![]() |
Nieuwe daily; Audi A2 1.4 TDi
Met het verstrijken der jaren kwam langzaam de behoefte bovendrijven om iets 'knutsel-arms' aan te gaan
schaffen en aangezien ik de Audi A2 altijd een vreselijk gaaf innovatief auto'tje heb gevonden was de keuze gauw gemaakt. Vrouw was het ermee eens, maar na het bekijken van een vriend's A2 kwam ik tot de conclusie dat er maar 2 personen vastgesnoerd achterin kunnen plaatsnemen en de wens (lees; eis) van de vrouw was minimaal 3. We hebben eerder zoiets gehad (een 2-zits achterbank in een auto) en om die reden was die auto dus al snel weer verkocht. Dus, einde oefening dacht ik, totdat ik erachter kwam dat de A2 ook met 3-zits achterbank is geleverd, alleen die zijn vrij schaars... van de -op dat moment- te koop staande A2's in Nederland (stuk of 125) had er geen één die optie :( Gelukkig bracht een vriend van mij uitkomst, die had op autoscout.de een 5-zits A2 te koop zien staan, een km of 40 bij Arnhem over de grens in Duitsland. Het ding zag er goed uit, met een recente Tüv keuring (t/m april '16) en een afgestemd onderhoudsboekje. Een andere vriend laten bellen (die doet nogal wat handel met de duitsers) en afgesproken om de auto te gaan bekijken... en dat was op zaterdag 27 december.... juist, de dag van de 'sneeuw-blizard' :tongue: Maar het leverde wel mooie plaatjes op !! ![]() De deal was al vrij snel beklonken en er kon zelfs nog wat van de prijs af.. maandag 29 december de A2 opgehaald en woensdag 31 december de A2 op groene platen naar de RDW in Schiedam gereden. Het enige waar ze daar naar kijken is het chassisnummer en ze meten de wielbasis en spoorbreedte na... de duitse Tüv keuring wordt zo overgenomen, APK hoeft dus ook pas weer in April 2016. ![]() Daarna was het een kwestie van de bpm aanvraag indienen en wachten tot de rdw het kenteken vrijgeeft. Op maandag 26 januari was het dan zo ver en kon de A2 door de vrouw in gebruik genomen worden !! ![]() Inmiddels zijn we er alweer 2 weken en ruim 1700km mee 'onderweg' en afgelopen zaterdag de 1422cc 3-cilinder TDi motor bij jbautoservice laten chippen van 75 naar 100pk en het koppel is daarmee gestegen van een kleine 190 naar 245NM :thumbup: Het ding pakt nu lekker op en loopt nu vrij simpel door naar de 4000rpm en 180km/h.. zondag een dagje naar België geweest (omgeving Sankt Vith) en na stevig doortrappen (hele stukken 140 gereden) op de heenreis toch nog netjes 1:18 gereden ! Terug heb ik me wel overal redelijk netjes aan de regels gehouden en terug heeft hij dan ook ruim 1:20 (342km/16,8L á 1,02 getankt in Luxemburg) gelopen !! ![]() Nu eens kijken of de 15" winterbandjes met stalen 5x15 velgen straks voor iets in 16" vervangen kunnen worden. Ook staan iets 'bijterige' remmen hoog op het verlanglijstje, verder heb ik me voorgenomen er vooral van af te blijven :D |
geinige auto.
in de laatste 2 zinnen van je bericht gaat het alweer mis :D |
Echt ? :eek:
|
Er zijn hele mooie smalle 17 inchers voor geweest :rolleyes:
|
5x100?
|
Verlagen? :)
|
Quote:
Ik twijfel nog een beetje... Ik heb nog wel het setje 5x100 / 17" Ultralights met 195/40 van de variant liggen maar vraag me af of dit niet té is :rolleyes: |
Proberen, wie niet waagt wie niet wint. :D
|
Quote:
+2 :D |
Durf het eigenlijk niet hardop te zeggen maar begin dit model toch wel een beetje te waarderen... :screwy: :D
|
En hop, na bijna een maand staat er al dik 3000km meer op de teller :D
Het enige waar ik me een beetje aan 'stoor' zijn de niet echt bijterige remmen... de schijven (256mm) en blokken zijn in goede staat en ook de remolie is vorig jaar nog bij de vorige eigenaar vervangen. Nu vraag ik mij af of er bv VR6 (280mm) remschijven en remklauwen op gaan passen ? Ik moet dan wel de fuseestukken uitwisselen voor Polo GTi fusees en de wielnaven overzetten (de Polo is 4x100, de A2 is 5x100), maar iemand enig idee of dat al meer gedaan is of dat er andere upgrades zijn ? |
Probeer eerst eens andere blokken ;)
|
Alain,
Als je daarna besluit om die plannen door te zetten. Heb ik in iedergeval een net setje VR6 schijven en remblokken op de plank voor je liggen. gr, Yuri |
A2 is ook als S-Line geleverd. Ken iemand die er zo eentje heeft, dik! 9 spaaks 17" S-Line wielen, sportstoelen met leer en alcantara etc. Kortom: 17" zou wel gaaf zijn.
|
Quote:
+1 :) |
Lekker standaard laten en evt andere blokken, en anders gewoon wennen ;)
|
Inmiddels zo'n 8000km gereden (in goed 14 weken tijd....) en is er een litertje olie bijgegaan.
Het verbruik in de stad valt megzins 'tegen', maar het zijn gewoon de té kortje ritjes die mijn vrouw ermee rijdt... puur alleen stad doettie 1:14 Het verbruik op de snelweg is wel netjes... gisteren even naar Venlo geweest om wat op te halen en in totaal 425km gereden en 20,6L (á 1,49) getankt, dat is dus ruim 1:20 ! ![]() |
Quote:
VR6 wellicht ja, is 5x100, maar of t meteen op de fusees past? Of anders Polo 6R GTI? zijn 288mm schijven en 5x100. Ga dit zelf doen met mijn 6R 1.2 TSI, heeft ook 256mm en vind dat niet fijn remmen. Niet bijterig genoeg idd. |
De A2 staat op een 9N Polo onderstel... geen idee of daar fusees bijzitten waar 'losse' klauwen op passen. De bracket voor de remklauw nu zit geïntegreerd in het fuseestuk, daar kun je geen kant mee op :(
|
Koop gewoon maar een setje EBC yellowstuff remblokjes bij Bolt-Action (Marc) en dan ben je klaar. Ben je nog minder geld kwijt ook
|
Bijna 10 maanden nu en 22.750km...
![]() Uitlaat is nu lek, kompleet afgescheurd op de rand van het laatste stukje flexibel, in de voorpijp, net voor de kat. Niet meer te lassen, dus nu op zoek naar een alternatief... iemand een idee of er ook kat-vervanger-voorpijpen leverbaar zijn ? |
Weet niet of je hem nog steeds wil verlagen maar kan nog aan een schroefsetje komen voor een A2 heb deze een tijdje terug gedemonteerd omdat de klant weer origineel wou verder ook nog div setjes velgen en veel onderdelen liggen meerdere A2's compleet gedemonteerd
|
Komt hij nâh mee :(
net een schroefsetje besteld en ga ook Seat Ibiza 130pk tdi fuseestukken & remmen (280mm) monteren... Heb nog wel wat dingetjes nodig... zal/ mag ik je volgende week even een pb sturen ? |
Bijna 15 maanden in bezit en ruim 37.000km gereden.
Vandaag ook ein-de-lijk maar eens de zomervelgen/banden onder de A2 geschroeft. Nabewerkte Audi A3 pepperpots met 185/60x15... een fractie meer rolomtrek dan standaard. ![]() |
Erg benieuwd naar de volgende updates 😊
|
23 maanden in bezit/op naam staan en precies 57.000km gereden!
Vandaag de winterbanden (nu 175/65x15 ipv 165/65x15) gemonteerd, een fractie groter dan de zomerbanden (185/60x15) Begin vorige week (bij 297.700km) de distribustie, spanrollen, waterpomp én de onderdruk/opvoerpomp laten vervangen. Het had al bij 282.000 moeten gebeuren (de vorige wissel was bij 192.000) en ik had ook geen 100km verder moeten rijden.. over een lengte van 5cm snaar lagen de tanden er voor de helft al af !! :redface: :eek: ![]() |
Heb je m nog steeds en zoja, hoe zijn de ervaringen? Blijft ie rond de 3Ton n beetje redelijk in t onderhoud?
|
Raar hoog verbruik...
Goed, afgelopen zondag (gisteren) naar Spa geweest, met vrouw en hond!
Vrienden reden daar wat rondjes in een Porsche 911, dus altijd leuk om ff te gaan kijken. Ook de Ardennen in de herfst zijn altijd adembenemend mooi, dus vandaar vrouw en hond mee. Vertrek zondagmorgen (bij 3,5 graad !!) om 07:15 vanuit Rijswijk, ff langs de Makro in Delft zuid en daar de tank nokkievol gegooid (á 1,349) met diesel. De dagteller op nul, kachel op automatisch & 23graden (nogmaals vrouw en hond waren mee) en gaan ! Aankomst IN Spa 10:20, daar wat broodjes gescoord en de bossen in, eerst de hond afmatten :D Aankomst op het circuit, 11:45, daar iedereen gedag gezegd en van 12:00 - 13:00 lunchen... om 13:00 hervat het rijden, om na 10 minuten over te gaan op code rood... achterop Spa is er wat gebeurd. Wij hebben nog even de boel aangekeken, maar na een half uurtje besloten om -binnendoor- naar Luxemburg te rijden. De Ardennen zijn mooi, het is heerlijk weer (14,5graden zegt de Audi) en er zit een CD van Roxy Music in! Daar (Huldange, Luxemburg) aangekomen rond 14:45 en de tank weer nokkie volgegooid (de diesel is daar 1,169....), maar toen volgde de klap / schrik / ontzetting.... 322km / 18,9L ... ===>> DAT IS 1:17 !!! :eek: Vreemd, heel vreemd... 1:17.. dat is het verbruik wat ik normaal gesproken gemiddeld rijd.. 1/2 stad, 1/2 snelweg.... dit was alleen maar snelweg en dan rij ik ook nog eens leeftijdscorrect. (80 waar je 80 mag, 105 waar je 100 mag en 120 waar je 120 & 130 mag) Nou ja, tank is weer vol, kachel nu op 21,5graden en weer terug, maar nu komt het... Net vanmorgen de tank weer nokkie volgegooid (Total in Delft, á 1,369) en nu heb ik 337km gereden en gaat er slechts 13,9L in !!! ===>> DAT IS 1:24 !!! Heen rij ik 1:17, terug 1:24.... Heen staat de clima op 23graden, terug op 21,5graden.. Heen is het -bij vertrek- 3,5graden buitentemperatuur, terug 14,5graden.. Heen merkloze diesel van de Makro getankt, terug merkdiesel van de Total.. Ik heb tussendoor geen banden (15" Audi A3 met 175/65 Michelin Enery Savers erop) gewisseld of opgepompt en heen en terug heb ik dezelfde -bedaagde- rijstijl aangehouden. Terug liep de A2 (gekocht in 2015/ 242.000km, de kmstand is inmiddels 346.000) wel merkbaar stiller, rustiger (minder rumoerig)... net of op de heenweg de handrem er nog half opstond (maar ik gebruik de handrem nooit!) Wie / Wat verklaard nou dit WAANZINNIGE verschil ?? |
Bergop tegen bergaf?
|
ik denk zelf de koude buitentemperatuur heen want weer terug is het een stuk warmer,
|
Zat ik ook aan te denken, of een standkachel (iedere A2 1.4 Tdi heeft die) die iets te veel verbruikt.
![]() |
Quote:
Aan de muziek ligt het zeker weten niet :thumbup: |
Quote:
en dat was dus 4 jaar en 2 maanden geleden... toen liep er -eind maart- bij 352.630km een drijfstanglager uit :( Eerst nog gekeken of die los te vervangen was, maar tijdens het demonteren kwam ik meer dingen tegen waardoor ik besloot op zoek te gaan naar een andere motor en die vond ik, in de vorm van een AMF Polo Tdi met nog geen 200.000km. Er zitten wel wat details en aanbouwdelen anders, maar ik had de komplete Audi AMF ernaast staan, dus hop.. van 2 motoren weer één 'frisse' gemaakt! ![]() De 'nieuwe' zit er ondertussen weer in en gaat in ieder geval weer als een kogel! :thumbup: |
:thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 13:52. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.