![]() |
Gesplitst -> Diameter downpipe/uitlaatsysteem discussie-topic
Sinds wanneer is 3" teveel van het goede voor een turboauto,zeker met zon turbootje met klein uitlaathuis is een wat grotere diameter lekker.. EGT wat naar beneden
|
jij hebt gewonnen :thumbup:
|
Quote:
:screwy: |
Ik ga voorlopig zo rijden. Ik wil de auto voor de rest ook redelijk origineel houden voor de looks dan. Vandaar dat ik deze uitlaat ook gekozen heb. Maar dan gaat het ook om de einddemper😉
|
3" uitlaatsysteem is ook niet nodig. 3" downpipe is nooit verkeerd, maar doordat je uitlaatgas afkoelt wordt deze qua inhoud kleiner (tegenovergestelde van expanderen...weet niet of er een woord voor is....krimp?), hierdoor is het niet nodig om een 3" uitlaatsysteem te nemen. 2.5" (63.5mm) is dan ruim voldoende.
3" zou dan weer de welbekende overkill zijn...maar sommige mensen houden nou eenmaal van alles groot schijnbaar :D |
3" downpipe vindt ik must.. dan blijvend 3" is met deze motor/setup niet een must oke, heb je gelijk in, maar schadelijk is het ook niet.
2.5" spoelt je turbo iets sneller |
Quote:
Hangt geheel van de turbo af. |
Quote:
Klopt, maar Corne gaat (zo te lezen) rijden met de originele turbo van de BAM motor, dus niet nodig. En voor zover ik weet heb je best wel een lel van een turbo wanneer je je hele uitlaatsysteem in 3" uit moet voeren....maar misschien dat iemand met veel ervaring daar iets over kan zeggen? Roka of Jos Br. of Wilco bv? :) Leerzame stof is altijd welkom! |
We hadden het over die desbetreffende 20vt, zoals gezegt 3" overgaand in 2.5" voor snelle spoel als je toch niet verder gaat dan 280pk.
Maar dan nog ging ik voor 3" compleet systeem... zeker bij wat serieuzer vermogen is 3" must... hell dat is tegenwoordig ook alweer achterhaald... genoeg dikke turboboys met 4" uitlaat |
The best exhaust is the least exhaust.... In ieder geval bij turbo motoren. Je hebt geen tegendruk nodig achter de turbo. Hoe sneller de uitlaatgassen uit de turbo kunnen hoe sneller de turbo op spoelt. Natuurlijk is het een beetje overdreven om heel groot te gaan met de diameter als je maar een kleine turbo hebt met een bescheiden vermogen. Bijkomend nadeel is dat hoe groter je gaat in diameter hoe moeilijker het wordt om het geluid te dempen.
|
![]() joh hoezo uitlaat |
Uitlaat is niet nodig, turbo dempt genoeg :d
|
Toch sta je er nog van te kijken hoeveel vermogen je kunt halen met een kleinere diameter uitlaat.
Heb zelf nog een golf2 GTI met 2L TFSI dsg en daar gebruik ik de originele 50mm GTI midden en einddemper voor. Deze waren nog nieuw bij aanschaf van de auto en wilde het gewoon proberen. Toch nog 315 Pk met 455Nm. Maar wel fluiterstil :cool: Dat was mijn streven ook na een 1.8T rallye met compleet 3" van voor tot achter, dat was echt veel te veel herrie in mijn beleving. Ter vergelijking , mijn huidige rallyegolf met net zo'n 2L TFSI motor met 2,5" uitlaat doet dik 350Pk en 475Nm. Dus zoveel verschil is het niet eens. Ik merk het beetje verschil in vermogen in ieder geval niet in de GTI tijdens het rijden. |
Denk dat het vooral voor de thermische huishouding van je turbinewiel beter is?
|
1.6 bar met een GT3076HF 3"dp naar 2.5" was zo restrictief als wat... iets te hoge EGT
2.5 brut eronder vandaan met nog maar een klein dempertje, en wat een verschil! EGT 104 graden naar beneden en trekt veel beter door. |
Is er een verklaring, waarom een turbo met een dunnere pijp er achter sneller spoelt?
|
een 3 inch downpipe is een must en het zal natuurlijk verschil maken als de rest ook 3 inch is met zo min mogelijk dempers. Maar om dit nou te doen op een fun auto. Je valt altijd op als je ergens rijd. Ik vind het juist gaaf om redelijk snel te zijn zonder op te vallen.
|
Voor beide auto`s heb ik wel een grote 3,5" downpipe gemaakt.
|
Heb ooit een AFN TDI in mk1 gebouwd met 55mm uitlaatsysteem (mk1 gti uitlaatdelen). Geen turbo-lag en veel vermogen, maar heb het nooit anders geprobeerd dus kan er ook niet veel over zeggen. In ieder geval geen problemen met temperaturen.
Resultaten van verschillende uitlaatdiameters lijken mij moeilijk te voorspellen (hint: p * V / n * T = c) |
het lijkt mij niet makkelijk zonder meer te voorspellen, hoe de gassen zich afkoelen.. warmteafgifte van je uitlaat aan de buitenwereld is daarbij nodig om te weten, en dat weet je niet zo ff.. want in principe, als je je uitlaat zou wrappen met isolatie, kun je de uitlaat dik houden.. en als je gassen warmer zijn, kunnen ze ook sneller bewegen, als ik het goed heb,
|
Quote:
Dat is dus niet zo.. |
Ik rij nu met een 2 inch rvs uitlaatsysteem op mijn golf 1 20vt en wil graag een 3 inch systeem hebben want de uitlaat is nu de beperkende factor. Heb nu rond 380 Pk. Met een 3 inch uitlaat zou ik volgend Hurricane Tuning min 10 % vermogen kunnen winnen. Eerst maar even sparen dus.
|
Quote:
Dat vermoeden had ik al :) |
Quote:
Het grote boek van A. Graham Bell geeft eigenlijk alleen aan dat gewicht en grondspeling/ruimte een issue is, er wordt zeker niet gezegd dat groter slechter is. In de conclusie wordt genoemd dat het beste is om het per setup te testen. De turbo zelf levert de grootste weerstand in het uitlaatsysteem, daarna het manifold, en uiteindelijk het deel na de turbo. Vandaar ook waarschijnlijk dat er met 2" downpipes ook goede resultaten worden behaal zoals in dit topic genoemd. De formule voor leidingweerstand is als volgt: delta p = f * l/d * 1/2 * rho * v^2. d (diameter) staat onder de streep, wat aangeeft dat hoe groter deze diameter wordt, hoe minder de weerstand (delta p), en hoe sneller de turbo dus zal opspoelen. |
Het hangt volledig af van de setup, heb je bv een 2.0 tfsi met een K04 ( golfR edition30/35) dan is een 3" downpipe met een 2,5" catback voldoende om 380pk te halen. Ik heb zelfs met een aangepast origineel systeem 350+ PK gehaald.
De restrictie zit hem meestal in de turbo zelf, te klein, en dan in het spruitstuk, met een goed flowend spruitstuk haal je de meeste winst. Als het spruitstuk beter flowd dan gaat je egt flink omlaag en vaak is die hoge egt de boosdoener voor het inzakken van je vermogen. 1 run gaat goed maar daarna valt je vermogen keer op keer naar beneden. Zoals gezegd hangt het af van welke motor en de setup waarmee gereden word en moet alles op elkaar afgestemd zijn en kun je dus niet zeggen welke diameter het best geschikt zal zijn. Wat ik zelf vaak gemaakt heb voor 400/450 PK 1.8 2.0 T motoren is een 3" downpipe tot aan een 100cells racekat (127mm) en dan een kleinere diameter 2,5" naar achteren. Door de iets lagere egt en gestabiliseerde flow geeft dit geen restrictie en blijft het geluid ook nog acceptabel. Een te kleine diameter bij een turbo motor geeft vaak een blazend geluid uit de uitlaat dit vind ik zelf niet zo mooi, een mooi klinkend uitlaatgeluid blijft lastig bij deze motoren, voor een mooi geluid moet je een 5 cilinder pakken natuurlijk... Maar gaat het je om de laatste peekaas dan bigger is better! |
Wat is er volgens jullie aan te raden voor een VR6 turbo met een GT3076hf op 1,7bar?
De planning is om er een 3" systeem onder te maken met 1 of 2 dempers. |
Bij onze 1.8T (AUQ k03S) zit een 3 inch downpipe en verder helemaal 2,5 inch. (op advies van JD toen). Verder geen kat of dempers. Maakt een super geluid :D
|
Voor een vr6 turbo is een 3" open uitlaat met 1 racekat of grote middendemper voldoende en het klinkt super maar wel erg hard, zet hier een vlinderklep tussen en laat alles dan door een 2,5" demper gaan zodat je kunt schakelen tussen are you nuts en gewoon mooi rustig geluid.
Heb zelf een kompleet 3" systeem met klep gemaakt voor mijn golf en dat werkt echt top! Het kost wat meer maar je kunt wel mooi anticiperen op verschillende situaties. |
Quote:
Filmpje! :D |
Moet ik maar eens gaan filmen binnenkort dan :D
Leuk effect zijn de klappen/vlammen bij het overschakelen :thumbup: |
Quote:
Ik merk bij m'n Golf TDI dat deze niet meer zo snel is (op de snelweg, van 120km/h naar iets harder :rolleyes: ) wanneer de motor goed op temperatuur is, olietemperatuur 90 graden celsius. Een hoge EGT kan hiervan de oorzaak dus zijn? Uitlaat is standaard GTI, 50mm denk ik? Niks gechipt, IC is zelfknutsel :) Quote:
Of 8 :D |
Ik heb een T04b Turbo met 2,5" downpipe verder is het systeem 2,25" tot einddemper onder Golf 1 cabrio.
past allemaal prima alsof origineel onder de auto ;) |
Ik heb een 3" uitlaat op mijn verlanglijstje staan. Rijd nu met 365 Pk 20VT APX (volgens rollebank bij Hurricane Racing met 25 graden lucht temp (motor liep niet echt top) zal wel gauw 400 pk zijn bij 10-15 graden lucht temp) met 2" uitlaat en dit is de beperkende factor. Denk met 3" op 420 pk te komen.
|
Wat ik in de loop der tijd begrepen heb is dat het wenselijk is de uitlaatgas stroomsnelheid over je systeem gelijk te houden. De temperatuur neemt af naarmate je verder naar achteren gaat, de uitlaatgassen nemen daardoor minder volume in beslag en de stroomsnelheid neemt af. Om dat te voorkomen reduceer je je uitlaat diameter met een 1/4 of 1/2 inch.
Wat betreft turbo motoren, deze hebben ene bepaalde tegendruk nodig en daardoor is bovenstaande voor turbo motoren nog belangrijker. Waar die reductie in diameter plaats moet vinden weet ik niet. Bij gebruik van drie dempers zal dat voor of na de middemper zijn (thv achterbrug @ mk2) edit: bij een mk2 is 3" of zelfs 2,5" inch al vrij krap over je achterbrug, qua pasvorm ook een voordeel dus :) |
Quote:
Waarom ? |
Precies, waarom?? :shake:
|
Die mannen van donkeytec en boba met die 16v hebben gewoon zon korte skreamer pijp vanaf de turbo direct door het voorscherm ofcdoor de motorkap. De weg van de minste weerstand :D
Op de openbare weg rijdt hij wel met een 'normale' uitlaat :D |
Kwam net deze tegen op Facebook. Of het overkill is, geen idee......maar zie dit: 5" uitlaatsysteem vergeleken met een 3"systeem voor een Golf 1
12.7cm doorsnede WTF! :D ![]() |
Naja... Is het een Golf 1 met een 2.2 20V met 750pk ? :P
|
Wat een buis :D
Mag je wel met de bodem aan de gang om het passend te maken. |
All times are GMT +1. The time now is 00:08. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.