Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Nieuwe Golf-1-lover (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=33522)

rhwp 27-07-2007 22:34

Nieuwe Golf-1-lover
 
Hey,

Mijn naam is Wilfred, 22, woon in Zwolle (nog wel, hoop later deze zomer naar Groningen te verhuizen ivm studie).

Begin juli 2007 heb ik mijn eerste auto gekocht. Jawel, een Golf 1. Tis een vrijwel originele 1.3s MX geworden van mei 1980, in het volgens mij behoorlijke aanbeden Inari Silber.

Hier een paar pics van kort na aankoop:









Groot deel van de historie is aanwezig. 22 jaar van een oud vrouwtje geweest.. :rolleyes: ja echt! 116d km gelopen. Zitten nu stoelen uit een Polo in, van de oude is met name het schuim behoorlijk versleten, maar ik heb de originele er nog wel bij!
Ik heb nog niet echt bijzonder werk verricht aan dit karretje, omdat ik daar de tijd en kennis niet voor heb. Olie + filter vervangen vond ik al een hele prestatie. Natuurlijk ook al een keertje goed gewassen en heb ook de zwart metalen dorpellijsten eraf gehaald, dat vind ik echt lelijke dingen. Ze waren ook niet meer netjes recht.

Ik ben nu begonnen aan een andere hoedenplank voor een setje Kenwoodspeakers die ik nog had liggen. Daar ga ik natuurlijk niet de originele voor verzagen :cool: De nieuwe plank wil ik in de kleur van de auto spuiten. Misschien dat ik de dorpels nog wel weer netjes ga maken als ik eens zin en tijd heb, nu zijn ze wat minder vanwege de gaatjes van de lijsten en wat afbladderende lak. Maar eerst moet ie maar es ophouden met te stotteren of zelfs afslaan bij het parkeren na een ritje van bv zo'n 45km...

Btw, weet iemand een goede mogelijkheid om het motorcompartiment te cleanen? Ik vind het wel mooi als dat wat schoner is he.

Ik lees jullie wel!

rhwp 27-07-2007 22:35

Ok.. met die pics dat werkt dus zo niet.. Had ze in m'n webspace gezet en daar naar verwezen.

Hoe moet het wel?? :confused:

evilnyntje 27-07-2007 23:27

Hier de foto's uploaden in het album en dan linken, dan blijven ze tenminste staan, welkom trouwens!

Tjaap 27-07-2007 23:30

tzou wel werken, maar je hebt niet het hele adres van de foto's gekopieerd zo te zien..

oh en welkom..

SlimMasterShady 28-07-2007 20:40

Welkom hier,
Ben benieuwd naar de foto's en heb je nog andere plannen?

Erwin G60 28-07-2007 21:56

Welkom en laat die foto maar snel zien want we worden ongeduldig:D:D:D

Der Einzer 28-07-2007 23:00

welkom hier !


rhwp 29-07-2007 13:28

Tnx voor de welkoms!
Geduld wordt beloond en het topic is nu gelukkig wat waard ;)

Ik zou em wel graag ietsje verlagen, maar ik vrees dat dat geld gaat kosten wat ik niet heb.. Dus dat zal nog wel een tijdje op zich laten wachten.
Waar ik wel erg snel een oplossing voor hoop te vinden zijn die chromen doppies op m'n matte vijfspaaks. Ik vind het géén combi, hoe origineel de doppen ook mogen zijn (de wielen uiteraard niet). Misschien dat iemand nog vier dekseltjes voor Melber wielen heeft slingeren?? Zonder deksels is ook niks namelijk, dan nog liever met die chromen dingen.

kheb overigens niks tegen chroom, want ik wil nog wel een chroomrandje om m'n grille, om het nèt ff af te maken aan de voorkant.

Weet iemand trouwens of ik nog ergens van die hoedenplank'touwtjes' kan krijgen? Heb nu nog maar één goede, de ander is aan elkaar geknoopt, en wilde eigenlijk ook hetzelfde type gebruiken bij m'n stereoplank.

Edition-Blue 29-07-2007 13:29

Welkom, leuke golf 1 !!

rhwp 31-07-2007 20:14

Vandaag bezig geweest met een vervangende hoedenplank, of eigen speakerplank. Het is nog niet af, daarom nog geen pics daarvan, die komen zodra dat ie af is. De toplaag spuit ik in de lakkleur van de auto. Die kleur hebben ze warempel nog beschikbaar bij Motip en was zelfs op voorraad bij de Automat hier! :cool:

Nu het volgende:
Van m'n opa kreeg ik een prachtige originele oldtimer Blaupunktradio



Het is een Blaupunkt Frankfurt US Kit uit 1978. Zelfs nog inclusief handleiding, elektrisch schema en garantiekaart! Het liefst zou ik deze in m'n Golf zetten, maar het ding heeft maar één luidspreker aansluiting terwijl ik vier of vijf speakers wil aansluiten. Zijn er mensen die dit probleem hebben opgelost misschien? Ik ben benieuwd!




Uit het dashboard heb ik het volgende ontleedt:



Ik vraag me af of dit origineel is, omdat dit twee kleine, separate conussen zijn op een plankje gemonteerd. In de deuren vond ik wel gewoon ovalen speakers. Iemand die hier iets over weet?

Gegroet, rhwp

René 31-07-2007 20:41

is niet origineel....er hoort een klein ovaal mono-speakertje in te zitten.

veedubprins 31-07-2007 20:54

Welkom!

Kameraad van me had je vandaag nog gesproken bij de Gamma denk ik,Hij had het tenminste over iemand met een groene MX....
Leuk idee trouwens hoe je dat met je velgies hebt gedaan.

rhwp 31-07-2007 21:57

Quote:
Originally Posted by veedubprins
Welkom!

Kameraad van me had je vandaag nog gesproken bij de Gamma denk ik,Hij had het tenminste over iemand met een groene MX....
Leuk idee trouwens hoe je dat met je velgies hebt gedaan.


Tnx!
Heb idd twee toffe gasten gesproken vandaag bij de Gamma in Zwolle.

Wat betreft de velgen, dit was al zo bij aankoop en ik vind het eigenlijk niks. Dat glimmende chroom staat niet op de matte velgen naar mijn mening. Maar een oplossing heb ik nog niet.

Is je maat ook op Volksforum btw? Wat hij vertelde en filmpje ik zag maakt nieuwsgierig :rolleyes:

rhwp 31-07-2007 21:59

Quote:
Originally Posted by René
is niet origineel....er hoort een klein ovaal mono-speakertje in te zitten.


Dat vermoedde ik al idd. Zulke zitten ook in de deur. Die zijn al wel redelijk gaar geloof ik..

rhwp 07-08-2007 20:58

Ik zou graag donkerblauwe kentekenplaten op m'n Golf zetten, staat veel mooier en herkend tenminste iedereen em als oldtimer. Maar nu mag dat officieel niet omdat de auto van na 1-1-78 is (5-80 zelfs). Toch zie ik hier veel meer Golfs 1, ook nog nieuwere met zulke kentekenplaten.
Weet iemand hoe ik daar aan kan komen??

Alvast bedankt! :)

Stijn 07-08-2007 21:22

Ja hoor, gewoon bestellen bij de onderdelenboer. Zijn niet geregistreerd (niet GAIK dus), dus zijn gewoon te bestellen (natuurlijk je huidige platen goed bewaren, die heb je nodig voor de APK of wanneer je de boetes beu bent :))

Leuke Golf 1 trouwens, netjes houden en koesteren! :)

rhwp 07-08-2007 22:41

Ha thanks!
Daar gaan we es ff achteraan dan binnenkort :)

Ik wil de auto wel redelijk origineel houden, ja. Maar een ietsje verlagen kan geen kwaad voor de looks vind ik. Eerst maar weer es flink sparen denk ik, voordat ik dat soort gein ga uithalen. Heb sowieso geen idee hoe of wat er dan allemaal mogelijk is. Lees wel es 60/40 dit en dempers en veren dat, maar het zegt me nog niet alles..

Iemand met een heldere uitleg aanwezig mischien :rolleyes: Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben als ik het toch ga doen.. En hoe ver ik er voor moet sparen, haha

Tjaap 07-08-2007 23:11

veertjes zijn de kosten niet, paar tientjes gebruikt, vanaf een euro of 80 nieuw.
als je echt laag wilt heb je een schroefset nodig, maar die gaan tegenwoordig ook al vanaf een 250 euro... soms nog goedkoper. hud vooral het verkoop gedeelte hier maar in de gaten,.. hobby is zo duur als je zelf wilt. zeker als je geduld hebt.

dekilo 09-08-2007 11:18

zie volgende post

dekilo 09-08-2007 11:57

Mooie auto en welkom
Puntjes controleren/vervangen, rotor en verdeelkap en benzinefilter en bougiekabels controleren/vervangen.
Ook kun je de benzinevulhals controleren op roest gaten.
De roest komt dan in de tank terecht en verstopt je filter.
Grote kans dat hij dan niet meer stottert.
Bij mij had het bij een andere auto nl geholpen.
Die chromen doppen vind ik ook niks aan.
Zijn volgens mij de chromen doppen van de originele stalen velgen of vergis ik me daar in?
En idd iets verlagen dat maakt de auto stukken mooier.

Golf 1979 09-08-2007 12:05

heb ik dat golfje zien staan op de meppelerstraatweg???

rhwp 12-08-2007 14:59

HULP! ik heb een probleem:

Vorig weekend was een maat van me op visite met z'n Mini Cooper ('91). Natuurlijk ook wat stukkies getourd en blabla en het viel me op dat m'n MXje die dagen wel héél soepel startte en liep. Nuja, geen enkel punt, heerlijk zelfs. Kennlijk gaat ie het beter doen als ik er regelmatiger in rij, dacht ik.

Dat laatste had ik beter niet kunnen denken, want in de afgelopen week is ie steeds beroerder gaan lopen. Veel te lage toeren koud stationair. Hoe verder ik de choke indruk hoe meer ie dan ineens gaat stotteren, behalve wanneer ik vol doortrek of goed op gang ben dan is er weer niks aan de hand.
Ik heb het idee dat er iets met m'n choke is. De auto start nog wel goed met uitgetrokken choke, maar heeft daarna dus lage toeren (1000). Als ie warm is en ik heb de choke weer in, lijkt soms zo in eens de chokeklep oid open te schieten, hij maakt dan plots 3000+ toeren als ik voor het verkeerslicht sta :s

Ik heb al in m'n Vraagbak gelezen en onder de motorkap gekeken, maar ik ben nog niks wijzer geworden. Zo autotechnisch ben ik helaas ook niet (zou er graag wat meer van weten/begrijpen), dus misschien is er iemand die mij kan helpen?? Want zo Golft het niet zo goed..

rhwp 12-08-2007 15:01

Quote:
Originally Posted by Golf 1979
heb ik dat golfje zien staan op de meppelerstraatweg???


Dat zou goed kunnen, daar woon ik vlakbij! (al parkeer ik em niet op de Meppelerstraat weg hoor). :)

rhwp 12-08-2007 23:00

Quote:
Originally Posted by rhwp
HULP! ik heb een probleem:

Vorig weekend was een maat van me op visite met z'n Mini Cooper ('91). Natuurlijk ook wat stukkies getourd en blabla en het viel me op dat m'n MXje die dagen wel héél soepel startte en liep. Nuja, geen enkel punt, heerlijk zelfs. Kennlijk gaat ie het beter doen als ik er regelmatiger in rij, dacht ik.

Dat laatste had ik beter niet kunnen denken, want in de afgelopen week is ie steeds beroerder gaan lopen. Veel te lage toeren koud stationair. Hoe verder ik de choke indruk hoe meer ie dan ineens gaat stotteren, behalve wanneer ik vol doortrek of goed op gang ben dan is er weer niks aan de hand.
Ik heb het idee dat er iets met m'n choke is. De auto start nog wel goed met uitgetrokken choke, maar heeft daarna dus lage toeren (1000). Als ie warm is en ik heb de choke weer in, lijkt soms zo in eens de chokeklep oid open te schieten, hij maakt dan plots 3000+ toeren als ik voor het verkeerslicht sta :s

Ik heb al in m'n Vraagbak gelezen en onder de motorkap gekeken, maar ik ben nog niks wijzer geworden. Zo autotechnisch ben ik helaas ook niet (zou er graag wat meer van weten/begrijpen), dus misschien is er iemand die mij kan helpen?? Want zo Golft het niet zo goed..


Helemaal niemand dan? :confused:

Der Einzer 13-08-2007 21:26

... het luchtfilter eraf halen en de carburateur goed schoonmaken en daarna de choke reinigen en smeren.

verlagen heb ik zelf laten doen met alleen veren (40/40veren is dan echt maximaal en voor kan je nog een halve ring van de veer afslijpen en kom je op 55mm voor en 40mm achter.) Kosten waren incl montage € 140,00. Daarna moet je nog wel uitlijnen !

rhwp 19-08-2007 20:55

He Der Einzer, bedankt voor de tips. Ik heb morgen eindelijk weer tijd en ga het dan proberen!

Ook wat betreft het verlagen, want ik ben van plan alleen de veren te vervangen. Ik heb momenteel niet meer te besteden dan een paar tientjes, vandaar :rolleyes: Maximaal 40/40 dus.
Klopt het dat een Golf 1 standaard voor hoger staat dan achter?? Ik heb wel dat idee vaak als ik die van mij zie staan. Is het daarom misschien dat 60/40 verlagen het vaakst wordt toegepast?? Wat zou dan in mijn geval het mooiste resultaat gaan geven denken jullie; 40/40, 40/30, anders namelijk..

Zelf de veren (de-)monteren is toch wel te doen denk ik, of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?? Na montage uitlijnen is wellicht geen slecht idee, kan iemand een indicatie geven wat dat kost?

Stijn 20-08-2007 00:24

De carburateur tot op de laatste schroef uit elkaar halen, alles goed reinigen en alle gaatjes/sproeiers doorprikken met een vezel uit een fietsremkabel doet wonderen. Check dan meteen al je vacuumslangetjes en de staat van de voetpakking van de carburateur. Daarna afstellen:

Twee stelschroeven aan de zijkant, eenmaal groot en een kleintje
-De kleine helemaal indraaien (= tot ie aanloopt, niet VAST) en dan twee slagen terug
-De grote een slag of twee open
-Auto starten, stationair stellen rond de 800-1000tpm met de grote schroef (verder uitdraaien = harder stationair)
-Dan de kleine verder uitdraaien, de motor gaat als het goed is langzaam sneller lopen. Als ie uiteindelijk niet meer harder wil lopen door verder uitdraaien van de kleine, draai dan juist een halve draai terug in.
-Dan met de grote het stationair toerental weer goed zetten.

Zou als een zonnetje moeten lopen.

maartenunplukt 20-08-2007 00:41

Quote:
Originally Posted by rhwp
He Der Einzer, bedankt voor de tips. Ik heb morgen eindelijk weer tijd en ga het dan proberen!

Ook wat betreft het verlagen, want ik ben van plan alleen de veren te vervangen. Ik heb momenteel niet meer te besteden dan een paar tientjes, vandaar :rolleyes: Maximaal 40/40 dus.
Klopt het dat een Golf 1 standaard voor hoger staat dan achter?? Ik heb wel dat idee vaak als ik die van mij zie staan. Is het daarom misschien dat 60/40 verlagen het vaakst wordt toegepast?? Wat zou dan in mijn geval het mooiste resultaat gaan geven denken jullie; 40/40, 40/30, anders namelijk..

Zelf de veren (de-)monteren is toch wel te doen denk ik, of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?? Na montage uitlijnen is wellicht geen slecht idee, kan iemand een indicatie geven wat dat kost?


Je hebt niet veel speciaal gereedschap nodig. Een dikke inbus en een ringsleutel zijn voldoende om het los te halen. Om de veren te verwisselen zal je verenspanners nodig hebben. Miss dat je iemand kent die ze heeft om te lenen? En anders gewoon zorgen dat je niet in de weg staat :rolleyes:

En uitlijnen? Ik was iets van 50,- kwijt.

maartenunplukt 20-08-2007 00:42

Je kan trouwens ook proberen 2de hands setje veren en verkorte dempers proberen te scoren. Zo had ik een 80/80 setje voor iets van 100 euro. Rijdt je ook meteen mooi laag....

rhwp 20-08-2007 17:42

Vanmiddag ff aan de knutsel geweest. Ben nog niet zover gegaan als Stijn aangaf (wel bedankt, duidelijk verhaal, heb 't uitgeprint en bij m'n vraagbakboekje gedaan). Ik durfde het nog niet aan gelijk dat allemaal uit elkaar te trekken, maar het bleek ook niet nodig.
Het volgende trof ik aan:




Het probleem van iig de choke zit em erin dat er een asje of schroef hoort door het zwarte busje wat je net onder het midden op de foto ziet. Dat zit namelijk vast aan die 'bijzonder gevormde ring' en is daarvan het draaipunt. Die 'ring' wordt aangestuurd door de handchoke. Nu het geen vast draaipunt heeft, kan het dus ook opzij bewegen en dan wordt ie niet meer gestuurd door de chokeknop met als gevolg dat de gasklep blijft hangen (en de motor bv warm stationair 3000tpm maakt).

Dat dit een probleem is, werd ook bevestigd door Pouw Hardenberg. De bout die daar hoort zal er uit zijn getrild, maar een nieuwe zat te ruim in het carburateurhuis. Een oplossing ervoor zou zijn om nieuw draad te tappen in het carburateurhuis, maar dat doe je niet 1,2,3. De M5 bout die hij had paste wel netjes door het busje, maar had dus geen grip meer in het carb.huis. Een andere oplossing is uiteraard geheel of gedeeltelijk de carburateur vervangen.. :(
Iemand een suggestie?

rhwp 26-08-2007 18:58

Vanmiddag maar wat dingen los gehaald om te kijken hoe dit probleem nu het beste gefixt kan worden.

Wat ik nu zoek (en op internet niet kan vinden) is een foto van hoe het 'carburateurklep-bedienings-onderdeel' (zie foto 1) is bevestigd aan het carb.huis. D'r moet een of ander asje oid door het busje op dit onderdeel en in het carb.huis, in het op foto 2 omcirkelde gat.



foto 1: 'carburateurklep-bedienings-onderdeel' (echte naam onbekend helaas)



foto 2: carburateurhuis, omcirkeld het gat waarin het verdwenen asje moet

Het mooiste is om bij een vergelijkbare auto te kijken hoe het zit, maar dat is misschien niet direct haalbaar. Heeft er iemand een foto of tekening van hoe dit in elkaar zit, of wil misschien iemand hiervan een foto maken?? Het betreft een Solex 34-PICT-5 carburateur met handchoke. Wat ik aan technische afbeeldingen kon vinden (vraagbak boek en op internet) beschrijft naar mijn idee het model met automatische choke. Het bewuste gat en onderdeel staan daar telkens niet op namelijk... :screwy:

WIE HELPT?

Ik kan er wel willekeurig iets in draaien, tappen of slaan, maar kwil eigenlijk wel graag weten hoe het nu echt hoort te zitten..

Menace 26-08-2007 22:29

ik ga morgen ff voor je kijken in m'n vraagbaak ;)

rhwp 28-08-2007 10:54

Het is gelukt!

Met wat nijvere improvisatie heb ik m'n Golf eigenhandig gerepareerd! Jaja, wie had dat gedacht :cool:

Een rondgang langs de VW-dealer, lokale ijzerhandel en onderdelenzoeker.nl leverde niks op. Niemand kon het onderdeeltje of een passende oplossing leveren, behalve dat de VW-dealer wist te vertellen dat het origineel waarschijnlijk gestanst in het carburateurhuis heeft gezeten, maar verder konden ze er niks mee.

De oplossing is als volgt:
Het gat in zowel in het carb.bedieningsdeel als in het carb.huis zijn M5. In het carb.bedieningsdeel zit een glijlagertje. Dat lager heb ik eruit gehaald, zo heb ik een gat M6. Vervolgens doe je de onderstaande zaag+vijl truc met een M6 bout:




Na heel wat gevijl en voorzichtig passen en meten heb ik de bout klemvast in het carburateurhuis geslagen (uiteraard het eerst door het bedieningsdeel steken), alles verder gemonteerd en hij loopt weer als een tiet! :woowoo:

knarfmk1 24-10-2007 22:25

Dat asje was bij ook al opeens van de een op de andere dag verdwenen, ik heb een oude schroevendraaier verzaagd, zit muurvast en je ziet er niks van! :thumbup:

ArjenE 25-10-2007 20:33

bij mij was het asje ook opeens weg :D ik heb er een deurpen van een kast voor gebruikt :)

rhwp 26-10-2007 11:24

Een meer voorkomend probleem dus!

Nuja, degene wie dit nu overkomt kan iig al kiezen uit drie creatieve oplossingen :D
- schroevendraaier
- deurpen
- M6 bout
:screwy:

rhwp 20-12-2007 15:58

klinkt als...
 
Vraagje:
Waarom klinkt m'n Golf als een Kever??

Hij start prima. De choke doet het vervolgens iets minder enthousiast als een maand of wat terug, maar dat wijt ik maar aan het vochtige en koude weer. Rijden doet ie dan ook nog, maar als ik gas geef krijg ik het idee dat ik door een aardige luchtkoeler wordt ingehaald :screwy:
En dat is nieuw voor mij..

Zweiter 20-12-2007 17:55

een lek in het uitlaattraject?

Sponze® 20-12-2007 18:14

denk t ook...

dat kleine buisje op t spruitstuk kon wel es lekken ;)

rhwp 20-12-2007 21:46

Quote:
Originally Posted by Sponze®
denk t ook...

dat kleine buisje op t spruitstuk kon wel es lekken ;)

Kun je dit nog iets preciezer uitleggen?


Een lek in de uitlaat ontstaat niet zomaar ineens neem ik aan? Als ie 1,5 week stilstaat dan roest er niet ineens een gat in dat het zó lek klinkt, mag ik toch hopen.. (dat de uitlaat roest zou dan zelfs nieuw zijn)
Ik kan nog es kijken of iemand m'n uitlaat heeft meegenomen :D


All times are GMT +1. The time now is 23:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.