![]() |
Apk naar twee jaar
Heb er nog geen andere topics over gevonden maar ehmz:
Weet iemand meer te vinden over het kabinetsbesluit van 14 april? overal vind ik reacties van de ANWB (blij) en Bovag (woedend) maar nergens info over: wanneer gaat t in, (ik zag ergens 1 jan 2007), en hoe gaat t verders verlopen met auto's ouder dan etc etc etc. |
Meende te hebben begrepen dat het besluit over nieuwe auto's (apk pas na 4 jaar) erdoor was,
maar APK keuring veranderen naar 1x per 2 jaar moest nog worden bekeken i.v.m. europese regelgeving zoals ook te lezen is in het verhaaltje wat Luuk van het www vist. :) |
Juich nog niet te vroeg, de EU moet het voorstel nog goedkeuren.
|
Invoering 1 jan 2007, een keer raden wie zijn auto 2 jan (niet meer) moet laten keuren...:D:D
|
Ja maar ik weet ook niet of het wel goed is om maar 1 x in de 2 jaar apk te laten doen, wij hier op het forum zijn echte auto liefhebbers en willen onze auto het liefst in topconditie hebben of niet dan.
Maar iemand die een auto als blik metaal ziet en alleen maar heeft om van A naar B te brengen zal er verder ook niet naar kijken, dus ook niet naar de noodzakelijke dingen. Dan heb je kans dat de noodzakelijke dingen na anderhalf jaar TE versleten zijn. Ze zouden daarom een grote beurt misschien verplicht moeten stellen ieder jaar en dan een APK iedere 2 jaar. |
voor de liefhebbersauto's zal het weinig uitmaken en niet veel onveiliger worden.
voor de oldtimers is het zeker handig, meestal weet je het zelf wel als er iets niet goed is maar ben je al tijden op zoek naar een vervangend onderdeel als de keurmeester je verteld dat het niet in orde is. |
Quote:
Heel goed opgemerkt. Wat het ene jaar nog met een nieuwe aandrijfashoes verholpen had kunnen worden, kost na 2 jaar een nieuwe homokineet. Om maar eens een voorbeeld te noemen. En dat liefhebbersauto's, beter onderhouden zouden worden gaat lang niet altijd op. Het geld gaat vaak naar "dikke wielen", schroefsets en andere leuke spulletjes. De rest komt nog wel een keertje. |
ik ben voor, :D
|
Quote:
:iamwithst |
Of ik nou voor of tegen ben, laat ik ff in het midden :) (weet t zelf ook nog niet namelijk :) ) maar ik wilde gewoon extra info vinden..
Waar tover jij (Luuk) deze info vandaan? (Bron). De Media deed t overkomen dat t er door was, maar dat is dus nog niet zo.. Volg het wel 'redelijk' via de FEHAC, dus ik was verbaast over de uitlatingen van afgelopen vrijdag: pas vanaf 4 jaar, was bekend, 1960 als een grens-datum idem. 30 of 25 jaar en ouder zou naar 1 x per 2 jaar gaan, maar de rest zou voor zover ik weet (dus tussen 4 jaar en 30 jaar) gewoon jaarlijks gekeurd blijven... |
Quote:
precies, je haalt me de woorden uit de mond. Maar btw APK eens in de 2 jaar, in Duitsland hoeven de bezitters van auto´s (en motoren!) ook hun voertuigen maar om de 2 jaar technisch te laten keuren (bij de TÜV aldaar). Ieder jaar, zoals hier in Nederland tot nu toe, vind ik een beetje geldklopperij..... |
Ah,.
btw: die keurings kosten zijn eigenlijk t probleem niet. Meer de kosten voor de al dan niet noodzakelijke reparaties die er altijd weer zijn. En waar wordt t geld verdient? Precies. Haal die belangenverstrengeling van de keuring zelf weg, en klaar is karla: Zie Duitsland. Laat de keuring door een onafhankelijk bedrijf/instelling uitvoeren en klaar is klara. |
dan ga je naar een onafhankelijk keuringsstation, blijft nog altijd de keuze van de klant zelf.
je zult ze misschien niet overal tegenkomen, maar hier in eindhoven zit ieg een toko die alleen apk doet. nadeel daarvan vind ik dat als er iets lulligs aan de hand is, stadslichtje kapot ofzo, dat je dan een herkeuring moet doen, kost tijd en kost geld en is gewoon erg lastig. |
@Berrendd: Ik doelde niet zo zeer op mij zelf; ik voer mijn reparaties over het algemeen zelf uit. En dat laat ik de keurmeester ook weten voor hij aan de auto begint. Onder het mom van; " Wat je ook vind: Ik maak t zelf, dus je verdient verder niets aan mij."
Maar voor 'de rest van nederland' gaat die vlieger dus niet op. Nu wordt de apk frequentie omlaag gebracht terwille van de lastenverlichting. Ik ben echter van mening dat de APK zelf geen enorme financiele last is, maar de reparaties die hieruit voortvloeien. In een ideale wereld zijn alle reparaties ook daadwerkelijk nodig. In de reëele wereld is dat echter niet altijd zo. |
daarom zeg ik, laat de mensen die het niet vertrouwens naar een onafhankelijk keurder gaan. Echter veel mensen zullen dit niet doen omdat het de zaak onnodig ingewikkeld maakt en omdat ze denken dat ze dan duurder uit zijn.
Op het gebied van auto's autohandel en autokeuringen kan in Nederland sowieso veel worden verbeterd. Als je ziet hoeveel sjacheraars er in Nederland zitten vergeleken met de landen om ons heen vraag je je toch af hoe dat komt. Nederlanders zijn nou eenmaal mensen die kennelijk graag opgelicht worden omdat ze altijd op het goedkoopst afgaan. goedkoop is bij auto's bijna altijd duurkoop en dan komt boontje om zijn loontje. Mijn ervaring met andere landen is voornamelijk gestoeld op Zweden, waar oa een onafhankelijke keuring is. De mensen daar zijn zo conservatief dat ik er eigenlijk nog nooit een onafhankelijke autohandelaar/sjacheraar heb gezien omdat niemand het riscio neemt om daar een auto te kopen, zelfs prive je auto verkopen is daar zeer lastig. Maar daarentegen kom je bij de volvo-dealer gerust een ingeruilde 89ér 240 tegen in de showroom. Het zit dus naar mijn mening ook voor een groot gedeelte in de aard van het volk, als ze opgelicht willen worden zijn er altijd wel mensen die dat willen doen. En ik denk dat het voorstel voor onafhankelijke keuringsstations voor Nederland niet de beste oplossing is en een hoop meer tijd, geld en moeite gaat kosten. |
Als er idd een soort onafhankelijk iets is in NL dan keurt dat veel eerlijker en geruststellender omdat je dan weet dat het om de mankementen gaat en niet om de centen .
Maar om de 2 jaar .. mee oneens . Zoals Jurgen zegt schoppen sommigen een auto minimal door de APK omdat het liever aan opsmuk besteed wordt . Kip en het ei verhaal |
Quote:
Kun je vergeten, als t door gaat moet jij dus nog wel, omdat het geldt VANAF 1 jan 2007, dus je auto wordt in 2007 nog gewoon gekeurd en dan pas 2 jaar later weer. Ben er zelf ook tegen, niet alleen om de reden van jurgen, maar ook om t feit dat veel mensen steeds minder vaan n kleine of grote beurt uit laten voeren, waarbij gebreken nog wel eens aan t licht kunnen komen |
Quote:
Psies.. keuren bij een onafhankelijke instantie zou een stuk beter zijn! Wat er allemaal niet aan afkeurpunten bedacht wordt als er toch geen afkeurpunten zijn!!! Jens |
Quote:
Marco: ff scherp blijven: ik schrijf 2 januari -> 1 jan 2007 gaat ie theoretisch naar de keuring. |
Hmm..
Ondertussen weer 4 maanden (en 1 apk) verder, kom je dit tegen: http://www.apkintact.nl/ En waar is de autobranche bang voor? Quote:
![]() Dat er wordt geschermt met het milieu, en de verkeersveiligheid.. maar met banen? Oh god: De Bovag is bang voor de werkgelegenheid. Beetje jammer dat ze dat nu juist als argument gebruiken... |
Quote:
Ik denk zelfs dat de autobranche daar teveel op leunt .. vandaar de vaak "spook" mankementen .. Dus een onafhankelijke keurder die er niet aan wil of moet verdienen En wat is de definitie van een liefhebbersauto ? De echte liefhebbers onderhouden hun oldtimer beter dan de dagelijkse bak ( nee ik ben er niet zo een ;) ) |
Quote:
wat ben je niet: een liefhebber? of een goede onderhouder?? :rolleyes: |
Beide :D
|
:d :d :d
|
Quote:
--- Das lekker wordt die afgekeurd en dan moet je dus 2 keer voor keuring dat kost meer als alles in 1 keer gebeurd dus apk moet blijven elk jaar weer en wat bedoel je met spook mankemeten ? --- Dat is lekker: Wordt de auto afgekeurd bij zo'n onafhankelijke keurder, dan moet je dus 2 keer voor de keuring. Je bent dan meer geld kwijt dan wanneer alles in 1 keer gebeurd (APK + reparaties). Ik vind dat de apk moet blijven: elk jaar weer. En wat bedoel je eigenlijk met spook mankementen? |
Dingen die kapot zijn volgens de automeneer maar die het in werkelijkheid niet zijn ..
|
Quote:
--- Tja dat hoor je wel vaker ik zou zeggen ga je apk halen en dan kan je eigen auto keuren en dan is hij altijd goed toch? Heb je dat APKboek wel eens gelezen dat is pas vaag. --- Tja, dat hoor je wel vaker. Ik zou zeggen ga zelf je apk-papieren halen en keur je eigen auto. Dan is hij altijd goed toch? Heb je dat APK-boek wel eens gelezen? Dat is pas vaag. |
Een bobbel op de remslang is ook niet altijd afkeur... Maar dit word wel altijd afgekeurt...
Pas als een bobbel uitzet met een pedaaldruk van ... Newton zou het pas afkeur zijn. |
Omdat er opvallend vaak wat mis was/is met de auto's die ik voor de keuring bracht, laat ik tegenwoordig 'vallen' dat ik de eventuele reparaties zelf uitvoer. Scheelt een stuk: Eerlijker keuringen, en dat gene dat de keurmeester op de 'afkeurlijst' zet, is ook altijd echt kapot/afkeur. Sindsdien geen spook-mankementen meer gehad.
Maar goed: on-topic: De komkommertijd is voorbij, en nog steeds is het stilte voor de storm: Gaat de storm ooit nog losbarsten? of gaat t netzo als met de evenementen-regeling voor klassiekers: Quote:
|
Quote:
En als jouw auto wordt afgekeurd omdat er een bobbel op een remslang zit... wat doe jij dan? Quote:
|
Apk moet gewoon blijven het is voor je eigen veiligheid.
|
Quote:
Vind ik ook, als je soms nu al ziet wat voor gevaarlijke dingen je soms tegenkomt bij de apk, en als het dan om de 2 jaar is, er zijn genoeg mensen die er dan gewoon mee door blijven rijden, die het niet zo nauw nemen met het onderhoud en de veiligheid van de auto :( Quote:
Ja die kan soms behoorlijk vaag zijn :D |
Quote:
dan leven ze in Duitsland dus tamelijk gevaarlijk? Om de 2 jaar TÜV keuring..... |
TUV keuring is heel wat strenger als hier en als wat geen TUV goedkeur heb mag je niet op je auto monteren en hier mag je allemaal goedkope rommel onder je auto duwen.
Das het grote verschil en alles staat daar op je kenteken wat er op je auto zit en wat TUV goed gekeurd is. Probeer maar eens in duitsland andere banden te monteren dan op kenteken staan dan krijg je een boete als ze je aan houden. Er zijn daar betere afspraken gemaakt als hier. |
Quote:
het gaat zich mij even niet om wat er wel of niet op een auto gemonteerd mag worden, het gaat zich mij om gebreken die in de loop der tijd aan een auto kunnen ontstaan, in twee jaar tijd kunnen er theoretisch meer gebreken aan een auto ontstaan dan in een jaar tijd, maar zoals gezegd, dat is alleen maar puur theorie, in de praktijk is het eigenlijk van vele factoren afhankelijk. |
Quote:
Ik vervang hem gewoon, het is me eigen auto, die moet gewoon goed zijn... Maar er zullen vast wel mensen zijn die er een probleem van maken omdat het misschien helemaal geen afkeur is. En ik keur me eigen auto...Das ook een verschil |
Tja keuring...................
Nieuwe autos hoeven pas na 3 jaar gekeurd te worden. In 3 jaar kan er van alles gebeuren. Ik heb hier autos gezien die meer dan 25 jaar zijn en nog veilliger zijn dan nieuwe autos. En die moeten wel ieder jaar naar de keuring draven. Je kan je auto laten keuren,en dan na de keuring weer gaan lopen prutsen met je auto dat hij weer ''onveillig'' is. Dan heeft hij wel een goed keuring. Eeen voorbeeld,mijn buurjongen heeft een specialen lichten op zijn auto wat afkeur is,zo eff oricinelen op de auto,na de keuring weer de anderen lampen er op. Keuring ik zet er mijn vraagtekens bij.............. |
Bij veel mensen is de apk iets dat ze weer een jaar kunnen rijden zonder bekeuring te krijgen, niet om het veilig rijden, ff de gladde banden wissellen voor de apk en ga zo maar door. Als het dan om de 2 jaar is zullen er veel mensen dus 2 jaar lang rijden met een onveilige auto, want daar denken ze niet over na, als er maar "apk" op zit. Als je het onderhoud niet kan betalen moet je gewoon geen auto meer rijden en niet van die rare dingen uit gaan halen om toch apk erop te krijgen.....
Soms zie je ook van die gebakjes die worden verkocht met "nieuwe" apk, waarbij je je dan afvraagt hoe die zo in godsnaam door de apk is gekomen, dan zou iemand daar dus wel 2 jaar onveilig in rond rijden.... Als |
maar apk zegt toch ook niks over de veiligheid van de auto
hoe vaak zie je het niet dat de velgen en dergelijke over gezet wordt en na de apk weer de oude (eigen velgen)erop en als er op zon auto 2 jaar apk komt dan is dat gewoon weg levens gevaarlijk dat er een beetje gesjoemeld wordt met de co meting oke maar de rest moet gewoon goed zijn in mijn ogen en daarbij mijn leven is me wel meer waard dan bijv een stel bandjes van een keer rond de 40 tot 150 euro per band |
Quote:
APK gaat juist over de veiligheid en millieu... En dat er na de APK weer van alles onder word gezet wat niet mag, daar is verder denk weinig aan te doen, omdat het een moment opname is |
All times are GMT +1. The time now is 20:30. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.