauwelijks vat op gehad, maar de muizen en ander ongedierte helaas wel. Het interieur is dus degelijk opgevreten, net zoals wat papier delen in het motorruim. Aan de enorme hoeveelheid omhoog gespetterd zand en modder aan de onderzijde van de wagen, denk ik dat er wel nog een keertje mee door het weiland is gecrost voordat hij in zijn schuur mocht. Alle originele kenteken papieren en nummerborden zijn erbij, maar omdat hij al is stilgezet voordat het fenomeen "de schorsing" bestond, heeft hij nu een slapend kenteken en mag ik straks alleen het kentekennummer houden, helaas.

De staat van de wagen is dus zeer hard, vrijwel geen laswerk. Toen hij is weg gezet ontbrak de olievuldop op het kleppendeksel waardoor de motor nu ram vast zit. Interieur ziet er niet uit, alle stof is kapot gegeten alsook delen van de vulling van de achterbank. (voor zover het die naam mag hebben...)

De plannen:
Motor aan de gang krijgen, APK erop en rijden! Mensen noemen het "rat", een term die ik vanaf nu niet meer gebruik voor mijn wagen. Ik vind dat echt een verschrikkelijk woord, ik wil niet die "look" bereiken door de lak blank te schuren, te verlagen tot waar het eigenlijk niet meer kan en dan een set veel te grote wielen eronder, maar gewoon de wagen rijden zoals hij uit de schuur kwam.

Er zullen maar een paar kleine dingetjes worden aangepast/-pakt. Natuurlijk wordt de motor als eerste in orde gezet, zodra die loopt gaan we verder met de rest.
- Remmerij reviseren
- "Paarse bumpert", zoals feffe pakkend schreef, die gaan er voor en achter af en worden vervangen door een set originele, gebruikte chromen exemplaren.
- Koplampen zijn ook niet direct APK-waardig meer en dienen vervangen te worden. Ik ben nog niet helemaal uit door welke. Ik heb nette gebruikte liggen, nieuwe witte, maar ook een set nieuwe gele. Denk dat het de laatste worden (in het kader van "omdat het kan" :D).
- Ik heb nog een setje origineel lichtmetaal liggen van toen, dat zijn gewoon leuke velgen en die gaan er ook op.

Wat ik vandaag gedaan heb:
Uitlaat eronderuit (wat een hels karwei was dat zeg!). Dan de kop eraf gedraaid en de schade bekeken. De cilinderwanden zijn zoals te verwachten viel aangeroest. Gelukkig geen ingeroeste pitten, dus morgen een poging wagen om de cilinders eruit te krijgen. Dan alles polijsten, terug in elkaar en we zien wel waar het schip strand...

Nu kwam mijn vader ook even kijken toen de kop eraf lag. "Wacht even", zei hij. Komt daarna terug met een houten klos en een grote rubberen hamer. "Tikken we ze wel ff los", heb hem duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was. Het plan is om morgen vanonder de drijfstangen los te maken en dan de zuigers naar boven eruit. Van tevoren de cilinderwanden al zo goed als kan polijsten. Iemand hier al ervaring mee en/of tips?

Zal nog even mijn best doen op de foto's, want zo is het nog niet gek interessant, ik weet het ;)

remo06 10-07-2013 23:16

Ga m volgen.. blijft zo dik een rocco mk1. Nu ik die foto zie ben ik blij dat ik dat stadium voorbij ben haha

meijer1972 11-07-2013 09:10

Misschien flink inspuiten en een nachtje laten staan?

Barn171 11-07-2013 09:36

Quote:
Originally Posted by meijer1972
Misschien flink inspuiten en een nachtje laten staan?


Dat heb ik toen meteen gedaan (toen ik hem kocht). Wanneer de kop er gisteren af lag, zaten de cilinders nog altijd vol met olie en nog weet ik niet hoeveel andere smeermiddelen.

Ik heb al iets bedacht, ga het dadelijk uitproberen, en krijgen jullie straks verslag! :thumbup:

staande golf 11-07-2013 14:29

even een hoonsteen aanschaffen denk ik! Succes!

Maarten 11-07-2013 17:51

Nice barnfind!

evilnyntje 11-07-2013 18:17

Cool project! Heb je meer foto's van de kleur?

Barn171 11-07-2013 19:39

Foto's genoeg, krijg ze alleen niet van m'n telefoon naar m'n pc, ga het straks nog eens proberen.

Ondertussen: heb tot nog toe drie cilinders proberen los te krijgen, één daarvan is ook daadwerkelijk los. Eerst geprobeerd iets met een hefboom te versieren, naar een machtige faal :redface: ben ik daarmee opgehouden en gewoon met een houten latje vanonder de cilinders naar boven gaan slaan. (natuurlijk wel op een dragend deel). Daarmee is er dus één los, maar de rest nog niet. Nu is het probleem met de losse, als ik bij de stootrand in de cilinderwand kom (die overigens niet voelbaar aanwezig is), stropt hij. Wat zeggen jullie, door slaan of niet? Hij gaat op zich ook wel soepel op en af, maar zou de cilinders er eigenlijk wel graag een keer uit hebben gehad, zodat er geen vieze verassingen zitten, waar ik nu niet kan zien. Of is dat niet eens nodig als ze soepel op en af gaan?

Style 11-07-2013 19:44

Geen idee hoe zwaar het gaat maar ik zou ook zeker even willen kijken.
Ligt nu toch los wordt weer vervelend als alles dadelijk weer in elkaar zit en er komt toch een verassing ;)

Hoop dat je het snel voor elkaar krijg met je telefoon Rik ben ook wel benieuwd naar meer :thumbup:

Melvin 11-07-2013 20:42

Als ik het zo lees, zou ik niet te bang zijn. Het moet er toch uit en de kans dat je deze delen nog kunt hergebruiken lijkt me klein (tenminste, ik zou me er niet prettig bij voelen). Persoonlijk zou ik dus je zuigers eruit slaan/tikken/duwen net wat werkt, daarna je cilinders opboren/honen en overmaat zuigers erin.

Ik denk dat je pas met een goed gevoel er mee gaat rijden als je zeker weet dat het goed is. Een beetje polijsten lijkt me niet afdoende. Succes :)

Barn171 11-07-2013 21:21

Inmiddels nog een zuiger los gekregen, dat ze er niet uit gingen had te maken met de stand van de krukas, niet met de stootrand, dat was toevallig. Dus als alle zuigers morgen los zijn, gaan de zuigers er ook uit.

Dan de foto's, want daarmee hebben we ook meer succes:.

Het karretje:

























Lagunenblau:




Work in progress:













Het zwarte is roet en vuil, gelukkig geen roest:




En dit bruin, ook geen roest, je veegt het er zo vanaf, ik denk dus gewoon oude olie die aangekoekt zit.




Morgen met en beetje geluk liggen de zuigers eruit, en dan zullen we verder zien. Ik wil aan het blok eigenlijk niks reviseren. Ik draai hem straks in elkaar, nadat ik alle roest heb weg gepoetst/gepolijst. Reviseren kan altijd nog. Ik wil er deze vakantie eiegenlijk toch nog wel mee rijden, moet lukken als het met het blok niet te erg tegen zit (en dat is tot nu toe nog niet, afkloppen).

ewcaddymk1 11-07-2013 21:32

mooie oldskool stoelen :thumbup: schapevelletje erover en klaar

Barn171 11-07-2013 21:36

nou, niet alleen die stoelen, haha! Zie je hem al voorbij komen op de snelweg? Ik wel...

ewcaddymk1 11-07-2013 21:40

Quote:
Originally Posted by Barn171
nou, niet alleen die stoelen, haha! Zie je hem al voorbij komen op de snelweg? Ik wel...

:thumbup: gwoon gaan met dat ding met stof en al :D

Barn171 11-07-2013 21:42

dat was wel het plan ja, serieus

ewcaddymk1 11-07-2013 21:45

Quote:
Originally Posted by Barn171
dat was wel het plan ja, serieus

serieus.... ben ik ook :) ik zie het al helemaal voor me

Barn171 12-07-2013 16:03

Zuigers twee en drie zijn los en eruit, vier is alleen los en nummer een zit geen beweging in. Dus...

asjemenoudje 12-07-2013 18:19

Scirocco 1, awesome!! Sowieso mooiste VW ever built!!
Ga dit topic zeker volgen, veel succes met dit project!!

Barn171 12-07-2013 20:19

Zo mag ik het horen! Haha, ik sluit me erbij aan.

Ik ben nog niet helemaal handig met de camera, dus de kwaliteit is weer slechter. iig, de zuigers:










Zo staat hij er voor de komende twee weken weer even bij, in z'n hoekje. Waarom? Vakantie natuurlijk! :D



Style 12-07-2013 20:25

Fijne vakantie Rik ! maar je wou dat stof toch niet serieus laten zitten om het er af te rijden.
Alleen als je er al na kijkt heb je vieze handen nou is daar niks mis mee maar ik werk al weken aan me Golf1 zonder serieuze vieze handen te krijgen en is toch wel lekker.
Op afgelopen Zaterdag na dan toen moest de achteras er af.

En die zuiger van de foto is die nou te warm geweest of lijkt dit nu zo.
Cilinderkamers zien er wel netjes uit kan me natuurlijk vergissen met de zuiger :D

superbeast 12-07-2013 20:48

Je kan alvast zuiger en drijfstang in de diesel leggen om te schoon te weken.
dan zie je gelijk of het vastgekoekte kool en vet is

Barn171 12-07-2013 20:49

de zuiger is enorm vuil, niet warm geweest voor ik zover kan zien. Nu ben ik er geen expert in, maar ben vrij stellig dat deze twee niet warm zijn geweest. Kom ik goed mee weg, als het idd zo is...

Stof enzo zit ik nu nog niet echt over in, eerst maar eens zien dat hij loopt. Maar ik zit er wel serieus over te denken om met een lap de voor en achterraam schoon te vegen, zijraampjes naar beneden en door de hoofdstraat van ieder nabij liggend dorp te rijden, kijken naar de gezichten op de terrasjes :D :D

Barn171 12-07-2013 20:51

Zuigers gaan idd in de diesel (of petroleum ofzo, werkt ook toch?), lekker even twee weekjes weken, en dan zien we wat eronderuit komt.

sciroccoGTII 13-07-2013 00:47

Uit de zuiger mist al een stuk uit boven de bovenste comressieveer lsniknhetbgoednxie, alsmik jou was zou ik of het blok reviceren of een ander blok opzoeken. Mag hopen dat je de cilinderwanden niet serieus gaat polijsten maar honen mocht dat genoeg zijn. Altijd goed een mk1 rocco!

Barn171 13-07-2013 10:53

neeneenee, dat zie je niet goed, het is allemaal vuil, er is niks mis met die zuigers.

kwaroks 13-07-2013 17:21

Netjes Barn, heb vandaag toevallig ook een '76 1.6 TS Scirocco gekocht

Yellowbug 13-07-2013 19:26

Quote:
Originally Posted by Ralph
Leuke auto. heb ooit een gele '74-er gehad..........

En dat was een hele mooie :thumbup:

Mooi project Rik, ben benieuwd hoe alles verloopt en wat je tegenkomt :thumbup:

Hight 17-07-2013 17:06

Goed bezig Rik, mooie wagen wederom!

durneet 17-07-2013 20:35

eraan begonnen, komt wel goed, gewoon de boel honen en nieuwe schraapveren erin en dit zou wel in gang moeten komen,
;)

Barn171 29-07-2013 15:19

De laatste versie van dat spel "ik ga op vakantie en neem mee...". Ik ga op vakantie en neem mee TERUG...:



















Rijden we richting camping na een intensive +900 km met nog een 130 km binnenwegen in de Franse Cevennen (dat zijn zeg maar haarspeldbochten aan elkaar verbonden met vreselijk steile hellingen) voor de boeg, komen we langs een autosloop waar een hele hoop oude wagens lagen. De goesting was ver over om er nog te stoppen (daarnaast was het ook zondag, dus aankloppen had vrij weinig zin gehad...) en besloten we om maar eens terug te rijden in de komende twee weken vakantie.

Dat hebben we dus gedaan, met de goede hoop dat er ook wel echt iets lag, want dat wisten we niet (we waren immers niet gestopt om even over de hekken te kijken). Nochtans het maar 130 km was, kostte een enkele reis wel een dikke 2 uur...

Wij dus naar binnen waar de Franse uitbater op zijn gemak alles aan het regelen was, twee telefoons rinkelend in de hand, een aan het oor, krabbelend in een kladboek dat door alle vette vingers nog maar amper leesbaar was, stond hij zijn klanten op zijn dooie gemakje één voor één te woord, alsof het nog zondag was zeg maar. Op zijn Frans dus. Ergens achterin de werkplaats was een monteur op niet zo subtiele wijze de ophanging van een Fransoos aan het demonteren. Dat wil zeggen met een hamer van bij wijze van spreken 3 ton aan het uithalen van heb ik jou daar. Oorbescherming? Ben jij gek! En inmiddels konden wij elkaar nog maar nauwelijks verstaan, aan de andere kant van de werkplaats...

Wanneer de chef ons eindelijk te woord staat blijkt hij enorm vriendelijk, open en behulpzaam te zijn. Maar de echte verbazing kwam pas toen hij positief antwoordde op de vraag of hij heel misschien nog een scirocco van de eerste generatie had liggen. Helemaal omdat hij al had gezegd dat er geen golf 1 lag, dan verwacht je gewoon geen rocco meer. Oui, une "sÃ*rocco" et une" zjettah". Een rocco en een jetta dus. Iemand zou meelopen naar de wagens.

De scirocco bleek een '77er GT te zijn en de jetta een basis model met 1.3/1.1 blokje. Die jetta was dus niet de moeite (op een kogelharde vulbuis na), de rocco wel. Het zou in de prijs schelen als we het zelf demonteerden, kwam ons ook mooi uit, wisten we zeker dat het er heel uit kwam en konden we het meteen meenemen i.p.v. "kom morgen maar terug, dan ligt het klaar". Hij zou ook nog even kijken voor des phares jaunes pour scirocco in zijn stock, maar kon daarover niks beloven.

Wij de volle middag gesleuteld en tien minuten voor sluitingstijd stonden we weer aan de inkom met een stapeltje scirocco delen en een jetta buis. Hij had nog niet gezocht naar de lampen, maar ging dat nu even doen. Komt hij een paar minuutjes later terug met een setje passat B1 lampen, in het geel, plus een extra losse gele lamp. "Zo, dit is alles wat ik nog heb aan gele lampen voor je". Wij blij natuurlijk, maar toen ging hij een prijs maken... Mijn hemel, ik kreeg daar ter plekke alle ernstige ziektes die je maar kunt verzinnen. Verwacht je voor dat hoopje veelal beschadigde onderdelen van zo'n haveloze Fransman toch een net prijsje, maar niet dus. Er viel ook niet over te praten en z'n hele staf stond al op onze vingers te kijken "we willen naar huis". Dus toch maar afgerekend en met een dubbel gevoel weer twee uur de wagen in.

Op de camping de buit uitgepakt en goed aangekeken. We waren op zich blij met de delen, het waren immers stukken waar je haast niet meer aankomt. Alleen die prijs, dat zat toch niet lekker. Helemaal niet wanneer blijkt dat twee filters van de zeven lampen geoxideerd zijn. En het idee dat er die knoeiharde kop nog steeds op de rocco zat, zat ook niet lekker.

Daarmee alle moed bijeen geschraapt en nog een keer aangezet voor de sloop. Deze keer wou hij wel luisteren. De lampen zouden in Frankrijk geen probleem moeten vormen voor de contrôle technique, zo'n rocco was immers une voiture collection maar hij kon zich wel inbeelden dat voor de Nederlandse APK het een probleem kon vormen. Hij kwam ons netjes tegemoet met zijn prijs, dus wij tevreden gaan zagen en hakken. Toen we de kop eraf hadden toch ook maar wat meer delen eraf genomen. Kabelboom, zitting van de achterbank en een shitload aan kleine delen. Alles paste mooi in de kop dus we konden het als een compact pakket aan de chef aanbieden. Het geluk was voor ons dat op het moment dat we naar voren liepen de hemel open barstte en we helemaal zeikende nat regende. Hij kreeg er toch empathie van en de onderhandelingen waren kort deze keer. La vie est belle, non? Oui, mais sans la pluie! Alors, c'est bon. Hij zou niks extra rekenen en het bleef dus bij de vooraf afgesproken zeer scherpe prijs voor het bloc-avant.

Deze keer zeiknat ze wagen in, maar nu wel met een heerlijk gevoel. We hadden de prijs voor het geheel mooi recht kunnen trekken en we hadden delen achterin liggen, waar je in Nederland nooit aan zal geraken.

Geslaagde vakantie dus!

Tjaap 29-07-2013 15:41

Haha mooi geschreven. En leuke buit.

Barn171 29-07-2013 16:13

Thanks! :thumbup:

dragracer 29-07-2013 17:55

Mocht het met je motorblok niet lukken.
Ik heb hier mijn Scirocco projekt staan, eentje uit 1976.
Daar komt en 16v in....(ligt al klaar) het bestaande 1.6 motorblok gaat eruit...zit er nog lopend in... dus mocht je interesse hebben hoor ik het wel van je ;)

Barn171 29-07-2013 18:09

jij komt toevallig toch niet uit Klazienaveen? met de oranje rocco?


All times are GMT +1. The time now is 13:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.