Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   airride onder spijlbus (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=22795)

hajee 11-07-2006 18:09

airride onder spijlbus
 
m'n maat gerrit heeft voor een klant, de "DJ"bus voorzien van een airride systeem,
zodat het toch handiger is om van evenement naar evenement normaal te kunnen rijden,
mooi geleverd maatwerk moet ik zeggen

vind het persoonlijk een erg mooie bus hierbij wat foto's:
lage en hoge stand:
















achteras:




en m'n zoontje, 2 jaar, en nu al groot vw fan:


Melvin 11-07-2006 18:34

wow mooi man... deze bus stond afgelopen maand ook in het vw magazine...

dit had je ook al kunnen bereiken met airshocks volgens mij, maar wel netjes zo...

bobby-digital 11-07-2006 18:47

hele mooie bus, maar zo extreem laag is dit toch niet??? of lijkt dat nu maar zo.... je zou toch wel denken dat je hem met airride op z'n pens kan leggen

Jurgen Santana 11-07-2006 18:57

Zo'n bus is geen Golf.... gaat allemaal niet zo makkelijk. Weleens gezien hoe hoog zo'n ding origineel staat???

GolfII 11-07-2006 19:30

serieus zeer vet! kicken man.
Als ik het geld er voor had dan wist ik het wel.

BBS-roy 11-07-2006 19:31

ziet er super uit, de airride(bus ook) is dit een hobby van je maat of z"n werk?

hajee 11-07-2006 19:35

Quote:
Originally Posted by bobby-digital
hele mooie bus, maar zo extreem laag is dit toch niet??? of lijkt dat nu maar zo.... je zou toch wel denken dat je hem met airride op z'n pens kan leggen


binnenschermen liggen in de laagste stand op de voorwielen, mét een plat bandje, dus is best laag, wil je nog lager moeten de binnenschermen aangepast worden.

Quote:
Originally Posted by BBS Tiran
ziet er super uit, de airride(bus ook) is dit een hobby van je maat of z"n werk?


beide! leuk werk zeg maar:..onder het motto u vraagt, wij draaien.
hij heeft een eigen bedrijf, en dit is een aangenomen job.

steven16v 11-07-2006 19:49

Hele mooie bus hoor. Petje af!

Baricade 11-07-2006 19:50

haha, goed bezig!
zag m vandaag al staan bij het cenrtaal station..

Airtime 11-07-2006 19:57

Heeeele gave bus, stond die vroegah niet op BRM's? Of verwar ik hem met een andere bus? :confused:

En onder die bruine zakken zit zeker het geluid? :rock:

Timmetje20 11-07-2006 20:27

Dit is wel die site van hun;

http://www.djbus.nl/content.php

Dat interieur is wel vrij modern maar wel erg mooi hoor! Lijkt me wel super om dat ding een keer van dichtbij te zien :D

Erwin G60 11-07-2006 20:52

Hele nette bus echt super:D

ctb 11-07-2006 21:01

Hoi Hajee,

Ik moet zeggen dat ik het een mooie bus vind, maar kan zeker niet tippen aan je knappe kindje!!!!

Groetjes Bonnie

Beetlefreak 11-07-2006 21:03

Quote:
Originally Posted by Airtime
Heeeele gave bus, stond die vroegah niet op BRM's? Of verwar ik hem met een andere bus? :confused:

En onder die bruine zakken zit zeker het geluid? :rock:

Erg mooie bus hoor!! :woowoo:
Je hebt helemaal gelijk Bob, zo stond ie erbij op de meet van KCn Flevoland 2004:



bobby-digital 11-07-2006 21:21

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Zo'n bus is geen Golf.... gaat allemaal niet zo makkelijk. Weleens gezien hoe hoog zo'n ding origineel staat???


hoef je niet te ontploffen, is maar een vraag :shake: er zijn mensen die niet alles weten zoals jij blijkbaar......

Airtime 11-07-2006 21:26

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
Je hebt helemaal gelijk Bob,


Ok, dus toch!. In allebei de uitvoeringen in ieder geval een erg coole bus. :cool:

airy 11-07-2006 21:35

supervet zo'n bussie wil ik ook wel erug netjes met die airride

Pedaalemmer 11-07-2006 21:41

kan geen rat tegenop!..man man man wat een super bus!

hajee 11-07-2006 22:43

Quote:
Originally Posted by ctb
Hoi Hajee,

Ik moet zeggen dat ik het een mooie bus vind, maar kan zeker niet tippen aan je knappe kindje!!!!

Groetjes Bonnie

hehe!thanks! met bijpassend t-shirt he?(toevallig :) )

hajee 11-07-2006 22:58

Quote:
Originally Posted by Luuk
Netjes!
Wat voor velg en bandenmaat ligt erop Hajee? Zo te zien kan het niet veel breder, of vertekend de foto?
Heb je ook een foto van hoe het aan de draagarm gemonteerd zit of zit het gemonteerd aan het torsiepakket?
:goodpost:

volgens mijn bescheiden mening zijn dat 356 wielen,maar breed? maar banden weet ik niet, was wel mooi plat bandje in ieder geval, en foto's van de vooras zijn niet goed gelukt, kon nog net foto's maken voordat ie vanavond werd opgehaald. :redface:

Stijn 11-07-2006 23:02

Ziet er netjes uit. Hoe is dat dan precies gedaan? Torsieveer vergrendeling binnenin de as verwijderd ofzo?

vwleusden 11-07-2006 23:02

Super gaaf zeg, vond die engelsman met zijn Samba met draaitafels ook erg cool op de laatste maal van VWEuro.

Beetlefreak 11-07-2006 23:34

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Super gaaf zeg, vond die engelsman met zijn Samba met draaitafels ook erg cool op de laatste maal van VWEuro.

DJ Ben! Maar die had geen airride ;)



Bussie komt zo 12-07-2006 10:08

Quote:
Originally Posted by hajee
binnenschermen liggen in de laagste stand op de voorwielen, mét een plat bandje,

Best gevaarlijk.als er tijdens het rijden een slang klapt of balg kapot gaat, valt de bus op de banden, dan wil je niet weten wat er gebeurt.

Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen dat als alle lucht uit de balgen is de wielen nog gewoon kunnen blijven draaien.
Voor de rest ziet het er voor zover we kunnen zien netjes uit

chrisjuh 12-07-2006 12:35

Wow stoer, wist niet dat Gerrit dat kon! :woowoo:

hajee 12-07-2006 12:40

Quote:
Originally Posted by chrisjuh
Wow stoer, wist niet dat Gerrit dat kon! :woowoo:

niks voor jouw A4?of voor je cabriolet?

Kevin20v 12-07-2006 13:22

Quote:
Originally Posted by Bussie komt zo
Best gevaarlijk.als er tijdens het rijden een slang klapt of balg kapot gaat, valt de bus op de banden, dan wil je niet weten wat er gebeurt.

Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen dat als alle lucht uit de balgen is de wielen nog gewoon kunnen blijven draaien.
Voor de rest ziet het er voor zover we kunnen zien netjes uit


Hier ben ik het niet helemaal mee eens, bij mijn airride ligt de auto ook op de banden en de as raakt de stabilisatorstang + het chassis en als ik een beetje pech heb ligt ie met de ijzers aan de grond....

Laatst is er bij mij een slang (door een productiefoutje) geklapt, de slang die van de compressor via de waterfilter naar de kleppen/tank loopt... en ik kon gewoon naar huis rijden, terwijl zoals ik al eerder zei mijn auto in de laagste stand op de banden ligt en de aandrijfas tegen het chassis!

Wat gebeurt er nou als er een balg of slang knapt, dan gaat de compressor proberen de onderdruk in de tank bij te vullen...
Omdat de balg of slang of whatever stuk is lukt dit niet en houdt de compresser die blijft lopen het systeem enigzins op druk, daarom zal de auto/bus nooit onder het rijden helemaal op de banden/as/chassis "vallen"

Ik was hier in het begin ook zeer sceptisch over / bang voor, maar nu heb ik het meegemaakt vind ik het systeem echt super!
Trouwens als je een kwalitatief goede onderdelen gebruikt wat kan er dan gebeuren?
Hoogstens als je een beetje pech hebt zit er zo'n slangetje bij als in m'n systeem, maar dat was zo opgelost! stuk er vanaf gesneden en overnieuw bevestigd.

Meteen Bob opgebeld die vervolgens een Sterk staaltje Service liet zien en per direct een nieuwe slang opstuurde met excuses dat het überhaupt gebeurd is... Het gebeurde tegen de avond en de nieuwe slang lag de volgende morgen al in de brievenbus! :woowoo:

Heb nu al sinds Mei zo'n 5000 km ermee gereden, maar ik zou niet meer anders willen!

vwleusden 12-07-2006 13:26

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
DJ Ben! Maar die had geen airride ;)


Die ja, airride geef ik niks om... ging mij meer om de geluidspruductie in die bus :rock:

Bussie komt zo 12-07-2006 14:54

@kevin. Goed nou konden de wielen bij jou nog redelijk vrij draaien.
Als ze echt klem lopen dan sta je midden op de snelweg stil.Gett my point..
Neemt helemaal niet weg dat het super rijdt.
Ben er zelf ook me bezig maar probeer er voor te zorgen dat mijn banden ten alle tijden vrij draaien.
wat geeft het voor meer waarde dat ze klem lopen als je er gewoon een eindstop op kan maken, tis tenslotte voor je eigen veiligheid.

Kevin20v 12-07-2006 15:10

Quote:
Originally Posted by Bussie komt zo
@kevin. Goed nou konden de wielen bij jou nog redelijk vrij draaien.
Als ze echt klem lopen dan sta je midden op de snelweg stil.Gett my point..
Neemt helemaal niet weg dat het super rijdt.
Ben er zelf ook me bezig maar probeer er voor te zorgen dat mijn banden ten alle tijden vrij draaien.
wat geeft het voor meer waarde dat ze klem lopen als je er gewoon een eindstop op kan maken, tis tenslotte voor je eigen veiligheid.


Dat klopt, maar dat gaat bij mij helaas niet meer... de dempers aan de voorzijde heb ik laten inkorten zodat ie zo laag mogelijk kan!

Ligt natuurlijk ook aan de velgen, helaas is voor 18 inch geen plattere band meer mogelijk dan die ik nu heb liggen! :D

edit:

De compressor blijft druk leveren zolang de tank niet op de ingestelde bar waarden is... daardoor kun je de auto wel nog omhoog zetten als er een slang stuk is!

Wat zo'n balg doet als ie stuk gaat durf ik niet te zeggen, feit is wel dat als je de complete as dus 2 balgen met 1 leiding aanstuurt de auto nooit zomaar ineens omlaag zakt maar dat je merkt dat de auto langzaam zakt!
Dus lijkt mij dat je altijd nog tijd genoeg hebt om af te remmen.

De balgen zou ik een iets groter formaat kiezen voor een bus, ik weet niet hoe zwaar zo'n busje is.

Maar het lijkt me dat een spijlbus afgeladen met geluidsapparatuur, zwaarder is dan een golfje...
En voor zover ik kan zien zijn dit net zo'n grote balgen als er onder mijn golfje zitten :eek:

Melvin 12-07-2006 15:14

kev: je verhaal klopt niet helemaal natuurlijk... als je balg scheurt/klapt of wat dan ook, kan het idd zo zijn dat de compressor de boel nog op druk houd... maar dat is alleen bij een kleine scheur... het kan net zo goed zo zijn dat de compressor het dan niet aankan en je de lul bent... sowieso kunnen de meeste compressors niet 100% draaien

Kevin20v 12-07-2006 15:29

Quote:
Originally Posted by MellyVille
kev: je verhaal klopt niet helemaal natuurlijk... als je balg scheurt/klapt of wat dan ook, kan het idd zo zijn dat de compressor de boel nog op druk houd... maar dat is alleen bij een kleine scheur... het kan net zo goed zo zijn dat de compressor het dan niet aankan en je de lul bent... sowieso kunnen de meeste compressors niet 100% draaien


Dat klopt ik was dan ook nog een edit aan het doen!

Waarin ik uitleg dat ik niet kan voorspellen wat een balg doet als deze scheurt/ontploft.
Ik heb er vertrouwen genoeg in om zelf zo rond te rijden, ook voor de rdw/apk is het geen probleem dat een aandrijfas of band het chassis raakt!

Daarbij is een goede balg van een dergelijke kwaliteit dat deze niet zomaar zal scheuren, er zijn genoeg voorbeelden bekend die al jaren op airride rijden.
Natuurlijk zijn er ook gevallen bekend van mensen waarbij wel een balg scheurde, meestal zijn dit extreme gevallen waarbij een brede velg met een hoge et gemonteerd werd waardoor het geheel ging schuren en daarna de balg klapte.

Niet meer dan logisch lijkt mij, dus bij deze als je airride hebt, plaats niet zomaar iedere velg, maar let op of de boel ook vrij loopt!

Nogmaals ik zie het probleem niet zo, als ik er geen vertrouwen in had zou ik zo niet rond rijden! Daarbij geld nog altijd slechte verhalen gaan sneller dan goede verhalen.

Berserker 12-07-2006 15:30

ja maar die balgen zijn berekend op vrachtwagens, dus voor lang en zwaar gebruik dus echt snel scheuren zullen ze niet...

maja tging volgens mij om een pracht van een t1 :cool:

Kevin20v 12-07-2006 15:33

Quote:
Originally Posted by Berserker
ja maar die balgen zijn berekend op vrachtwagens, dus voor lang en zwaar gebruik dus echt snel scheuren zullen ze niet...

maja tging volgens mij om een pracht van een t1 :cool:


Je hebt zoveel verschillende soorten en maten balgen ik geloof niet dat als jij deze balg ziet dat je dan denkt dat deze berekend is op een vrachtwagen....

Dan ga maar eens naast de eerste de beste vrachtwagen rijden, die balgen zijn ongeveer 2x groter dan een balg die op een personenwagen gemonteerd zit!

Ik wil niet offtopic blijven gaan, maar ik wil even aangeven dat een airride systeem dat als ie op z'n laagst ligt op de band ligt niet echt een probleem hoeft te zijn! :hug:

Melvin 12-07-2006 15:34

voor vrachtwagens heb je hele andere balgen ;) ze zijn niet zo gek om er extreme balgen onder te doen... natuurlijk zullen ze wel de krachten aan kunnen die erop komen!

ben benieuwd hoe het systeem onder deze t1 precies werkt... want met airshocks had je mss hetzelfde kunnen bereiken?

Berserker 12-07-2006 15:34

ok maar ze worden niet speciaal gemaakt voor air-ride, maar voor hevig gebruik, dus de kans op scheuren is vrij klein...

Kevin20v 12-07-2006 15:36

@MellyVille: precies ;)

Ik ben hier ook erg benieuwd naar, omdat de torsieas in eerdere gevallen een probleem was.
Daarom had Jasper op zijn T4 alleen aan de achterzijde airride

hajee 12-07-2006 17:16

foto van de voorste veerbalg, as is opengewerkt, torsiepakket eruit, zie foto:


sjef 12-07-2006 19:25

Vind de balg van de vooras maar erg raar staan. Je maakt mij niet wijs dat de balgen zo optimaal kunnen werken of dat de levens duur zo niet beinvloed word. Wij hebben hier ook een set geleverd van CE voor de bus van rusty 67 en dat zag er allemaal heel anders uit. De balgen voor komen dan recht te staan en achter zitten ze niet zo dicht tegen de band. Hoe zit het overgens met je schokbrekers. CE benadrukte ons toen extra om speciale schokbrekers te gebruiken omdat juist de combi van goede balgen met goede schokbrekers het geheel goed en veilig maken. En volgens mij heb je de zelfde balg nl die van firestone. Al met al een leuk project hoop dat het lang goed blijft werken.

Sjef

hajee 12-07-2006 19:49

Quote:
Originally Posted by sjef
Vind de balg van de vooras maar erg raar staan. Je maakt mij niet wijs dat de balgen zo optimaal kunnen werken of dat de levens duur zo niet beinvloed word. Wij hebben hier ook een set geleverd van CE voor de bus van rusty 67 en dat zag er allemaal heel anders uit. De balgen voor komen dan recht te staan en achter zitten ze niet zo dicht tegen de band. Hoe zit het overgens met je schokbrekers. CE benadrukte ons toen extra om speciale schokbrekers te gebruiken omdat juist de combi van goede balgen met goede schokbrekers het geheel goed en veilig maken. En volgens mij heb je de zelfde balg nl die van firestone. Al met al een leuk project hoop dat het lang goed blijft werken.

Sjef

nou ja, het werkt perfect;
echter ben benieuwd wat een CE setje kost.
en heb je foto's van die 67 rusty bus?
hoe zitten daar bijvoorbeeld de achterste balgen gemonteerd en waar?
laat eens zien hoe het daar onder zit, en ook graag foto van de voorkant dan.
heb je verder al onder andere bussen, of die van jezelf airride geplaatst?
en zo ja heb je daar foto's van?

grtn hj


All times are GMT +1. The time now is 17:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.