![]() |
Golf 2 GTI 16V PL weer de weg op...
Na vijf jaar is het dan eindelijk zover... de 16V (PL) die ik geschorst had staan wil ik weer de weg op helpen om er heerlijk mee te gaan cruisen. Zoals hij er tot nu toe bij stond beleef ik er geen plezier van. Het zal geen full bottom-up restauratie worden, maar in eerste instantie de weg op, de APK door en km-plezier genereren. Dan stap voor stap wat punten aanpakken voor nog meer plezier. Bij belangstelling plaats ik hier wat voortgang en vraag ik ongetwijfeld om hulp!
Ik heb de GTI jaren terug ooit eens gekregen nadat ik de vorige eigenaar heb geholpen met wat mankementen. De carrosserie is erg slecht en het is me nooit echt gelukt de KE-Jetronic perfect te laten lopen. Vanmiddag het begin: de accu heb ik opgeladen, met de hand heb ik voorzichtig de krukas rondgedraaid, koelvloeistof aangevuld, olie gecheckt en toen met kloppend hart de sleutel omgedraaid... starten, lopen... na vijf jaar stilstand!? dit noem ik nog eens een bemoedigend begin. Ik heb de voorruit eruit gehaald, want daar zat een barst in waar hij de APK niet mee door komt. Die rand heeft behoorlijk wat roest en op één plek is er niets over van de rand. Onder de rand zit ergens een gat naar de motorruimte. Daar zal ik t.z.t. wat aan moeten doen. Voorlopig ga ik de roest deels wegwerken, Fertan smeren en een nieuwe ruit terugzetten. Het is niet netjes, maar ik wil hem door die APK hebben. De auto heeft overigens een behoorlijk aantal roestplekken en laswerk. Rechtsachter heeft het er alle schijn van dat er een aanrijding is geweest die is weggewerkt. Op de lasnaden langs het dak en de onderrand en achterklep roest hij door... Ik kan zelf niet lassen, dus als er iemand is die me erbij kan helpen om op termijn alles netjes te krijgen, dan hoor ik dat graag. Plannen met de auto: 1) APK 2) KE-Jetronic perfect laten lopen 3) Laswerk, lakwerk 4) Interieur (recaro) herstellen Het thema is zo origineel mogelijk. De auto is uit 1988, zou smalle bumpers moeten hebben en zeker niet deze velgen. Voor de rest is hij redelijk origineel nog. |
Leuk ding!
Inderdaad mooi origineel maken, wordt ie alleen maar meer van waard. Succes met de opknap beurt. Ik weet niet hoe je qua sleutelruimte zit, maar als je zelf ruimte hebt om de laswerkzaamheden te doen dan zou ik je zeker een lascursus aan raden. Ga je zeker plezier aan beleven. Kijk anders een op www.rustbuster.nl Heb hier wel goede verhalen over gehoord. Mvg Dennis |
Dennis, leuk dat je erover begint... de auto staat in een ruime garagebox waar je goed omheen kan werken. Het lijkt me leuk om dat lassen zelf te kunnen. Is dat echt iets om eenvoudig aan te leren (ik ben niet onhandig). Dusdanig dat ik zelf de bestaande gaten kan dichtlassen, afwerken, plamuren en strak maken...? iemand die het me wil komen leren is natuurlijk ook welkom ;-)
|
Het begint natuurlijk allemaal met weten hoe je een lasapparaat in moet stellen.
Het is allemaal prima te leren, zeker als je er iemand bij hebt met ervaring. Met een cursus ga je dit soort dingen natuurlijk ook leren, en dan nog blijft het al doende leert men. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het je af gaat. Ik zou eerst eens langs een autoschade bedrijf of autosloperij vragen of je wat oude delen mag pakken uit de oud ijzerbak zodat je daar op kunt oefenen, liefst delen van wat oudere auto's zodat je niet met vreemde legeringen te maken krijgt. Mvg Dennis |
Heb het zelf ook zo gedaan, cursus bij rustbuster, lasaparaat aanschaffen en gewoon beginnen. Is echt wel te doen als je niet onhandig bent!
|
Dank voor de tip!!
APK afspraak is gemaakt voor vrijdag 9 maart... ik heb zin om weer te gaan rijden! |
Lijkt me een mooi project! Veel succes! Hopelijk heb je niet al te veel problemen met de KE-Jetronic
|
Quote:
Dank! hoe staat het intussen met jouw KE-Jetronic? |
Mooi om te zien dat hij weer de weg op gaat, tenminste een goede instelling om problemen op te lossen en niet gewoon andere injectie er op te zetten ;)
|
Gino, inderdaad. Ik wil het systeem snappen en slim werkend krijgen, niet alleen vervangen door een ander systeem of alle componenten lukraak vervangen door nieuw. Kost wel wat meer tijd, maar het is hobby ;-)
Er is best veel info te vinden. Zijn er hier trouwens forumleden met goed werkende KE-Jetronic? leuk om die ervaringen te horen! |
Quote:
Het is al weer even geleden dat ik er nog aan gewerkt heb. Ik ge er binnenkort nog een laatste keer mee bezig zijn, als ik het dan niet vind doe ik hem binnen bij iemand die er meer van kent, het wordt tijd dat ik wat plezier uit de auto begin te halen! |
Mooi te lezen dat die rode de weg weer opgaat. :thumbup:
En die KE-Jetronic zal je vast wel de baas worden. De door velen vervloekte Pierburg 2EE lach je ook uit.. dus dat gaat wel goed komen! |
Quote:
Herkenbaar... ov er niet al te lange tijd ga ik die KE-Jetronic aanpakken, ik deel graag bevindingen en mogelijk komen we er samen uit... zat je in de buurt? |
Quote:
Hehe, zo bekijk ik het ook maar. Zal even duren voor ik het doorheb, maar dan ga ik haar ook uitlachen ;-) jouw wagentje nog altijd met plezier? |
https://www.youtube.com/watch?v=ljVcuGxzn7Q
Dit zou een mooi streven kunnen zijn als eindresultaat... |
Gaaf, ben benieuwd naar de vorderingen :)
|
Wat plaatjes bij de praatjes:
Lelijke roestplek, opening van motorruimte naar dashboard :( ![]() Rand van de voorruit en stijl naast de ruit ![]() ![]() Plekken op de zijkant, mogelijk door een aanrijding ooit ![]() ![]() Achterklep onder de sticker ![]() En waar ik later achterkwam... de stof van de hemel laat los achteraan. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?? ![]() Tot slot nog een gedachtengang. De strips langs de zijkanten zijn behoorlijk verhard en verduurd. Zijn deze nog eenvoudig mooi en soepel te krijgen als ik deze weer terugplaats? daarbij wil ik ook de zwarte GTI stickers langs de randen, dorpels en achterklep terugplaatsen. Ik zie dat die nog wel her en der leverbaar zijn. Oh ja, en iemand een idee of de originele smalle bumpers met rode bies nog eenvoudig te verkrijgen zijn? zijn er imitaties die goed passen en lijken? ![]() Fijn weekend allemaal, ik hoop tijd te hebben om het frame van de voorruit roestvrij te krijgen, te behandelen met Fertan en de voorruit terug te plaatsen... |
Leuk leuk!
|
Quote:
Nou... ik moet zeggen dat ik wat droevig wordt van al die roestgaten. Dan zakt mij de moed wel een klein beetje in de schoenen, krijg ik dit ooit netjes weggewerkt!? |
Kom op, het blijven oude auto's. Als ik de foto's zie heb ik ook weer zin om eentje te kopen haha. Zijn helaas een beetje duur geworden.
Mijn vader had een 1.6 Diesel, zelfde probleem met de hemel. Dingen blijken vaker los te gaan helaas. Die rubbers krijg je weer zacht in warm water alleen is dat niet voor lang. Bumpers kun je ook evt. met een verf föhn behandelen. Hierdoor worden ze weer mooi zwart. Wel niet te lang op een plek houden natuurlijk. |
Best nog wat laswerk dus! Veel succes ermee!, je hebt het geluk dat het meeste laswerk verborgen zit onder het raamrubber.
Die sierstrips langs de zijkant hoeven toch niet soepel te zijn? Tenzij ze krom zijn natuurlijk.. Je hebt het toch over de deurbaguetten? Voor de bumpers met rode bies, ik heb een voor en achterbumper van Van Wezel en qua uitzicht ziet die er best goed uit! Zie de foto's in mijn topic. Je moet wel de bumpersteunen die de chassisbalk in gaan wat afstellen, maar dat is makkelijk te doen want zijn gewoon twee boutjes. Mijn enige punt van kritiek: De rode bies op mijn achterbumper begint los te laten en zou ik er eens opnieuw op moeten plakken. Ook schijnt de rode bies nogal snel af, het verschil is niet groot maar het rood wordt wel iets doffer. |
De strips lijken nu erg hard en ze staan naar buiten bij de randen. Misschien is het een kwestie van opnieuw stevig opplakken...
|
Ik maakte die altijd soepel op de kachel in de garage, maar ja wie heeft nog een gevelkachel op gas van een meter lang waar die strips op passen :redface:
|
Quote:
Een meter red ik net geloof ik... mogelijk is het alleen nodig ze te verwarmen bij montage, daarna worden ze vast weer hard, maar dan zitten ze al. |
Quote:
Jahoor, altijd starten en lopen. Ook met -10. Laatste half jaar weinig gereden vanwege mijn nieuwe auto. Dit jaar zie je haar vast wel weer. :thumbup: |
Quote:
Ik kan niet w88 ;-) heerlijk weerzien altijd. Ik heb nog een koelring voor je die er dan op mag... |
Vanavond m'n handen vuil gemaakt aan de roest rondom de voorruit... Ik heb de roest zoveel mogelijk weggeslepen met een dremel. Rondom de lak weggehaald totdat ik schoon metaal tegenkwam.
![]() ![]() ![]() Daarna alles goed in de Fertan gezet in de hoop dat de nog resterende roest wordt omgezet. ![]() De Fertan kleur zwart waar duidelijk nog wat sporen zitten. Ik heb gelezen dat Fertan de resterende roest omzet en eventuele diepere roest afsluit. Ik vond nog een spuitbus rood, primer en spray putty. Ik denk dat ik dat er morgen overheen zet om het nog wat meer af te dichten en af te werken. Iemand nog betere suggesties?? Aan de stijl naast het raam moet echt wat gebeuren. Iemand heeft daar heerlijk lopen boetseren met plamuur. Hopelijk t.z.t. een nieuw stukje erin. ![]() |
Fertan goed zijn werk laten doen, en afspoelen met water en goed droog maken. Anders heb je naderhand problemen met de verf die niet goed hecht.
|
Vandaag de rand helemaal schoongemaakt, alles er rond omheen afgeplakt en de anti-roest primer erop gezet. De Fertan had al lekker zijn werk gedaan. De stukken zagen pikzwart. Als het na het eten droog is, maar weer rood maken.
Tijdens het wachten tussen de lagen in wat APK punten gecheckt: 1) grootlicht lampje stuk 2) twee bouten aandrijfas zaten er los in (zo blij dat ik dat nog even zie) 3) wiellagers achter hebben wat speling, hopelijk niet te veel 4) een gordel heeft wat schade, ik heb hem losgehaald (dat mag toch??) 5) voorbumper mag wat vaster 6) ruitensproeiers checken (vond ik nu niet zo'n goed idee zonder voorruit en met natte lak ;-) ![]() |
Ik zou die roestgaatjes ook even toeplakken met silicone, een goeie zoals Soudal FixAll of Tec7. Zodat er geen water door naar binnen kan lopen. In theorie zit de rubber erover, maar toch. Als je dat niet toemaakt gaat er gegarandeerd water doorsijpelen.
Wat betreft die gordel: ik denk dat hij er moet zitten en goed moet zijn, of dat je de stoel weg moet halen. Ik meen mij te herinneren dat als er een zitplaats is, er een werkende gordel moet zijn. (in België) |
ar1g3, dank voor de tip van de kit, ga ik nog doen, het gat in het raamstijl blijft open.
De gordel heb ik geloof ik al eens zo geflikt en zou in NL anders kunnen zijn. Als hij er zit moet hij goed zijn, maar dit jaar hoeft ze niet te hebben achterin (jij dacht misschien dat ik het over voor had). Vanavond de rand plaatselijk rood gemaakt, weer een extra afdekking tegen roest en het oogt iets beter dan witte vlekken. De kleur is tamelijk anders dan het bestaande tornadorood. Ik kon het niet laten een stukje spatbord op te poetsen en in de turtle te zetten... WOW, nu weet ik weer wat ik zo mooi vond aan deze kleur ;-) ![]() ![]() |
Voorraam heb je netjes opgelost, gordels achterin zijn volgens mij tot bj 1991 niet verplicht. Correct me if i'm wrong :redface:
Hemel laten allemaal los, heb het bij mij opgelost met Bison Tix erop te smeren (kwast), en daarna met een houten stellage en een grote plaat aan laten drukken. Paar dagen laten staan en :thumbup: |
Quote:
Dank! op de foto's ziet het er iets mooier uit. Het is geen strak lakwerk, maar het moest ook functioneel zijn en zo lang mogelijk de roest weghouden. T.z.t. ga ik het geheel van dak en raamlijst in één keer spuiten, nadat alle gaten zijn gelast. Dan ga ik netjes werken met plamuur etc. Ik ga de hemel weer vastzetten met spuitlijm, moet vast wel lukken... |
Wiellagers achter kun je bijstellen toch? Of zijn ze helemaal versleten?
|
Quote:
Gino, kan zeker, ik moet het alleen wel doen... :p |
Vanochtend met knikkende knietjes naar de APK, het begon al mooi: startmotor draait niet rond. Hmmm na wat klappen komt er leven in, dus ik denk dat die 5 jaar stilstand niet zo tof vindt. De rit ernaartoe was de eerste keer dat hij weer buiten kwam en ik moet zeggen, wat rijdt hij nog heerlijk... ik hoopte meteen dat de APK snel ging, dan kan ik er snel weer mee rijden...
Zojuist gebeld, maar helaas een lijstje afkeurpunten: 1) CO te hoog (dat verbaast me, maar misschien door lange stilstaan en beter als ik eens een lang stuk rijd. Iemand ervaring??) 2) remleidingen en slangen achter, roest en canvas zichtbaar. 3) handrem werkt maar aan één kant. 4) ashoes gescheurd (had ik al gezien) 5) wiellager rechtsvoor heeft speling Het lijkt een heel lijstje, maar op zich kan het zo verholpen zijn... Heeft iemand tips of ideeën met die CO of dat inderdaad goed door de stilstand kan zijn. Hij loopt namelijk wel erg soepel. Moet ik dan een keer een lang stuk rijden? of echt gaan afstellen? Grappig genoeg vond hij de banden geen afkeur, net genoeg profiel, helemaal uitgedroogd en aan de binnenkant rondom ingescheurd... ik had uit voorzorg twee banden bijgedaan, kan je nagaan... |
Hoe hoog was het co? Rondje planken’ helpt wel iets.
|
Quote:
Auto net opgehaald... CO was 1.4, maar ik meen dat dat voor deze auto nog mag. Even nagaan. De rest van de punten doorgenomen. Is met een goed dagje klussen wel grotendeels op te lossen hoop ik... remleidingen zie ik beetje tegenop. |
Kortom zijn dit het soort punten die je mag verwachten na een tijd stilstaan. Die CO kan opgelost zijn door even goed door te trekken, maar zou ook op een diepgaander probleem kunnen wijzen. Mag bij de PL max 1.2% zijn dus je zit er wel dicht tegenaan. Waarschijnlijk moet hij gewoon heeeeeel lichtjes bijgesteld worden. Je kan ook proberen de bougies eens te vervangen, kan zijn dat het dan al opgelost is.
Het grootste probleem dat ik zie is de handrem. Ik had dit ook voor, zelfs een remklauwrevisie was niet voldoende. Is een nieuwe remklauw geworden bij mij. |
Idd, die remklauwen achter is niet zo een best systeem. Ik heb dat in het verleden al eens gehad, rot geworden hendeltje. Dit heb ik al eens vernieuwd, dus ik verwacht niet dat het teruggekomen is. Misschien is de handrem wel verroest. Ik ga inspecteren iig.
Waar vind jij dat de PL max 1.2 mag hebben? ik vind op internet heel uiteenlopende informatie. Daarnaast staat mij van eerdere APKs bij dat ik onder de 1.5% of 2% moest blijven, niet 0.5%. De APK Keurmeester was er ook niet heel stellig in. Overigens, heel lichtjes bijstellen?? hoe? de KE-Jetronic is elektronisch geregeld, daar stel je niets aan bij... |
All times are GMT +1. The time now is 01:10. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.