![]() |
RDW keuring
Hallo,
volgende week mag mijn golf 2 VR6 naar de RDW keuring. Hij moet nog omgekeurd worden. Maar nu mijn vraag. Op de golf zit ABS maar deze is niet aangesloten. Gaan ze hier moeilijk over doen? Ik heb mij laten vertellen dat dit geen afkeur is. Aangezien dit een 1990 golf is waar dit niet standaard op zat. Gr Nanne |
Is geen probleem, als hij maar voldoende remdruk geeft op de remmenbank
|
Oke, dat weet je zeker?
Ik heb hem voor laten keuren. En daar was de remmen test perfect. Iemand anders brengt mij weer aan het twijfelen. |
Ik heb zelf een Golf 2 Vr6 gebouwd zo'n 7 jaar terug en daar zat geen abs op, sterker nog, zaten nog de GTI rembekrachtiger en remmen onder en t werkte perfect.
|
@R.icky Levensgevaarlijk! Zo’n VR weegt wat op de neus en daarvoor zijn de 239mm gti remmen echt veel te klein!
Nanne, wat heb je er nog precies van je abs op zitten? Is het niet werkend te maken? |
Ook op de Golf 2 was ABS gewoon een optie bij de gti’s En bij de G60 was het standaard. Als je een keurmeester hebt die er verstand van heeft ziet hij dat je een abs unit hebt. Als het er op zit moet het werken. ABS is een actief veiligheidssysteem wat MOET werken als het erop zit in tegenstelling tot passieve systemen zoals airbags.
Zo te zien heb je de Golf 3 abs unit overgezet. Je kunt het erop gokken, maar als je pech hebt mag je hem ombouwen naar een niet-abs rembekrachtiger en cilinder. |
|
Ik laat de keuring gewoon doorgaan. Kijk wel wat ze zeggen.
Dan weet ik gelijk of er ook nog andere punten zijn. Dan kan ik mij daarna de tijd nemen om alles in orde te maken. |
Heeft hier iemand een bedradingsschema voor mij?
|
Wat zoek je precies? Dan stuur ik het je van de week toe.
|
Het electrisch schema van het ABS systeem. Zodat ik weet waar de kabels heen lopen. Ik heb de oude kabelboom nog. Omdat ik hier niet zoveel verstand van heb wil ik eigenlijk weten wat waar naar toe loopt. Sensors, relais, zekering etc....
Zou fijn zijn Roy! Dank je. |
Ga ik voor je regelen!
Vaak helpt het ook al voor de beeldvorming als je de kabelboom naast de auto uitlegt. Je zal voor een klein stukje hebben met een rubber wat door het schutbord gaat bij de zekeringkast. Daar komen wat relais bovenop geklikt. Daarnaast zul je 2 draden naar achter hebben voor de wielsensoren. |
Quote:
Ja klopt ook, zal de kabelboom en de zekeringskast uit de garage te voorschijn toveren. Misschien dat ik er een logica in zie. :D |
Ik heb de kabelboom even uitgezocht. Dit zou hem moeten zijn....
![]() Onderste 2 kabels zijn voor de sensors remmen achter. Linker bundel zitten 2 connectors? ![]() Rode kabels met zekering naar zekeringskast. Bovenste groene stekker naar de zekeringskast. Andere 4 weet ik zo even niet. ![]() Connector tbv de ABS pomp. Rode kabel naar plus accu? ![]() Kabel tbv de min accu. Het begin is er... |
Heb je de computer van de ABS nog wel?
|
De computer zit bij hem in de abs unit zoals bij moderne auto’s ook het geval is. Zie foto ergens hierboven...
|
@Nanne;
De kleine kabeltjes zijn voor contact, diagnose en abs indicators op je dash. |
Quote:
Aha, dat was me ontgaan. Ik heb ook een Golf 3 ABS systeem gehad van een VR6, en daar lag de computer onder de bijrijdersstoel, vandaar... :redface: |
Aaa... kijk nu zou zo'n schema wel van pas komen :-)
Contact - diagnose - welke draadjes zouden dit moeten zijn? En waar sluit ik deze aan. ABS indicator is neem ik aan het ABS lampje op het dashboard? |
Vandaag 15.25uur naar de RDW keuring geweest. Auto naar binnen en effe wachten...
In die tijd kwam er iemand anders van kantoor mijn auto bewonderen. Hij raakte niet uitgekeken en vroeg mij van alles. Hij vond het een super auto ook mensen die daar waren voor de keuring kwamen kijken. Toen kwam de keurmeester en deed zijn ding. Als eerste vroeg hij naar de motor historie, motor en chassis nummer. Daarna lampen gecontroleerd, wat in het motorruim gekeken en wat vragen gesteld over de bouw van de auto. Toen heeft hij een CO meting en een remmen test gedaan deze was perfect. Daarna op de brug en onder de auto gekeken. Hij was verbaast en zeer te spreken over de afwerking. ,, ziet er goed uit allemaal " zei hij. Toen moest ik een geluidsmeting doen. Omdat het een open RVS uitlaat is van voor tot achter was ik een beetje bang dat hij te veel geluid zou maken. Maar dit was ook super. Toen de auto op de weegbrug. Uiteindelijk kreeg ik bericht dat de auto was afgekeurd :-( Hij had namelijk opgemerkt dat de ABS niet was aangesloten. Hij vertelde dat als het erop zat ook moest werken maar dit wist hij niet 100% zeker en moest hierover de technische afdeling van de RDW bellen. Dus ik dacht dat is afkeur en moet dit dan maar snel in orde gaan maken. Na 20 min kwam hij terug en vertelde dat dit een grijs gebied was. Volgens de wet moet een remsysteem niet lekken deugdelijk aangesloten zijn niet verroest en geen corrosie hebben. Als ik het goed begrepen heb gelden deze regels ook voor de ABS. De ABS pomp was verder ook in orde lekte niet etc.. Maar er stond nergens vermeld dat als er ABS op zit deze ook aangesloten moet zijn. Dus besloten ze hem hier niet op af te keuren :-) Waar hij wel op afgekeurd is, een remslang die tegen het wiel aan kwam als ik het stuur naar rechts draaide en de uitlaat kwam tegen de stuurkolom aan. Dit ga ik nu ASAP oplossen en dan hoop ik hem dit weekend en anders volgende week te kunnen keuren. Al met al valt het mee :-) Bedankt voor het meedenken!!!! |
Hopelijk heb je dan volgende keer dezelfde keurmeester... Want het grijze gebied kan ook zo maar betekenen dat ie volgende keer door de keurmeester WEL op de niet-aangesloten ABS wordt afgekeurd..
Maar laten we het voor je hopen dat alles goed komt! |
Quote:
Ik heb aan hem gevraagd of de volgende keer weer alles word bekeken. Hij zij nee alleen wat er nu is afgekeurd. :thumbup: Als dat goed was dan werd hij goed bevonden. |
Super, Nanne! Geluk gehad ;)
Altijd fijn als keurende instanties te spreken zijn over de staat van je project! Ben benieuwd hoe het verder bij je afloopt. :thumbup: |
Misschien even als tip, als je op APK gaat en deze merken dat je ABS hebt (door lampjes in je dashboard oid.) en het werkt niet kan de auto ook afgekeurd worden. Maar in ieder geval top dat je enkel deze dingen nog moet aanpassen en het dan goed is! Altijd mooi om te zien dat mensen komen kijken naar je project!
Succes! |
De APK laat ik doen door een vriend van mij :-). Deze heeft ook de voorkeuring gedaan. Hij zij zelf al dat de ABS niet hoefde te werken in deze situatie. Maar wel mooi dat het zo gelopen is.
|
Proficiat alvast, leuk jou uitleg van het verhaal omtrent keuring helpt ook andere wat ze hierin kunnen verwachten.
|
Was voor mij ook de eerste keer, en dan zie je dat ze sommige dingen niet controleren en sommige dingen wel.
Maar goed, ben maar eens gaan kijken hoe ik de uitlaat ( spaghetti spruitstuk ) een cm of 2,5 / 3 omhoog geplaatst krijgt. Maar dit is nog niet zo makkelijk..... Hoe zouden jullie dit aanpakken.???? https://youtu.be/CRB4Jsg53bY Er zijn niet zoveel opties volgens mij. Wat zou kunnen is dat ik de uitlaat naar boven toe probeer te duwen ( met krik ) en dan deze op de plaats probeer te houden door middel van een uitlaat klem en een rubber. Dan moet ik 1 of 2 extra bevestigingen maken waar de rubber aan vast gemaakt kan worden. Als het spruitstuk of het motorblok 2 a 3 cm naar achteren had gezeten dan was dit net genoeg geweest om speling te krijgen die ik nodig heb. Als ik nu een dikkere flens had voor mijn uitlaat spruitstuk dan gaat het spruitstuk ook meer naar achteren. Maar ik weet niet of deze bestaan?? |
Misschien een paar vulringen tussen de achterste motorsteunen plaatsen zodat de motor achter wat omhoog gaat?
Tenminste als dat verder geen problemen geeft met andere aanbouwdelen / anders natuurlijk. En dan daarnaast ook iets langere bouten plaatsen :) |
Opgelost, morgen om 11uur nieuwe keurings afspraak. :-)
|
Gelukt, hij staat nu als VR6 op kenteken!!
|
Top! Gefeliciteerd!
|
Gefeliciteerd dat die gasten werken op zaterdag is dat iets nieuws ofzo?
|
Quote:
Wegens drukte zijn ze een aantal zaterdagen open :D |
Gefeliciteerd kerel :thumbup:
|
Dank u !
|
gefeliciteerd! , mijn ervaring met het rdw is zolang je maar met hun straatje meepraat en het spul goed voor elkaar hebt dan zijn het de moeilijkste mensen ook niet ( uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :D :D )
|
top top top!!!
legaal de weg op |
per mei van dit jaar is een niet werkend abs geen afkeur meer bij de apk
het controle lampje mag dus gewoon branden , wel moeten alle onderdelen van het abs systeem goed zijn , dus geen gebroken toerental ring bv |
All times are GMT +1. The time now is 14:11. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.