![]() |
Schuurvondst Golf 1 GLI Cabrio 1.6 GTI 5 Bak 1979
Hallo Volks forum leden,
Maandag heb ik een Golf 1 Cabrio 1.6 GTI 1979 uit een schuur gehaald waar deze al 12 niet uit is geweest! Na deze naar buiten te hebben geduwd hebben we er nieuwe benzine in gedaan en de banden opgepompt. Met een start accu bij de hand hebben we toch geprobeerd de auto te starten dit wilde eerst niet lukken maar met een beetje remmen reiniger is dit gelukt! De motor loopt mooi en rookt niet, de koelvin slaat ook goed in en de olie en andere niveaus waren nog op peil en redelijk schoon. Onder de auto lag ook geen olie en onder de motorkap is zo snel geen lekkage te zien. Nu heeft deze auto ruim 12 jaar stil gestaan en moet er dus een hoop aan gebeuren, mijn vraag is dan ook waar allemaal op te letten :). - Er moet een nieuwe koppeling set in (het is een 5 bak?, welke past hier in?) - Distributieriem (set) (kan deze er op tandriemset ) - Alle olie en filters - Alle leidingen nalopen op droogte scheurtjes en zo nodig nieuwe - En dingen die ik vergeten ben hoor ik natuurlijk graag :) 9-9-2014 naar het APK Keuringsstation gereden, auto heeft nu een nieuwe apk tot 9-9-2016! Het was eerst de bedoeling om de auto te gaan verkopen maar mijn interesse is nu zo groot dat dit waarschijnlijk niet meer gaat gebeuren :) Gr Jeffrey |
Onder op de versnellingsbak gekeken hier staat het volgende nr:
FM Welke koppeling kan hier op? 200mm, 190mm, etc :? bijv: deze :) |
Gefeliciteerd dit is een van de eerste Gli's die zijn gemaakt. De productie is begonnen in maart 1979. Het eerste type Gli is nooit in Nederland geleverd. Dus hij zal waarschijnlijk uit Duitsland komen. Daar heb ik mijn zilveren Gli ook vandaan. Mijn auto is bijna identiek aan die van jou. Jij hebt alleen nog het modeljaar 1979 motor erin. Mijne is van 12-79 en heeft al het modeljaar 1980 blok erin. Alleen jammer dat het originele interieur er niet meer inzit als staat hetgene wat er nu inzit ook wel erg mooi. Als je vragen hebt over vroege Gli's hoor ik het wel. Ik weet in iedergeval dat jou auto zeldzamer is als een Gti van 1978 of 1979. In heel Duitsland is er geen vroege Gli meer te vinden. De meeste zijn allemaal naar NL geimporteerd en op de sloop beland. Ik heb meer dan 2 jaar moeten zoeken in Duitsland om er eentje te vinden die nog origineel was. Mijne is roestvrij en heeft een Zender uitbouwset. Hij heeft ook 8-10 jaar ergens in een schuur gestaan.
|
Mooi, jammer van die Zender zooi.
|
Ja, is niet de fraaiste spoilerkit, en hopelijk zit er geen ellende onder...
Verder gave vondst! Waarom staan die GLI's eigenlijk als GTI op kenteken? Heb dat wel vaker gezien, ook bij andere (geïmporteerde) types MK1 Cabrio. Omdat er een 'GTI' motor in zit? |
9-9-2014 ben ik er mee bij de keuring geweest en de onderkant ziet er echt nog goed uit, het lak werk aan de buitenzijde is ook in een goede staat (geen enkel deukje of krasje!) Roest heeft deze Golf ook (bijna) geen last van op een klein blaasje na (Rechts achter onder bumper). Wat ik er van begrepen heb is dat de auto inderdaad in 1989 uit Duitsland naar Nederland is gekomen en dat hij daar nog getuned zou zijn en ongeveer 130 pk zou moeten hebben. Achter op het plaatje staat inderdaad GLI, hoe kan je zien dat dit een GLI is en wat is het verschil dan met een GTI omdat hier een 1.6 GTI in zit? Hopelijk kan ik er binnenkort mee gaan rijden als alle onderdelen/vloeistoffen zijn vervangen. Kan hier een Valeo 200mm koppeling (set) in ?
|
De eerste Golfjes GTI hadden de 1.6 EG motor. Deze motor werd ook in de cabrio gemonteerd. Echter is de cabrio een stuk zwaarder. De prestatie's 0-100 en topsnelheid waren niet gelijk aan de dichte versie.
De cabrio met de gti-motoren werd GLI genoemd. |
Quote:
Een Gli is niets anders dan een golf cabriolet met een gti motor erin. Je kunt hem herkennen aan de 1.6 gti motor en de kilometerteller die tot 220 gaat ook heeft hij het onderstel van een gti dus met stabilisatorstangen. Verder is hij kwa interieur, stuur, dashboard etc het zelfde als de GL uitvoering. Wel heeft hij ook nog de zwarte gti spatbordverbreders. De plaatjes die jij op de achterkant van je auto hebt zitten zijn van een model van na 1986, oftewel het type die toen werd uitgevoerd met de dikke Quartet bumpers. |
Op de quartett-uitvoering stond op de achterkant Volkswagen met logo en golf met daaronder cabriolet.
|
Quote:
Die latere gli's hadden de 1.8 DX motor. Dikte van de bumpers heeft trouwens niet te maken met wel of geen quartett uitvoering. |
Zeer uniek zo een 79 gli.
Wel heel jammer van die kit en van het interieur. |
Leuke schuurvondst, veel plezier ermee :thumbup:
|
Zo vet als je een cabrio hebt met origineel een tittentacho.
|
Terug bouwen naar origineel met stalen/chrome bumpers en hij is echt helemaal gaaf :D
|
Quote:
Origineel horen hier de gewone plastic bumpers op te zitten. Een golf 1 cabriolet met stalen bumpers is nooit geleverd en ik vind het er ook niet uitzien als je ze er wel opzet. |
Quote:
Er zijn niet zo veel mensen die weten dat dit een zeldzame auto is. Van een oer-gti weet iedereen dat hij zeldzaam is en dus veel geld waard is. Ik heb voor mijn 100 % roestvrije 100 % originele 12-79 zilveren Gli met originele in topstaat verkerende kap en interieur 4000 euro betaald. Ook heb ik de complete onderhoudsgeschiedenis erbij vanaf 1984. Als ik hem nu zou verkopen gaat het me denk niet lukken voor 3000 euro en misschien nog wel niet eens voor 2500. Of ik moet net iemand tegen komen die er speciaal eentje zoekt. |
100% roestvrij is een golf 1 NOOIT! Durf ik me hand voor in het vuur te steken.
Gave vondst inderdaad, maar die kit haalde ik wel eraf. |
Quote:
Mijn gli heeft alleen een klein blaasje op het rechter spatbord bij een van de bevestigingen punten van de striping. Verder is hij roestvrij. Maar dan bedoel ik ook echt roestvrij. Heb niet voor niks zoveel voor die auto betaald. Als ik die auto van Jeffrey zie kun je ook zien dat deze ook verder geen ernstige roestschade zal hebben. De motorruimte is voorzien van een waslaag, dan weet je ook wel dat hij een behoorlijke behandeling heeft gehad van de holle ruimten. Ik heb een Zender kit op mijn Gli die er al opzit vanaf 1984, dus dat is al 30 jaar. Ik laat hem er lekker op zitten want hij hoort na zo lange tijd gewoon bij de auto. Heb de factuur van de aanschaf en montage nog erbij. Ik vind het ook heel jammer dat iedereen terug wil naar hoe de auto eruit zag zoals hij de fabriek heeft verlaten. Zo zag geen een golf er meer uit na een paar jaar behalve dan die van dat oude vrouwtje...... |
Ik vind zo'n zender setje ook wel lekker jaren 80 tjoening. T heeft wel wat :thumbup:
Enne... Met een blaasje hier en daar is een auto niet 100% roetvrij, maar 99% oid :redface: |
Ik heb alvast wat onderdelen besteld (Levering +- 1 week) :
Tandriemset CT637K1 Poly V-riem AVX10X940 Oliefilter 0 451 103 033 Brandstoffilter 0 450 905 021 Bougie 0 242 242 505 Druklager 355562 Koppelingsset 003496 Luchtfilter C 2860 En natuurlijk nieuwe olie Zodra alles er op zit maak ik wel ff een filmpje van de auto (testrit) :) |
Quote:
Zo'n filmpje lijkt me top! Succes met de montage. |
Je neemt wel risico's om een oude auto te starten? Zou niet willen dat de riem plots springt. Of misschien ben ik fout en kan een 1.6 daardoor niet stuk lopen.
|
Kan wel, alleen bij de 1.1 niet. Mij zie je het niet doen in ieder geval... Wel hele toffe wagen. Even het juiste interieur erbij zoeken en die kit, tja laten zitten of weg doen, is allebij wat voor te zeggen.
|
De onderdelen zijn binnen, nu moeten ze er op
|
De onderdelen zitten er eindelijk op :) , jammer dat de valeo 200mm koppeling niet paste dit is nu een 190mm van LUK geworden. De remmen en alle olie's (inclusief bak olie) zijn ook nog vernieuwd. Nu nog even een oldtimer verzekering regelen en de auto op naam zetten en dan kan het Golf 1 avontuur beginnen :D
|
Quote:
Ik kan je een ding vertellen en dat is dat het rijden in een cabrio met 1.6 gti motor echt genieten is. Zeker met open kap, lekker doortrekken in z'n 2 en 3, hoor je het motor geluid erg goed. Mijne gaat nooit meer weg. |
Vandaag nog even een leuke Sebring sport demper er op laten zetten en heel de onderkant goed in de bruine tectyl gezet, de onderkant is ook nog behoorlijk gaaf
|
|
Hangt er mooi recht onder die uitlaat! :rolleyes:
|
Quote:
Hahaha vind ik leuk. |
Bak en braad werk
|
Leuke uitlaat :screwy: :eek:
hou het maar beter op origineel |
Die uitlaat wordt nog wel een keer gefixt :)
Vandaag nog een paar leuke velgen er op er op gelegd. |
Netjes hoor die velgen alleen nog beetje verlagen. Zo te zien zit je originele voorraam er nog in dit kun je zien aan de verticale strepen die in het glas zitten. Heb vandaag nog lekker open gereden echt super zo in oktober. Iedereen in die dikke audi leasebakken zaten jaloers naar me te kijken hehehheh. Jij ook zeker effe open gereden nog?
|
Quote:
Ben ik het helemaal mee eens, zo'n mooie S-bocht staat heel wat beter. |
Er zitten inderdaad van die strepen in de voorraam, zodra het weer het toelaat gaat de kap natuurlijk open, vandaag was dus super :). Afgelopen zondag heb ik ook nog een aantal vw1 (duitsers) zien rondrijden op de A59, bleek er een volkswagen meeting in oss te zijn die ik dus heb gemist :(
|
Bij deze een keer een Update :thumbup:
De VW Golf nog steeds in bezit en sinds zijn grote onderhoud in 2014 geen problemen gehad, met de zomer wordt het weer genieten zonder dak :cool: . |
Supervette auto! Einddemper kan inderdaad echt niet, maar verder; top! :thumbup:
|
Dat van die einddemper heb ik vorig jaar laten oplossen :)
Er zaten te weinig uitlaat rubbers onder en een extra anker punt was nodig. |
Blijft idd toch wel een aparte verschijning!! Maar wel :thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 23:48. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.