![]() |
Jetta GLD > GTD 1600TurboDiesel Intercooler
Misschien dat sommige het al gelezen hebben, maar heb gisteren een nieuwe motor voor de Jetta gekocht.
Na een kleine revisie van het oude 1600D blok bleek deze nog steeds gaar te zijn. Denk zelf aan een scheur in het blok :(. Goed. Vandaag heb ik de nieuwe motor erin gelepelt. Om 10:30 begonnen, en om 12:00 lag de oude er al uit :) De koppeling van het CR blok (1600D) heb ik eraf gehaald, want deze was 500 km oud en deze heb ik op het SB blok (1600TD) gezet. Bak even schoongemaakt. Verder geen gekke dingen tegen gekomen (nog niet ;)) Riem en spanrol waren al vervangen, dus dat was snel bekeken :) Het ruitensproeierresevoir moet ik verplaatsen en ik moet nog een plekje voor de IC vinden. Een ding weet ik al wel; het wordt volle bak in het vooronder. Wat foto's; ![]() Misschien de IC zo, maar misschien ook wel een andere en voor de radiateur plaatsen :) ![]() Ruitensproeierresevoir heeft al ruimte moeten maken; ![]() Als het allemaal maar niet te hoog komt :rolleyes: ![]() Wat er over bleef; ![]() Zoals je ziet nog genoeg te doen. Het grootste gedeelte is aangesloten. Zit nog even met de IC, en de luchtfilter, onderste montagepunt van de dynamo, paar stekkers aansluiten etc.. maar een paar nachtjes rust zal wonderen doen :tongue: M'n vader vroeg zich af hoe de turbo aangestuurd/geregeld wordt. Niet elektrisch lijkt me. Is dat met die stelschroeven? Gijs |
Vacuum toch?
ERG goed bezig in ieder geval!!!! |
Overdruk :) De turbo wordt geregeld door de wastegate welke op zijn beurt de laaddruk van de turbo als input heeft. Ook is deze auto van een BOV voorzien, afblocken die handel! :)
Goed bezig! Bak weer over dus? Welk type was het ook al weer, 4S of 4T? |
Quote:
Bovenstaande zal ik morgen nog eens lezen, nu snap ik er nog ff niet veel van ;) (wat moet er precies afgeblokt worden?) Quote:
Jep, bak heb ik weer over. Was/is een 4S. Heb er nu een 4T onder zitten :) |
Klopt het dat de brandstof filter vervangen dient te worden door eentje met een terugslagklep (golf 2/3)?
|
Gefeliciteerd met de ombouw. Netjes en snel gedaan!
Nee hoor gewoon de dezelfde brandstoffilter houden. (Zou er wel even een nieuw filter onder schroeven (ontluchting en filter heel goed vastdraaien, vaak zuigen ze daar valse lucht aan) |
Okido, laten we dat nog even zoals het is :)
Heb afgelopen avond samen met m'n pa de uitlaat pas gemaakt. We hebben van de voorpijp 2cm afgezaagd (van het deel dat de middendemper in gaat) en een spie aan de kant van de flens. Heb er foto's van, maar ben nu te moe om die te plaatsen :tongue: Alle standaard Jetta sensors zijn overgezet en aangesloten. Koelvloeistofsysteem nog compleet en vast maken. Startmotor deed het al en motor werd rond gegooit. Er is dus al een beetje leven uit gekomen :D Wordt vervolgd... |
Gefeli! Ben benieuwd naar het resultaat. Fase twee is dat we dat ding natuurlijk eens goed gaan opfokken :)
Mijn rookbom loopt ook weer trouwens :) |
Alle rookbommen verenigd U....
|
De rookbom deed het even. Heb er 3km mee kunnen rijden en toen deed ie het niet meer. Diesel zijn zo zuinig dat je gewoon vergeet te tanken :rolleyes:
Kortom, ga op tijd tanken :redface: Goed. Hij rijdt dus :D :D :D Motor maakt een stuk minder geluid dan de oude CR-tik-diesel. Vermogen heb ik nog niet echt geprobeerd, maar op de 60 zat je in ieder geval zo (in z'n 2e versnelling). |
Gefeliciteerd!
|
Cool, ik ben erachter gekomen dat ik toch wel fan ben van de jetta mk1 !!!
|
Cool, ik ook. :tongue:
Vandaag 30km mee gereden. Geen audio-installatie meer nodig. Een turbo klinkt 10x beter :D Verslavend gewoon :rolleyes: |
gaaf!!
|
mooi blokje he? :D
en inderdaad genoeg vermogen.. :) |
Wil komend weekend de koppeling weer vernieuwen. Misschien heb je in een topic gelezen wat er gebeurt is. Even in het kort; vacuum stangetje is los gesprongen tijdens het rijden en zo is er dieselolie in de koppeling gelopen :( Bye bye 500km oude koppeling. Gelukkig heb ik nog een goede plaat liggen, dus is alleen even een kwestie van erin beunen ;)
Als de zak met geld weer binnen is wil ik gaan kijken voor een (spr)intercooler :) Wil trouwens proberen om naar Retro mania te komen, en/of naar Bergum... Retro is dichterbij, maar assisteert de ANWB daar ook? :D |
Retro! Ik gooi wel een sleepkabel in de auto :)
Sprintercooler hoeft niet duur te zijn, op eBay.de koop je ze voor net over de 100euro NIEUW. (en dat is goed om te weten, want de goudzoekers op Marktplaats vragen nogsteeds richting de 200 voor een oude) |
Welk slangetje is eigenlijk gesprongen? Dan kan ik die ff nakijken zodat het me niet ook gebeurt! Thx...
Je kunt nu trouwens wel automonteur worden ofniet? En ANWB moet je wel buitenland service voor hebben dacht ik.. Anders gaan er genoeg NLers naar Retro, dus je komt sowieso thuis! |
De retourslang (die kleine slangetjes van verstuiver naar verstuiver en pomp).
Wel goede slang kopen voor dit doel en je niet laten afschepen met vacuumslang (die lost op in diesel). |
Een sleepkabel is standaard bij een GLD ;) :D
Heb er zelf dus ook een bij me. Automonteur... mensen hier in de buurt geloven niet als ik zeg dat ik bij een automatiseerder werk.. :rolleyes: Goed om te weten van die intercooler :) Zijn er trouwens meer brabo's die naar Retro gaan? Optochtje? :rolleyes: |
Tot mijn grote schrik zie ik dat ik nog helemaal niet gereageerd heb hiero, shame on me :tongue:
Heb het topic als 5 keer gelezen, dacht dikke update met veel foto's maar helaas :D Nee, enige wat ik kan zeggen. Ziet er goed uit! EN, nu ik nog (en nee niet de 16V maar een andere auto). |
Ook aan de diesel Ruben? :D
Zal het weekend weer eens een updateje doen met foto's. Ook voor de Kever heb ik wel een updateje beschikbaar :rolleyes: |
Jammergenoeg nu geen foto's. Heb wel het een en ander gedaan, maar de foto's komen.... ;)
Zit nog een beetje met het ontluchtingsysteem. Er blijft lucht in de brandstofslang komen (transparantie slang van filter naar pomp..) Wanneer de motor draait zit de slang vol, maar zodra je hem uitzet komen de luchtbellen in zicht.. Iemand een idee wat ik kan controleren/doen? :) |
heb vroeger (tien jaar terug) ook Golf 1 1600 diesel gehad, en een brandstof terugslapklepje in de bewuste leiding gezet. Geloof van Bosch of zo. En die dicht bij de pomp zetten en probleem over..
|
Okay, bedankt voor de tip :)
Ik weet niet waar het aan ligt, maar het lijkt wel alsof de Jetta last heeft van de vacuum-retour-slangetjes-losschiet-ziekte. Vandaag is het afdichtdopje eraf gesprongen met als gevolg dat de diesel er weer zo uitliep. Kan het zijn dat de pomp te hard pompt ofzo? Heb nu alle 4 de slangen vervangen. Dat afdichtdopje had ik dus nog niet gehad.. Misschien dat deze zo gaar was dat ie daardoor steeds lucht binnen kreeg.. :confused: Ben nu op zoek naar een reinigingsmiddel om diesel op te lossen/schoon te maken. Liefst biologisch, want het is voor het achterterrein schoon te maken waar ook kinderen spelen.. Niet dat ik zo'n milieufreak ben, maar wil het wel netjes schoonmaken.. Voor latere zorg; hoe stel ik de motor af? Turbo/pomp. Misschien dat de brandstofpompdruk te hoog is en zo alles los schiet ofzo :confused: |
De slangetjes zijn retourslangetjes, komt geen brandstofdruk op. Is maar goed ook, want 155 bar houden ze vast niet :)
Gewoon allemaal vervangen en het laatste dopje ook. Dat er door de retourslang bellen gaan is niet erg, daar is ie juist voor (zo ontlucht het systeem). Dat ie vol bellen schiet met de motor uit is ook niet erg, hij start toch zeker nog wel gewoon? |
Quote:
De slang die van de filter naar de pomp loopt schiet vol bellen. (zie afbeelding; de transparante slang die onder de luchtinlaat doorloopt). En nee, hij start ook niet echt gewoon na 5min stil staan. Moet nogal lang doorstarten, door de lucht waarschijnlijk... :) ![]() |
Joehoe!! (niet te vroeg juichen trouwens..)
Heb het afdichtdopje van de oude motor er opgezet en nu komt er ook aanzienlijk minder lucht in de brandstofslang. Starten gaan 10x beter... Alleen nadat het afdichtdopje eraf geschoten is, zit er een rare ratel in de buurt van de turbo :eek: Dit is alleen bij een bepaald toerental (denk rond de 2000/2500rpm..) Misschien dat het iets kleins is, maar hoop niet de turbo :( |
Paar foto's van vandaag :)
![]() ![]() ![]() ![]() TD met rode T :cool: :D |
ge hebt de aanvoer en de retour verwisseld.
de doorzichtige slang die van de filter komt moet aan de pomp zitten waar nu de blauwe zit met andere woorden; je filtert nu je retour, en je pomp zuigt ongefiltert aan via de retour leiding. dat zou ik maar snel veranderen.... |
Damn, idd :eek:
TD; ![]() Dit was de motor bij aankoop (oude 1600D, bij Reinders). ![]() Raar dat ie dan loopt, of niet? :) Super bedankt in ieder geval koen! :D |
de pomp kan nog aanzuigen via de retour leiding omdat die waarschijnlijk nu nog deels in de diesel hangt. Maar hij zal wel veel lucht mee zuigen zo...
|
Jeej, volgende "problemen";
Waterpomp lekt; Merkte laatst op dat het resevoir steeds onder niveau was. Verder gekeken, bleek er water vanuit de pomp te komen. Zijn daar revisiesetjes voor ofzo? Toplagers zijn gaar; Net voor Retro is de auto rondom 40mm verlaagd door een setje dat is van Rinus66 overnomen heb. Tijdens de montage bleken de toplagers (wat ik al wel verwachte) kapot te zijn. Hier in de buurt kosten ze 90 euri, maar Melvin verwees me naar Ebay... Moet ze alleen nog steeds bestellen :tongue: Start moeilijk; Voorgloeien werkt volgens mij niet goed. Heb de twee meest rechtse gloeibougies vervangen, andere 2 moeten nog. Pokke werkje... Is het zo dat als er eentje kapot is, dat het hele circuit niet rond is? Als de motor warm is start ie wel goed. De rit van en naar Retro Mania ging prima. Met MellyVille, Stefan en Edrik samen gereden en gelukkig kon de sleepkabel achterin de auto blijven :tongue: En voor wat topic vulling hier wat foto's; Voor -40mm.. ![]() Terug de garage in; ![]() En achter omlaag; ![]() ![]() Vind het laag genoeg en kan nu met een redelijke snelheid over drempels :) |
Waterpomp moet je eigenlijk niet reviseren, gewoon ff een andere kopen.
Misschien kan je de aanschaf van een waterpomp combineren met de domelagers (veerpootlagers) dan heb je maar 1x verzendkosten vanuit duisterland. Ik heb net via ebay versterkte domelagers gekocht en was 19 euro kwijt + 9 euro verzendkosten. |
die ratel heb ik ook met mijn gtd... boven de 2500 touren (als je hem doortrekt) maar weet niet of het kapot is oid, qua vermogen merk ik er niets van.
|
Circuit van de gloeibougies is wel rond als er bijvoorbeeld het twee niet doen, maar de auto zal waardeloos starten.
Kwaliteit van de verstuivers en afstelling van de brandstofpomp bepalen ook hoe hij start. |
Staat lekker laag zo Gijs! Probleempjes zijn wat minder, maar jou kennende komt dat allemaal wel goed!
|
En of ie waardeloos start :tongue:
Goed idee van die toplagers + pomp bert :) Zal ze eens snel gaan bestellen ;) Misschien dat ik gelijk een Sprinter IC mee kan laten komen. Zal eerst de andere twee gloeibougies vernieuwen voordat ik verder ga prutsen :tongue: M'n buurjongen zei dat het lager bij de turbo versleten was. Turbo zuigt in ieder geval nog goed aan :) @Rene; komt hopelijk wel goed. Thnx :) |
Ziet er netjes uit met die Sebrings;).
Leuke Jetta |
Veerpootlagers kosten per stuk bij mij op me werk (Brezan) 24,77 br.ex btw. En dat is van orginele kwaliteit.
Waterpomp (voorste helft) zou 39,50 br.ex btw kosten :) |
All times are GMT +1. The time now is 00:43. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.