![]() |
Roy's Golf MK2 G60 project
Hallo allemaal,
Na een aantal jaren hobbymatig een sabbatical te hebben gehouden (getrouwd, kids, etc... sommigen van jullie kennen het wel :) ) heb ik de hobby maar weer eens opgepakt. Daarom begin dit jaar weer mijn eerste echte liefde aangeschaft; een Golf 2 G60 in de zeldzame kleur Oak green. Ze verkeert eigenlijk nagenoeg in originele staat, en dit wil ik eigenlijk grotendeels zo houden. Grotendeels. Na de aankoop stond deze dame van 25 jaar oud er zo bij: ![]() De bedoeling was om de auto, die 7 jaar stil gestaan had, APK waardig te maken en er eerst eens lekker in te gaan rijden. Helaas bleek al kort na aankoop dat er flinke drijfstanglagerschade zat op cilinder 2. Dat was een tegenvaller. Toen maar besloten om de 25 jaar oude auto technisch gezien direct goed aan te pakken. Zo heb ik het subframe laten coaten, alle rubbertjes, boutjes, koppelstangetjes, etc heb ik nieuw geplaatst. Ieder boutje is nieuw gekocht bij de dealer en is het stuurhuis ook gereviseerd. Inmiddels is het subframe klaar en ligt deze er zo bij: ![]() ![]() ![]() ![]() Uiteraard moet de motor ook gedaan worden. Na eerst wat onderdelen te hebben verzameld om de originele motor weer te reviseren heb ik toch besloten het anders aan te pakken. Zo ben ik nu ook bijna klaar met het bouwen van de motor: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daarna is er nog veel werk te doen. Inmiddels ben ik bezig met de fusees voor te lakken en te voorzien van nieuwe naven, lagers, gereviseerde remmerij en nieuwe ABS sensoren. Een nieuwe AP schroefset ligt al klaar, voorzien van nieuwe toplagers. Daarna is de achteras aan de beurt, word de versnellingsbak gereviseerd en kan de motor er in. De moeilijkheidsgraad is dat de auto origineel voorzien is van airco en ik dit eigenlijk wil behouden. Niet voor het comfort maar voor de originaliteit. Mocht ik dit uiteindelijk niet passend krijgen dan vervang ik de intercooler boven de versnellingsbak voor een originele front mount intercooler. Ik zal dit topic af en toe updaten. :thumbup: |
Zeer zeker een leuk project!!
|
Supernetjes!
Ik zat al naar de zuigers te kijken. Huh? Geen g60 zuigers, maar de Audi variant :D en daarna zag ik de foto van het motorblok :D Mooi project! |
Schitterende auto! En dat blok ziet er ook erg netjes uit!
|
Die ziet er bekend uit.. Heeft die niet een poos in malden gestaan,achter een hek? Mijn vriend heeft zijn schuur daar vlak bij en wij hadden er al hebberig naar staan kijken. ;)
|
Mooi werk roy terug van weggeweest.
|
Mooi project. En die kleur nice
|
geweldig! super basis en een heeel dik blok erin :thumbup:
|
@giuliettaevo
Klopt! Daar zit mijn bedrijf. Hij staat daar overigens nog steeds. Warm en droog binnen, grotendeels uit elkaar :D @de rest Dank! |
Cool project zeg, zo hoort dat, g-lader erop :thumbup:
Hoe pak je de carterontluchting aan bij deze setup? |
DAMN heel mooi project!
|
Zo zeldzaam lijkt Oak green nog niet hier opt forum:D
Ziet er echt top uit, en je werk ook. Komt vast helemaal goed ! |
@Van Limburg;
Ik ben in al die jaren toch echt maar 4 originele G60's tegen gekomen in deze kleur. En ik loop al rond in dit wereldje vanaf 1998. @EnVeeZee; Ik zal straks een foto posten hoe ik dit opgelost heb. |
@Roy16VG60: Ik doel dan ook niet op originele G60's, het ging om de kleur. Ik loop pas later mee:)
|
Die kleur! :eek:
Gaaf project en ga deze zeker volgen! |
Gaaf project!! Ga zo door!
|
@EnVeeZee;
Bij dit blok is de carterontluchting als volgt opgelost: ![]() Er is een bus geplaatst in het blok waar normaal bij dit blok (1H) een vriesplug met daarop de schroefdraad voor de klopsensor zit. De klopsensor is verplaatst naar boven (zelfde plaats als bij de 16V PL). Vanuit deze bus ga ik omhoog met een 45 graden verloop van 40 naar 25mm en van daaruit naar de retourbuis. Opgelost. :cool: |
Mooie oplossing, deze kende ik nog niet :thumbup:
|
mooie auto
|
Nette G60, eindelijk eens een originele. Respect :thumbup:
|
Super tof project. Je bouwt hem dus om naar een 16v G60 ?
|
pingelsensor ??? ik rijdt al een jaar of 14 zonder
|
Goed bezig Roy, je pakt het netjes aan zo vind ik het ook fijn om te werken.
Waar heb je laten coaten? |
@T!m;
Yup. Word een 16VG60. @Ruud; Ik heb geen idee of JD deze in het programma gaat houden bij het chippen. Als dat wel zo is dan hoef ik in ieder geval niet van alles te slopen om een sensor van 15 euro te plaatsen. :D @Bert; Ja, geen half werk, daar houd ik niet van. Ik heb alles laten coaten bij Coating Plus in Schaijk. Die doen ook zakelijk wel eens wat coating- en straalwerk voor ons. Mijn ervaring met dat bedrijf is goed. :thumbup: |
@Roy: Ah, die was mij niet bekend. Ik ga altijd naar Polindus in Hardinxveld-Giessendam
|
Die ken ik niet Bert :)
Schaijk is vanuit de zaak een ruim kwartiertje rijden dus dat is ideaal... |
Gaaf project, mooie kleur ;)
|
Thanks :thumbup:
Als ik morgen tijd heb ga ik de nieuwe wiellagers en wielnaven in de vandaag gespoten fusees persen. Foto's volgen dan. |
Helaas afgelopen vrijdag geen tijd meer gehad. Hopelijk morgen wat meer tijd...
![]() |
Vandaag tussendoor heel even tijd gehad;
De fusees voorzien van nieuwe SKF wiellagers en nieuwe wielnaven. ![]() ![]() Nu heb ik bijna alles compleet om de voorophanging op te bouwen. Ook de schroefset ligt reeds opgebouwd klaar; ![]() |
Fijne set die van AP. Ik ga binnenkort ook voor de Jetta een setje ophalen.
|
Een project om jaloers op te worden! :D
Ziet er echt netjes uit zo! Ik hoop dat ik ooit ook iets als dit kan doen.. Als hij (of is het een 'ze'?) af is zal die bijna weer als nieuw zijn zeker? |
Dat is inderdaad de bedoeling. Echter heb ik de komende tijd mijn prioriteiten even anders liggen als alles doorgaat dus dan maak ik de auto rijdend en gaat het project even op een laag pitje.
|
Zeer mooi hoe je alles aanpakt, en hoe staat het er nu mee ?
|
Het heeft even stil gelegen. De komende tijd staat het project even op een laag pitje maar ik werk er af en toe toch aan verder. Zo ga ik eerdaags het subframe onder de auto hangen en de motor er in hangen. Deze week komt ook de versnellingsbak terug. Die word gereviseerd en het differentieel van bouten voorzien.
Vandaag weer wat opgehaald bij de poedercoater; ![]() |
Zoals gezegd staat het project momenteel even op een laag pitje. Inmiddels weer wat onderdelen klaar liggen:
Gereviseerde dynamo en startmotor (bedankt Bert!); ![]() ![]() En een frisse gereviseerde G-lader (bedankt Ruud!); ![]() |
Graag gedaan!
|
Netjes! heeft die g-lader nu twee kleuren?
|
3
|
Haha de g-lader is iets verkleurd in de oven helaas. Dit maak ik nog netjes voordat hij gemonteerd word. :D
|
All times are GMT +1. The time now is 04:07. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.