Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Natte bougie (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=17195)

Alex 25-01-2006 17:01

Natte bougie
 
Mijn GTI heeft de laatste tijd om de anderhalve week/ twee weken 1 of 2 bougies zeiknat en loopt dan flink kl*te.
Waar ligt dit aan? CO is vorige week gecontroleerd en was goed.
Motor word op het moment eigenlijk niet warmer dan 80gr. (Geen idee of het er mee te maken kan hebben maar ik deel het ff mee :D )

Zeg het eens! ;)

golf mkII 16v 25-01-2006 17:13

verkeerde bougie's iets warmere nemen?
injector geeft te veel brandstof

Alex 25-01-2006 17:47

Verkeerde bougies:

"Iets warmere" hoe kom ik er achter wat het goede type is? (Die er nu inzitten (BOSCH WR6D+) zijn overigens door de garage erin gezet, maar dat zegt ook nie alles)

Injector:

Hoe kom ik daar achter en wat doe ik eraan?



Mijn pa kwam nog ff met een ideetje:
Oude auto = "oude benzine" ?? Dus loodvervanger??

sjampoo 25-01-2006 18:03

Oude stempel Pa?

Waterkokers lopen prima op loodvrij.
Ligt een beetje aan de motor of het minimum Ron91, 95 of 98 moet zijn.

Warmtegraad: Kijk eens in je instructieboekje, of vraag het den dealert, of nog beter: koop ze bij de dealer.
Denk echter dat je het probleem niet bij je bougies moet zoeken, maar elders: Natte bougie = geen/slechte ontbranding van het mengsel -> ophoping van benzine, nat worden van bougie => helemaal niet meer ontbranden -> natte bougie.

Hij verzuipt dus gewoon op 1 of meerdere cilinders. Kan van alles zijn. Geef eens wat meer info, en wij helpen u graag verder. (motorcode, recentelijk onderhoud, type/merk huidige bougies etc etc etc)

Alex 25-01-2006 18:09

Tis een GTI uit '80 (EG)
Afgelopen zomer grote beurt gehad.
Sinds begin van de winter 2 a 3x gehad dat ie slecht ging lopen ( verzuipen)
Naar de garage gebracht, eerste x stond de CO op iets van 10%. Eerste week van t jaar weer slecht lopen, op een middag ff snel weggebracht aangezien ik zelf ff geen tijd had. CO was goed, nieuwe bougies en klaar was ie..

Er zitten nu Bosch WR6D+ bougies in.

vwleusden 25-01-2006 18:11

Zittingen en rubbers van de injectoren nog ok ? als deze uitgedroogd zijn vertonen ze kleine scheurtjes -> valse lucht -> slechte verbranding.

Alex 25-01-2006 18:13

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Zittingen en rubbers van de injectoren nog ok ? als deze uitgedroogd zijn vertonen ze kleine scheurtjes -> valse lucht -> slechte verbranding.


Rubbers zijn samen met de injectorhuizen vervangen afgelopen zomer.

golf mkII 16v 25-01-2006 23:36

bougie bosch EG motor is W5D of W 5 DC
injectors controleren door ze er uit te halen en in een maatbeker te houden
verschil opbrengst stationair is 3 ML
verschil opbrengst vollast is 8 ML
regeldruk kan ook

markmeenhuis 26-01-2006 11:27

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
bougie bosch EG motor is W5D of W 5 DC
injectors controleren door ze er uit te halen en in een maatbeker te houden
verschil opbrengst stationair is 3 ML
verschil opbrengst vollast is 8 ML
regeldruk kan ook



Kan niet! het druppelt er dan uit. je zal dan het gat van de injector dicht moeten houden, wat bijna niet te doen is.

jij hebt die injector hulsen vervangen he. zijn die toevallig niet los getrild?


ik heb een keer mn injector verstopt gehad en die bougie was ook nat.

je moeten kijken welke cilinders niet goed of niet meedoen en dan dingen gaan omwisselen met andere cilinders. Dan kun je kijken wat er kapot is.


m

omenf1 26-01-2006 12:23

Kans bestaat dat de warmdraairegelaar niet stopt met werken.
Kan ook dat je luchtdebietmeter hapert
Kan ook dat je thermo-tijdschakelaar hapert, en dan blijft de koude startinjector inspuiten..
...
een gti heeft genoeg aan gewone 95 benzine, 98 heeft enkel nut bij hogere compressieverhoudingen.

Alex 26-01-2006 17:55

Heb net bij de dealert in de buurt W5D bougies gehaald en het was plug en play, loopt weer zoals het hoort.

Vooral de middelste 2 waren erg zwart en nat.

Injector(huizen) heb ik net ook controleerd, zitten goed vast.

Ik hou het eerst maar ff op bougies, als het probleem toch terug kom, ga ik wisselen met dingen om te zien wat het nou is...

Ik kan me herinneren dat toen ik de auto de vorige keer bij de garage ophaalde (voor hetzelfde euvel) dat die monteur zei dat ik em goed warm moet rijden, maar warm worden doet ie met dit weer dus niet, amper 80 gr. Dit kan er niet mee te maken hebben? (k vraag maar nadat ik verstand heb ;) )

Bedankt voor zover!

Clifton 26-01-2006 18:53

80 graden is maar net aan. Kouder is echt niet goed. Contoleer je meter eens. Anders is je thermostaat defect. Een motor die niet goed warm wordt vervuilt ook. Hij blijft ook lang het mengsel verrijken omdat hij een lage themperatuur meet.

Alex 26-01-2006 19:24

Quote:
Originally Posted by Clifton
80 graden is maar net aan. Kouder is echt niet goed. Contoleer je meter eens. Anders is je thermostaat defect. Een motor die niet goed warm wordt vervuilt ook. Hij blijft ook lang het mengsel verrijken omdat hij een lage themperatuur meet.


Als ik een groter stuk rij zit ie op 85-90 gr, dus netjes.. Maar mn werk is nou eenmaal niet verderweg... Stukje hardboard voor de radiateur knopen? Zoals vroeger bij de scooter :rolleyes:

golf mkII 16v 26-01-2006 21:42

als de olie op temperatuur is even flink door stampen [wel even letten op controleposten]:D:D

Dennis@polo86c.nl 26-01-2006 23:25

Welke temp heb je het over? Olie of water?
Stukkie karton voor de radiateur wil idd wel helpen (ook sneller op temperatuur)

Roundup 27-01-2006 11:30

Quote:
Originally Posted by Alex
Heb net bij de dealert in de buurt W5D bougies gehaald en het was plug en play, loopt weer zoals het hoort.

Vooral de middelste 2 waren erg zwart en nat.

Injector(huizen) heb ik net ook controleerd, zitten goed vast.

Ik hou het eerst maar ff op bougies, als het probleem toch terug kom, ga ik wisselen met dingen om te zien wat het nou is...

Ik kan me herinneren dat toen ik de auto de vorige keer bij de garage ophaalde (voor hetzelfde euvel) dat die monteur zei dat ik em goed warm moet rijden, maar warm worden doet ie met dit weer dus niet, amper 80 gr. Dit kan er niet mee te maken hebben? (k vraag maar nadat ik verstand heb ;) )

Bedankt voor zover!


Mmm, hij zou normaal toch sneller warm moeten worden? niet? Klink als een defecte thermostaat, heb ik bij mijn golfjes ook al voorgehad.

Alex 27-01-2006 15:10

Uhh welke temp.?? Ging er min of meer van uit de "algemene temp." Heb geen idee wat de temp. van de olie is.

Thermostaat, stuurt die de koelven. aan? Die werkt wel gewoon.

Alex 28-01-2006 17:28

Zou het bougie-probleem trouwens kunnen samenhangen met het feit dat als ik de auto wil starten (koude motor) ik met het gas moet "spelen" wil ie starten?

MauSeR35 28-01-2006 18:02

volgens mij hoort dt niet bij een injectie motor idd. zou je toch eens naar het warmdraaigedeelte kijken of dat allemaal naar behoren werkt

Roundup 28-01-2006 18:06

Quote:
Originally Posted by Alex
Uhh welke temp.?? Ging er min of meer van uit de "algemene temp." Heb geen idee wat de temp. van de olie is.

Thermostaat, stuurt die de koelven. aan? Die werkt wel gewoon.


Nee deze stuurt niet de ventilator aan. Deze zit onderaan de waterpomp (slang naar onderkant van de radiator) Ik denk dat deze het water in de motorblok houd tot als deze +-90°C is. Zodat het water dus niet altijd door de radiator gaat en dus sneller warm wordt.

Alex 29-01-2006 11:03

Ok, weer wat wijzer! :rolleyes:

Nu hopen dat het rap wat warmer wordt buiten, want het is geen sleutelweer :mad:

Alex 03-02-2006 14:01

Nou het was weer zover..
Hij wou moeilijk aanslaan, beetje met gas jo-jo-en hij sloeg aan...Maar helaas nietzoals het hoorde...

De bougies zoals je ervoor staat:

O O O O
a b c d

a= iets zwart(dof)
b= erg zwart(dof)
c= nat
d= erg zwart(dof)

Het "warmdraaigedeelte" wat valt daar allemaal onder?
Koudestartinjector doet het gewoon.

T word wel een dure liefhebberij iedere week nieuwe bougies ;)

golf mkII 16v 03-02-2006 19:20

warmdraairegelaar zit op het motorblok naast het oliefilterhuis
zit een weerstand in moet dacht ik +_20ohm zijn even controleren
plunjer in de brandstofverdeler gaat stroef

Alex 03-02-2006 19:31

Das zo'n "vierkant blokje" toch? als ik et me ff goed herinner...


Deze toch?


Reaper Kustoms 03-02-2006 19:47

kijk wel uit met dat gespeel met bougies. bij verkeerde bougies kun je gaten in je zuigers branden. enkel originele hittegraad gebruiken.

markmeenhuis 03-02-2006 19:56

De spin kapot? injector kapot.

Verwissel eens injector c met een andere en kijken wat er dan gebeurt. Dan kun je wat uitsluiten.

benzine wordt centraal geregeld, dus elke injector krijgt het zelfde. kan me dus niet voor stellen dat de koudestartregeling er iets mee te maken, anders dan hij iets slecht start.

ik vermoed je spinnekop.

m

Alex 03-02-2006 20:01

Bougies zijn de juiste volgens de computer van de dealer.

Spinnekop? Die warboel boven op het luchtfilter bedoel je? :tongue:

Hoe gaan die injectoren trouwens van de leidingen los??

golf mkII 16v 03-02-2006 23:39

Quote:
Originally Posted by Alex
Bougies zijn de juiste volgens de computer van de dealer.

Spinnekop? Die warboel boven op het luchtfilter bedoel je? :tongue:

Hoe gaan die injectoren trouwens van de leidingen los??

had ik al aangegeven W5D of W5DC
kan alleen de plunjer zijn die blijft hangen of niet goed terug komt
injectoren wip je er met een schroevendraaier uit [willen wel eens vast zitten]
injectoren kunnen lekken maar lijkt mij onwaarschijnlijk
hou het op de warmdraairegelaar. Die geeft bij warme motor waarschijnlijk het mengsel voor de koude motor. is meer brandstof dan nodig
of het thermocontact op de bovenste radiateur slang[stuurt de koudestart]

Alex 04-02-2006 10:35

Er zit idd W5D in.

Als die plunjer blijft hangen, kom ik daar dan met doormeten achter?

Effe over die koudestart, het oranje lampje dat brand bij een koude motor is die gekoppeld aan de koudestart injector? Deze gaat wel gewoon uit. (ongeveer op het moment dat de meter gaat meten zeg maar) Om ff terug te komen op het thermocontact.

golf mkII 16v 05-02-2006 23:38

je kan het injectiesysteem met een manometer controleren
en alles zit electronies met elkaar verbonden maar wil niet zeggen dat het naar behoren werkt

Alex 10-02-2006 10:39

Heb de warmdraairegelaar net doorgemeten. 20,9 Ohm dus dat lijkt me dan goed.
Toen ik em openhaalde, zaten dat pieletje en de veer er boven volgens mij niet helemaal goed op hun plek, dus als ik het goed begrijp: pieletje niet op zn plek = altijd open staan?

Zou het een en ander kunnen verklaren denk ik.

Rij nu een week zonder gedonder met de bougies (klopklop) en heb er nu op kunnen letten, volgens mij is het verbruik ook wat hoger dan dat het eerder was.

Alex

golf mkII 16v 10-02-2006 19:17

als je de warmdraairegelaar uit elkaar heb staat er op de groene weerstand de waarde is ind. rond de 20 ohm vetigheid er op laten is een bewegend deel

Alex 10-02-2006 23:28

Klopt ja, heb de vettige smurrie lekker laten zitten en alles weer terug gezet, met dat pieletje goed op z'n plaats, t zal mij benieuwen of dit et is.....

golf mkII 16v 10-02-2006 23:47

laten we hopen van wel :D

Alex 11-02-2006 09:46

Maar wat ik me nog afvroeg, hoe verrijkt dat ding nou?
Ik bedoel, dr gaat een branstofleiding heen en weer weg..
Had wat spectaculairders verwacht :tongue:

golf mkII 16v 12-02-2006 10:48

koude motor heeft meer brandstof nodig dan een warme motor daar zorgd dat ding voor achter dat [pielletje] zit een membraam door die weerstand wordt het nagelang motortemp. open of dicht gezet. doormiddel van bimetalenstrip
plunjer in brandstof verdeler krijgt boven op meer of minder druk

Alex 07-03-2006 17:47

Goed.....daar ist ie weer :mad:

Hij "verzuipt" nu in lage toeren, na 2500 is er niks aan de hand en loopt ie zoals het hoord..

Injector c heeft op een andere plek gezeten maar dat gaf geen oplossing..

De bougies komen me zo'n beetje de strot uit zetten :mad:

Maar goed, nog een gekke vraag.

Aangezien ik onder motorkap het een en ander tegenkwam wat niet van een EG motor is..
Hoeveel meer benzine geeft een injector van een 1800 GTI? Is dat gelijkverzuipen of geleidelijk verzuipen?

MauSeR35 07-03-2006 22:15

sorry dat ik geen oplossing heb maar kom op kop op! er is een oplossing!

Alex 08-03-2006 17:40

Quote:
Originally Posted by MauSeR35
sorry dat ik geen oplossing heb maar kom op kop op! er is een oplossing!


Ow dat zal ook best wel, maar tis best vervelend, ging een tijd goed, ik blij.....Maar nee..

Vanmorgen starte ie goed niks aan de hand, na 10 min rijden weer "verzuipen" tot 2000 rpm daarna loopt ie goed.
Vanavond precies zo.

:confused:

Alex 10-03-2006 15:30

Net weer ff wezen shoppen bij de garage (setje reserve bougies :rolleyes: ). Daar is de GTI ook in onderhoud en heb het er nog eens ff met ze over gehad.
Ze denken in de richting van een temp. sensor of een relais.

Niet:
het brandsofpomp relais
de luchtmassameter
de spinnekop

Met het idee dat ie het probleem altijd zou moeten geven en dat is niet zo..

Maar goed, welke temp.sensor of relais komen in aanmerking?



Zal ik em maar om (laten) bouwen naar webers...Weg met de injectiepruttel, weg met het probleem??


All times are GMT +1. The time now is 16:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.