![]() |
Restauratie Golf 1600 LS 1976
Hierbij mijn project waar ik al nu inmiddels 2 jaar mee bezig ben.
Een Golf 1.6 LS Automaat uit 1976. Het is een overgangsmodel van Swallowtail naar nieuwere modeljaar. Deze auto heeft namelijk nog een gladde motorkap , oud type deuren , zacht dashboard , oud type schutbord met ronde afdrukken zeldzame 1.6 FP motor met 75 pk , en zo nog wat leuke en zeldzame details. :) Jaren lang van de eerste eigenaar geweest , deze is er zuinig op geweest naar overlijden heeft de auto tijd buiten gestaan en is deze van achteruit gegaan Ondanks de originele kmstand van 91.000 omdat deze auto bijna nooit het dorp is uit geweest :D , maar desondanks zat er toch redelijk wat werk aan. De bouwkwaliteit in de eerste jaren van de Golf was heel erg slecht. Zijn zijn hierdoor behoorlijk zeldzaam geworden. Het is dus een wonder dat deze het overleeft heeft. :cool: De basis was redelijk goed , de onderkant en binnenschermen waren vrij hard. Maar verder zat er redelijk wat aan de auto. Alles is kaal gehaald het losse plaatwerk is een ontlakkingsbad geweest alles ontroest, en alle delen zijn gelast , en de lasnaden zijn vertint. De auto staat nu in de grondverf) Plannen zijn , - Helemaal origineel laten tot in de details zoals deze auto van uit de fabriek rolde. Omdat deze na 38 jaar nog steeds alles origineel is (zelfs de originele radio heeft) blijft hij geheel origineel :) - Misschien voor de toekomst ooit schroefsetje en BBS RM's of iets anders in die trend. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motor word geheel gereviseerd ![]() ![]() ![]() ![]() Aantal vertinde delen. ![]() ![]() Losse plaatwerk ontlakt ![]() ![]() ![]() Nieuw voorfront gevonden old stock met vlakke slotplaat Nieuwe binnenschermhoekken ![]() ![]() ![]() Zijkanten en motorkap in de spuitplamuur. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mooi project 👍dat van die gladde motorkap heb ik nooit begrepen die van jouw op de foto's is toch nie anders dan die van mij ???
|
Quote:
Aan de voorkant van de kap zit bij het latere type een rand, ongeveer 5cm vanaf de voorkant. OT: Mooi project! Je pakt het goed aan! |
zeker een mooi project. :thumbup:
|
Jammer dat je je front niet juist hebt terug gezet. (de spijltjes achter de grill en de twee open vakken achter de bumper) Wel mooi project, zeldzaam hard voor z'n leeftijd! Oh en je tellerunit hoort er een te zijn met zo aluminiumeffect.
|
Dankjewel allemaal :) :thumbup: voor de leuke reacties.
Slotplaat was niet heel mooi meer , dus die heb besloten om die niet te gebruiken. Gat had inderdaad dicht gekund maar met de bumper ervoor zie je daar nog weinig van. De basis was zeker goed , alle standaard slechte plekken zijn wel vervangen , overigens heeft deze auto nooit een ML behandeling gehad of dergelijke vooral voor een origineel NL auto is het wel bijzonder. Ik zou het echt niet weten met die tietenteller, model 1977 heeft een hard dashboard , modeljaar 1976 een zachte , maar modeljaar 1977 heeft weer zwarte tietenteller , en 1976 een alu. Ik heb overigens een dun stuur , en geen middenconsole. Wat modeljaar 1977 ook heeft. En heeft een kachelschakelaar. Geen idee wanneer dit op de markt kwam. Bouwdatum is 9-1976. En chassisnr begint met 177. Waarschijnlijk 1 van de allereersten uit modeljaar 1977. Ik snap er niets meer van :tongue: De km-stand die op deze teller staat is wel weer origineel. |
Quote:
:thumbup: nou zie ik het ook. |
Wat mij verteld is dat ze deze later vervangen hebben omdat die regelmatig nog weleens een deuk met de hand in werd gedrukt. Nieuwere modellen zijn steviger met de rand aan voorkant.
|
Leuk detail vind het dash ook mooi zeker zo met die passende radio :thumbup:
|
Jazeker , een Philips 561 die ook in het VW-radio progamma zat
![]() Kan iemand dit ontcijferen? :) Vond dit onder het dashboard En hier nog een foto van de kleine deursloten (wat misschien nog iedereen wist dat die bij oudere modellen weer anders zijn) ![]() |
Lijkt me een werkbriefje uit de fabriek waarop alle specificaties staan hoe de auto moet worden opgebouwd, kleur, opties, land waar ie naartoe moet HO(lland), gebouwd op dag 2 van week 37 etc. Gaaf dit !
|
Oke cool! :) Leuk om te weten :cool:
Dag 2 week 37 is dat 11 of 13 september 1976? Maar de codes kun je niet ontcijferen? En het gene wat onderstreept is wat zou dit betekenen? |
Supergaaf man! Goed bewaren dat briefje! op je front moet ook een klein aluminium schildje zitten (zo te zien op de foto's heeft er er in ieder geval op gezeten, ik hoop dat je het goed hebt bewaard) waarop in ieder geval 00372 moet staan (week 37, dag 2) + een viercijferig volgnummer, bijvoorbeeld 0132. Dan is de Golf de 132e auto die die dag is geproduceerd.
Om heel precies te zijn, de jouwe is geproduceerd op dinsdag 7 september 1976. |
Ik zou overigens wel centificaat willen aanvragen maar begrijp niets van de aanvraag en betaling.
|
Quote:
Bel me anders even dan help ik je, Duits heb ik aardig onder de knie. Stuur me een PM dan krijg je mijn nummer :thumbup: |
Oke echt super leuk om te weten :) Oke bedankt zal ik doen
Heb deze goed bewaard gelukkig , Dit is overigens het alu plaatje van de auto ![]() |
Supergoed dat je dit plaatje bewaard hebt!!
Dit is dus één van de laatsten die op die dag zijn geproduceerd zou ik zeggen. |
Hier kun je de uitrustingscodes terugvinden. Komt dat overeen? Als het goed is staan die ook het typeplaatje / sticker. Of was dat in de vroege jaren anders? Dat weet ik niet, weet alleen van '83.
http://www.vwtyp17.de/index1.htm |
:thumbup: Als een project in de grondverf staat, is het altijd weer een mijlpaal, kun je dingen vergeten en nieuwe dingen plannen.
Dit jaar nog in de kleur? |
Erg leuk en interessant om te weten allemaal :) en bedankt voor info! En als jullie meer weten hoor ik het graag. Ik heb overigens geen sticker en typeplaatje. Certificaat is aangevraagd.
Klopt helemaal , ben blij dat deze nu in de grondverf staat , heeft me een hoop tijd en werk gekost , en momenten dat ik t meer zag zitten , maar toch zover gekregen dat deze in de grondverf staat is zeker toch een mijlpaal :) En straks komt het leuke werk. :rolleyes: Van de week gaan de losse plaatwerkdelen in grondverf , hoop dit jaar dat deze gespoten word en anders volgend jaar. ;) |
Nog een leuk detail : deze Golf is afgeleverd met simpele heupgordels.
Maar wat mij opvalt dat er Automobielhandel Pon Leusen opstaat , zijn deze gordels alleen voor de Nederlandse markt geleverd , of speciaal gemaakt voor Nederland? Owja beide staat 17-3-76 of 8? een datum? ![]() |
![]() dit is het motornr 1600 FP 140 358 , kun je hier uit zien dat originele motor is? En wanneer dezs gebouwd is? |
VW vragen history@volkswagen.de.
Maar als ik me niet vergis staat de motor ('t motornr.) waarmee deze auto van de band is gerold ook op de oorkonde vermeld die je besteld hebt, dus dan kun je wel zien of 't de ori motor is of niet. Leuk projectje, doe je weer de automatische bak gebruiken of toch 'n handgeschakelde? Dat laatste is natuurlijk voor deze auto niet ori maar wel leuker en de prestaties zijn daarmee beter :thumbup: |
Ik heb inmiddels certificaat aangevraagd. Incl motornr. Ik heb erg lang aan versnellingsbak zitten te denken , ik weet het nog steeds niet wat vinden jullie alkemaal? Auto is bijna nog helemaal origineel zoals deze van band afliep daarom moeilijke keuze
|
Aan 1 kant zou ik zeggen origineel houden, maar het is ook maar net hoeveel je denkt met de auto te gaan rijden. Ik heb destijds ook voor het comfort recaro's in mijn voor de rest originele pirelli gezet.
|
Zou dit invloed hebben op een taxatie? Ik denk alleen in de zomermaanden en ritjes meetings ect. Verder niet dagelijks zo'n 1.6 automaat neemt 1 op 9 ofzo :wow:
|
Quote:
Dat is het nu precies, met een 5-bak zou je met gemak 1 op 12 moeten halen. Het zal wel schelen in de taxatie, maar zeker wanneer je de originele delen erbij hebt niet extreem veel. |
Quote:
Ja klopt d sa s voor Nederland ik heb ook een paar in mij 76 zitten had ik nog nooit erder gezien.Mark met zijn 76 gti wou toen gelijk bij mij kom om dst die paar had van mode 77 En hij wou nog wat Andere dingen zie die anders zijn.jij had okk de achter bank hak had ik gezien . En hrb je ook de kleine plastik sproeier op de motor kap zitten. |
motorcode en baknummer wordt niet op de oorkonde van VW vermeld, ook als je ze mailt met de vraag of motor en bak erbij horen kunnen ze geen antwoord geven helaas.
Gaaf dat je nog zulke oude gordels hebt! Zo te zien is alles gewoon origineel aan jouw auto. Mijn advies: 100% origineel houden zo :thumbup: supergaaf! |
Ik heb inderaad een klein ruitensproeierkopje :) .jij had okk de achter bank hak had ik gezien wat bedoel je hier precies mee? SipkeRS?
Klopt tot zover is alles origineel aan de auto , er zat zelfs een originele Westfalia trekhaak onder maarja die komt er denk ik niet meer onder. Ook weer het interieur , de voorstoelen waren helemaal poreus geworden door de zon. deurpanelen en hoedenplank waren netjes. Gelukkig heb ik precies dezelfde bekleding gevonden in nette staat zonder hooftsteunen Iemand een idee hoe deze bekleding beste kan schoonmaken? Stoomreinigen durf ik niet aan eigelijk ![]() |
Even een update , :)
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Het motorruim , gedeeltelijk binnenkant staan in de kleur. Er was weinig roest en beschadigingen te ontdekken dus alleen de zichtdelen zijn gespoten. De auto is helemaal geschuurd , naden gekit, en de steenslag coating is aangebracht Het losse plaatwerk staat allemaal in de grondverf. Volgend week word de buitenkant gespoten. :cool: Hierna gaat de auto naar een Dinitrol center in Leeuwarden. Kost wat maar ik wil het goed hebben. |
Droogschuim al geprobeerd op het interieur?
|
Mooi hoor, zo'n oud karretje zo strak te hebben👍
|
Ziet er goed uit :thumbup:
|
Super gaaf, heerlijk project om te volgen. :cool: :thumbup:
|
echt super dit!
|
Ik heb een tapijt reiniger bij boels gehuurd in der tijd. €70 voor een dag of zo iets. Was wel in de brandende zon. Heb zo de bestuurderstoel 9keer gedaan als ik me niet vergis. Heb het wel gehuurd over 2 dagen omdat er rare vlekken tevoorschijn waren gekomen op de leren achterkant.
|
mooi project ik hoop zo nog eens volgend jaar tijd te vinden om mijn 78'er te restaureren (helaas wel zonder de originele 1100 FA motor want die is gaar)
ik ga hem volgen :thumbup: |
Wow, ziet er netjes uit :thumbup:
|
Dankjewel voor leuke reacties! :thumbup: Droogschuim nog niet geprobeerd stoomreiniger is mij vertrld dat oude bekleding hierdoor stuk gaat.
|
All times are GMT +1. The time now is 23:21. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.