Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   TDI meleur!!!!!! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=119628)

ewcaddymk1 11-10-2013 21:16

TDI meleur!!!!!!
 
ik heb een probleem met mijn afn motor
vorige week viel mij op dat ik een constant toerental aan houd van ongeveer 2500 a 3000 toeren dat ie verschrikkelijk begint te roken
Nu was mijn turbo al in staat van ontbinding dus die is al vervangen door een fris exemplaar en een blok om wezen rijden om de oude olie uit het intercooler traject te krijgen, ic buizen zijn nu mooi droog maar hij rookt nog steeds .
iemand dit probleem ook eens gehad of ervaring mee

het is een wit/blauwe rook die behoorlijk scherp is voor de ogen en de keel
bij een dieselcentre vertelden ze mij dat het om diesel ging en geen olie
het blok zelf loopt als een zonnetje alleen bij 3000 toeren begint ie dus te roken en begint te ploffen in de uitlaat
neemt bijna geen olie en carterdruk valt ook mee oliedruk warm analoog gemeten is bij 3000 toeren 3,5 bar , is niet hoog maar heeft wel druk dus en is ook niet te hoog zodat de stoters open blijven staan .

wie o wie

road runner 11-10-2013 21:32

Is je krukastandwiel niet versleten? Dit heb ik al meerdere malen meegemaakt bij 110pk TDI motoren.

Aan de binnenkant van het tandwiel zit een platte kant, deze slijt dan uit wat roken veroorzaakt.

We hebben ze zelfs nog wel op voorraad op het werk liggen.

ewcaddymk1 11-10-2013 21:37

okey zal morgen de distri er even afpakken en even kijken, maar hoe kan dat roken veroorzaken dan???

Dokter D 11-10-2013 21:40

Krukasbout is 3000km terug vervangen door een OEM bout en vastgezet met 90NM + 90 graden zonder olie of loctite of wat dan ook te gebruiken.

Pewi Vwteam 11-10-2013 21:42

dan gaat je brandstofpomp van tijd, niet mee door rijden!! inderdaad distributie er af en ff kijken. bij vw hebben ze een speciaal stukkie gereedschap om je krukas mee te slijpen. als ie al aardig ver heen is. maar de afn staan hier niet super bekend om de 1z was dit een kwaaltje van. heb je toevallig je distributie vervangen voor montage van de motor??? de pomp moet je namelijk altijd afstellen met de laptop er aan na vervangen van je distributie.

road runner 11-10-2013 21:43

Die willen idd ook wel breken maar verslijten doen de poelies ook. Het roken komt dan omdat de timing van de motor niet klopt.

Het kan ook ergens anders aan liggen maar met deze klachten kwamen diverse klanten van ons bij me over de vloer.

ewcaddymk1 11-10-2013 21:58

ga morgen even proberen, nu nog een gek vinden die complete vagcom heeft om deze op tijd te zetten (weet wel iemand maar die kan de pomptiming grafiek er niet op krijgen :) )

gooigolf 12-10-2013 08:00

Vestuifers ma eens teste late evert.

ewcaddymk1 12-10-2013 08:35

ja gooi , haal jij ze der voor mij uit :thumbup:

sikke aant 12-10-2013 09:46

Indd, lijkt het meest op een verstuiver die niet fris is

ewcaddymk1 12-10-2013 12:31

ja maar die krengen zitten muurvast :redface:

sikke aant 12-10-2013 17:30

Ow, hoe kan dat dan, ze zitten er nog maar 420.000km in toch?? :thumbup:

Maar dan moet je ze eerst ff inspuiten met WD40 ofzo en dan met een slagtrekker proberen ze er uit te trekken.

Wij hebben wel een verstuivertester op het werk.

Dokter D 12-10-2013 18:18

Zo het nu lijkt is het probleem opgelost!
TS zal zo wel meer info geven.

gooigolf 12-10-2013 18:31

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Zo het nu lijkt is het probleem opgelost!
TS zal zo wel meer info geven.

dikku prima :thumbup:
timing prob :)

gooigolf 12-10-2013 18:33

Quote:
Originally Posted by ewcaddymk1
ja maar die krengen zitten muurvast :redface:

haahahahaha ja weet er alles van .
effe met een trekker, dus niet 1 van de boerderij :)

ewcaddymk1 13-10-2013 08:07

ook weer opgelost :thumbup:

gisteren alles even nagelopen, krukaspoelie/tandwiel zat echt goed vast toen vliegwiel op bdp pomp geblokeerd kleppendeksel eraf tot mijn verbazing
stonde de sleuf van de nokkenas niet mooi vlak met de kop .
dus distri. los en een tand verdraaid
in de middag zijn Douwe (Dokter D) en Sikke (Dokter S) even langs geweest met wat fijntuning met de laptop , de pomp nu perfect op tijd en rijd weer als de brandweer.
Tanx jongens ;)
de caddy rookt nu niet meer en stinkt een behoorlijk stuk minder

Pewi Vwteam 13-10-2013 10:23

Kijk aan dus toch een distributie probleem. En pompje weer fijn optijd gezet helemaal superfijn voor elkaar dus.

Style 13-10-2013 10:46

Mooi team work :thumbup: fijn dat het weer allemaal opgelost is !

Polo1w 13-10-2013 10:56

Vind t wel erg vreemd. Een goede distributie gaat niet "zomaar" een tand anders staan.
Als het eerst goed was, dan moet er een reden voor zijn dat ie nu anders staat.
Heb er niet echt het volste vertrouwen in dat het nu wel ok blijft.
Ik heb soortgelijke dingen ook meegemaakt, waarbij uiteindelijk wel het krukaswiel daar bleek, hoewel ie ook wel goed vast leek te zitten.
Heb je hem nu ook gedemonteerd, en opnieuw gecheckt en gemonteerd, of alleen gevoeld of ie vast zat?

ewcaddymk1 13-10-2013 11:44

hij rijd op dit moment perfect , en ik kon gistermorgen nergen een krukastandwiel bemachtigen dus eerst zo gedaan
mocht het weer gebeuren dan gaat ie er in ieder geval af
de reden waarom ik dit niet gedaan heb is dat alle merk strepen zowel op de poelie als de bout stonden nog steeds gelijk.
En omdat er verschillende oorzaken konden zijn heb ik eerst besloten om een aantal dingen uit te sluiten.
want wat heeft het voor zin om alles te vervangen aan een blok dat 430k gelopen heeft om een oorzaak te vinden .ik heb de turbo wel vervangen want dat was nodig ,ic buizen vol met olie en de druppen olie onderaan de turbo zelf en het geld voor een goede turbo beur je altijd weer
maar om nou te zeggen ik breng em naar een dieselcentre om de pomp en de verstuivers te testen kan het aardig in de bedragen lopen alleen al om te testen laat staan om te reviseren dan kun je beter en goedkoper een ander blok nemen en dan ben je ook sneller klaar want een blokswap is in 3 a 4 uur best te doen

dus daarom eerst voor de goedkoopste oplossing gekozen ;)

Dokter D 13-10-2013 12:47

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Vind t wel erg vreemd. Een goede distributie gaat niet "zomaar" een tand anders staan.


Kan wel wanneer de spanner de verkeerde kant op gespannen is.

Polo1w 13-10-2013 14:02

Spanner kan idd, maar zou wel 'beetje' slordige actie zijn dan :shake:
Maar dan het volgende, timing check je toch met de ongespannen kant strak?
Dan zou, hoe de spanner ook staat, de zooi alsnog op tijd moeten staan.
Maargoed, hij loopt nu weer best, en ik hoop dat dat zo blijft.
Als het het krukaswiel is, merk je vanzelf wel weer wat op een gegeven moment.
Het lijkt mij overigens voorbarig en nogel prijzig om bij voorbaat de verstuivers en pomp te laten testen idd, maar om te checken op krkas wiel gammel is, heb je alleen maar een nieuwe bout nodig.
Veel geluk gewenst man :thumbup:

Dokter D 13-10-2013 14:11

Zoals gezegd is de krukas bout 3000 km terug vervangen voordat het blok on mijn auto ging. Ook heb ik toen de keerring uit voorzorg vervangen. Alles zag er toen spik en span uit.

Voor het blok in Evert's auto is gekomen is de distributie nog los geweest ivm het plaatsen van de motorsteun.

ewcaddymk1 13-10-2013 16:22

kan idd een slordige actie van mij geweest zijn :redface:

Dokter D 13-10-2013 16:39

Ach boeiend, t belangrijkst is dat er geen schade is en het blok nu weer goed loopt.

Style 13-10-2013 16:53

Lijkt mij ook :thumbup:

De Pul 14-10-2013 18:29

toch de timing ;)

ewcaddymk1 08-11-2013 01:53

volgende punt!!!
 


graag jullie meningen, :confused:

Mtdi 08-11-2013 02:08

Standaard 1Z motor?
Dan wel een beeeeetje veel van het goede.
Wat voor turbo?

ewcaddymk1 08-11-2013 08:09

standaard AFN

Turbo-Variant 28-11-2013 13:17

Zelfs mijn gechipte AFN doet maar ongeveer 1,1 bar. Lijkt mij dus ook wat veel.

In welke versnelling is dat trouwens? Lijkt vrij traag?
Ook de drukopbouw gaat veel langzamer dan bij de gemiddelde TDI.

MK2-VRT 28-11-2013 18:35

Standaard AFN kan nooit, of anders gezegd, je meter zal wel gammel zijn! Je standaard mapsensor meet niet meer dan 1.5 bar overdruk ( dus ook op de meter ), dus ergens klopt er niet, of je meter is gewoon kapot en de boost is minder..

Als je met een grotere turbo echt deze boost hebt, gaat hij ongeveer zo als de mijne :d

http://www.youtube.com/watch?v=djG-...eature=youtu.be

Uitdraai :

http://www.vwforum.nl/even-voorstel...39307-1530.html

ewcaddymk1 28-11-2013 19:38

ik binnen kort de turbo er af halen en goed reinigen ik heb yet idee dat de schoepen open blijven staan en de de ecu zijn best doet om af te regelen maar dat gaat nogal wat schokkerig

MK2-VRT 29-11-2013 10:04

Zal niet je probleem zijn! Als het variabele deel stroef liep, ging hij meteen in noodloop, met storing 00575..En kun je echt niet zo ermee rijden.

Begin eens met uitlezen en een log te maken van kanaal 003 008 en 011 en plaats die hier.

ewcaddymk1 29-11-2013 11:19

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Zal niet je probleem zijn! Als het variabele deel stroef liep, ging hij meteen in noodloop, met storing 00575..En kun je echt niet zo ermee rijden.

Begin eens met uitlezen en een log te maken van kanaal 003 008 en 011 en plaats die hier.

:thumbup: zal Gooi of Douwe eens lief vragen of ze tijd hebben , of anders eens rijdend kijken wat voor druk de ecu meet

ewcaddymk1 29-11-2013 11:49

ik zat me net te bedenken, kan het ook aan een de n75 liggen maar dan met de gedachte dat er verschillende type's zijn want ik heb er laatst wel een ander op gedrukt :confused:

MK2-VRT 29-11-2013 16:04

Nee dat kan ook niet, mocht de N75 slecht zijn o.i.d. dan krijg je nog niet die vreemde drukken, gaat hij alsnog in noodloop en zul je ook een storingscode krijgen.

Een Golf 4 N75 werkt ook goed erop, alleen de stekker is anders.

Een AFN heeft ook een langere N75 dan een 90PK, en je zul er een witte kop op hebben zitten..

N75 kun je ook aansturen met Vagcom, hij moet in elk geval mooi tikken en niet zoemen of trillen, want dan is hij 9 van de 10x defect.

ewcaddymk1 29-11-2013 16:39

ik vond vanmiddag op forum van caddy-club een how-to van de plunjer van vp pompen dat het busje in de plunjer te ver naar buiten steekt dan haalt de pomp zijn druk niet goed (of iets in die richting) deze er ook even uitgehaald en weer netjes terug getikt
nu trekt ie wel iets beter, maar probleem blijft boven de 3000rpm klimt de druk ook door tot bijna 2 bar en dan is het wachten op de noodloop maar dan gaat de druk wel horten en stoten omhoog en niet geleidelijk

MK2-VRT 29-11-2013 17:00

Doe nou gewoon even uitlezen en loggen voor je dalijk de turbo om de oren knalt!

Heb zelf een keer gehad dat hij door een kapotte mapsensor veel te weinig deed meten, de ecu denkt dan dat hij de druk nog niet gehaald heeft en wil meer, dat kan naderhand vervelend uitpakken.

ewcaddymk1 29-11-2013 17:05

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Doe nou gewoon even uitlezen en loggen voor je dalijk de turbo om de oren knalt!

Heb zelf een keer gehad dat hij door een kapotte mapsensor veel te weinig deed meten, de ecu denkt dan dat hij de druk nog niet gehaald heeft en wil meer, dat kan naderhand vervelend uitpakken.

jaja :D doe ik zo snel mogelijk :thumbup: maar ik kom eigelijk nooit boven de 3000 toeren en ook weinig plankgas dus de druk bij mijn normaal rijgedrag is nooit hoger dan 1,2bar


All times are GMT +1. The time now is 22:42.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.