Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Spag. Spruitstuk los van het blok! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=3215)

SplitBien 08-06-2004 09:41

Spag. Spruitstuk los van het blok!
 
Help! Mijn pakking is tussen mijn blok en spaghetti uitlaat geblazen maar de bouten zijn fiks vast geroest........
Aangezien bob en ik het zelf willen doen hebben we jullie hulp nodig......

*iemand een tip voor errug vast gerotte bouten?? Warm stoken en wd40 zijn we mee bezig......

*wat nou als er een bout afbreekt?? :eek:

*en hoever moet het spaghetti spruitstuk van je blok af om de nieuwe pakking er tussen te proppen???? :confused:

En niet zeggen dat ik er gumgum tussen moet smeren want die troep gebruik ik liever niet, de nieuwe pakking zal en moet er tussen en alles moet naadloos sluiten.....

Niels - AirMighty.com 08-06-2004 09:48

Quote:
Originally Posted by SABINE_G60
*wat nou als er een bout afbreekt?? :eek:

Dan kun je er een bout op lassen?!? Ik heb geen flauw idee Bien... sorry ken je 'nog' niet helpen :redface: ...komt ooit wel goed :biggrin:

sjampoo 08-06-2004 09:52

Ik gebruik altijd een Marcel..

Reuze handig bij vast gerotte bouten! (vooral uitlaatspruitstuk<->downpipe bouten)..
-Eerst heet stoken (warm schiet niet op) met de snijbrander
-Dan eruit draaien of afbreken

indien afgebroken:
-stuk pijp eraan lassen
-eruit draaien of afbreken

indien afgebroken:
-uitboren en opnieuw tappen.


Maar goed: tapeindje zit dus IN de kop neem ik aan? De kop is van alu, en bout van 'ijzer', het spruitstuk van rvs?

Dan zal warmstoken de beste oplossing zijn. Al die verschillende soorten metalen hebben allemaal andere uitzet/krim karakteristieken.

Zijn de bouten/moeren rond? Hamer en beitel!
Zijn de moeren rond? Moerensplijter!

( onderaan deze pagina: http://www.es-international.nl/TOOL...g_besturing.htm )

SplitBien 08-06-2004 09:55

Ik wil liever voorkomen dat het afbreekt, dat gelas zie ik niet zitten.......
We hebben niet eens een las apparaat en de golf staat in een garage.

Tapeindje zit IN de kop idd, alles is nu nog intakt maar ik vraag me af voor hoelang....

En wtf is een marcel????

Stijn 08-06-2004 09:57

Idd, wat Sjampoo zegt. Stoken met die handel, als WD40 niet werkt.

Mijn ervaring is dat de spruitstukmoertjes vrijwel altijd goed los te krijgen zijn. Let wel op, standaard VW uitlaatspruitstukmoertjes zijn dop 12!!! Veel mensen beginnen met dop 13 en hebben dan binnen 1 minuut 8 moertjes glad gedraaid.

Het spruitstuk moet helemaal van de tapeinden af want de pakking(en) val(t)(len) met twee gaten over de tapeinden heen.

sjampoo 08-06-2004 10:00

Een Marcel..




Oftewel: Ik kan het zelf ook niet :-)


Maar goed: probleem:

In de kop zit een (aantal) tapeindje(s), en over die tapeindjes zit een uitlaatspruitstuk. Op de tapeindjes zijn moeren gedraaid om de zooi bij elkaar te houden.

Nu willen er 1 of meerder moeren niet los?

Meestal draai je de moer met tapeind en al eruit
Bij sommige blijft t tapeindje zitten, en draai je de moer gewoon los

Bij 1 (of meerder) zit er nul beweging in..

Niet voorniets dat er KOPEREN moertjes bestaan waarmee spruitstukken worden vast gezet..

In iedergeval laten schrikken (luchtsleutel?), stoken, WD40, groot moment erop (ringsleutel verlengen met lange pijp), en bidden.

Raakt de moer 'rond' dan met een hamer en scherpe beitel de moer proberen rond te tikken.. En als niets meer helpt: de moeren splijter erop!

sjampoo 08-06-2004 10:02

Quote:
Originally Posted by Stijn
Idd, wat Sjampoo zegt. Stoken met die handel, als WD40 niet werkt.

Mijn ervaring is dat de spruitstukmoertjes vrijwel altijd goed los te krijgen zijn. Let wel op, standaard VW uitlaatspruitstukmoertjes zijn dop 12!!! Veel mensen beginnen met dop 13 en hebben dan binnen 1 minuut 8 moertjes glad gedraaid.

Het spruitstuk moet helemaal van de tapeinden af want de pakking(en) val(t)(len) met twee gaten over de tapeinden heen.


12? Heb ook al eens 11 gebruikt!! (om over een 'ragge, verroeste' 12 moer te slaan) werkt perfect!

Vervangen voor KOPEREN moertjes is dus GEEN GEK IDEE :-)

SplitBien 08-06-2004 10:06

Okee, ikke snap!!
Dop 12, flink heet stoken en losdraaien die handel!!!!
Koperen moertjes klinkt inderdaad niet gek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
BEDANKT!! Ennuh, die marcel, is die te huur?? ;)

Fred 08-06-2004 10:17

Quote:
Originally Posted by SABINE_G60
Okee, ikke snap!!
Dop 12, flink heet stoken en losdraaien die handel!!!!
Koperen moertjes klinkt inderdaad niet gek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
BEDANKT!! Ennuh, die marcel, is die te huur?? ;)



En wat nog veel belangrijker is: Smeer de tapeindjes voordat je de moertjes er weer op draait in met kopervet, of nikkel spray, dan gaan ze niet vastrotten, en gaan ze volgende keer vrij makkelijk los....

SplitBien 08-06-2004 10:20

Kijk, een gouden tip! Thnx!

Pedaalemmer 08-06-2004 10:25

Sab...nog een tip...misschien overbodig maar goed...zorg dat er geen spanning op de moeren & bouten hangt...dus ondersteun het spruitstuk als heel de uitlaat ernog onderhangt zodat er geen spanning ophangt...want anders gaat het gegarandeerd kapot :eek:

Zestienkleppen 08-06-2004 10:26

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Niet voorniets dat er KOPEREN moertjes bestaan waarmee spruitstukken worden vast gezet..


Nu even een vraagje...koper is toch zachter dan metaal? Is de kans dat je deze "rond" draait niet groter?

Verder kreeg ik het spruitstuk eraf door 2 dagen lang er af en toe een beetje WD-40 op te spuiten, ik weet niet hoe vast zo'n ding normaal zit, maar toen ging ie er zonder moeite in 1 minuut af.

Suc6

Fred 08-06-2004 10:36

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Nu even een vraagje...koper is toch zachter dan metaal? Is de kans dat je deze "rond" draait niet groter?

Verder kreeg ik het spruitstuk eraf door 2 dagen lang er af en toe een beetje WD-40 op te spuiten, ik weet niet hoe vast zo'n ding normaal zit, maar toen ging ie er zonder moeite in 1 minuut af.

Suc6



Koper is inderdaad zachter, maar het zijn ook geen koperen moertjes, maar messing....nou is dat ook vrij zacht, maar koper/messing rot niet vast op een stalen/ijzeren tapeind, dus gaan ze makkelijker los..

En hoe vast booutjes zitten, tja daar is geen touw aan vast te knopen, sommige draai je na 2 jaar vast zitten zo los, terwijl andere bouten die misschien pas een paar maanden vastzitten met geen mogelijkheid los te krijgen zijn...Zeker uitlaatspruitstukbouten geven vaak problemen, omdat je er niet altijd even makkelijk bij kan, zeker als je geen brug hebt..


Ronddraaien van boutjes kun je al een hoop voorkomen door 6 kant doppen te gebruiken ipv van de dubbel 6 kant doppen die veelal in doppensets zitten

Johan Fire and Ice 08-06-2004 10:38

die marcel is idd te huur
heeft pas bij mij me dorpel gelast en het werk wat hij aflevert
ziet er heel netjes uit

ik moet alleen het achterste stuk nog ff bij werken met plamuur
en dat is alles

SplitBien 08-06-2004 10:38

@Henk; Klinkt logisch, maar ik had er nog niet aan gedacht.......

@Zestienkleppen; thnx, bob is al een heel eind hoorde ik net, hij is vandaag vrij en is vast begonnen!!

Johan Fire and Ice 08-06-2004 10:41

that's the spirit
gelijk er maar aan beginnen op je vrije dag

SplitBien 08-06-2004 10:42

Status: 2 moeren met tapeinden zijn eruit :D, 1 tapeind is afgebroken, :( en 2 moeren zijn los........

Pedaalemmer 08-06-2004 10:47

nou ik duim voor je sab..:D

sjampoo 08-06-2004 10:47

Tapeindje draai je (hopelijk) zo los als de spagetti er eenmaal af is.

Een los uitlaatspruitstuk (dat je dus op de werkbank kunt leggen) is vaak nogsteeds kut: Of het nou in de auto zit of niet: vast is vast.

Koper/messing heeft inderdaad de prettige eigenschap niet vast te rotten.

SplitBien 08-06-2004 10:55

Ik hoop ook dat het tapeindje er zo uit te draaien is!! Zo niet dan heb ik pech........
Bob gaat zo vast ff een nieuwe pakking halen en wat tapeindjes, dus het zal wel goed komen, misschien niet vandaag maar volgende week is ook goed.
Bespaart me veel geld op deze manier, bij wilbert van lith zou ik weer een paar honderd euro moeten neerleggen!!

G.I._BOB 08-06-2004 11:31

Ik heb het gelezen en bedankt voor de tips, pakkingen heb ik al gehaald alleen hadden ze geen tap eindes en moeren..
Weet iemand of de vw dealer ze toevallig heeft????????????

SplitBien 08-06-2004 11:37

Heb ackerman net gebeld, en ze hebben de tapeindjes liggen maar hij weet niet of het de goeie zijn, moet je er ff 1 meenemen......

G.I._BOB 08-06-2004 12:14

Is goed ga ik zo ff kijken dan..
Satus nog 3 te gaan!!!!!!!

SplitBien 08-06-2004 12:24

't schiet op!! Gaat het dan toch nog goed komen met dat klote hok????
Als hij hierna nog 1 keer stuk gaat dan breng ik hem naar de sloop!! (zeg ut wel zo stoer maar ik doe het niet hoor...)

Johan Fire and Ice 08-06-2004 12:27

wou al zeggen
dan doop ik me achtertuin ff om tot sloop
dan mag je hem daarnaartoe brengen
:biggrin: :biggrin: :biggrin:

sjampoo 08-06-2004 12:28

Sloperij sjampamert bied zich aan.

Met vrijwaring en 50 euri verwijderingsbijdrage restitutie :-)

SplitBien 08-06-2004 12:32

haha nee 4500 euro wil ik ervoor hebben anders draai ik verlies......
Kan ik hem niet voor dat belachelijke bedrag verkopen dan hou ik hem!! :biggrin:

G.I._BOB 08-06-2004 14:32

status: spachetti pijp los pakkingen er af en ik ga nu beginnen om 1 tapeinde er uit te halen!!!!!!

Pedaalemmer 08-06-2004 14:35

foootooows!!! :p

Pedaalemmer 08-06-2004 14:48

haha 260 yeah right :biggrin:

g60..beetje opgefokt..max 230..anders flikkdie g-lader uitelkaar :biggrin: :biggrin: :biggrin:

MaceNL 08-06-2004 14:53

Precies op de teller ;)

I rest my case.

Pedaalemmer 08-06-2004 15:06

hahah...teller don`t say anything...en zeker niet bij golfjes 2..

maar goed...als ie zo hard gaat als jij zegt moet je hem op de testbank zetten...dan heb je het echte bewijs

Bussie komt zo 08-06-2004 15:11

Quote:
Originally Posted by SABINE_G60
hahahaha 230 is voor mietjes!!
230 hahahaha je moest eens weten hoe vaak dat bij mij op de teller staat!!


Spreek je eigen nou niet tegen :biggrin:

260 is met 1 been in je kist in zo'n auto en dat willen we hier niet op het forum :( zo'n auto kan de snelheid helemaal niet aan en zo. en nu kan ik je nog wel een verhaal vertellen van hoeveel Kg er bij die snelheid nog op het wiel staat dus wat je nog nodig hebt om take off te gaan maar dat zal ik je besparen.
een porsche heeft niet voor niks een dikke spoiler.

Pedaalemmer 08-06-2004 15:29

tsja...misschien is ie wel te doorgefokt...

maar goed...kben benieuwd wat ie uit zal spoken op de testbank :rolleyes:

SplitBien 08-06-2004 15:32

Quote:
Originally Posted by Gtipowerrr
tsja...misschien is ie wel te doorgefokt...


Hij was ooit TE door gefokt... De vorige eigenaar haalde met een ander blok de 270 pk met hem, dat blok ontplofde letterlijk toen hij 140 op de snelweg reed......
Dus een ander blok aangerukt en op laten fokken naar de 225pk en daar rij ik nu mee rond.... :biggrin:

Tjaap 08-06-2004 15:36

Quote:
Originally Posted by Gtipowerrr
tsja...misschien is ie wel te doorgefokt...

jah, fucking golden retriever met heup problemen is het :p

Pedaalemmer 08-06-2004 15:40

Quote:
Originally Posted by Tjaap
jah, fucking golden retriever met heup problemen is het :p


hahah idd tjaap....dat heb je ff mooi gezegd

ploon 08-06-2004 15:49

260! geen wonder dat ie uit elkaar ligt ;-)

SplitBien 08-06-2004 16:10

Quote:
Originally Posted by ploon
260! geen wonder dat ie uit elkaar ligt ;-)


:rolleyes: :biggrin: :tongue: :wink: :cool: :eek:

Hij moet toch tegen een stootje kunnen? haha!!!!

Stijn 08-06-2004 23:25

260....met wat voor toerental? Dit soort threads zijn als paralympics - zelfs als je wint ben je nog een retard....


All times are GMT +1. The time now is 16:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.