![]() |
golf 1 diesel ???
he hallo, ben hier redelijk nieuw..
gelijk maar even een vraag : ik heb jarenlang in een caddy gereden, maar deze voor 2 weken terug toto gereden. nu wil ik een golf 1 gaan kopen ( zo oud mogelijk ) , en hierin een tdi motor gaan leggen. Ben vandaag bij de rdw geweest voor wat info, maar deze wisten niet precies wanneer het eerste golfje diesel van de band af is gekomen die tijd.... Ik zoek dus eigelijk een golf 1 diesel op kenteken, maar dan wel een met die kleine achterlichtjes.. Ik kan wel een benzine kopen, en deze om laten keuren naar diesel ( moet toch voor vermogenwinst naar lelystad dan ) , maar dan moet de rdw deze wel kunnen keuren onder een type ( dus b.v golf 1 d ) , maar als deze er niet is voor 1978 is dit dus kut. wie weet dus wanneer de eerts golf 1 diesel van de band kwam, en wat hiervan de naam was ( type ) . Of is dit gewoon golf 1 d ? het golfje moet uiteindelijk een mooi retro/old school uiterlijk krijgen, met een vlotte 1,9 tdi 150 pk..... vast bedankt voor jullie moeite !! groeten leon oude wesselink 0614475246 |
ik zie net op marktplaats een golf 1 gld staan uit 1979, dan zal er ook vast wel een bestaan van 1977.....
|
Nou, ik ben er eerlijk gezegt nooit een tegen gekomen hoor. Je plan is vet (heb er ook over nagedacht met de Jetta, maar nu nog niet haalbaar.)
Maar als je je golfje toch verbouwd, kun je ook een nieuw achterpaneel erin lassen. Tis wel een beetje wanabee maar toch. Heeft die van 79 trouwens geen kleine achterlichten? Is volgens mij in 80 veranderd |
er heeft es een gele op ebay gestaan (.be) en als ik me niet vergis was die van voor 79 (had kleine achterlichten)
|
www.doppelwobber.de vanaf 08.76 zijn ze geleverd met diesel motoren.
er is hier al een topic over, althans over iets soortgelijks http://www.volksforum.com/forum/sho...t=ombouw+diesel |
Een collega van me heeft een jaar of 8 geleden een Scirroco 1 omgebouwd en er een GTD blok uit een Golf ingebouwd..........
Was volgens de RDW toen de eerste (enigste??) Scirocco GTD en verder geen problemen......... :) |
oke dank je voor de link en verdere info, hier kan ik wel even mee verder.
Maar als iemand een leuk golfje weet te staan, of er een kwijt wil mail even nog een vraag dan : ik zal dan moeten zorgen voor een auto uit 1976,1977 of 1978 om hem dus typegoedkeuring te geven ( via rdw ), omdat er voor die tijd er geen waren met diesel ? ik wil absoluut van die blauwe platen, deze krijg je alleen als je auto van 1978 en ouder is of niet ??? ik moet er dus een hebben van 1976,1977 of 1978 Het beste zal dan zijn ( om de keuring op lelystad te missen ), een golf gti van een van die bouwjaren, omdat deze 110 pk hebben en ik zo met m'n 150 pk wel weg kom( 40% toename vermogen )..... als ik het mis heb hoor ik dit graag......... en wat was de exacte benaming van een golf diesel die tijd ? een golf gld ? of een golf d ? of beide ? leonoudewesselink@hotmail.com leon oude wesselink 0614475246 pm mag ook hoor..... |
zie pm
|
ik zie het niet....
|
Een `76er of `77er Golf Diesel? Veel geluk met zoeken, het zal een heeeele tijd verstrijken voor je zoiets gevonden hebt.....
|
Quote:
D, LD en GLD, al naar gelang de uitvoering, de Golf D is de spartaanste, de LD is al een stuk luxueuzer, de GLD heeft/had de meeste luxe, was het topmodel bij de Golf diesels. De motor was steeds dezelfde, een 1471cc diesel met 50PK. |
mss domme vraag hier, maar magje in belgie legaal! een dieseltje inbouwen in een benzine golfje 1? mag desnoods wat geld kosten ;) papieren, goedkeuring,of whatever :)
|
heb je wel eens gekeken wat het hoogte verschil is
van de motor, tussen een 90/110pk of een 150 pk. :rolleyes: |
Quote:
ik moet dit bouwjaar hebben, omdat ik dit type mooier vindt. Ook om de blauwe platen ( of kan je die ook bij de andere bouwjaren krijgen ? ) Als ik dit type neem in benzine kan er toch ook een ander blok in ( lees wat ik hierboven geschreven heb ) Quote:
waar vind ik de beschrijving van zo'n golf d, ld, gld uitvoering ? Is dit bij het bovenstaande linkje ? Kun je deze plaatjes ook nog bestellen, of moet je daar even goed naar zoeken? Quote:
ik heb gereden met een caddy met +- 160-170pk uit een 90 pk ALH blok. ( heb dit nog liggen ) Ik denk dat het dit blok gaat worden, maar kan ook gaan voor een pompverstuiver ( 130 of 150 pk standaard ). Heb nog niet gekeken naar de hoogte, maar weet wel dat het passen moet, omdat ik er een keer een foto van heb gezien. nog iemand een leuke golf in de aanbieding met weinig laswerk ( 1974-1978 ) ??? leon 0614475246 |
mijn maatje heeft een golf I (1978) met kleine achterlichten stalen bumbers enz en daar licht ook een tdi in geen problemen!! en zijn kennis heeft er ook 1 en die heeft een tdi er in met commonrail diesel techniek met een turbo druk van 1,7 bar..... het kan dus prima!!
en voor veel golfjes I moet je eens kijken bij autobedrijf reinders in emmen! |
je kan gewoon blauwe platen kopen en die er op zetten. heb ik ook mee rondgereden in me 79er. alleen voor de apk even de gele er weer op zetten.
mag niet, maar ben er nog nooit mee aangehouden... |
Quote:
Dat kan zeker, koop je dan wel een Golf met `n 1500 cq 1600 benzineblok, daar is de inbouw van `n diesel makkelijker omdat ze dezelfde ophangingspunten hebben, geen 1100 of 1300 nemen by the way, daarbij zijn ze anders. De dieselblok is ook overigens afgeleid van de "grote" VW-viercilinders, is quasi een "verdieselde" benzineblok. Maarreh, een dieselblok in een auto waar van oorsprong een benzinemotor inzat, dat is dan wel geen originele Golf D (of LD, GLD) op origineel kenteken, daar ging het je toch een beetje om? |
het is dan inderdaad niet origineel op kenteken diesel,..
stel, ik koop een golf 1 benzine ( van b.v 1978 ), ik ga hier een tdi inleggen, en hiermee weer naar de keuring. Hier ( bij de rdw ) keuren ze deze auto goed naar een bepaald type ( b.v golf 1 d ),,,, wat komt er dan op het kentekenbewijs te staan ? en komt er dan een compleet nieuw kenteken ( dus ook andere nummers )? Kan ik dan nog met die blaauwe platen rijden ? leon |
als ie op nieuw kenteken komt geldt de regel, voor 1 januari 78 blauwe platen erna gele...
maja tis zoals hier gezegd werd, als je blauwe platen eropzet dan houden ze je heus niet aan hoor.... |
Quote:
goede vraag(vragen), het antwoord moet ik je helaas schuldig blijven.....ik zou eens bij de RDW zelf informeren als ik jou was. |
by the way RDW, er is al eens hier op dit forum een user actief die werkzaam is bij de RDW, misschien, hopenlijk voor jou, leest die deze topic ook eens.
|
Omkeuren naar diesel schijnt in ieder geval een eitje te zijn... ik was gister bij een handelaar en die hangt er gewoon ff een dieselblok + bak in en gaat er dan mee voor de keuring... het spul draait dan niet eens :eek:
Hij zei wel dat er op de motorcode gelet werd... dus er moet voor de keuring wel een Golf 1 dieselblok in zitten :rolleyes: |
is dit in belgie ook zo? ben iets soortelijks van plan :rolleyes:
|
Als je een benzine ombouwd naar een diesel bij een golf 1, is het verstandig om hetzelfde blok (motorcode) te gebruiken van dat jaar wat het bouwjaar van de golf is.
Dus ga even na wat destijds in een golf 1 van 1978 als dieselblok ingebouwd werd...... dan krijg je ook geen problemen met de ombouw bij de RDW ;) |
Quote:
een 1500(1471cc) 50 PK sterke(?) diesel, met de motorcode "CK" check it out: http://www.golf1-ig.de/golf/facts/engines/index.php maar die blokken schijnen inmiddels tamelijk zeldzaam te zijn, een "CR", dat is de 1600 54PK die pas met ingang vanaf augustus 1980 (modeljaar `81, brede achterlichten) werd gemonteerd (vanaf augustus 1982 is de motorcode hiervan "JK"), of dezelfde blok als deze twee, maar dan met `n andere motorcode uit een Golf 2(motorcode hiervan weet ik helaas niet), zullen veel makkelijker ergens uit te halen zijn. |
kijk eens bij autogarage tempel op musselkanaal, heeft echt hele mooi golfjes 1 staan, in showroom staat,
Grts, Ronald |
Quote:
Beschrijving van de D, LD en GLD vind je idd op www.doppelwobber.de. De plaatjes zijn voor zover ik weet niet meer nieuw te krijgen, misschien nog via www.vw-classicparts.de en anders vind je ze af en toe nog wel op ebay, meestal uit de VS of zo. |
Quote:
JP. |
contacteer hajee is die werkt volgens mij bij de rdw en kan je met alles helpen.
|
Je kunt een golf benzine pakken en daar een diesel van een golf 1 in zetten en dan laten omkeuren. (Koste niet eens zo heel veel meen ik 75 euro ofzo, zal ik zo even proberen op te zoeken, stond hier ook ergens in een topic)
Voor zover ik weet maakt het niet uit als je een dieselmotor uit een golf 1 met brede achterlichten in een golf met kleine achterlichten stopt, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Want volgens mij rekenen ze beide golfjes tot het zelfde type waar goedkeuring voor geleverd is. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. Je moet zowiezo een motor hebben die origineel in dat model ook geleverd is. Een diesel uit een golf 2 zal dus niet werken (tenzij deze motor ook in een golf 1 geleverd was, maar dat is volgens mij niet toch?) Je kunt ook naar een caddy diesel kijken, ik neem aan dat deze hetzelfde zijn als golf 1 diesel? Caddy's zijn veel langer gebouwd, dus makkelijker aan te komen. (weet niet of ze al die jaren met dezelfde diesel geleverd zijn) En over de blauwe kenteken platen. Je kunt ze bij brezan ofzo laten maken dacht ik, maar let op. De politie kan je er zeker wel een boete voor geven. Vraag maar aan Melvin, hij kwam mij ophalen en had blauwe platen op zijn auto zitten. De auto is uit 1983 als het goed is, de politie had het gechecked en kwam erachter dat de golf niet met die platen mocht rijden. Dus door de politie aangehouden en boete (en toen ging de politie ook moeilijk doen en proberen nog meer boetes eraan te naaien) Neem trouwens ook eens contact op met Hajee, die werkt bij de RDW. Die kan je misschien wel een stuk verder helpen |
wat quote's:
Quote:
Quote:
Quote:
|
Quote:
De golf 1 is vanaf 1976 (dacht augustus) geleverd met dieselmotor. Dat is tot september 1980 een 1.5 geweest (1471 cc) met motorcode CK. Alle dieseltjes met de smalle achterlichten hebben dus van origine deze 1.5 diesel. Vanaf augustus 1980 tot en met juli 1982 werd dat een 1.6 (1588 cc) met motorcode CR. Tussen juli 1982 tot einde productie van de golf 1 werd het motorcode JK (eveneens een 1588 cc, 1.6 diesel). De golf 2 diesel (1984-1992) was eveneens een 1.6 diesel (1588 cc) met motorcode JP. Het vermogen van de 1500 was 37 kW en van alle 1600's 40 kW. Ik heb wel eens gehoord dat als het motorvermogen meer dan 10% zou toenemen er een rdw-keuring nodig was. Dat is dus niet het geval. Van buiten zijn de verschillende 1.6 dieselblokken ook nauwelijks verschillend. Maar volgens het verhaal van ruben is de motorcode dus wel te vinden op het blok, en zul je dus een CK, CR of een JK-motor moeten hebben om niet tot omkeuren te komen. Sowieso wordt het een ander verhaal als je een turbodiesel plaatst, al is het maar van een golf 1 (ook een 1600, motorcode CY) dan neemt het vermogen toe tot 51 kW. Omdat vermogen op te vangen werd het remsysteem aangepast. Idem voor de golf 2 TD (JR-motor). Tot slot de 1.9 diesel. Ken ik niet zo. Past ook. Vermogen neemt meer dan 10% toe lijkt me, en dus zit daar een keuring bij de rdw aan vast. Bij een 1.9 TDI is dat zeker het geval, en dan moet je ook het remsysteem aanpassen. BTW een golf 1 diesel met de smalle achterlichten is moeilijk te vinden. Het kostte mij meer dan 2 jaar (ik wilde perse een originele NL-auto (ik was eigenwijs :rolleyes: ) maar die was op alle bekende punten compleet doorgerot. Het kostte nog eens 2 jaar om iemand te vinden die wilde helpen met restaureren (laswerk), want liggend onder een auto lassen leek me niet echt fijn :( . De motor is niet best (1500), maar hij loopt, maar daar moet ook eens iets aan gebeuren. Suc6 iig. |
ik heb hier in .Be een GLD gevonden '79er met kleine achterlichten
|
Als je er een met blauwe platen wil hebben dan moet je er een om laten keuren bij de RDW van dat bj. Maar dan moet je er wel een diesel in liggen van het zelfde bj. als je er een TDI in legt dan moet je naar Lelystad en dat kost zo'n 800,- a 900,- euries.
je kunt dus beter achter af er een TDI in gooien dit bespaart een hoop elende. |
Quote:
|
Nee het maakt niet uit ze geven namelijk het aantal cilinders aan!
|
En het vermogen staat gespecificeerd op het kenteken en de TDI heeft meer als 40% meer vermogen als de snelste in de type 1 geleverde (t)diesel. Daarom ben je niet verzekerd als je dit niet type goedkeurd!
|
Quote:
Ik moest toch echt een roetmeting doen toen ik mijn jetta omkeurde. Daarvoor moet ie wel draaien . @Bert; ben t wel met je eens hoor wat betreft verzekering maaruh; ([vermogen zwakste tdi]-[vermogen sterkste golf 1 diesel])/[vermogen sterkste golf 1 diesel] * 100 = (90 (tegenwoordig zelfs 75!)-69)/69 * 100 = 30% vermogenstoename! Groente terug! |
Heey Jetta maatje....
Hmm had er geen rekensom op los gelaten, maar was er vanuit gegaan dat het door de 40% heen zou gaan. Trouwens een tdi is ook niet geleverd in een type 1 dus moet sowieso type goed gekeurd worden. Dat is niet een kwestie van even kijken of de auto ok gebouwd is maar dan moet je veel meer kunnen overleggen. |
He jetta jochie! (pr8ig die alliteratie!)
klopt helemaal idd! We zien elkaar zondag! Ruben |
All times are GMT +1. The time now is 13:10. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.