Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   RDW keuring (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=142675)

nanneborn 19-10-2018 16:57

RDW keuring
 
Hallo,

volgende week mag mijn golf 2 VR6 naar de RDW keuring. Hij moet nog omgekeurd worden.
Maar nu mijn vraag. Op de golf zit ABS maar deze is niet aangesloten.
Gaan ze hier moeilijk over doen? Ik heb mij laten vertellen dat dit geen afkeur is.
Aangezien dit een 1990 golf is waar dit niet standaard op zat.

Gr Nanne

R.icky 19-10-2018 17:01

Is geen probleem, als hij maar voldoende remdruk geeft op de remmenbank

nanneborn 19-10-2018 17:24

Oke, dat weet je zeker?
Ik heb hem voor laten keuren. En daar was de remmen test perfect.
Iemand anders brengt mij weer aan het twijfelen.

R.icky 19-10-2018 17:54

Ik heb zelf een Golf 2 Vr6 gebouwd zo'n 7 jaar terug en daar zat geen abs op, sterker nog, zaten nog de GTI rembekrachtiger en remmen onder en t werkte perfect.

Roy16VG60 19-10-2018 17:58

@R.icky Levensgevaarlijk! Zo’n VR weegt wat op de neus en daarvoor zijn de 239mm gti remmen echt veel te klein!

Nanne, wat heb je er nog precies van je abs op zitten? Is het niet werkend te maken?

nanneborn 19-10-2018 18:42

Quote:
Originally Posted by R.icky
Ik heb zelf een Golf 2 Vr6 gebouwd zo'n 7 jaar terug en daar zat geen abs op, sterker nog, zaten nog de GTI rembekrachtiger en remmen onder en t werkte perfect.


Bij jou zat er geen ABS op zij je. Zoals je schrijft de rembekrachtiger van een GTI.
Mijn golf remt verder goed, hij is op de remmen testbank geweest. Ik heb er wel ABS op zitten. De de rembekrachtiger met de ABS aansluiting. Alleen deze is niet aangesloten.

Wat zegt de RDW nu?? Zeggen ze omdat het er op zit moet het ook werken?
Of de golf heeft standaard geen ABS dus hoeft deze er ook niet op te zitten?

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
@R.icky Levensgevaarlijk! Zo’n VR weegt wat op de neus en daarvoor zijn de 239mm gti remmen echt veel te klein!

Nanne, wat heb je er nog precies van je abs op zitten? Is het niet werkend te maken?


Uiteindelijk wil ik het werkend maken samen met mijn toerenteller. Dit heb ik nog nooit gedaan. Ik heb de originele kabelboom nog. Maar Woensdag gaat hij op keuring dus is krap dag. Daarom wilde ik het nog even navragen.



Roy16VG60 19-10-2018 19:06

Ook op de Golf 2 was ABS gewoon een optie bij de gti’s En bij de G60 was het standaard. Als je een keurmeester hebt die er verstand van heeft ziet hij dat je een abs unit hebt. Als het er op zit moet het werken. ABS is een actief veiligheidssysteem wat MOET werken als het erop zit in tegenstelling tot passieve systemen zoals airbags.

Zo te zien heb je de Golf 3 abs unit overgezet.

Je kunt het erop gokken, maar als je pech hebt mag je hem ombouwen naar een niet-abs rembekrachtiger en cilinder.

nanneborn 19-10-2018 19:42

Daar was ik inderdaad al bang voor :-( Dat ga ik niet gokken.
Dan maar ombouwen denk ik. Maar nu de vraag wat is dan precies de bedoeling?


Is dit een beetje te doen?






nanneborn 21-10-2018 15:24

Ik laat de keuring gewoon doorgaan. Kijk wel wat ze zeggen.
Dan weet ik gelijk of er ook nog andere punten zijn. Dan kan ik mij daarna de tijd nemen om alles in orde te maken.

nanneborn 21-10-2018 19:53

Heeft hier iemand een bedradingsschema voor mij?

Roy16VG60 21-10-2018 20:20

Wat zoek je precies? Dan stuur ik het je van de week toe.

nanneborn 21-10-2018 21:14

Het electrisch schema van het ABS systeem. Zodat ik weet waar de kabels heen lopen. Ik heb de oude kabelboom nog. Omdat ik hier niet zoveel verstand van heb wil ik eigenlijk weten wat waar naar toe loopt. Sensors, relais, zekering etc....
Zou fijn zijn Roy! Dank je.

Roy16VG60 21-10-2018 21:21

Ga ik voor je regelen!

Vaak helpt het ook al voor de beeldvorming als je de kabelboom naast de auto uitlegt.

Je zal voor een klein stukje hebben met een rubber wat door het schutbord gaat bij de zekeringkast. Daar komen wat relais bovenop geklikt. Daarnaast zul je 2 draden naar achter hebben voor de wielsensoren.

nanneborn 22-10-2018 05:30

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Ga ik voor je regelen!

Vaak helpt het ook al voor de beeldvorming als je de kabelboom naast de auto uitlegt.

Je zal voor een klein stukje hebben met een rubber wat door het schutbord gaat bij de zekeringkast. Daar komen wat relais bovenop geklikt. Daarnaast zul je 2 draden naar achter hebben voor de wielsensoren.


Ja klopt ook, zal de kabelboom en de zekeringskast uit de garage te voorschijn toveren. Misschien dat ik er een logica in zie. :D

nanneborn 22-10-2018 08:31

Ik heb de kabelboom even uitgezocht. Dit zou hem moeten zijn....



Onderste 2 kabels zijn voor de sensors remmen achter. Linker bundel zitten 2 connectors?



Rode kabels met zekering naar zekeringskast.
Bovenste groene stekker naar de zekeringskast. Andere 4 weet ik zo even niet.



Connector tbv de ABS pomp. Rode kabel naar plus accu?



Kabel tbv de min accu.

Het begin is er...

The Skinnmeister 22-10-2018 15:34

Heb je de computer van de ABS nog wel?

Roy16VG60 22-10-2018 15:38

De computer zit bij hem in de abs unit zoals bij moderne auto’s ook het geval is. Zie foto ergens hierboven...

Roy16VG60 22-10-2018 15:39

@Nanne;

De kleine kabeltjes zijn voor contact, diagnose en abs indicators op je dash.

The Skinnmeister 22-10-2018 15:50

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
De computer zit bij hem in de abs unit zoals bij moderne auto’s ook het geval is. Zie foto ergens hierboven...



Aha, dat was me ontgaan. Ik heb ook een Golf 3 ABS systeem gehad van een VR6, en daar lag de computer onder de bijrijdersstoel, vandaar... :redface:

nanneborn 22-10-2018 16:18

Aaa... kijk nu zou zo'n schema wel van pas komen :-)
Contact - diagnose - welke draadjes zouden dit moeten zijn? En waar sluit ik deze aan.
ABS indicator is neem ik aan het ABS lampje op het dashboard?

nanneborn 24-10-2018 19:15

Vandaag 15.25uur naar de RDW keuring geweest. Auto naar binnen en effe wachten...
In die tijd kwam er iemand anders van kantoor mijn auto bewonderen. Hij raakte niet uitgekeken en vroeg mij van alles. Hij vond het een super auto ook mensen die daar waren voor de keuring kwamen kijken. Toen kwam de keurmeester en deed zijn ding. Als eerste vroeg hij naar de motor historie, motor en chassis nummer. Daarna lampen gecontroleerd, wat in het motorruim gekeken en wat vragen gesteld over de bouw van de auto. Toen heeft hij een CO meting en een remmen test gedaan deze was perfect. Daarna op de brug en onder de auto gekeken. Hij was verbaast en zeer te spreken over de afwerking. ,, ziet er goed uit allemaal " zei hij. Toen moest ik een geluidsmeting doen. Omdat het een open RVS uitlaat is van voor tot achter was ik een beetje bang dat hij te veel geluid zou maken. Maar dit was ook super. Toen de auto op de weegbrug.
Uiteindelijk kreeg ik bericht dat de auto was afgekeurd :-(
Hij had namelijk opgemerkt dat de ABS niet was aangesloten. Hij vertelde dat als het erop zat ook moest werken maar dit wist hij niet 100% zeker en moest hierover de technische afdeling van de RDW bellen. Dus ik dacht dat is afkeur en moet dit dan maar snel in orde gaan maken. Na 20 min kwam hij terug en vertelde dat dit een grijs gebied was. Volgens de wet moet een remsysteem niet lekken deugdelijk aangesloten zijn niet verroest en geen corrosie hebben. Als ik het goed begrepen heb gelden deze regels ook voor de ABS. De ABS pomp was verder ook in orde lekte niet etc.. Maar er stond nergens vermeld dat als er ABS op zit deze ook aangesloten moet zijn. Dus besloten ze hem hier niet op af te keuren :-)
Waar hij wel op afgekeurd is, een remslang die tegen het wiel aan kwam als ik het stuur naar rechts draaide en de uitlaat kwam tegen de stuurkolom aan. Dit ga ik nu ASAP oplossen en dan hoop ik hem dit weekend en anders volgende week te kunnen keuren.
Al met al valt het mee :-)
Bedankt voor het meedenken!!!!

Bluepower 24-10-2018 19:44

Hopelijk heb je dan volgende keer dezelfde keurmeester... Want het grijze gebied kan ook zo maar betekenen dat ie volgende keer door de keurmeester WEL op de niet-aangesloten ABS wordt afgekeurd..
Maar laten we het voor je hopen dat alles goed komt!

nanneborn 24-10-2018 20:10

Quote:
Originally Posted by Bluepower
Hopelijk heb je dan volgende keer dezelfde keurmeester... Want het grijze gebied kan ook zo maar betekenen dat ie volgende keer door de keurmeester WEL op de niet-aangesloten ABS wordt afgekeurd..
Maar laten we het voor je hopen dat alles goed komt!


Ik heb aan hem gevraagd of de volgende keer weer alles word bekeken. Hij zij nee alleen wat er nu is afgekeurd. :thumbup:
Als dat goed was dan werd hij goed bevonden.

Roy16VG60 24-10-2018 20:24

Super, Nanne! Geluk gehad ;)

Altijd fijn als keurende instanties te spreken zijn over de staat van je project!

Ben benieuwd hoe het verder bij je afloopt. :thumbup:

Sinaasboom 25-10-2018 10:25

Misschien even als tip, als je op APK gaat en deze merken dat je ABS hebt (door lampjes in je dashboard oid.) en het werkt niet kan de auto ook afgekeurd worden. Maar in ieder geval top dat je enkel deze dingen nog moet aanpassen en het dan goed is! Altijd mooi om te zien dat mensen komen kijken naar je project!

Succes!

nanneborn 25-10-2018 11:39

De APK laat ik doen door een vriend van mij :-). Deze heeft ook de voorkeuring gedaan. Hij zij zelf al dat de ABS niet hoefde te werken in deze situatie. Maar wel mooi dat het zo gelopen is.

Pedaalemmer 25-10-2018 13:26

Proficiat alvast, leuk jou uitleg van het verhaal omtrent keuring helpt ook andere wat ze hierin kunnen verwachten.

nanneborn 25-10-2018 20:12

Was voor mij ook de eerste keer, en dan zie je dat ze sommige dingen niet controleren en sommige dingen wel.

Maar goed, ben maar eens gaan kijken hoe ik de uitlaat ( spaghetti spruitstuk ) een cm of 2,5 / 3 omhoog geplaatst krijgt. Maar dit is nog niet zo makkelijk.....
Hoe zouden jullie dit aanpakken.????

https://youtu.be/CRB4Jsg53bY

Er zijn niet zoveel opties volgens mij. Wat zou kunnen is dat ik de uitlaat naar boven toe probeer te duwen ( met krik ) en dan deze op de plaats probeer te houden door middel van een uitlaat klem en een rubber. Dan moet ik 1 of 2 extra bevestigingen maken waar de rubber aan vast gemaakt kan worden.

Als het spruitstuk of het motorblok 2 a 3 cm naar achteren had gezeten dan was dit net genoeg geweest om speling te krijgen die ik nodig heb.

Als ik nu een dikkere flens had voor mijn uitlaat spruitstuk dan gaat het spruitstuk ook meer naar achteren. Maar ik weet niet of deze bestaan??

Rallyegolf20vt 26-10-2018 07:01

Misschien een paar vulringen tussen de achterste motorsteunen plaatsen zodat de motor achter wat omhoog gaat?
Tenminste als dat verder geen problemen geeft met andere aanbouwdelen / anders natuurlijk.
En dan daarnaast ook iets langere bouten plaatsen :)

nanneborn 26-10-2018 15:38

Opgelost, morgen om 11uur nieuwe keurings afspraak. :-)

nanneborn 27-10-2018 12:27

Gelukt, hij staat nu als VR6 op kenteken!!

Oudelut 27-10-2018 21:05

Top! Gefeliciteerd!

vwjohnny 27-10-2018 22:54

Gefeliciteerd dat die gasten werken op zaterdag is dat iets nieuws ofzo?

nanneborn 28-10-2018 08:04

Quote:
Originally Posted by vwjohnny
Gefeliciteerd dat die gasten werken op zaterdag is dat iets nieuws ofzo?

Wegens drukte zijn ze een aantal zaterdagen open :D

The Skinnmeister 29-10-2018 17:02

Gefeliciteerd kerel :thumbup:

nanneborn 30-10-2018 15:17

Dank u !

Mk2jetta1990 30-10-2018 16:15

gefeliciteerd! , mijn ervaring met het rdw is zolang je maar met hun straatje meepraat en het spul goed voor elkaar hebt dan zijn het de moeilijkste mensen ook niet ( uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :D :D )

CaddyMK1-86 31-10-2018 12:32

top top top!!!

legaal de weg op

dennis mk2 02-11-2018 12:51

per mei van dit jaar is een niet werkend abs geen afkeur meer bij de apk
het controle lampje mag dus gewoon branden , wel moeten alle onderdelen van het abs systeem goed zijn , dus geen gebroken toerental ring bv


All times are GMT +1. The time now is 14:11.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.