![]() |
TDI meleur!!!!!!
ik heb een probleem met mijn afn motor
vorige week viel mij op dat ik een constant toerental aan houd van ongeveer 2500 a 3000 toeren dat ie verschrikkelijk begint te roken Nu was mijn turbo al in staat van ontbinding dus die is al vervangen door een fris exemplaar en een blok om wezen rijden om de oude olie uit het intercooler traject te krijgen, ic buizen zijn nu mooi droog maar hij rookt nog steeds . iemand dit probleem ook eens gehad of ervaring mee het is een wit/blauwe rook die behoorlijk scherp is voor de ogen en de keel bij een dieselcentre vertelden ze mij dat het om diesel ging en geen olie het blok zelf loopt als een zonnetje alleen bij 3000 toeren begint ie dus te roken en begint te ploffen in de uitlaat neemt bijna geen olie en carterdruk valt ook mee oliedruk warm analoog gemeten is bij 3000 toeren 3,5 bar , is niet hoog maar heeft wel druk dus en is ook niet te hoog zodat de stoters open blijven staan . wie o wie |
Is je krukastandwiel niet versleten? Dit heb ik al meerdere malen meegemaakt bij 110pk TDI motoren.
Aan de binnenkant van het tandwiel zit een platte kant, deze slijt dan uit wat roken veroorzaakt. We hebben ze zelfs nog wel op voorraad op het werk liggen. |
okey zal morgen de distri er even afpakken en even kijken, maar hoe kan dat roken veroorzaken dan???
|
Krukasbout is 3000km terug vervangen door een OEM bout en vastgezet met 90NM + 90 graden zonder olie of loctite of wat dan ook te gebruiken.
|
dan gaat je brandstofpomp van tijd, niet mee door rijden!! inderdaad distributie er af en ff kijken. bij vw hebben ze een speciaal stukkie gereedschap om je krukas mee te slijpen. als ie al aardig ver heen is. maar de afn staan hier niet super bekend om de 1z was dit een kwaaltje van. heb je toevallig je distributie vervangen voor montage van de motor??? de pomp moet je namelijk altijd afstellen met de laptop er aan na vervangen van je distributie.
|
Die willen idd ook wel breken maar verslijten doen de poelies ook. Het roken komt dan omdat de timing van de motor niet klopt.
Het kan ook ergens anders aan liggen maar met deze klachten kwamen diverse klanten van ons bij me over de vloer. |
ga morgen even proberen, nu nog een gek vinden die complete vagcom heeft om deze op tijd te zetten (weet wel iemand maar die kan de pomptiming grafiek er niet op krijgen :) )
|
Vestuifers ma eens teste late evert.
|
ja gooi , haal jij ze der voor mij uit :thumbup:
|
Indd, lijkt het meest op een verstuiver die niet fris is
|
ja maar die krengen zitten muurvast :redface:
|
Ow, hoe kan dat dan, ze zitten er nog maar 420.000km in toch?? :thumbup:
Maar dan moet je ze eerst ff inspuiten met WD40 ofzo en dan met een slagtrekker proberen ze er uit te trekken. Wij hebben wel een verstuivertester op het werk. |
Zo het nu lijkt is het probleem opgelost!
TS zal zo wel meer info geven. |
Quote:
dikku prima :thumbup: timing prob :) |
Quote:
haahahahaha ja weet er alles van . effe met een trekker, dus niet 1 van de boerderij :) |
ook weer opgelost :thumbup:
gisteren alles even nagelopen, krukaspoelie/tandwiel zat echt goed vast toen vliegwiel op bdp pomp geblokeerd kleppendeksel eraf tot mijn verbazing stonde de sleuf van de nokkenas niet mooi vlak met de kop . dus distri. los en een tand verdraaid in de middag zijn Douwe (Dokter D) en Sikke (Dokter S) even langs geweest met wat fijntuning met de laptop , de pomp nu perfect op tijd en rijd weer als de brandweer. Tanx jongens ;) de caddy rookt nu niet meer en stinkt een behoorlijk stuk minder |
Kijk aan dus toch een distributie probleem. En pompje weer fijn optijd gezet helemaal superfijn voor elkaar dus.
|
Mooi team work :thumbup: fijn dat het weer allemaal opgelost is !
|
Vind t wel erg vreemd. Een goede distributie gaat niet "zomaar" een tand anders staan.
Als het eerst goed was, dan moet er een reden voor zijn dat ie nu anders staat. Heb er niet echt het volste vertrouwen in dat het nu wel ok blijft. Ik heb soortgelijke dingen ook meegemaakt, waarbij uiteindelijk wel het krukaswiel daar bleek, hoewel ie ook wel goed vast leek te zitten. Heb je hem nu ook gedemonteerd, en opnieuw gecheckt en gemonteerd, of alleen gevoeld of ie vast zat? |
hij rijd op dit moment perfect , en ik kon gistermorgen nergen een krukastandwiel bemachtigen dus eerst zo gedaan
mocht het weer gebeuren dan gaat ie er in ieder geval af de reden waarom ik dit niet gedaan heb is dat alle merk strepen zowel op de poelie als de bout stonden nog steeds gelijk. En omdat er verschillende oorzaken konden zijn heb ik eerst besloten om een aantal dingen uit te sluiten. want wat heeft het voor zin om alles te vervangen aan een blok dat 430k gelopen heeft om een oorzaak te vinden .ik heb de turbo wel vervangen want dat was nodig ,ic buizen vol met olie en de druppen olie onderaan de turbo zelf en het geld voor een goede turbo beur je altijd weer maar om nou te zeggen ik breng em naar een dieselcentre om de pomp en de verstuivers te testen kan het aardig in de bedragen lopen alleen al om te testen laat staan om te reviseren dan kun je beter en goedkoper een ander blok nemen en dan ben je ook sneller klaar want een blokswap is in 3 a 4 uur best te doen dus daarom eerst voor de goedkoopste oplossing gekozen ;) |
Quote:
Kan wel wanneer de spanner de verkeerde kant op gespannen is. |
Spanner kan idd, maar zou wel 'beetje' slordige actie zijn dan :shake:
Maar dan het volgende, timing check je toch met de ongespannen kant strak? Dan zou, hoe de spanner ook staat, de zooi alsnog op tijd moeten staan. Maargoed, hij loopt nu weer best, en ik hoop dat dat zo blijft. Als het het krukaswiel is, merk je vanzelf wel weer wat op een gegeven moment. Het lijkt mij overigens voorbarig en nogel prijzig om bij voorbaat de verstuivers en pomp te laten testen idd, maar om te checken op krkas wiel gammel is, heb je alleen maar een nieuwe bout nodig. Veel geluk gewenst man :thumbup: |
Zoals gezegd is de krukas bout 3000 km terug vervangen voordat het blok on mijn auto ging. Ook heb ik toen de keerring uit voorzorg vervangen. Alles zag er toen spik en span uit.
Voor het blok in Evert's auto is gekomen is de distributie nog los geweest ivm het plaatsen van de motorsteun. |
kan idd een slordige actie van mij geweest zijn :redface:
|
Ach boeiend, t belangrijkst is dat er geen schade is en het blok nu weer goed loopt.
|
Lijkt mij ook :thumbup:
|
toch de timing ;)
|
volgende punt!!!
graag jullie meningen, :confused: |
Standaard 1Z motor?
Dan wel een beeeeetje veel van het goede. Wat voor turbo? |
standaard AFN
|
Zelfs mijn gechipte AFN doet maar ongeveer 1,1 bar. Lijkt mij dus ook wat veel.
In welke versnelling is dat trouwens? Lijkt vrij traag? Ook de drukopbouw gaat veel langzamer dan bij de gemiddelde TDI. |
Standaard AFN kan nooit, of anders gezegd, je meter zal wel gammel zijn! Je standaard mapsensor meet niet meer dan 1.5 bar overdruk ( dus ook op de meter ), dus ergens klopt er niet, of je meter is gewoon kapot en de boost is minder..
Als je met een grotere turbo echt deze boost hebt, gaat hij ongeveer zo als de mijne :d http://www.youtube.com/watch?v=djG-...eature=youtu.be Uitdraai : http://www.vwforum.nl/even-voorstel...39307-1530.html |
ik binnen kort de turbo er af halen en goed reinigen ik heb yet idee dat de schoepen open blijven staan en de de ecu zijn best doet om af te regelen maar dat gaat nogal wat schokkerig
|
Zal niet je probleem zijn! Als het variabele deel stroef liep, ging hij meteen in noodloop, met storing 00575..En kun je echt niet zo ermee rijden.
Begin eens met uitlezen en een log te maken van kanaal 003 008 en 011 en plaats die hier. |
Quote:
:thumbup: zal Gooi of Douwe eens lief vragen of ze tijd hebben , of anders eens rijdend kijken wat voor druk de ecu meet |
ik zat me net te bedenken, kan het ook aan een de n75 liggen maar dan met de gedachte dat er verschillende type's zijn want ik heb er laatst wel een ander op gedrukt :confused:
|
Nee dat kan ook niet, mocht de N75 slecht zijn o.i.d. dan krijg je nog niet die vreemde drukken, gaat hij alsnog in noodloop en zul je ook een storingscode krijgen.
Een Golf 4 N75 werkt ook goed erop, alleen de stekker is anders. Een AFN heeft ook een langere N75 dan een 90PK, en je zul er een witte kop op hebben zitten.. N75 kun je ook aansturen met Vagcom, hij moet in elk geval mooi tikken en niet zoemen of trillen, want dan is hij 9 van de 10x defect. |
ik vond vanmiddag op forum van caddy-club een how-to van de plunjer van vp pompen dat het busje in de plunjer te ver naar buiten steekt dan haalt de pomp zijn druk niet goed (of iets in die richting) deze er ook even uitgehaald en weer netjes terug getikt
nu trekt ie wel iets beter, maar probleem blijft boven de 3000rpm klimt de druk ook door tot bijna 2 bar en dan is het wachten op de noodloop maar dan gaat de druk wel horten en stoten omhoog en niet geleidelijk |
Doe nou gewoon even uitlezen en loggen voor je dalijk de turbo om de oren knalt!
Heb zelf een keer gehad dat hij door een kapotte mapsensor veel te weinig deed meten, de ecu denkt dan dat hij de druk nog niet gehaald heeft en wil meer, dat kan naderhand vervelend uitpakken. |
Quote:
jaja :D doe ik zo snel mogelijk :thumbup: maar ik kom eigelijk nooit boven de 3000 toeren en ook weinig plankgas dus de druk bij mijn normaal rijgedrag is nooit hoger dan 1,2bar |
All times are GMT +1. The time now is 22:42. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.