Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 3 (fastback, notchback, squareback) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=28)
-   -   ErikvanBilsen's 63'er Squareback (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=137436)

ErikvanBilsen 08-04-2016 19:58

ErikvanBilsen's 63'er Squareback
 
Na een paar weken naar een Squareback op zoek te zijn geweest er eentje tegengekomen die aan mijn eisen voldeed.
Echter stond hij niet meteen naast de deur te koop. Maar aangezien de markt natuurlijk niet dik gezaaid is maar besloten na wat mail contact om deze te gaan ophalen.

Het gaat om een wagen gebouwd in '63. Origineel was het een panelvan die gebruikt werd voor de pakketbezorging maar in '68 door de eerste eigenaar omgebouwd naar ramen rondom voor prive gebruik.

In '99 in een droge stalling terecht gekomen bij de eerste eigenaar en een 2001 weer terug de weg op gekomen. Er was toen wat laswerk aan de A-Stijlen en dit is toen gebeurd. In 2012 verkocht aan de inmiddels vorige eigenaar.

Het gaat om een Model 1500 N 365.
De originele motor zit er nog steeds in en loopt netjes.
Kleur is L360 Sea Blue.

Eerste testrit:



En daarna opgeladen voor de rit van 900 km huiswaarts:





Vanmorgen bij de RDW geweest voor het kenteken aan te vragen dus binnenkort kan er hopelijk mee gereden gaan worden.

Plannen zijn om eerst wat kilometers erin te maken en de eerste puntjes aan te pakken en hem laterna ooit te restaureren.
En natuurlijk een zoektocht starten naar nieuwe onderdelen.

jos_br 08-04-2016 20:22

Zow, in precies zo'n auto heb ik heel wat km's gezeten. Op de achterbank welteverstaan met twee broertjes........

Wel een gaaf ding zo op een afstand?!

Jos.

Black Devil 08-04-2016 20:45

Super cool!

Polo1w 08-04-2016 22:03

Wat een gaaf ding!
Ook leuk, het verhaal van de eerste eigenaar erbij👍🏻

ErikvanBilsen 09-04-2016 11:42

Thanks heren.
Basis is gewoon goed. Maar heeft zeker paar kleine puntjes van aandacht.
Heeft 1 doorgerot plekje op de bodem maar niet bizar groot. Rest wel wat oppervlakkige roest hier en daar. Onderaan bij de deuren is het ook niet perfect en zal eens aandacht nodig hebben. Maar alles op zijn tijd.

Aan de elektronica is ook wat gehobbyd maar wat wil je met de leeftijd van de wagen.
Hij heeft ook nog een werkende standkachel erin.

Als hij weer terug thuis is zal ik eens wat betere foto's maken, ook van het interieur.

LRR 09-04-2016 20:17

Stoer ding, toffe kleur ook !

Ralph 09-04-2016 23:43

Leuk ding !!
Hoe is het eigenlijk met de cabrio ?

ErikvanBilsen 11-04-2016 20:48

@Ralph: check http://www.volksforum.com/forum/sho...740#post1617740

Begint in ieder geval op te schieten.

Tevens zoek ik voor de Squareback nog een reservewiel. Achterbumper zonder deuken of roest. En een knipperlicht relais.

Als iemand wat heeft of weet te liggen hoor ik het graag.

ErikvanBilsen 12-04-2016 17:51

Vandaag nieuws van de garage gekregen waar ik de auto apk wou laten keuren.
Helaas zit er toch wel heel wat meer werk aan dan gedacht en gehoopt.

De complete bodemplaten zijn dun en zullen vervangen moeten worden. Pas na met de hamer erop te tikken kwam dit tevoorschijn. Nu baal ik dat ik dat natuurlijk daar niet heb gedaan en enkel gekeken en alles goed leek.

Weet iemand waar je complete bodemplaten kunt halen voor een type 3? Als je ze uberhaupt ergens kunt krijgen.

En ook moet de achteras vervangen worden ivm roest.
Dus als iemand die heeft liggen hoor ik dat ook graag.

Voor de rest viel het mee maar helaas is het bovenstaande al genoeg werk en zal dus tzt een keer moeten gebeuren.

Voorlopig kan ik er helaas dus nog niet in gaan rijden.

jones 12-04-2016 18:16

zonde zeg, das even een tegenvaller dan

Rob g60 12-04-2016 22:45

das minder nieuws.
http://www.customandcommercial.com/.../floor_repairs/

hier kun je de complete bodemplaten krijgen.
misschien dat Etienne van Evam classic(http://www.evamclassic.com/info/) je er ook kan helpen die is invoerder van klassic fab(funky green panels) voor Nederland

wat is er met je achteras aan de hand en wat voor type as is het?

T-bo 13-04-2016 07:52

Achter as? De koker waar torsiestangen doorlopen bedoel je? Zit deze niet 'vast' aan chassis zoals bij kever?

ErikvanBilsen 13-04-2016 20:10

Ja is balen, had gehoopt er eerst wat in te kunnen rijden voor hij uit elkaar moest.
Maar het is niet anders. Nu eerst zorgen dat iig de Golf 1 Cabrio klaar is en dan deze weer terug de weg op krijgen.

Ja had die van Klassic Fab al tegen gekomen, ik ga morgen eens contact op nemen met Etienne.

Dit is mijn eerste luchtgekoelde wagen dus moet het wiel nog gaan uitvinden bij dit zeg maar. Maar hier zou een Swing axle onder zitten.
Deze is op meerdere punten doorgeroest en de rubbers bij de spring plate zijn uitgesleten.

Hier een foto van iig 1 roestpunt. Jullie kunnen dit waarschijnlijk een stuk beter zien dan mij op dit moment.



Area51 13-04-2016 22:53

Quote:
Originally Posted by T-bo
Achter as? De koker waar torsiestangen doorlopen bedoel je? Zit deze niet 'vast' aan chassis zoals bij kever?


Nee.
Bij een type3 is de torsiebuis demontabel... kwestie van een andere buis zien te vinden en uit te wisselen.
Voorst zou je dan ook gelijk naar IRS om kunnen bouwen, al mis je dan de 'vorken' waar de bak inhangt.

IRS torsiebuis;


Thijs. 14-04-2016 14:14

Daar is die dan! Nog steeds erg jammer dat we er niet mee naar de See kunnen. Was iig wel een erg leuk tripje om de auto op te halen :)

ErikvanBilsen 15-04-2016 07:24

Wat is het grote voordeel van de IRS tov de Swing axle waardoor je hem zou ombouwen?

@Thijs.:

Was zeker een leuk tripje om hem te halen. Hopenlijk dat hij begin volgend jaar op de weg mag.

Area51 15-04-2016 11:13

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Wat is het grote voordeel van de IRS tov de Swing axle waardoor je hem zou ombouwen?


Bij gewoon huis / tuin en rondjes om de kerk gebruik niet veel... als je wil gaan verlagen gaan met pendelassen je achterwielen altijd zo hoerig schuin staan, met IRS blijven ze een stuk rechter staan.

ErikvanBilsen 28-04-2016 07:43

Verlagen zal waarschijnlijk ook aan bod komen ja.
Is het dan enkel de as en de aandrijfassen gebruiken of moet dan ook de bak mee omgebouwd worden?

Area51 28-04-2016 10:07

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Verlagen zal waarschijnlijk ook aan bod komen ja.
Is het dan enkel de as en de aandrijfassen gebruiken of moet dan ook de bak mee omgebouwd worden?


Bak moet ook een IRS bak worden, maar die zijn zat voorhanden... pak er gewoon eentje uit een kever, of -als je meer comfort wilt- een 5-bak uit een vroege 911 (902 bak)

ErikvanBilsen 28-04-2016 18:23

Thanks,
Dan ga ik eens wat onderdelen verzamelen.

Cool 28-04-2016 20:59

Gaaf hoor zo'n squareback :thumbup:

ErikvanBilsen 29-07-2016 22:03

Iemand die volgende week toevallig naar Spa gaat en mij een set sierlijsten wil meenemen?

Er gaat daar namelijk een stel Denen naar toe die nog een setje sierlijsten van mijn Squareback hebben. Ik ben zelf helaas nog op vakantie.
Er hoeft niet betaald te worden enkel over te nemen en mee te nemen naar bij voorkeur zuid Nederland. Zodat ik deze bij jouw kan komen ophalen.

Alvast bedankt!

Jeroenn 06-08-2016 00:15

Vraag de heten van bugpeople nl

ErikvanBilsen 06-08-2016 08:04

Bedankt voor het meedenken maar het is inmiddels geregeld.

ErikvanBilsen 02-10-2016 19:48

Zo inmiddels hier een begin aan kunnen maken.

Een week of 2 terug de bodemplaten binnen gekregen, dus daarna eerst wat werk wat ik nog had liggen afgemaakt zodat ik wat meer tijd kreeg voor te sleutelen.




Dus inmiddels is de body van het chassis af, helaas wat meer werkt als gedacht door wat oude (slecht) uitgevoerde reparaties. Iemand had zich bedacht dat de body aan het chassis lassen wel een goed idee was.
Maar uiteraard hou je dat met wagen van z'n leeftijd.

Het body is naar aardig hard en vereist weinig werk voor de eerste tijd.
De bodemplaten daar in tegen waren inderdaad aardig slecht.
Plaatselijk zo dun dat je na wat rammelen erdoor heen keek.





LRR 03-10-2016 20:55

Cool project Erik 👍🏼

Audilimburg 05-10-2016 13:38

Mooie wagen. Leuk he die auto's waar je van plan bent om voorlopig niks aan te doen. Voor dat je het weet zit je weer in een volledige restauratie. :-)

ErikvanBilsen 26-10-2016 19:09

Thanks, ja helaas doe je daar weinig aan.
Ik kan binnenkort beginnen aan de nieuwe platen erin te lassen.

Ik ben tevens nog op zoek naar een aantal nieuwe onderdelen van remmen, lagers, rubbers en dergelijke. Waar halen jullie je Type 3 onderdelen vandaan?

thijstheunissen 26-10-2016 20:17

Geen idee in hoeverre busonderdelen hetzelfde zijn, maar die haal ik bij paruzzi.

Anders in aircooled koop en verkoophoekje op fb? Daar komen regelmatig type 3 voorbij dus die weten vast waar alles te krijgen is

Area51 26-10-2016 22:12

Veel technische type3 onderdelen komen overeen met kefâh.. en er is ook veel via Paruzzi leverbaar.

Met busonderdelen kun je niks op een type3

Ralph 28-10-2016 18:40

Mooi project !! Succes.

hajee 28-10-2016 20:01

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Thanks, ja helaas doe je daar weinig aan.
Ik kan binnenkort beginnen aan de nieuwe platen erin te lassen.

Ik ben tevens nog op zoek naar een aantal nieuwe onderdelen van remmen, lagers, rubbers en dergelijke. Waar halen jullie je Type 3 onderdelen vandaan?

mooie variant! en inderdaad, vaak valt het tegen als je ermee begint..
maar dan heb je straks ook wat moois,- én goeds..
kijk voor type 3 onderdelen eens bij Mario Steinhauser.
te vinden op FB en anders:
http://type3headquarter.de/
:thumbup:
groeten HJ

ErikvanBilsen 01-11-2016 12:01

Thanks heren,

Ik heb toevallig vorige week een aardige bestelling bij Mario gedaan.
Had die tip ook al gekregen van de oud eigenaar.

hajee 01-11-2016 15:04

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Thanks heren,

Ik heb toevallig vorige week een aardige bestelling bij Mario gedaan.
Had die tip ook al gekregen van de oud eigenaar.

:thumbup:

harie 02-11-2016 21:25

Hallo Erik,

Ik heb een late variant gerestaureerd, heb veel onderdelen, sierstrips op de body, chroom voor de raamrubbers, raamrubbers zelf, enz enz. besteld bij ISP West vw, is in amerika, heb de dollar in de gaten gehouden en toen die laag stond bestelling gedaan. Ging prima. En idd type 3 headquarter..... CSP Shop heeft ook wel een en ander. suc6.....

Harold.

ErikvanBilsen 21-11-2016 22:01

@ Harie, uit roggel nog wel. Heb hem nog nooit zien rijden.
In ieder geval bedankt voor de tips.

Ook hier weer iets aan kunnen doen,
Inmiddels de oude bodemplaten eruit geboord en geslepen.
Nieuwe zijn voor 98% passend, moet zeggen dat het KlassicFab plaatwerk ook een aardig goede pasvorm hebben. Beter als ik gewend ben.
Alles is ook enorm netjes afgewerkt bij deze vloerplaten.






Deze week het chassis wegbrengen voor te stralen en dan kan het lassen beginnen.

harie 23-11-2016 20:16

heb er toch jaartje of 2 mee gereden, paar meetings, en soms touren met me'n gezinnetje. Maar 2 jaar geleden verkocht, rijd nu in belgie. Als je nog vragen hebt.....laat maar weten.

grts

harie 23-11-2016 20:42

Quote:
Originally Posted by harie
heb er toch jaartje of 2 mee gereden, paar meetings, en soms touren met me'n gezinnetje. Maar 2 jaar geleden verkocht, rijd nu in belgie. Als je nog vragen hebt.....laat maar weten.

grts



harie 23-11-2016 20:43

jammer dat ie weg is, maarja...... keuzes maken....

ErikvanBilsen 03-01-2017 22:40

Inmiddels weer wat verder,
Ik heb de bodem laten stralen zodat alles netjes schoon is en de slechte plekken goed zichtbaar werden.




Voor en achter waren aan beide zijde de hoekjes wat slecht, hier nieuw plaatwerk voor gemaakt en erin gelast














En daarna de bodemplaten erin gelast:






En al wat steuntjes die ontbraken op de KlassicFab panelen gestraald en terug gelast.




En een totaalplaatje:




Nu zijn er alleen 2 steunen die bij mij per kant verschillen, ik heb het vermoeden dat hier ooit aardig wat roest heeft gezeten en er eentje van een ander model(jaar) terug is geplaatst. Maar welke moet ik dan hebben?






@harie:

Ik heb hem iig nooit zien rijden helaas.
Ja je hoort vaak mensen die spijt hebben van een verkoop, maar je kunt natuurlijk niet alles houden.


All times are GMT +1. The time now is 15:29.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.