Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Vraagje over olie temperatuur (110 graden) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=23261)

nanneborn 30-07-2006 17:10

Vraagje over olie temperatuur (110 graden)
 
Hallo,


Ben vanmiddag een stukje gaan rijden met mijn MK1. Maar naar een half uurtje rijden liep de temperatuur van de olie naar 110 graden! Ik vind dit gek want de auto heeft twee weken geleden een buurt gehad nieuwe olie, olie filter etc. Er zit genoeg olie in. Kan mij iemand vertellen waar dit mee te maken kan hebben?

Gr Nanne

Lieuwe 30-07-2006 18:58

Warme weer ? Oliepomp in slechte staat ?

Wat voor motor heb je in de Golf1 ? GTI heeft origineel een oliekoeler.

Stijn 30-07-2006 19:03

110 graden is toch niks raars voor olietemp?

BBS-roy 30-07-2006 19:17

110 graden = niet vreemd (wel als die anders niet boven de 90 gr komt)

1800 16v kr 30-07-2006 20:13

mijn 1.8 6v kr wordt normaal gesproken ook niet warmer dan 88 a 92 graden mits ik er normaal mee rij
maar met dat extreme warme weer werdt die van mij ook 112 graden en viel zelfs uit
wat ik zelf helemaal raar vind en als ik dan savonds weer rij is er weer niks aan de hand

Stijn 30-07-2006 20:22

88 - 92 graden is een overdreven koude olietemp.
Er wordt vaak aangeraden om pas bij olietemperaturen boven de 90 graden C de motor te gaan belasten.

nanneborn 30-07-2006 20:24

Dat klopt, ik heb heel rustig gereden. Voor mijn grote beurt kwam hij niet verder als 96 graden. Als ik dan afrem en ik sta bijna stil dan begind het olie lampje te knipperen. Vind het een beetje vreemd?

Stijn 30-07-2006 20:26

Dat is vreemd. Te dunne olie gebruikt? Lekkage aan filter?

golf mkII 16v 30-07-2006 20:26

verkeerd oliefilter????

Domi 30-07-2006 20:28

oliepomp aan het overlijden???

1800 16v kr 30-07-2006 20:47

Quote:
Originally Posted by Stijn
88 - 92 graden is een overdreven koude olietemp.
Er wordt vaak aangeraden om pas bij olietemperaturen boven de 90 graden C de motor te gaan belasten.


als ik gewoon rustig rij lange afstand grootste gedeelte wel langs het water rij ik gemiddelt 80 tot 100 km/h
en dan komt hij echt niet boven de 92 graden
en als hij 92 graden is
en ik wil hem goed los trekken dan blijf ik rustig tot aan de 94 a 96 graden en dan gaat hij pas helemaal volop los

ik heb er 10 w 40 full synthetische valvoline olie in
en tank altijd 98 bij de Q8
gooi ik er vpower in dan wordt hij wel warmer dat wel
en rij ik in de stad dan is hij binnen now time op de 108 graden

maar ik hoor de laatste tijd wel vaker dat autos veel warmer worden dan dat ze normaal worden

MORREN 31-07-2006 07:39

Quote:
Originally Posted by 1800 16v kr

maar ik hoor de laatste tijd wel vaker dat autos veel warmer worden dan dat ze normaal worden



Mischien komt het wel omdat het buiten 36 graden is. :rolleyes:

Rinus66 31-07-2006 09:05

Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken. De mijne liep zaterdag ook naar 110 bij 170 km/u, van de snelweg af liep ie netjes weer terug naar 80-90.

1800 16v kr 31-07-2006 11:31

Quote:
Originally Posted by PatrickMk1
Mischien komt het wel omdat het buiten 36 graden is. :rolleyes:


dat bedoelde ik ook dus denk niet dat het iets is waar je je zorgen om moet maken

en de eerste 2 dagen dat ik de nieuwe olie er in had +olie filter toen leek het of hij warmer werdt als normaal

zou het kunnen zijn dat de olie de eerste keren warmer wordt ofzo omdat het nog niet eerder gebruikt is ofzo of is dit klinklare onzin

golf mkII 16v 31-07-2006 23:23

na een lekker stukje gereden werdt die bij mij ook 108graden
denk dat het gewoon is met dit weer
even oftopic:stijn,wat was er verkeert wat veranderd moest worden????????

markmeenhuis 01-08-2006 10:45

wat voor olie moet erop een dx en een eg dan?

ik heb nu 10w40 en mijne wordt bijna elke rit wel 110 graden.

staat dat nergens in de boekjes ergens?

m

golf mkII 16v 01-08-2006 10:52

een EG en een DX hebben een oliekoeller met een thermostaat
die gaat bij de 110 graden open en zal dus niet veel warmer worden

Stijn 01-08-2006 11:17

En dus ook niet veel kouder!

Ik zou haast iedereen die standaard een motorolietemp van onder de 100 graden heeft, aanraden om de thermostaat eens na te kijken.

Rinus66 01-08-2006 11:23

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
een EG en een DX hebben een oliekoeller met een thermostaat
die gaat bij de 110 graden open en zal dus niet veel warmer worden


Heb een DX met en een DX zonder oliekoeler.....

1800 16v kr 01-08-2006 11:52

Quote:
Originally Posted by Stijn
En dus ook niet veel kouder!

Ik zou haast iedereen die standaard een motorolietemp van onder de 100 graden heeft, aanraden om de thermostaat eens na te kijken.



mag ik de reden hier van mischien weten de achterligende gedachte
je maakt me nieuwschierig
die van mij blijft meestal met lange afstanden op 88 graden
en als ik hem goed los trap of het is goed warm dan wordt hij 112 graden en valt de motor gewoon uit bij stationair lopen
als je bijvoorbeeld met 102 graden bij stoplichten komt en je staat stil de motor loopt op naar 110 graden dan valt hij uit moet je even wachten en doet hij het weer maar loopt hij wel een beetje hokend en stotend

trouwens als ik de kagel ventilator aanzet wordt de temperatuur in een keer wel een stuk hoger wat kan dat zijn lijkt me niet goed

golf mkII 16v 01-08-2006 11:53

Quote:
Originally Posted by Rinus66
Heb een DX met en een DX zonder oliekoeler.....

dan mis je een onderdeel :D:D

1800 16v kr 01-08-2006 11:55

Quote:
Originally Posted by Rinus66
Heb een DX met en een DX zonder oliekoeler.....


kameraad van me heeft een golf 1 cabrio gli
met een 1,8 8v dx motor en volgens mij zit daar ook geen olie koeler op

waar moet de precies zitten dan zal ik voor de cker heid een keertje kijken

Rinus66 01-08-2006 12:09

Is op de cabrio's niet standaard, ze zullen bij vw wel gedacht hebben dat we daar niet zo hard of alleen in de winter mee rijden. :D

1800 16v kr 01-08-2006 12:13

Quote:
Originally Posted by Rinus66
Is op de cabrio's niet standaard, ze zullen bij vw wel gedacht hebben dat we daar niet zo hard of alleen in de winter mee rijden. :D


:D laten we het daar dan maar op houden haha

nanneborn 01-08-2006 19:16

Ja het is wat ! Ik zal eens even bij die kameraad van mij langs gaan en vragen of hij niet iets geks ziet. Is is namelijk ook als ik aan het rijden ben dan stijgt de temperatuur alleen maar wel heel langzaam. Maar als ik dus een tijdje aan het rijden ben dan schiet hij gewoon door naar 110 graden en hoger.

1800 16v kr 02-08-2006 10:50

Quote:
Originally Posted by 1800 16v kr
mag ik de reden hier van mischien weten de achterligende gedachte
je maakt me nieuwschierig
die van mij blijft meestal met lange afstanden op 88 graden
en als ik hem goed los trap of het is goed warm dan wordt hij 112 graden en valt de motor gewoon uit bij stationair lopen
als je bijvoorbeeld met 102 graden bij stoplichten komt en je staat stil de motor loopt op naar 110 graden dan valt hij uit moet je even wachten en doet hij het weer maar loopt hij wel een beetje hokend en stotend

trouwens als ik de kagel ventilator aanzet wordt de temperatuur in een keer wel een stuk hoger wat kan dat zijn lijkt me niet goed



iemand wie dit probleem eerder heeft gehad of een idee wat het kan zijn

vwleusden 02-08-2006 11:04

Jouw problemen hebben toch met dingen zoals je brandstofpompen, brandstofleidingen, thermostaten, Co e.d. te maken.

Je zult echter eerst een goede diagnose moeten stellen en dingen na moeten lopen.

Wat jij zegt met je ventilator werkt averechts van wat het zou moeten doen dus vind ik het lariekoek wat je zegt. Jouw kachelradiateur is namelijk altijd warm alleen bedien jij bepaalde kleppen waardoor de warme lucht uit je roosters kan komen. Dus als jij je fan aanzet en je verwarmingskleppen open zou de temperatuur moeten dalen omdat je meer warmteafvoer heb. Jouw standaard oliekoeler koelt de olie mbv koelvloeistof.

1800 16v kr 02-08-2006 11:24

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Jouw problemen hebben toch met dingen zoals je brandstofpompen, brandstofleidingen, thermostaten, Co e.d. te maken.

Je zult echter eerst een goede diagnose moeten stellen en dingen na moeten lopen.

Wat jij zegt met je ventilator werkt averechts van wat het zou moeten doen dus vind ik het lariekoek wat je zegt. Jouw kachelradiateur is namelijk altijd warm alleen bedien jij bepaalde kleppen waardoor de warme lucht uit je roosters kan komen. Dus als jij je fan aanzet en je verwarmingskleppen open zou de temperatuur moeten dalen omdat je meer warmteafvoer heb. Jouw standaard oliekoeler koelt de olie mbv koelvloeistof.



de ventilator bij de radiateur slaat aan bij 100 graden daar is niks mis mee

maar als ik de mfa op olie temperatuur zet en ik zet de kagel op stant 3 dan zie ik toch zelf dat de temperatuur op loopt
hij is bijv 86 graden zet ik de kagel aan dan is die binnen een paar sec 92 graden

en nee het is geen larie koek als je me niet gelooft kom je toch kijken
ik heb gewoon een probleem en vraag hier wat het kan zijn en heb eigenlijk geen zin om elke keer weer te horen te krijgen dat het larie koek is

vwleusden 02-08-2006 11:58

Ik zeg dat ik het lariekoek vind, ik zeg niet dat het zo is. Laten we dat even voorop stellen.

Ik heb het ook over je kachelradiateur, die zit onder je dashboard. Zodra jij je ventilator (motor zit rechtsonder in je dashboard) aanzet en je zet de verwarmingskleppen open dan heb je meer warmteafvoer -> dus koelt je vloeistof beter af -> dalende olietemperatuur. Als dit niet gebeurt dan zijn je kabels van de bediening van je verwarming niet goed aangesloten.

Tip: zet hem op koud -> wat voor lucht komt eruit (warm, lauw of koud ?)
zet hem in het midden -> nu ?
Zet hem op warm -> nu ?

Dus je vin van de radiateur slaat aan bij 100 graden, olietemperatuur ? koelvloeistof temperatuur ?

Monteer anders voor de grap eens een analoge olietemperatuurmeter.

1800 16v kr 02-08-2006 14:21

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Ik zeg dat ik het lariekoek vind, ik zeg niet dat het zo is. Laten we dat even voorop stellen.

Ik heb het ook over je kachelradiateur, die zit onder je dashboard. Zodra jij je ventilator (motor zit rechtsonder in je dashboard) aanzet en je zet de verwarmingskleppen open dan heb je meer warmteafvoer -> dus koelt je vloeistof beter af -> dalende olietemperatuur. Als dit niet gebeurt dan zijn je kabels van de bediening van je verwarming niet goed aangesloten.

Tip: zet hem op koud -> wat voor lucht komt eruit (warm, lauw of koud ?)
zet hem in het midden -> nu ?
Zet hem op warm -> nu ?

Dus je vin van de radiateur slaat aan bij 100 graden, olietemperatuur ? koelvloeistof temperatuur ?

Monteer anders voor de grap eens een analoge olietemperatuurmeter.



ik heb het geprobeerd
als ik hem op koud heb staan komt er koude lucht uit
in het midden lauw tot redelijk warm
op het eind gewoon warme lucht sauna

radiateur vin slaat aan bij ongeveer 100 graden koelvloeistof temperatuur

de auto blijft als ik er normaal mee rij ongeveer 88 graden en dan rij ik op de snelweg rij ik in de stad dan is die zo 100 graden

en net toen ik het eerst probeerde was hij 74 graden gebeurde er niks als ik de kachel ventiltor aanzette
zette ik hem op warm dan werdt hij minder warm tot zo ver dus goed

net reed ik in de stad met ventilator aan was hij 100 graden zette ik hem uit was die 96

ik vind dit echt heel raar
ik ga er nu echt beter op letten wat hij bij een bepaalde temperatuur doet zou soms de trmostaat kapot zijn

ik haal hem er wel uit en kijk bij welke temperatuur die los gaat

golf mkII 16v 02-08-2006 14:51

Zit er niet een storing in de kabelboom.
Omdat de olietemp. reageert op de kachelaanjager?

1800 16v kr 02-08-2006 14:53

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Zit er niet een storing in de kabelboom.
Omdat de olietemp. reageert op de kachelaanjager?


weet ik niet hoe kan ik daar achter komen

vwleusden 02-08-2006 15:05

Analoge olietemperatuurmeter plaatsen.

Quote:
net reed ik in de stad met ventilator aan was hij 100 graden zette ik hem uit was die 96


Waar lees jij die 100 graden koelvloeistof af ?

Dit heeft ook weer te maken met rijwind, sta je stil en zo ja hoe lang. Reed je dicht op je voorganger enz enz. Er zijn zoveel invloeden in principe.

MFA is natuurlijk ook niet 100% betrouwbaar, wil je alles 100% goed meten koop dan diverse meters van Autometer of VDO (voorkeur) voor je koelvloeistoftemperatuur en olietemperatuur en oliedruk.

1800 16v kr 02-08-2006 15:11

die heeft men broer nog liggen van een porsche is vdo meende ik

en die tempertuur van 100 graden is ongeveer dan is de olie 100 graden in ieder geval als hij stationair loopt en de olie geeft 100 graden aan sprinkt de vin aan

Berserker 02-08-2006 15:23

Heb je eigenlijk wel problemen voor de rest met de auto, of geeft de MFA alleen vreemde waardes aan? Ik denk dat je t dan beter bij de sensors/MFA kunt gaan zoeken dan bij de auto. Aangezien de temperatuur van de koelvloeistof altijd daalt als je de verwarming vol open zet..

1800 16v kr 02-08-2006 15:40

Quote:
Originally Posted by Berserker
Heb je eigenlijk wel problemen voor de rest met de auto, of geeft de MFA alleen vreemde waardes aan? Ik denk dat je t dan beter bij de sensors/MFA kunt gaan zoeken dan bij de auto. Aangezien de temperatuur van de koelvloeistof altijd daalt als je de verwarming vol open zet..


ik heb de volgende problemen

ik start smorgens de auto loopt hij beroerd stationair valt zelfs uit heb je even gereden geeft de mfa 50 graden aan dan loopt hij goed

geeft de mfa handel 106 aan dan begind de auto te stoteren bij optrekken 110 valt de auto zelfs uit laat je hem even afkoelen is er niks meer aan de hand

en die sensors zijn dat de 3 sensors op de zijkant van de kop en de 1ne achter op de kop

golf mkII 16v 02-08-2006 16:05

Heb even in ETOS gekeken en bij een KR zit bij de zekeringkast een regelapparaat voorstationairtoerentalstabilisatie???
dit ding staat bij de zekeringkast getekend

1800 16v kr 02-08-2006 16:28

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Heb even in ETOS gekeken en bij een KR zit bij de zekeringkast een regelapparaat voorstationairtoerentalstabilisatie???
Weet niet of het wat is,maar hoor het graag want die van mij valt koud ook nog wel eens uit.


daar zal dan het kastje die in de middencosole zit mee bedoeld worden denk ik enzo niet dan wordt ik ook nieuwschierig welk kastje dat dan moet zijn
ik heb bij mijne al even gekeken maar kan bij de ckering kast niet wat vinden

golf mkII 16v 02-08-2006 16:33

staat er als extra bij bovenop de zekering kast.En ind. als je die losmaakt dan loopt de motor helemaal niet meer.[dacht eerst dat die de MFA regelde,maar is om het stationaair toerental in combinatie ontsteking te regelen.

1800 16v kr 02-08-2006 16:35

dan ga ik daar ook even naar kijken mischien dat deze dan wel moet vervangen worden

waar moet ik precies naar kijken en op welke plek


All times are GMT +1. The time now is 16:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.