Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Alu velgen restaureren (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=124621)

Marios 04-03-2014 20:00

Alu velgen restaureren
 
Beste medeforumers,

Mijn naam is Mario, uit Vlaams Brabant, al een tijdje op het forum informatie aan het verzamelen, maar nu heb ik jullie hulp nodig. Misschien had ik mij eerst moeten voorstellen, mijn excuses daarvoor...

Vorige zomer heb ik een mooie Jetta 2 gekocht, die ik nu volledig aan het restaureren ben. Ik ben al heel ver, motor, geluidsinstallatie en interieur zijn gedaan. Schroefsetje (Eibach pro street) zit eronder, nu rest er nog de wielen en exterieur (oppervlakkige roest en bumpers).

De wagen zoals ik hem kocht:



Ik had nu graag de velgen in een andere minder opvallende kleur gespoten (gun metal grey of desnoods zwart). Na enkele weken schuren ben ik zo ver:



Klein beetje de imperfecties plamuren en spuiten maar!?

In de lokale autowinkel kost één busje ets (acid #8) €38 en 2 busjes filler (motip) €30. Verkoper zei dat je direct op die filler kan spuiten, zonder primer, wat mij raar lijkt?

Het originele groen was al beschadigd als je er nog maar naar keek...


Wat kan ik nu het beste gebruiken voor een deftig lakresultaat wat niet direct verknoeid is bij het monteren van de getrokken banden?


Filler en daar direct de lak op? Ets, daarop primer en lak? Of filler, daarop primer en lak? Of moet er helemaal geen primer tussen de filler en lak?

Ben nu al zover in de voorbereiding dat ik de afwerking graag ook zo goed mogelijk had...

Alvast bedankt!

Tjaap 04-03-2014 20:04

Laten poedercoaten

nunie 04-03-2014 20:24

Eerst de ets primer erop spuiten, daarna kan je gewoon de kleur eroverheen spuiten..

Maar als het grof geschuurd is eerst ets primer en dan grondverf, schuren en dan de kleur erop

sixpack 04-03-2014 20:59

Die Acid 8 (rode bus? ) heeft een vrij vullend vermogen
2-3 dunne lagen (kijken of er nog na het drogen schuurkrassen doorheenkomen) afhankelijk daarvan de kleur erop zetten.

2H-2H 04-03-2014 21:22

Ja "mag " niet met je kleur over de Etch Primer . Er moet eerst een grondverf over om het af te sluiten.
Het is etsend (zuur) en kan de kleur laag aantasten

Style 04-03-2014 21:39

Quote:
Originally Posted by Tjaap
Laten poedercoaten


:thumbup: kan je kijken en doen wat je wilt maar blijft altijd zitten :D

arthur 04-03-2014 23:34

De velgen zien er op de foto opzich best strak uit. Ik heb zelf ook wel is velgen gehad die een beetje grof van structuur waren na het schuren. Paar laagjes spuit plamuur er overheen en heel fijn schuren, daarna met een goede lak aflakken. En het zag er prima uit. Me broertje rijd nog steeds met die wagen rond, lak blijft prima zitten. Alleen jammer dat de happen uit de velg zijn omdat die een keer een stoepje geraakt heeft :redface: (ddaaagg schmidt modern lines). Maar ben wel tevreden over het relatief goedkope manier van spuiten.

nunie 05-03-2014 20:22

Quote:
Originally Posted by Style
:thumbup: kan je kijken en doen wat je wilt maar blijft altijd zitten :D



Vind ik dus niet..

Op m'n werk hebben we weleens vrachtwagens met ge poedercoate velgen, maar 1 keer steenslag en alles bladdert eraf

Met gewoon spuiten niet en is veel mooier eindresultaat

Richard 05-03-2014 20:35

Quote:
Originally Posted by nunie
Vind ik dus niet..

Op m'n werk hebben we weleens vrachtwagens met ge poedercoate velgen, maar 1 keer steenslag en alles bladdert eraf

Met gewoon spuiten niet en is veel mooier eindresultaat


Dus.. Goed gecoate velgen heb je jaren plezier van.. Gewoon 3 laags systeem en is goed flexibel. Goede coater gelijk resultaat als spuitwerk, daarnaast vaak mooier want overal gelijke dekking, geen lopers, geen afzetrandjes, binnen en buiten helemaal fris

Style 05-03-2014 20:37

Dan is het op zeker niet goed gedaan je heb verschil in kwaliteit ;)
Als je idd 25€ per velg betaald tja dan kan je idd verwachten dat het er zo af licht.
Licht helemaal in wat voor dikte het gedaan is ik heb vandaag mij velgen gehaald.
Eerst netjes stralen met een lichte korrel dan grond poedercoat er over heen.
Dan de kleur en als afwerking blanke poedercoat.

Daar in tegen als je met de knikkerbus aan de gang gaat is de laag verf zo dun dan hoef je er idd alleen maar naar te kijken en valt het er af ;)

Dokter D 05-03-2014 20:53

Ik heb zelf afgelopen zomer mijn velgen gespoten.
1 laag grondverf,4 lagen hoogglans zwart en 2 lagen blanke lak, allemaal van motip.
Na 3 maanden rijden en 3 maanden in de opslag laat nu de verf al weer los.

Heeft naast flink wat tijd ook flink wat geld aan spuitbussen gekost, nu kunnen de banden er weer af en moet de boel alsnog gecoat worden.

jettaracing 05-03-2014 22:00

Je kunt ze ook met 2k autolak spuiten , als je ze net behandeld als de carroserie van de auto gebeurt er niks mee , aflakken in spuitbus is altijd een goedkope oplossing . Ik spuit al jaren velgen met autolak , en nog nooit problemen mee gehad .










Deze zijn ook allemal gespoten met autolak .

Marios 06-03-2014 19:02

Dank u allemaal voor de reacties, daar kan ik iets mee!

Dat poederlakken verhaal was ook mijn eerste keuze maar wel heel duur. Ik had ze graag laten poederlakken met de rand gepolijst, maar daar was ik bij de lokale poederlakker al direct 400 euro kwijt, het moet ook nog een beetje leuk blijven.

Ik sta al een stuk verder nu en ze zijn klaar om dit weekend in de filler te gaan. Borduurschade en imperfecties zijn ondertussen ook al gerepareerd.

Ze geven warm weer dit weekend, daar wil ik van profiteren om eerste lagen te spuiten.

Style 06-03-2014 19:05

Dat is idd wel heeeel duur ik betaalde nu 50€ per velg voor 3 lagen en stralen.
Anders ergens anders is een prijsje op vragen voor het compleet coaten en dan gewoon ergens anders je randjes iets laten af draaien.

Marios 06-03-2014 19:12

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Je kunt ze ook met 2k autolak spuiten , ...

Deze zijn ook allemal gespoten met autolak .


Ziet er prachtig uit en volledig het resultaat wat ik op oog had.

Bedoel je dan kleur laten mengen en een aparte pot verharder en thinner, met het pistool?

Ik heb een kleine compressor en airbrushpistool, maar dat leek mij wel een eindeloos werk voor zo een oppervlakte...

Marios 06-03-2014 19:16

Quote:
Originally Posted by Style
Dat is idd wel heeeel duur ik betaalde nu 50€ per velg voor 3 lagen en stralen.
Anders ergens anders is een prijsje op vragen voor het compleet coaten en dan gewoon ergens anders je randjes iets laten af draaien.


Poederlakker vroeg 65 per velg, voor stralen en lakken, maar daar vroeg ik mij direct al bij af of alle metaalplamuur van de raparaties er niet uitgestraald wordt?

En de metaalwerker vroeg 55 per velg voor afdraaien van de randen.

Richard 06-03-2014 19:37

Quote:
Originally Posted by Style
Dat is idd wel heeeel duur ik betaalde nu 50€ per velg voor 3 lagen en stralen.
Anders ergens anders is een prijsje op vragen voor het compleet coaten en dan gewoon ergens anders je randjes iets laten af draaien.

Gewoon nette prijs hoor.

Style 06-03-2014 19:38

Oke vandaar de prijs 400€ ik weet niet of je een compressor heb staan ?
Anders zou je idd de velgen gewoon met 2K lak kunnen spuiten en zelf het randje polijsten.
Dan ben je stukken goedkoper uit en weet je toch zeker dat je over een half jaar niet weer kan beginnen.

Marios 06-03-2014 19:51

Compressor die ik ooit zelf heb gemaakt met de groep van een oude frigo heb ik, airbrushpistooltje ook dat ongeveer 30ml per keer aankan. Echt spuitpistool niet.

Betwijfel ook of de compressor echt spuitpistool aankan... vandaar de oplossing met Motip busjes. Maar met de reactie van Dokter D heb ik daar ook al niet meer zo een vertrouwen in..

Niet te veel denken maar doen dan maar.

Verslag volgt in de loop van het weekend.

Kevert 07-03-2014 10:48

Velgen zijn prima zelf te spuiten hoor , dit doe ik ook altijd zelf.
Niet te snel willen en rustig met dunne lagen spuiten ivm druipers etc.
Als je het werk voor het spuiten maar goed doet en niet goedkope verf erop doet blijft het lang genoeg zitten. Zelf vind ik autolak spuitbussen ook veel beter werken, als het hoogglans moet worden mooi aflakken met blanke lak (wat de verflaag ook weer sterker maakt).
Meestal doe ik rond de 3 primer lagen , fijn schuren , 2 a 3 lagen kleur erop en dan nog 2 lagen blanke lak. Je kan mij niet wijs maken dat dat er zo weer af ligt ;).

Marios 08-03-2014 20:55

Eerste veslag
 
Ondertussen weer wat geschuurd, heel veel ontvetten en de eerste laag (filler) erop gelegd.

Eerst de binnenkant donker gemaakt (met mat zwart):



Nog wat schuren en ontvetten:



Zo kreeg ik al bijna zin om ze helemaal te polijsten, maar ook al zie je het niet goed, hier is al heel veel bijgewerkt met plamuur...
Zie links onder:



Zo ziet dat er dan uit met reparaties en ontvet met Motip ontvetter:


Dat goud lijkt zo in de foto maar ziet er in werkelijkheid echt niet zo uit, is gewoon ontvet met Motip ontvetter en foto met Samsung S2...


Ik wou dat het er allemaal zo goud/koper uitzag in het echt, maar dat is dus niet het geval, enkel de Motip ontvetter, zie velgen buiten de garage, in zonlicht met dezelfde ontvetter erop:


Marios 08-03-2014 21:08

Eerste laag (filler) daarop, geeft volgend resultaat:



Marios 04-04-2014 23:24

Update
 
OK, even een update,
kan er alleen in het weekend aan werken, dus na een paar keer schuren, opnieuw filler spuiten en weer fijn schuren de primer erover:




Zo zagen ze er vrij strak uit, terug een beetje schuren en lakken maar:




Tevreden van de kleur, gisteren nog een keertje waterschuren en vandaag laatste laag lak en (genoeg) vernis erop, eindresultaat:




Ze kunnen nu een weekje uitharden, centercaps doen en dan de banden erop.

Update onder de auto volgt.

Tjaap 04-04-2014 23:30

Netjes!

jettaracing 05-04-2014 07:26

ziet er goed uit ja !

fcapri 05-04-2014 08:29

een paar tips:

-u omgebouwde frigomotor is absoluut niet goed om te spuiten. debiet is VEEEL TE LAAG. als je daarmee wil spuiten, moet je er een groot compressorvat op aansluiten (of je bouwd een standaard camping gasfles om), je laat die goed op druk kopen. voordeel van je frigomotor is dat deze de flesmakkelijk zat op 30bar kan zetten).
schakel de motor dan uit en gebruik die fles om te spuiten (drukregelaar er tussen zodat je op 2bar kan spuiten). de fles moet het lang genoeg kunnen houden dan om een paar velgen te spuiten. ik heb hetzelfde al gedaan hoor, werkt perfect. tot ik een keer de frigomotor ben vergeten uitschakelen. boven de 30bar (weet niet hoeveel maar dik erboven) sprongen mijn leidngen uit elkaar tussen motor en gasfles

-ik zou de binnenkant van de velgen ook spuiten hoor. u banden liggen daar namelijk op. als die banden er een tijdje opliggen, en het alu begint te oxideren, gaan ze lekken aan de randen. en bij dat lekken komt er dan vocht bij en verergerd het. als je dan de bandenboer bezoekt, gaat die de band eraf drukken en bead-sealer tussen doen. en dat spul reageerd met blank alu. krijg je allemaal fijn poeder en de wielen blijven lekken.

Marios 05-04-2014 09:47

Daarom heb ik de binnenranden waar de banden op komen te zitten meegespoten. Het stuk in het midden is nooit geschuurd en daar zit de originele zilveren beschermlaag nog op, dus dacht ik dat dat wel goed zat.

Frigocompressor zitten flesjes op hoor, twee keer 2,5 liter.

fcapri 05-04-2014 12:03

die flesjes zijn te klein. voor een airbrush is het geen probleem, maar een gewoon verf spuitpistool blaast die leeg binnen de minuut.
een gasfles is al rond de 40liter denk ik

Marios 06-04-2014 11:27

Was ook bedoeld voor airbrush, ik heb geen verfpistool.

Ilker 07-04-2014 22:32

Heel mooie Alfa-Romeo look a like velgen :D

:thumbup:

Marios 08-04-2014 18:22

Update
 
Bandjes zij er:




Centerkapjes geschuurd:




en gespoten:



dutchblade 08-04-2014 18:31

strak werk ! mooi kleurtje ook...


All times are GMT +1. The time now is 22:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.