![]() |
Het grote KE-Jetronic mysterie
Heb al meer dan een jaar problemen met de 16V PL motor in mijn GTI. Er zijn al een paar mensen die me wat hebben proberen te helpen in andere topics die over een ander onderwerp gingen, daarmee wil ik het hier allemaal wat samenbrengen.
Even de geschiedenis: Vorig jaar auto af gekregen en gekeurd, na wat rondrijden merkte ik dat hij in hogere toeren inhield. Bleek dat de O-ringen rond de injectors serieus lekten. Heb deze vervangen en de hel begon! De auto wou niet meer aanslaan. Ik redeneerde: de auto trok valse lucht en men heeft ooit geprutst met de afstelling om hiervoor te compenseren. Na draaien aan de stationairschroef sloeg hij weer aan maar draaide slecht, draaide hoog stationair en viel stil als je stationair probeerde te verlagen. De symptomen momenteel:
Ik ben niet blind aan de CO en stationair schroef aan het draaien, heb markeringen gemaakt en ik lijst op in een boekje hoeveel ik de schroeven een bepaalde richting opdraai. Zo kan ik altijd terug naar de huidige afstelling waarbij hij wel nog gestart geraakt en in hogere toeren een beetje OK loopt. Wat is er in tussentijd allemaal al gedaan:
Dat is zo een beetje wat ik me allemaal kan herinneren, een hele boterham dus! De ontsteking staat nu in zijn basisstand, rotor bij #1 BDP in lijn met het streepje. Timing staat normaal gezien ook goed want heb de distributieriem vervangen en ik dubbelcheck dat altijd. Zal dit nog eens checken als ik tijd vind, om zeker te zijn! Ik plan ook nog een brandstofdruktest, alleen moet ik daarvoor aan een test setje geraken. Hierbij nog de links van vorige topics waarin hierover is gepraat: http://www.volksforum.com/forum/sho...67&page=1&pp=20 http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=138070 http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=139359 http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=139364 En dan hier het restauratietopic voor de geïnteresseerden: http://www.volksforum.com/forum/sho...57&page=1&pp=20 Alvast bedankt aan iedereen die me hiermee kan helpen, ik ben op een punt gekomen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en soms twijfel of dit ooit nog goed komt :screwy: |
Daarom bespaar je alle verdere ellende. Mijn tip; ombouwen naar Digifant. De mensen die echt wisten waar het over ging liggen inmiddels onder de grond.
|
Quote:
Dat laatste is dus waar ik nu op stoot, je vind bijna nergens nog mensen die dit systeem als hun broekzak kennen. Kost het veel en is het gecompliceerd, de digifant ombouw? En ook niet onbelangrijk, wat betekent dat op vlak van vermogen? :D |
Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een andere luchtweger.
Of hier of daar eentje lenen om te testen of daar het probleem zit. |
Ok, wat ik inmiddels weet van de KE-jetronic is in mijn beleving het volgende: als het niet best loopt dat krijg je dat nooit in 1 keer goed maar altijd in stapjes.
Ik zag op 1 van je foto's dat de stationairschroef erg ver naar buiten staat in mijn beleving, ik zal morgen eens foto's maken hoe die bij mij eruit ziet. Daarnaast mag je zoals al gezegd mijn extra luchtweger eens nemen om dingen uit te sluiten. Verder heb ik nog een paar documentjes met de uitleg van de KE-jetronic. Overigens heb ik de PL in mijn T3bus gebouwd dus niet origineel golf. |
tsja..
ik heb met die troep vroeger ook veel ellende meegemaakt.. de enigste GTI die ik ooit heb gereden die probleemloos was, was een 83er die ik bij de dealer kocht met krap 90.000 op de teller.. de laatste GTI van mezelf (een Pirelli),heb ik toch as close as it gets goed laten lopen.. maar niet nadat ik.. pomp en accumulator vulnek en vacuum pijpjes tank en vlotter leidingen aanvoer/retour bijna nieuwe mengverdeler en filter brandstofleidingen en verstuivers extraluchtschuif en warmdraairegelaar koudestartsproeier en thermotijdschakelaar alle pakkingen en slangen van het in en uitlaattraject vervangen had.. vervolgens heeft die auto toen nog 3 dagen bij de Bosch service dienst gestaan.. dit om het geheel af te stellen in opbrengst systeem/restdruk etc dit had maar een paar uur werk geweest ,ware het niet dat de deeltaxi te laat was telkens..om de 95 jaar oude gepensioneerde ex monteur op te halen bij het rusthuis.. tsja en omdat dat de enigste mens op aarde nog was die het systeem kende...had ik weinig keus toen.. het is net zoiets als het Kugelfisher systeem dat nog ouder is..als het loopt loopt het krijg je problemen ermee ..then you're facked... ombouwen naar Digifant en gauw vergeten die ellende.. |
Ik heb op andere fora gelezen dat Garage De Wereld in Roelofarendsveen zo'n beetje gespecialiseerd is in K(E) Jetronic http://wereldauto.nl/. Misschien het informeren waard?
|
Ik heb ook eens een PL gehad die slecht aan wou slaan. Was vooral bij koude start, warm geen probleem. Hield ook in. Het probleem bleek uiteindelijk een massakabel van de computer die niet aangesloten was.
Mijn standpunt is, Digifant is mooi, maar ik kan me voorstellen dat het ook zn nadelen heeft. K(E) Jetronic blijft een systeem dat door iemand of een projectgroep bedacht is. Als je er van uit gaat dat ELK onderdeel in het systeem een functie heeft, en je kunt die functie achterhalen door middel van internet of logisch beredeneren, dan kun je zien of de functie vervuld wordt, en ga jij dit probleem op kunnen lossen. Bij vragen vooral hier door blijven vragen |
ik heb de mijne om deze reden omgebouwd op digifant.
ik wist dat de motor tijden gelegen had en het meeste zat vast en/of was verroest. echt nadelen van de digifant heb ik nog niet kunnen vinden, behalve dan het kosten plaatje en als je een originele auto hebt met originele motor etc. kan ik me voorstellen dat je de k-jetronic ook wilt behouden. als je alles compleet moet kopen dan ben je zomaar 5-600€ kwijt. (g60 boom met ecu is schaars en duur, injectoren zijn duur, fuelrail, chip, brandstofdrukregelaar, etc.) daar kun je tegenwoordig ook een complete abf motor voor halen (toen ik hem bouwde was dat nog niet zo :D) en qua vermogen scheelt het niet heel veel op een goedlopende mechanische motor. wel is het nu tik en lopen, koud of warm, maakt niet uit en loopt verder super. ik zou er eerst ook eens een extra luchtweger bij halen en dan kijken wat hij doet. |
De mijne is origineel een KR maar zit nu een PL in. Dat is toch wat de verkoper me vertelde, heeft ook lambda sensor dus ik neem aan dat het klopt.
Ik zou toch graag de kost wat beperken, ben student dus veel budget is er niet :D |
Volgens mij heeft Decoene hier nog verstand van, je zou hem eens kunnen bellen.
http://www.porsche-parts.be/GB/home.html |
Proef ik een K(E)-Jet sticky?
Ik heb een paar jaar terug voor schappelijk geld en naar tevredenheid de warmloopregelaar van mijn 200 Turbo laten testen en reviseren, www.ferrari400parts.com. Heeft en doet ook andere onderdelen en revisies. |
Momenteel heb ik examens dus kan ik even niet verder, na mijn examens ga ik het volgende doen:
- luchtweger weer in basisstand afstellen - stationairschroef in de positie zetten die ik doorgekregen heb via Michiel - nog eens een volledige elektrische test van het systeem - eens kijken wat ik kan doen op het vlak van brandstofdruk meten |
Okee prima. Succes met je examens! Wat betreft de spinnenkop, ik wil hierin wel meedenken. Heb er al eens een paar weer werkend gemaakt. Ik zat me zo af te vragen; een PL heeft een MAP-sensor toch? Zit daar het vacuüm slangetje wel van aan het computertje? Zou vanaf de gasklep naar links onder je voorruit moeten lopen.
|
Nee een PL heeft geen MAP sensor.
|
Maar wel een extra computer aan de bijrijderskant in de parafan, waar een vacuumslangetje aan zou moeten zitten die naar de gasklep loopt
|
Die heeft de KR ook , slangetje zou voor de hoogtemeter moeten zijn.
|
Heb je toevallig ook eens naar de ontsteking gekeken? staat deze nog goed, aangezien je ook rotor hebt vervangen zoals je aangeeft.
|
Laatste keer dat ik ernaar keek stond het juist. Weet niet meer uit mijn hoofd of dat voor of na het vervangen van de rotor was, denk erna maar zal het sowieso checken als ik de timing check!
Het vacuumslangetje aan de computer aan de bijrijderskant zit aangesloten |
misschien een lompe statement..maar ik denk dat je het beste met een fatsoenlijk lopende 16v onderdelen gaat uitwisselen totdat hij beter/goed loopt..
bij een specialist wegzetten is leuk...echter de rekening naderhand ook meestal.. ik heb ooit een PL omgebouwd naar KR ,en dan bedoel ik enkel de injectie en ontsteking alles behalve het kale blok heb daar toen zelfs een gedeelte van de dashboard kabelboom moeten wisselen.. ik had er de KR donor naast staan, dit was een goed lopende auto behalve dat er 2 lagerschalen uitlagen.. was een hels karwei mede omdat het 2 hele verschillende auto's zijn.. het is meer dan alleen een kat die eronder zit..een PL heeft ook een soort van brandstoftoevoer shutdown als je rijdende weg van het gas gaat.. dit om te voorkomen dat je de kat oprookt.. veel succes ermee..ik ben er al jaren klaar mee met die K(E) Jetronic bende |
Ik heb jaren terug een PL gehad , heel veel gezeik gehad met niet goed lopen.
Na meerdere dikke garage rekeningen heb ik mij er zelf in verdiept. Luchtweger reinigen en afstellen , plunjer en doseur reinigen en alle o-ringen vervangen en druk afstellen. Lekkende injectoren en o-ringen vervangen en ding liep als een trein. Echt snelle en zuinige motor was het daarna. Ook problemen gehad met de pingelsensor , aanhaalmoment is erg belangrijk. Nu heb ik een perfect lopende mk2 GTI 16v KR en mijn mk1 GTI DX loopt ook goed alleen in de opwarmfase te arm...warmdraai regelaar vervangen en precies hetzelfde. Systeem druk en regeldruk vallen de binnen de waardes. Ik vind het een prima systeem alleen het heeft ook onderhoud nodig en is immers ook 30 jaar oud.... |
hahaha ja dt ken ik..
je start je DX ..steenkoud..loopt hij mooi 1000 toeren of iets meer..(extra lucht staat open) je rijd 3 kilometer..en dan loopt hij voordat hij warm is en de thermostaat opengaat (meter op eerste streepje) 500 toeren en stik onregelmatig..? das DX (KJet) eigen..en dat krijg je NOOOIIIT goed.. dat doen ze allemaal.. ik heb dat nooit beter gekregen..en dat is puur een fout in het systeem..ergens in dat timewindow gaat de benzinedruk omlaag en god weet waarom warm lopen ze meestal altijd goed ..toch zeker w.o.t.. maar wat een ellende.. |
@heinz74 , precies zoals je omschrijft.
Alles vervangen en afgesteld volgens werkplaats handboek en nog steeds hetzelfde. Koud slaat de DX meteen aan , en loopt mooi 1200rpm ofzo maar benzinedruk loopt te snel op ben ik achter waardoor motor te arm loopt en dan 700rpm stationair loopt. Ik wil de warmdraairegelaar wat vertragen waardoor de motor langer met lagere benzinedruk loopt en dus meer benzine krijgt en mooier loopt. Als het mooi weer is ga ik nog een poging wagen met de regel en systeemdruk....drukmeter met toebehoren heb ik liggen , mis alleen een CO meter. Heb CO meter eraan gehad , mooi rijk mengsel koud en tijdens opwarmfase super arm en daarna bij warme motor weer redelijk rijk (3-4%). De KR 16v loopt met warme motor met CO op 1% al prima :screwy: |
Even een update:
Heb de spinnenkop eraf gehaald en de basic adjustments voor de luchtweger gedaan zoals het bentley boek het beschrijft. De rustpositie van de luchtweger arm was meer dan 1 mm buiten tolerantie. Alles staat nu goed. Ook heb ik ontdekt dat de mini brandstoffilter (die in de banjobout van de brandstof toevoer) er nog in zat, dus heb een nieuwe banjobout besteld want dat filtertje had er al uit moeten zijn. Gezien de auto jaren heeft stil gestaan denk ik dat er misschien wat residu van verdampte benzine het filtertje blokkeerde. Zullen we zien als alles terug gemonteerd is. Heb ook de bobine er eens uit gehaald, de primaire weerstand is 1 ohm terwijl die 0.6 tot 0.8 ohm hoort te zijn. Kan dit ook mijn problemen veroorzaken? Ik zat even te rekenen en 1ohm of 0.6ohm geeft al een redelijk verschil qua stroom in de primaire kring, en door de versterkingsfactor een niet verwaarloosbaar verschil aan stroom in de secundaire kring. Gezien ik met 14 bar compressie zit wat al hoger is dan normaal begin ik te denken dat de bobine geen sterk genoege vonk meer kan leveren. Timing moet ik nog nakijken, dat is waarschijnlijk voor morgen, maar ben er vrij zeker van dat kleppen en ontsteking allemaal juist staan. |
mag ik je dan ook vragen hoe je die 1ohm hebt gemeten?
er zijn maar weinig toestellen die dergelijke lage waardes correct kunnen meten, je hebt hier zowieso al een 4puntsmeting voor nodig (om de weerstand van je meetkabels eruit te rekenen). het is de hoogspanning die belangrijk is en minder de stroom die de vonk kan leveren. het hangt natuurlijk van elkaar af, hoe meer vermogen je er primair in steekt, hoe hoger de secundaire spanning kan worden |
Quote:
Dat is dus waarom ik het hier vraag, ik heb het met een gewone multimeter gemeten maar twijfel nogal aan de betrouwbaarheid hiervan.. Misschien moet ik eens 12V over klem 15 en klem 1 zetten en dan de stroom meten, of maak ik hier de bobine mee stuk? |
uw 12V zal ook niet stabiel blijven, en ge krijgt dan nog altijd spanningsval over uw aansluitdraden.
als uw draden en overgangscontacten 0.4ohm bedragen, en uw bobine zelf is 0.6ohm, dan hebt ge nog steeds 1ohm belasting op uw 12V en zult ge dus 12A meten. waarvan dat ge er vanzelf zult vanuit gaan dat uw bobine dus 1ohm is (12V/12A). uw multimeter meet met dezelfde fout.? het eenvoudigste is gewoon de bobine ff swappen met een andere werkende en zien of je dan het probleem ook nog hebt. een bobine is gewoon een lange koperdraad die in cirkeltjes ligt, die gaat vanzelf niet verdubbelen in weerstand. door primair een spanning aan te leggen, zal er een stroom lopen en een magnetisch veld opgebouwd worden. door nu kort die stroom te onderbreken, kan dat magnetisch veld niet weg en zal het de spanning fel omhoog gooien (zou je die spoel opblazen, dan krijg je een EMP puls). zowel primair als secundair krijg je die hogere spanning. primair zal wegvloeien via die condensator aan de platines (of de transistoronsteking) en secundair vliegt die hoogspanning door de bougies. er kan eigenlijk weinig fout gaan in een bobine, behalve onderbreking van die koperen draad binnenin (doorgebrand zoals ze zeggen) |
Ik heb de bobine weer gemonteerd. Heb geen andere om mee te swappen, zijn ook geen auto's die je snel op de sloop vindt. Maar gezien de auto heel goed draait zolang je op de gas blijft ga ik ervan uit dat die 1ohm gewoon door een meetfout komt.
De auto draait al een pak beter nu die mini fuel filter er tussenuit is. Start ook veel vlotter nu, dat komt waarschijnlijk ook door het juist zetten van de luchtweger. Enkel, ik krijg hem nog steeds niet stationair draaiend. Het dichtste dat ik hem krijg is dat als je de gas loslaat hij een paar keer serieus onder stationair zakt, terug wat stijgt in toeren en na drie keer ofzo stilvalt. Ik heb ook even de verschillende computers bekeken: Ontstekingsmodule: Hüco 138004 KE-Jetronic stuurdoos: Bosch 0 280 800 180 (VW 811 906 264 F) Knock sensor control unit: VW 811 907 397 E (producent is Triumph-Adler) De computers lijken dus ok, enkel de onstekingsmodule als ik die opzoek op google krijg ik dat deze voor een T3 caravelle 1.9l is. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Of past deze ook op mijn auto? |
Ik denk dat je stappenmotordefect / toerenstabilisatie defect is , mijn KR had precies hetzelfde probleem bij warme motor.
Voel maar eens of de stappenmotor trilt en zoemt met ingeschakeld contact. Grt Yal |
Dankje voor de tip maar die had ik al elektrisch nagemeten. Heb het toch nog maar eens gecheckt en hij zoemt en trilt zoals het hoort.
Ik heb de timing nagekeken, hier zijn de posities van de krukas, nokkenas en ontsteking: De basis timing van de ontsteking staat juist. De nokkenas staat een halve tand verkeerd, dit is acceptabel want dit kan je niet kleiner krijgen. Het Bentley boek zegt hierover het volgende: Quote:
Verder heb ik ook nog eens de 'control unit input test' voor het CIS-E systeem gedaan zoals beschreven in het bentley boek Het elektrische systeem is dus ok. Deze test sluit wel niet een defect aan de ECU's zelf uit, is enkel voor de inputs. Het enigste vreemde was dat ik geen 'green oxygen sensor wire' zie. Mijn lambda sonde is verbonden met een bruine, een rood witte en een zwarte draad als ik het me goed kan herinneren. De lambda sensor is nieuw en volgens mij werkt hij ook naar behoren. En dan nog, een gebrek aan lambda input kan dit probleem niet veroorzaken lijkt me want dan zou hij wel goed moeten draaien bij koude start als de motor in open loop regeling werkt. Ik merkte wel dat terminal 9 ontbreekt in de stekker op mijn ECU. Is dat normaal, iemand die dit weet? Ik heb ook nog een paar losse stekkers ontdekt waar ik geen aansluiting voor vindt: Een rode, witte en oranjegele stekker. Bevinden zich vlakbij de ABS pomp, onder de verdeler van de ontsteking Rood: groene draad Wit: wit/blauwe en groene draad Oranjegeel: wit/blauwe draad Een witte tweepolige stekker, met een groene en blauwe draad. Bevind zich in dezelfde zone als de drie hierboven. Dus voor de ABS pomp, onder de verdeler. Een driepolige zwarte stekker die uit hetzelfde stukje kabelboom komt als de stekker op de ontstekingsmodule. Hij zit hierop vast getaped. De draadkleuren: Groen/blauw Bruin/blauw Groen/blauw Ik zal nog even de symptomen terug opsommen:
Mij lijkt dus dat het ergens bij het stationaire ligt. Echter, de stationairklep werkt perfect. De idle switch werkt ook zoals gebleken is uit de control input tests. De basisinstelling van het mengsel staat juist. Waar kan het probleem dan nog liggen? Zou het kunnen liggen aan die ontstekingsmodule die van een T3 komt? Of past deze ook op mijn auto? Pfff zo vervelend dat je deze auto's niet kan uitlezen, dat zou het een pak makkelijker maken! Alvast bedankt aan iedereen die me kan helpen, alsook aan de mensen die me al geholpen hebben! |
Is de klep niet krom? In de luchtweger?
Als ie ooit een backfire heeft gehad kan de klep verbuigen en dan loopt hij stationair niet goed. |
Die rode, gele en witte stekker's zijn voor dingen uit te lezen en afstellen. Toerental, Duty cycle en derde weet ik even niet meer haha.
Die witte stekker met de groene en blauwe draden zijn dacht ik voor de verstralers of mistlampen. |
Quote:
Nee deze is nog mooi recht Quote:
Ok bedankt! Vreemd dat de stekker voor mistlampen daar zit Ik heb het debiet van de opvoerpomp en benzinepomp getest, beiden zijn nog goed. Kans is dus klein dat het probleem te maken heeft met brandstofdruk gezien de druk afhankelijk is van het debiet. Kan natuurlijk altijd nog dus voor de zekerheid wil ik het toch eens testen. Begin meer en meer te vermoeden dat de basisafstelling echt gewoon helemaal verkeerd staat. Dus nog maar wat verder prutsen om het goed te krijgen |
Die 3de is voor de ontsteking kwam toevallig nog een blaadje laatst tegen waar ik het had opgeschreven.
|
Dankje!
Er is weer wat meer nieuws, ik vermoed dat het probleem bij de injectors ligt. Ik heb deze al ultrasoon laten reinigen zonder succes. Het spuitbeeld is niet helemaal wat het moet zijn, onder lage belasting geven ze miniscule straaltjes ipv een mist. Onder de 2000 toeren loopt hij erg ruw = lage belasting. Bij hoge toeren loop hij mooi. Met het prutsen aan de afstelling krijg ik het maar niet goed, dus het probleem zit ergens anders. Gezien het begonnen is nadat ik de O-ringen rond de injectors heb vervangen vermoed ik dat bij het lostrekken van de injectors er iets mis is gegaan. De O-ringen waren steenhard dus heb behoorlijk wat kracht moeten gebruiken om de injectors eruit te krijgen. Wordt vervolgd! |
De kunststof hulzen waarin de injectoren zitten zijn toch niet gescheurd ??
Dan heb je ook valse lucht. Spuit eens wat remmenreiniger in de buurt van de injectoren om te zien of de motor hierop reageert. |
Is de brandstof druk goed en verstuiven de injectoren goed
|
Evt een compressie test of cilinderlek test
|
Eerst je brandstofdruk meten. Als deze marginaal is dan werkt het system al voor geen meter. Moet volgens mij tussen 5 en 7 bar zitten en dan liever richting 7 bar dan richting 5.
Daarnaast is het belangrijk dat je verstuivers goed vernevelen. Door te lage brandstofdruk of een versleten verstuiver kan je motor rot gaan lopen. Ook een vacuumlek kan erg veel ellende veroorzaken bij deze motoren. Ik ben wel eens een haarscheurtje tegen gekomen in 1 van de balgen tussen luchtweger en gasklep. Het systeem is wat gecompliceerd maar als je het eenmaal goed lopend hebt ook erg betrouwbaar. Het spul is nou eenmaal minimaal 30 tot 35 jaar oud. Houd je CO ook goed in de gaten. Deze systemen zijn gemaakt om rond de 2% CO te draaien. Als ze hem bij de apk naar 0,5% draaien heb je al een probleem. Succes! :thumbup: |
Vacuumlek is waarschijnlijk uitgesloten, de stroom naar de DPR (differentieeldruk regelaar) valt binnen de normale waarden. Voor zover ik het goed begrijp zou bij een vacuumlek het mengsel te arm worden, de computer merkt dat via de lambdasonde en stuurt dan de DPR aan om meer in te spuiten.
De plastic hulzen zijn gloednieuw, heb deze mee vervangen met de O-ringen rond de injectors. De remreiniger test voor vacuumlekken te vinden heb ik al uitvoerig gedaan, alles is goed dicht. Compressiedruk is tussen de 13 en 14 bar. Brandstofdruk kan ik niet meten wegens geen meter, maar heb wel een retourflow meting gedaan en deze was wel goed. Gezien debiet en druk samenhangen lijkt me dat de pomp dus wel nog goed is. Ook omdat de motor, eens boven de 2500 toeren, wel mooi draait. Als de druk niet juist zit zou hij dan ook slecht moeten draaien lijkt me. Mij lijkt dus dat de injectoren niet meer goed zijn. Het spuitbeeld is niet wat het moet zijn. De vorm is er wel, maar onder lage belasting is er niet genoeg verneveling en zijn het meer miniscule straaltjes. Onder hogere belasting is de verneveling wel goed. Dat komt dan weer mooi overeen met dat hij slecht draait in lagere toeren. Ik moet eens de tijd nemen om het spuitbeeld te filmen, dan post ik het hier! |
All times are GMT +1. The time now is 19:33. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.